Δεκατετράχρονη υποχρεωτική εξήγγειλε ο πρωθυπουργός από το υπουργείο Παιδείας, χαρακτηρίζοντας την επέκταση της υποχρεωτικότητας “βασικό πυλώνα των μεταρρυθμίσεων” της επόμενης τριετίας. “Αυτό σημαίνει, εκτός από το Δημοτικό και το Γυμνάσιο όπου είναι υποχρεωτική η φοίτηση, Λύκειο, Νήπιο και Προνήπιο” τόνισε ο πρωθυπουργός, επιμένοντας: “Δεν θα υπάρχει κανένα παιδί από 4 ετών και πάνω που θα μένει έξω από την εκπαιδευτική διαδικασία σε όλη τη χώρα, και στο πιο απομακρυσμένο χωριό”.

Ξεκινώντας την “περιοδεία” του ανά τα υπουργεία από το υπουργείο Παιδείας, επανέλαβε τη δέσμευση για ένα “σχολείο ποιότητας και ισότητας”, στο οποίο “όλοι ανεξαιρέτως θα έχουν δικαίωμα πρόσβασης”.

1.

“Από τον Σεπτέμβριο εντάσσονται στα ολοήμερα σχολικές μονάδες και πάνω από 10.000 μαθητές σε κάθε γωνιά της χώρας μας”, τόνισε ο Αλ. Τσίπρας, προαναγγέλλοντας πως από φέτος και τα Ειδικά Δημοτικά και Ειδικά Νηπιαγωγεία θα προσαρμοστούν στο πρόγραμμα του Ενιαίου Τύπου Ολοήμερου Δημοτικού σχολείου, δηλαδή “θα σχολούν στις 13.15 και όχι στις 12.25 όπως ήταν μέχρι σήμερα”. Ακόμη, εξήγγειλε μείωση των μαθητών στους 22 ανά τμήμα, εξήγγειλε 10.700 προσλήψεις αναπληρωτών στην Ειδική Αγωγή το 2017-2018, μίλησε για 11 νέα Ειδικά Σχολεία, δύο νέα Καλλιτεχνικά και τρία Μουσικά Σχολεία.

Ο Αλ. Τσίπρας προανήγγειλε και ένα ψηφιακό δίκτυο σχολικών βιβλιοθηκών στο οποίο -αρχικά- θα ενταχθούν 1.000 Δημοτικά Σχολεία. Σημειωτέον, ενώ ο πρώτος νόμος για τις σχολικές βιβλιοθήκες ψηφίστηκε το 1985, ποτέ δεν εξειδικεύτηκε το θεσμικό πλαίσιο, με αποτέλεσμα σήμερα, όπου λειτουργούν στην Πρωτοβάθμια, αυτό να συμβαίνει χάρη στις προσπάθειες των εκπαιδευτικών.

2. Σχολικά γεύματα για περισσότερα παιδιά

“Σκοπός είναι στην επόμενη τριετία γύρω στους 300.000 μαθητές Δημοτικού να έχουν δωρεάν σχολικά γεύματα στα ολοήμερα σχολεία” είπε ο Αλ. Τσίπρας, χαρακτηρίζοντας το μέτρο “πολλαπλά ευεργετικό” ειδικά σε περιοχές με πάρα πολύ υψηλή ανεργία. “Σήμερα σιτίζονται 15.000 μαθητές. Του χρόνου θα σιτίζονται 30.000 μαθητές. Κι όπως γνωρίζετε, αυτός ο αριθμός θα διευρυνθεί ακόμα περισσότερο το 2019, όταν θα αρχίσουν να εφαρμόζονται και τα λεγόμενα αντίμετρα” συμπλήρωσε.

3.

Χωρίς να δώσει πολλές λεπτομέρειες για την αναμόρφωση του Λυκείου, καθώς ξεκινάει από σήμερα το εξεταστικό δίμηνο των ενδοσχολικών και Πανελλαδικών εξετάσεων, ο Αλ. Τσίπρας μίλησε για “ριζική αναβάθμιση των δύο τελευταίων τάξεων του Λυκείου”, “κατάργηση των εισαγωγικών εξετάσεων, τουλάχιστον έτσι όπως τις γνωρίσαμε μέχρι σήμερα”, “λιγότερα μαθήματα με περισσότερες ώρες”. Ο πρωθυπουργός καταφέρθηκε εναντίον των φροντιστηρίων και εστίασε στην ανάγκη να αναβαθμιστεί η ποιότητα της παρεχόμενης γνώσης. Σχετικά, δήλωσε ότι σχετικό νομοσχέδιο θα κατατεθεί μέσα στο καλοκαίρι.

4. Επέκταση της μαθητείας

“Ξεκινήσαμε με στόχο να καλύψουμε 1.200 μαθητές, καλύψαμε πάνω από 3.000. Στόχος, να ξεκινήσουμε τον επόμενο Σεπτέμβριο με 3.000 μαθητές” επισήμανε ο πρωθυπουργός αναφερόμενος στο 4ο προαιρετικό έτος για τους μαθητές των Επαγγελματικών Λυκείων. Αναφέρθηκε ακόμη και στη σημασία που έχει ο θεσμός της Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, οι φορείς της οποίας ενοποιήθηκαν φέτος σε έναν τύπο ειδικού σχολείου της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

Πενταετής σχολές ως masters

Προαναγγέλοντας ότι τα πανεπιστήμια θα ενισχυθούν με επιπρόσθετα 65 εκατομμύρια ευρώ από το 2018 και μετά, ο Αλ. Τσίπρας εστίασε στο επικείμενο ν/σ για τα ΑΕΙ. Έδωσε ιδιαίτερο βάρος στην αναγνώριση των πενταετών προγραμμάτων σπουδών ως πτυχία με ενσωματωμένο μεταπτυχιακό. Όπως συμπλήρωσε ο Κ. Γαβρόγλου, το υπουργείο Παιδείας είναι σε συνεννόηση και με το Τεχνικό Επιμελητήριο όσον αφορά τις πολυτεχνικές σχολές.

Το ίδιο νομοσχέδιο περιλαμβάνει σειρά παρεμβάσεων για τον εξορθολογισμό των προϋπολογισμών, των διδάκτρων και των απολαβών των καθηγητών στα μεταπτυχιακά και ακόμη για την ενίσχυση του αυτοδιοίκητου των ΑΕΙ, μέσω της συμμετοχής των φοιτητών στα συλλογικά όργανα. Αξίζει να σημειωθεί ότι στις 17.5 έχουν οριστεί οι φοιτητικές εκλογές, ωστόσο λίγο έχει απασχολήσει του φοιτητικούς συλλόγους η συμμετοχή τους στις συγκλήτους και τις γενικές συνελεύσεις των τμημάτων. Υπενθυμίζεται ότι με τον Νόμο 4009/2011 η συμμετοχή τους στα συλλογικά όργανα περιορίστηκε δραστικά.

6. Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής

Ο Αλ. Τσίπρας εξήγγειλε τη συγχώνευση των ΤΕΙ Αθήνας και Πειραιά σε ένα νέο πανεπιστήμιο, το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, στο πλαίσιο του οποίου θα λειτουργήσουν διετείς δομές επαγγελματικής πιστοποίησης για αποφοίτους των Επαγγελματικών Λυκείων. Λίγες ώρες μετά, ο πρόεδρος του ΤΕΙ Αθήνας Μ. Μπρατάκος χαρακτήριζε “δικαίωση των πολυετών άοκνων ακαδημαϊκών προσπαθειών του ιδρύματός μας” την εξαγγελία για το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής.

7. Επανίδρυση της Γ.Γ. Νέας Γενιάς

Βασικός στόχος, όπως είπε ο Αλ. Τσίπρας, είναι “η αξιοποίηση πόρων, ευρωπαϊκών πόρων, που δυστυχώς μέχρι σήμερα έμεναν αναξιοποίητοι”. Στην κατεύθυνση μιας Εθνικής Στρατηγικής για τη Νέα Γενιά, ο αρμόδιος γενικός γραμματέας Παυσανίας Παπαγεωργίου και ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης υπογράφουν σήμερα πρωτόκολλο συνεργασίας με στόχο τη συγκρότηση πυρήνα πόλεων / δήμων που θα αναπτύξουν υπηρεσίες και προγράμματα εστιασμένα στις ανάγκες των νέων.

Χθες ο πρωθυπουργός προανήγγειλε επιπλέον τη “συνεργασία με το υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης και τη στήριξη του Ταμείου Επενδυτικών Συμμετοχών”, ώστε “να αξιοποιηθούν τα ερευνητικά αποτελέσματα” των νέων επιστημόνων και να δημιουργηθούν νέες εταιρείες start up από τους ίδιους.

8. 600 τάξεις υποδοχής προσφύγων

Ο πρωθυπουργός υπενθύμισε ότι σήμερα είναι 115 και άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο να ενταχθούν τα προσφυγόπουλα στις γενικές τάξεις. Προσέθεσε όμως ότι “για τα παιδάκια τα οποία είναι μεγαλύτερα, είτε είναι στο Γυμνάσιο είτε είναι στο Λύκειο, είναι πιο δύσκολο”, αφού και “η συντριπτική πλειονότητα των γονιών τους δεν επιθυμεί να μείνει στην Ελλάδα”.

9.

Εξαγγέλλοντας μόνιμους διορισμούς δασκάλων και καθηγητών μέσα στα επόμενα τρία χρόνια, ο Αλ. Τσίπρας απέφυγε να αναφερθεί σε συγκεκριμένο αριθμό. Τόνισε μόνο ότι θα ξεκινήσουν και φέτος τον Σεπτέμβριο τα σχολεία “στην ώρα τους, με επάρκεια σε βιβλία και σε έμψυχο δυναμικό”.

Η δέσμευση για διορισμούς επανέρχεται εδώ και δύο χρόνια, χωρίς ωστόσο να έχει ξεκαθαριστεί το πώς ακριβώς θα γίνουν. Ο αριθμός τους αναμένεται να συνδεθεί με το σύνολό τους στον δημόσιο τομέα. Για το ζήτημα αυτό, μεταξύ άλλων, εργάζεται ήδη Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων για τη Μελέτη των Οικονομικών της Εκπαίδευσης, ώστε να καταγράψει το σύνολο των ανελαστικών δαπανών και να προσανατολίσει τη ροή της κρατικής ενίσχυσης σε συγκεκριμένους τομείς.

Χαρακτηριστικά, μία από τις πλέον επείγουσες ανάγκες είναι αυτή των υποδομών. Σε σχετική ερώτηση της “Α”, ο Αλ. Τσίπρας είπε χθες: “Η εμπειρία μας έχει δείξει ότι πολύ αποτελεσματική μέθοδος είναι η μέθοδος της Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα, τα λεγόμενα ΣΔΙΤ”. Κι ακόμη, προϊδέασε για τη σημερινή εξαγγελία του για λύση του προβλήματος στον Εύοσμο της Θεσσαλονίκης, όπου “εδώ και πάρα πολλά χρόνια υπάρχουν 11 κοντέινερς που αντικαθιστούν τα σχολικά κτήρια”.

10. Ανοιχτά θέματα για την ιδιωτική εκπαίδευση

Ενώ όλες οι εκκρεμότητες της Παιδείας για τη δεύτερη αξιολόγηση έχουν κλείσει, οι θεσμοί έχουν “κολλήσει” στην ιδιωτική εκπαίδευση. Σύμφωνα με όσα διέρρευσαν χθες για το κείμενο της προσυμφωνίας, είναι “αγκάθι” η επαναπρόσληψη των εκπαιδευτικών σε περίπτωση δικαστικής δικαίωσής τους. Ωστόσο, ο υπουργός Παιδείας κατά τη χθεσινή συνέντευξη Τύπου άφησε να εννοηθεί ότι το πρόβλημα εστιάζεται στον αριθμό ωρών απασχόλησης των ιδιωτικών εκπαιδευτικών ανά εβδομάδα. Ο Νόμος Φίλη ορίζει πλήρες ωράριο με 25 ένσημα τις 21 ώρες. Κατά τις πληροφορίες, το ΔΝΤ ζητάει εξίσωση του πλήρους ωραρίου τους με εκείνο των ιδιωτικών υπαλλήλων.

“Αυτοί οι άνθρωποι ετοιμάζονται για την επόμενη ημέρα, έχουν όλες αυτές τις υποχρεώσεις, όπως έχουν και οι υπόλοιποι εκπαιδευτικοί” είπε ο Κ. Γαβρόγλου και θύμισε: “Πριν από έναν, ενάμιση χρόνο είχε γίνει μια ολόκληρη υπόθεση αν θα πληρώνουν ΦΠΑ τα ιδιωτικά σχολεία και τα φροντιστήρια”. “Ή θα είναι ειδικές επιχειρήσεις και άρα οι εργαζόμενοι πρέπει να έχουν και τους αξιοπρεπείς όρους εργασίας, αλλά και την αυστηρή εποπτεία του κράτους, ή, αν δεν είναι, τότε πρέπει να έχουν και όλες τις υποχρεώσεις των επιχειρήσεων” τόνισε ο υπουργός, αφήνοντας να εννοηθεί ότι θα πρέπει να επανέλθει η συζήτηση για τη φορολόγηση των σχολαρχών.

Αντιπολίτευση για Αλ. Τσίπρα: Λαϊκισμός, υποσχέσεις και μπρος – πίσω

Για “λαϊκισμό” κατηγόρησε τις πρωθυπουργικές δεσμεύσεις η τομεάρχης Παιδείας της Ν.Δ., Νίκη Κεραμέως, αναφέροντας: “Οι όποιες σωστές μεμονωμένες προγραμματικές σκέψεις, δυστυχώς χάνονται μέσα στο γνωστό και δοκιμασμένο λαϊκισμό της κυβέρνησης”.

Για “ανεφάρμοστες υποσχέσεις, χωρίς πράξεις, χωρίς καμία συζήτηση στη Βουλή” μίλησε το ΠΑΣΟΚ και συνέχισε: “Τις υποσχέσεις και τις δήθεν δεσμεύσεις τους δεν τις πιστεύει πια κανείς«. Ο Γ. Μαυρωτάς από το Ποτάμι, αφού επέκρινε την εκ νέου »αόριστη εξαγγελία διορισμών« έκανε λόγο για τη ζημιά και τα μπρος-πίσω που έκανε η κυβέρνηση των ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝ.ΕΛΛ. σε όλες τις βαθμίδες της Εκπαίδευσης».

Η κυβέρνηση «τρέχει για να γενικεύσει τη μερική απασχόληση στην εκπαίδευση των χιλιάδων αναπληρωτών και ωρομισθίων», «τρέχει φυσικά και το ‘παραμύθιασμα’ για τα ακριβά μεταπτυχιακά» σχολίασε και το ΚΚΕ, καλώντας στην απεργία στις 17.5. Με δίδακτρα της τάξης των 4.000-8.000 ευρώ κατά μέσο όρο, κανείς δεν μπορεί να πει, πάντως, ότι τα μεταπτυχιακά είναι φθηνά στην Ελλάδα…