Δεκατετράχρονη υποχρεωτική εκπαίδευση πρότεινε το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής

Πάνω από πέντε ώρες συζητούσαν χθες το απόγευμα εκπαιδευτικοί φορείς και βουλευτές ενώπιον του υπουργού Παιδείας Κώστα Γαβρόγλου για το Λύκειο. Από τις προτάσεις που ακούστηκαν στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής υπήρξε μια πρώτη σύγκλιση απόψεων στο ζήτημα της επέκτασης της υποχρεωτικής εκπαίδευσης. Για 14χρονη υποχρεωτική εκπαίδευση μίλησε ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής Γ. Κουζέλης, που ανέλαβε να εισηγηθεί στην επιτροπή, με τους περισσότερους φορείς να συμφωνούν. Διαφώνησε, ωστόσο, ο Αντ. Λιάκος, πρόεδρος της Επιτροπής Εθνικού Διαλόγου για την Παιδεία (που λειτούργησε πέρυσι).

«Πρέπει με γρήγορους ρυθμούς να νομοθετήσουμε» τόνισε ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Γιάννης Παντής ζητώντας συναίνεση και συνεχίζοντας: «Θα προχωρήσουμε σε νομοθετικές παρεμβάσεις μέχρι το καλοκαίρι για να αρχίσουμε από τον Σεπτέμβριο τις αλλαγές στο Λύκειο». Επί των αλλαγών αυτών ο Γ. Κουζέλης πρότεινε την ανάγκη η υποχρεωτικότητα της εκπαίδευσης να επεκταθεί σε 14 χρόνια μακροπρόθεσμα, συμπεριλαμβανομένων δηλαδή δύο ετών στο Νηπιαγωγείο και των τριών τάξεων του Λυκείου.

Αρχικά όμως, όπως είπε, στόχος είναι άμεσα η Α’ Λυκείου να γίνει υποχρεωτική και «κοινή αφετηριακή τάξη (σ.σ.: για ΓΕΛ και ΕΠΑΛ) για ό,τι κάνουν οι μαθητές στη συνέχεια». Στη βάση αυτή στηρίζεται και η εισήγηση για την εισαγωγή της λογικής της πολυκλαδικότητας στη μεταρρύθμιση του Λυκείου. «Χρειαζόμαστε παρεμβάσεις στην ίδια κατεύθυνση σε ό,τι αφορά και την Πρωτοβάθμια και το Γυμνάσιο, που αφορούν τη λογική της σε βάθος εκπαίδευσης, εις βάρος μιας εύκολης και επιφανειακής πολυδιάσπασης μαθημάτων» επισήμανε ο Γ. Κουζέλης εστιάζοντας στην αναμόρφωση της τεχνικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης.

Για τις δύο τελευταίες τάξεις του Λυκείου είπε: «Η λογική μας για εξάωρα μαθήματα και μικρότερα τμήματα δίνει τη δυνατότητα στο σχολείο να αντικαταστήσει το φροντιστήριο, να προσφέρει κάτι που ο γονιός πληρώνει εκτός του σχολείου»

ΟΛΜΕ και ΔΟΕ “μπαίνουν” στον διάλογο

Υπέρ της 14χρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης τάχθηκε και η επικεφαλής της ΟΛΜΕ Ελ. Ζωγραφάκη θέτοντας ως προϋπόθεση για τις μεταρρυθμίσεις «τη γενναία χρηματοδότηση της εκπαίδευσης». Η ίδια τάχθηκε και υπέρ της απόδοσης ισότιμων τίτλων σπουδών στην Α’ Λυκείου για Γενικά και Επαγγελματικά Λύκεια μεταβατικά, όσο θα είναι υποχρεωτική η τάξη αυτή.

Ακόμη ζήτησε αποδέσμευση του Λυκείου και ελεύθερη πρόσβαση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Υπέρ του διαλόγου που έχει ξεκινήσει τάχθηκε και ο Θ. Κικινής, πρόεδρος της ΔΟΕ, συνηγορώντας υπέρ της επέκτασης υποχρεωτικότητας της εκπαίδευσης ζητώντας γενίκευση της προσχολικής αγωγής. Σημειωτέον σήμερα το μεσημέρι ΟΛΜΕ και ΔΟΕ θα συναντηθούν με τον υπουργό Παιδείας Κ. Γαβρόγλου.

Α. Λιάκος: Τράπεζα Θεμάτων και 12χρονη υποχρεωτική

Στη δική του τοποθέτηση ο Αντώνης Λιάκος χαρακτήρισε πάντως «αδιανόητο ένα παιδί που θέλει να γίνει τεχνίτης να πάει στη 14χρονη υποχρεωτική εκπαίδευση» και επανέλαβε έτσι το σχήμα του υποχρεωτικού τετραετούς Γυμνασίου και μη υποχρεωτικού διετούς Λυκείου. Σε σχετικό υπόμνημα που κατέθεσε πρότεινε για τις δύο τελευταίες τάξεις «ελάχιστα υποχρεωτικά, λίγα μαθήματα επιλογής, με έγκυρες εξετάσεις και δοκιμιακή εργασία» και ακόμη «Εθνικό Απολυτήριο όχι με έναν μόνο τελικό βαθμό, αλλά με αναλυτική παρουσίαση των σπουδών κάθε μαθητή και αναγνωρίσιμο και από πανεπιστήμια του εξωτερικού». Ο Α. Λιάκος χαρακτήρισε «ολέθριο το σύστημα διπλών εξετάσεων (σ.σ.: του Λυκείου και αυτών εισαγωγής στο πανεπιστήμιο)». Τέλος, επανέφερε την πρόταση περί Τράπεζας Θεμάτων.

Κ. Γαβρόγλου: Να συμφωνήσουμε στο πρόβλημα

«Στόχος μας είναι να ακούσουμε» είπε ο υπουργός Παιδείας Κ. Γαβρόγλου ανοίγοντας τη συζήτηση της επιτροπής. Τόνισε ότι γίνεται προσπάθεια «να συμφωνήσουμε στο τι συνιστά το πρόβλημα το οποίο θέλουμε να επιλύσουμε» και μίλησε για «ένα σύνθετο πλέγμα τεσσάρων θεμάτων: τις ακυρωμένες τελευταίες δύο τάξεις Λυκείου, την απόκτηση απολυτηρίου με υπόσταση πολύ σοβαρότερη από τη σημερινή, την κατάργηση του εκπαιδευτικά ακυρωτικού συστήματος εισαγωγής και τον ευέλικτο χαρακτήρα του πρώτου έτους των ΑΕΙ». Ξεκαθάρισε, πάντως, πως «το υπουργείο δεν έχει κατασταλαγμένη άποψη για το ζήτημα που συζητάμε».