Θα πρέπει να αισθάνεστε άνετα ενόψει της έναρξης της νέας σχολικής χρονιάς. Ο πήχης βρίσκεται χαμηλά, μετά το περυσινό κάζο επί Μπαλτά-Κουράκη με τα 272 νηπιαγωγεία και δημοτικά κλειστά την ημέρα του αγιασμού.

Κληρονομήσαμε την παράδοση, τα σχολεία επί 30 χρόνια να ανοίγουν με μεγάλες ελλείψεις εκπαιδευτικών ακόμη και βιβλίων, όπως συνέβη επί υπουργίας Διαμαντοπούλου. Επιπλέον η περυσινή κατάσταση, οφείλεται και στις γνωστές ειδικές πολιτικές συνθήκες. Ωστόσο, εάν πέρυσι είχαμε άλλοθι, φέτος δεν ισχύει το ίδιο. Δίνουμε μάχη η χρονιά να ξεκινήσει με τα λιγότερα δυνατά προβλήματα. Έχουμε εξασφαλίσει πιστώσεις για συνολικά 20.800 προσλήψεις αναπληρωτών, το μεγαλύτερο μέρος των οποίων θα γίνει πριν την έναρξη του σχολικού έτους στις 12 Σεπτεμβρίου. Επίσης, προσπαθούμε να διορθώσουμε στρεβλώσεις στη διαδικασία υπολογισμού των κενών και των πλεονασμάτων ώστε ο προγραμματισμός των σχολικών μονάδων – στο μεγαλύτερο μέρος του γιατί προφανώς υπάρχουν και ανατροπές – να γίνεται πριν το πρώτο κουδούνι της σχολικής χρονιάς.

Ωστόσο, οι νηπιαγωγοί σας κατηγορούν ότι αυξήσατε το ωράριό τους σε 30 ώρες την εβδομάδα, οι δάσκαλοι ότι μειώσατε τις ώρες του ολοήμερου δημοτικού, οι καθηγητές υποστηρίζουν ότι το υπουργείο γλιτώνει από την μείωση, κατά τρεις, των ωρών στο γυμνάσιο, πάνω από 2.000 προσλήψεις. Η μείωση των ωρών των Αρχαίων «δένει» με το έλλειμμα σε φιλολόγους. Εάν συνυπολογισθούν άλλες «μικροεξοικονομήσεις» εκπαιδευτικών, ο αριθμός φθάνει στους 2.300. Δεν ισχύουν αυτά;

Το ωράριο των νηπιαγωγών δεν αυξάνεται. Αντιθέτως θεσμοθέτησαμε το διδακτικό ωράριό τους, αίτημα που εκκρεμούσε επί δεκαετίες. Στο Γυμνάσιο, η μείωση των ωρών στα Αρχαία αφορά αποκλειστικά και μόνο τη διδασκαλία από το πρωτότυπο και στην Α τάξη συνοδεύτηκε με αύξηση των ωρών στα Νέα Ελληνικά. Η επιλογή αυτή απορρέει από μια παιδαγωγική αντίληψη και υπηρετεί το στόχο να μάθουν να μιλούν τα παιδιά καλύτερα ελληνικά. Επεξεργαζόμαστε τη συνολική αναμόρφωση των προγραμμάτων διδασκαλίας της ελληνικής γλώσσας. Άλλωστε το θέμα των Αρχαίων διαχρονικά έχει αποτελέσει κεντρικό ζήτημα των εκπαιδευτικών μεταρρυθμίσεων στη χώρα μας.

Μα θα γίνουν λιγότερες από πέρυσι…

Επί κυβέρνησης Σαμαρά το 2014 έγιναν 18.000 , κατά κύματα έως τον Δεκέμβριο. Πέρυσι, 23.000 και φέτος 20.800. Με την ολοκλήρωση της πρώτης αξιολόγηση με τους θεσμούς, ανοίγει ο δρόμος για 20.000 εκπαιδευτικών σε βάθος τριετίας αρχής γενομένης από τον Σεπτέμβριο του 2017.

Με ποιο σύστημα; Το σημερινό βασίζεται στους διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ, για τους οποίους το 2015 το κυβερνητικό πρόγραμμα μιλούσε για κατάργηση.

Τους επόμενους μήνες θα θεσμοθετήσουμε νέο σύστημα, στο οποίο θα μετράει η μακρά προϋπηρεσία σε θέση αναπληρωτή, που αποτελεί μορφωτικό κεφάλαιο για κάθε εκπαιδευτικό, ενώ θα δοθεί και η δυνατότητα σε νέα παιδιά να εξασφαλίσουν θέση στη δημόσια εκπαίδευση.

Έχετε κάνει λόγο για στρεβλώσεις στη διαχείριση του προσωπικού. Τι ανακαλύψατε, που δεν είχαν δημοσιοποιήσει οι προκάτοχοί σας;

Μιλώ για μικροκομματικές σκοπιμότητες που εξυπηρετούν τη διατήρηση ενός πελατειακού συστήματος, το οποίο οδηγούσε σε μεταθέσεις και αποσπάσεις σε περιοχές (πχ Αττική, Θεσσαλία, Κεντρική Μακεδονία), χωρίς να λαμβάνονται υπόψη οι ανάγκες σε εκπαιδευτικούς. Αυτό παρήγαγε πλεονάσματα, ενώ σε άλλες περιοχές υπάρχουν δραματικά κενά. Σε αυτή την πραγματικότητα συντελούσαν παρασυνδικαλιαστικές συμπεριφορές. Γνωρίζει ο εκπαιδευτικός κόσμος…