Παιδαγωγικά αναγκαίοι: Η μονιμότητα αποτελεί το σταθερό παιδαγωγικό περιβάλλον κατά το οποίο ο εκπαιδευτικός αναλαμβάνει κι ολοκληρώνει το εκπαιδευτικό του έργο.

Γράφει ο Φάνης Βουγάς αναπληρωτής Δάσκαλος

Στελεχώνοντας τα σχολεία με μόνιμους εκπαιδευτικούς σχεδιάζεται αρτιότερα το εκπαιδευτικό έργο. Με το πέρας της σχολικής περιόδου ο κάθε εκπαιδευτικός γνωρίζει ποια τάξη θα αναλάβει , με συνέπεια να έχει αρκετό χρόνο προκειμένου να οργανώσει τις εκπαιδευτικές δράσεις , , τις παιδαγωγικές παρεμβάσεις αλλά και τα προγράμματα που θα αναλάβει τη νέα σχολική χρονιά.

Ένας μόνιμος εκπαιδευτικός έχει τον απαραίτητο χρόνο ώστε να φέρει εις πέρας ένα ολοκληρωμένο παιδαγωγικό έργο αναλαμβάνοντας επί δύο συναπτά έτη την ίδια τάξη.

Ένας μόνιμος εκπαιδευτικός δεσμεύεται απέναντι στην κοινωνία, αποτελεί μέλος αυτής και «κρίνεται» για το έργο του.

Η στελέχωση των σχολείων με μόνιμο εκπαιδευτικό προσωπικό συντελεί στην απρόσκοπτη λειτουργία των σχολείων.

Η σημερινή κατάσταση στην οποία οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί προσλαμβάνονται σε διαφορετικές εκπαιδευτικές περιόδους, οδηγεί σε μια συνεχόμενη μεταβολή του ωρολογίου προγράμματος ενώ προκαλεί αστάθεια στη στοχευόμενη άσκηση της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Ο θεσμός του αναπληρωτή αποτελεί μία ελληνική εφεύρεση κι απουσιάζει από τα εκπαιδευτικά συστήματα των υπόλοιπων ευρωπαϊκών χωρών.

Νομικά κατοχυρωμένοι σύμφωνα με την ευρωπαϊκή νομοθεσία είναι οι εκπαιδευτικοί οι οποίοι συμπληρώνουν 36 μήνες προϋπηρεσίας στα δημόσια σχολεία, διορίζονται ως μόνιμοι εκπαιδευτικοί της εκάστοτε χώρας κράτους- μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Την τελευταία τριετία δεν εφαρμόζεται ούτε στο ελάχιστο η μνημονιακή δέσμευση για έναν διορισμό κάθε δέκα αποχωρήσεις μόνιμου προσωπικού.

Αποτελούν πολιτειακή δέσμευση από τον Αντρέα Λοβέρδο μέχρι και την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ έρχονται αντιμέτωποι με τη δέσμευση της πολιτείας για άμεση πρόσληψη μόνιμων εκπαιδευτικών.

Η διεκδίκηση λοιπόν των μόνιμων διορισμών δεν είναι κάτι άλλο πέρα από την ανάγκη τήρησης των πολιτικών δεσμεύσεων της εκάστοτε κυβέρνησης.

Οικονομικά διαχειρίσιμοι: Το κόστος του μισθού ενός πρωτοδιοριζόμενου εκπαιδευτικού δεν διαφέρει ουσιαστικά από αυτό του αναπληρωτή εκπαιδευτικού, ειδικά όταν προσλαμβάνεται από τον Σεπτέμβριο.

Δεν αποτελούν θέμα οικονομικής εποπτείας αλλά είναι θέμα πολιτικής βούλησης: Δεν είναι δυνατόν σε περίοδο παρατεταμένης οικονομικής κρίσης , το κράτος να διορίζει πληθώρα μόνιμων δημοσίων υπαλλήλων (σώματα ασφαλείας, δημοτικούς υπαλλήλου, κ.α.) χωρίς να διορίζει εκπαιδευτικούς. Αυτό αποτελεί τρανό παράδειγμα ότι οι διορισμοί των εκπαιδευτικών δεν αποτελούν θέμα μνημονιακής εποπτείας αλλά πολιτική βούληση της εκάστοτε κυβέρνησης.

Επιλογή κριτηρίων για μόνιμους διορισμούς: τα δύο βασικά και αναγκαία κριτήρια για την μονιμοποίηση των εκπαιδευτικών στο δημόσιο πρέπει να αποτελούν το βασικό πτυχία και η προϋπηρεσία στο δημόσιο σχολείο.

Βασικό πτυχίο: πέρα από τις όποιες διαφορές στο πρόγραμμα σπουδών του εκάστοτε παιδαγωγικού τμήματος, δύσκολα θα βρεθεί κάποιος να διαφωνήσει πως το βασικό πτυχίο αποτελεί ίσως το πιο αντικειμενικό ακαδημαϊκό κριτήριο διορισμού.

Στα πλαίσια της τετραετούς υποχρεωτικής φοίτησης στα παιδαγωγικά τμήματα, οι φοιτητές – υποψήφιοι δάσκαλοι δοκιμάζονται σε μία πληθώρα παραπλήσιων γνωστικών αντικειμένων προκειμένου να κριθούν επαρκείς για την ανάληψη των εκπαιδευτικών καθηκόντων που περιλαμβάνονται στον ρόλο του εκπαιδευτικού. Κανείς βέβαια δεν θα μπορούσε να διαφωνήσει με τις ενέργειες για την θέσπιση ενός κοινά αποδεκτού προγράμματος σπουδών που θα εφαρμόζεται με συνέπεια από όλα τα παιδαγωγικά τμήματα σε όλη την Ελλάδα.

Προϋπηρεσία : Η θέσπιση μέγιστου ορίου στην προϋπηρεσία είναι κατάφωρη υποτίμηση της ανιδιοτελούς προσφοράς του αναπληρωτή στο δημόσιο σχολείο.

Προσωπική μου θέση και άποψη είναι ότι οι διορισμοί πρέπει να γίνουν κατά βάση με αυτά τα δύο κριτήρια καθώς οποιοδήποτε άλλο αποτελεί αμφιλεγόμενη αντικειμενικότητα. Παραδείγματος χάρη: δεν μπορεί να υπάρξει ασφαλές κριτήριο για την αξιοπιστία απόκτησης ενός μεταπτυχιακού τίτλου. Ξεκάθαρο παράδειγμα είναι αυτό που συμβαίνει στην ειδική αγωγή. Ποια παιδαγωγική επάρκεια μπορούν να διαθέτουν μεταπτυχιακά προγράμματα που διεξάγονται στην Βουλγαρία καθώς και κάποια μονοετούς φοιτήσεως σε κάποια ελληνικά πανεπιστήμια όπου δεν είναι υποχρεωτική η εκπόνηση διπλωματικής εργασίας.

Η συζήτηση περί πρόσθετων ακαδημαϊκών κριτήριων πέρα του βασικού πτυχίου αποτελεί ένα καμουφλαρισμένο τέχνασμα τρεναρίσματος μόνιμων διορισμών. Θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν μόνο για ανέλιξη των ήδη διορισμένων εκπαιδευτικών.

Στη συζήτηση βέβαια πρέπει να μπει η ύπαρξη κοινωνικών κριτηρίων π.χ. μεσογειακή αναιμία.

Η παραπάνω τοποθέτηση αποτελεί μια αφόρμηση προκειμένου να θεσμοθετηθεί μια ολοκληρωμένη πρόταση προκειμένου να γίνουν σύντομα πραγματικότητα μόνιμοι διορισμοί.