Εθνικό κοινωνικό διάλογο για την Παιδεία, αξιοποίηση των διεθνών προτύπων και στήριξη των νέων πτυχιούχων υποσχέθηκε ο νέος υπουργός Παιδείας κ. Νίκος Φίλης παραλαμβάνοντας σήμερα, Τετάρτη, το χαρτοφυλάκιό του από την υπηρεσιακή υπουργό κυρία Φρόσω Κιάου.

Ο κ. Φίλης είπε χαρακτηριστικά ότι «συνεχίζουμε το έργο της κυβέρνησης σωτηρίας» και πρόσθεσε ότι πρώτος στόχος του είναι να λυθούν όλες οι εκκρεμότητες για να λειτουργήσουν άμεσα ομαλά τα σχολεία της χώρας.

Τόσο ο κ. Φίλης όσο και η αναπληρώτρια υπουργός κυρία Σία Αναγνωστοπούλου στάθηκαν ιδιαίτερα στον ρόλο και στην ανάγκη στήριξης των εκπαιδευτικών, με τη δεύτερη να δηλώνει καταχειροκροτούμενη «το ότι τα σχολεία μας δεν αλώθηκαν από τη Χρυσή Αυγή το οφείλουμε στους εκπαιδευτικούς μας και τους ευχαριστώ γι’ αυτό». Ο νέος υπουργός Παιδείας αλλά και η αναπληρωτής του μίλησαν για ένα αντιρατσιστικό σχολείο, ένα σχολείο που θα γίνει «μια μεγάλη αγκαλιά ανάμεσα σε ελληνόπουλα και μετανάστες», όπως είπε χαρακτηριστικά ο κ. Φίλης.

«Από την Υγεία και την Παιδεία κρίνεται μια κυβέρνηση» δήλωσε ο αναπληρωτής υπουργός Έρευνας κ. Κωνσταντίνος Φωτάκης, ενώ ο υφυπουργός Παιδείας πρώην πρύτανης του ΕΚΠΑ κ. Θεοδόσης Πελεγρίνης είπε ότι δεν θα δηλώσει τίποτα πριν παραγάγει έργο για το οποίο θα μπορέσει στη συνέχεια να μιλήσει.

Στην ομιλία του ο κ. Φίλης τόνισε ότι υπάρχει ανάγκη για μεγάλες μεταρρυθμίσεις στη χώρα που έχουν καθυστερήσει, έστειλε μήνυμα ισότητας και ίσων ευκαιριών, υποσχέθηκε ότι δεν θα υπάρξουν κομματικές ή άλλες διακρίσεις επί της υπουργίας του και το σχολείο θα «σπάσει τον κύκλο των προκαταλήψεων».

«Θέλω να διαβεβαιώσουμε ότι πρώτο μέλημά μας είναι η άμεση επίλυση των εκκρεμοτήτων, ώστε το δημόσιο σχολείο να λειτουργήσει σε πλήρη ανάπτυξη, χωρίς τα προβλήματα που, κατά παράδοση τα τελευταία χρόνια, συνοδεύουν την έναρξη της σχολικής περιόδου» είπε ο κ. Φίλης. Παράλληλα ζήτησε ευρύτερες συγκλίσεις στην Παιδεία και είπε ότι αποτελεί εθνική προτεραιότητα.

Μεταρρυθμιστικό όραμα

«Αναλαμβάνουμε σήμερα την πολιτική ευθύνη για τη λειτουργία του υπουργείου Παιδείας. Τόσο ο υποφαινόμενος όσο και οι πανεπιστημιακοί, η κυρία Αναγνωστοπούλου, ο κ. Φωτάκης, του οποίου το σημαντικό έργο ήδη γνωρίζετε, καθώς και ο πρώην πρύτανης κ. Πελεγρίνης έχουμε συνείδηση ότι η εκπαίδευση αποτελεί εθνική και κοινωνική προτεραιότητα. Η διακονία αυτού του σκοπού προϋποθέτει την αναζήτηση ευρύτερων πολιτικών και κοινωνικών συγκλίσεων, ώστε να διαμορφωθεί ένα μεταρρυθμιστικό όραμα και το σχολείο να αποκτήσει και πάλι την κεντρική θέση του στο δημόσιο βίο, να μετατραπεί σε κύτταρο για την ανάταξη της χώρας και σε φορέα δημοκρατικών αξιών» πρόσθεσε ο νέος υπουργός Παιδείας.

«Και ακόμη, έχουμε συνείδηση ότι η αντιμετώπιση των προβλημάτων και η σταθερή πορεία προς ένα δημοκρατικό σχολείο, σε ένα σχολείο που δεν θα συνθλίβει τα παιδιά μέσα σε συνθήκες άκρατου ανταγωνισμού και θα διαφυλάσσει τον μορφωτικό του ρόλο, προϋποθέτει την αναγνώριση του κοινωνικού ρόλου των εκπαιδευτικών. Ο εκπαιδευτικός, αυτός ο αφανής κοινωνικός εργάτης, συχνά απαξιώνεται όχι μόνον εξαιτίας της οικονομικής κρίσης, αλλά μέσα στο γενικότερο κλίμα της κρίσης αξιών» ανέφερε ακόμη.

«Το υπουργείο Παιδείας λοιπόν έχει να επιτελέσει ένα σύνθετο, επείγον και διαρκές έργο προκειμένου η συνταγματική επιταγή “μόρφωση σε όλους” να αποκτά καθημερινά μεγαλύτερη υπόσταση. Γι’ αυτό, παράλληλα με τη μάχη για τη βελτίωση της καθημερινότητας του σχολείου, θα οργανώσουμε έναν εθνικό – κοινωνικό διάλογο προκειμένου να αναδειχθούν όχι μόνο τα προβλήματα αλλά και οι δυνατότητες, οι δρόμοι για την επίλυσή τους» δήλωσε ακόμη ο κ. Φίλης.

«Οι μεγάλες μεταρρυθμίσεις στο σύνολο του δημόσιου βίου είναι αναγκαίες. Έχουν καθυστερήσει. Πολύ περισσότερο είναι επιτακτικές σε ένα χώρο όπως η εκπαίδευση. Η ιδέα και η πράξη της μεταρρύθμισης πάνω σε ευρέως αποδεκτό σχέδιο με προοπτική και με την αξιοποίηση των βέλτιστων διεθνών εμπειριών, προκειμένου η εκπαίδευση να αποτελέσει έναν από τους βασικούς πυλώνες του κοινωνικού κράτους που η κρίση και η νεοφιλελεύθερη διαχείρισή της το έχουν διαλύσει. Να αποτελέσει η εκπαίδευση τον προπομπό ώστε να βγει η χώρα στο ξέφωτο της ανάπτυξης και να αποκτήσει μια νέα, ισότιμη θέση στην ευρωπαϊκή πραγματικότητα. Δεκάδες χιλιάδες νέοι επιστήμονες που αναγκάστηκαν να ξενιτευθούν, επισημειώνουν μέσα στην απελπισία της κρίσης το συγκριτικό εθνικό πλεονέκτημα της εκπαίδευσης. Οφείλουμε να ενισχύσουμε αυτό το πλεονέκτημα. Το οφείλουμε και απέναντι σε αυτά τα νέα παιδιά, την πιο μορφωμένη γενιά από συστάσεως του ελληνικού κράτους, αλλά τόσο άτυχη» ανέφερε χαρακτηριστικά στην ομιλία του.

«Το σχολείο μπορεί να αποδειχθεί μια ανοιχτή αγκαλιά για όλα τα παιδιά. Να γίνει χώρος αλληλεγγύης και καταπολέμησης της ακραίας φτώχιας. Να εξαπλωθούν οι πρωτοβουλίες του κράτους, της Εκκλησίας της Αυτοδιοίκησης και κοινωνικών φορέων ώστε να μην εξαπλωθούν μέσα στη σχολική αίθουσα δραματικά φαινόμενα, όπως είναι η παιδική ασιτία, που ανάγεται βεβαίως στη γενικότερη κοινωνική διάλυση. Να αντιμετωπιστεί κατά προτεραιότητα το φαινόμενο της σχολικής διαρροής, αξιοποιώντας την αλληλέγγυα στήριξη των πιο αδύναμων οικονομικά και μορφωτικά μαθητών και μαθητριών. Απευθύνουμε το μήνυμα ότι η μόρφωση είναι αναγκαία επειδή η κοινωνία χρειάζεται όλη την εξυπνάδα των αγοριών και των κοριτσιών» κατέληξε ο κ. Φίλης.

Το πρόβλημα των κενών

«Τα σχολεία άνοιξαν ομαλά» υποστήριξε η υπηρεσιακή υπουργός Παιδείας κυρία Φρόσω Κιάου που πρόσθεσε ότι «το πρόβλημα των κενών στην εκπαίδευση είναι γνωστό» και πρέπει κάποτε να λυθεί οριστικά.

Όπως είπε η κυρία Κιάου, το ζήτημα είναι είναι να λειτουργήσει η διοικητική μηχανή του υπουργείου Παιδείας. «Οι αιφνιδιασμοί όσο και να προσδοκούν ένα σοφό όνειρο το μόνο που κάνουν είναι να δημιουργούν πρόβλημα».