ΑΥΓΗ

ΤΗΣ ΠΙΚΙΑΣ ΣΤΕΦΑΝΑΚΟΥ

  • Συγχώνευση των έξι επιστημονικών πεδίων σε τρεις κατευθύνσεις Θεωρητική, Θετική και Οικονομική – Προσθήκη στα διδασκόμενα μαθήματα κάθε κατεύθυνσης ακόμα ενός μαθήματος – μπαλαντέρ.

Να ανοίξει τα παράθυρα που έκλεινε ερμητικά το εξεταστικό Αρβανιτόπουλου, σπάζοντας τα στεγανά μεταξύ των επιστημονικών πεδίων και δίνοντας τη δυνατότητα περισσότερων επιλογών στους τελειόφοιτους Λυκείου, στοχεύει το νέο σύστημα εισαγωγής που εκπονεί η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας και θα ισχύσει του χρόνου. Η ομάδα εργασίας του υπουργείου Παιδείας είχε μια δύσκολη αποστολή, καθώς δεν κλήθηκε να σχεδιάσει από μηδενική βάση ένα σύστημα εισαγωγής, αλλά να προτείνει αλλαγές που, ενώ δεν διαταράσσουν την προετοιμασία των μαθητών της Β’ Λυκείου, περιορίζουν τις καταστροφικές συνέπειες του νόμου 4186 τόσο για τους μαθητές όσο και για το ίδιο το Λύκειο.

Σημεία – κλειδιά του νέου συστήματος, που πιθανότατα θα ανακοινωθεί αύριο, είναι:

– Η συγχώνευση των έξι επιστημονικών πεδίων που θα λειτουργούσαν την επόμενη σχολική χρονιά για τους μαθητές της Γ’ Λυκείου σε τρεις κατευθύνσεις. Τη Θεωρητική, τη Θετική και την Οικονομική. Πρόκειται για μια κομβική αλλαγή, που χτυπά καίρια την πολυδιάσπαση των επιστημονικών πεδίων και την περιχαράκωση των υποψηφίων σε αυτά. Με τη ρύθμιση αυτή, το υπουργείο Παιδείας πρώτον δεν εξοστρακίζει βασικά γνωστικά αντικείμενα από την προετοιμασία των μαθητών και δεύτερον επιτρέπει την επικοινωνία μεταξύ των διαφορετικών κατευθύνσεων.

– Η προσθήκη στα διδασκόμενα μαθήματα κάθε κατεύθυνσης ακόμα ενός μαθήματος – μπαλαντέρ, στο οποίο θα εξετάζονται οι μαθητές, εφόσον επιθυμούν να «ξεκλειδώσουν» και δεύτερο επιστημονικό πεδίο σχολών για να διευρύνουν τις επιλογές τους. Ο νόμος 4186 περιόριζε ασφυκτικά τις επιλογές των υποψηφίων, οι οποίοι μπορούσαν να δηλώσουν σχολές και τμήματα μόνο από ένα επιστημονικό πεδίο (περίπου 40). Η ρύθμιση αυτή δεν ήταν ούτε ουδέτερη, ούτε τυχαία. Αντιθέτως, αποσκοπούσε στον αποκλεισμό χιλιάδων υποψηφίων, οι οποίοι εξαιτίας της περιχαράκωσής τους σε εξειδικευμένο επιστημονικό πεδίο, δεν θα μπορούσαν να διεκδικήσουν σχολή άλλου πεδίου, μένοντας συνολικά εκτός τειχών. Ο κίνδυνος να στερηθεί το ελληνικό πανεπιστήμιο μαθητές που, ενώ θα είχαν πολύ υψηλές επιδόσεις, δεν θα κατάφερναν να εισαχθούν πουθενά, ήταν άμεσος και η νέα πολιτική ηγεσία τού υπουργείου Παιδείας δεν μπορούσε να το επιτρέψει. Είναι βέβαιο ότι η παραπάνω ρύθμιση, εκτός από τα θύματα που θα άφηνε πίσω της, θα επέτεινε το ελιτίστικο προφίλ ορισμένων σχολών και θα ευνοούσε τη φοιτητική μετανάστευση προς πανεπιστήμια της αλλοδαπής. Η προσθήκη μαθήματος – μπαλαντέρ ανατρέπει τις παραπάνω εξελίξεις.

Συμπερασματικά, με βάση το σχέδιο του υπουργείου Παιδείας, οι μαθητές θα εξετάζονται σε τέσσερα μαθήματα και, εφόσον το επιθυμούν, θα μπορούν να εξεταστούν και σε ένα πέμπτο (που θα καθορίζεται ανάλογα με το επιστημονικό πεδίο που θέλουν να «ανοίξουν»). Το μάθημα αυτό θα το διδάσκονται όλοι, ώστε να μην υπάρχουν κενές ώρες στο αναλυτικό πρόγραμμα των μαθητών.

– Η λειτουργία της Γ’ Λυκείου με το ισχύον, σήμερα, ωρολόγιο πρόγραμμα, με μικρές αλλαγές, επιβεβλημένες από τις τρύπες και τα κενά που δημιούργησε το αναλυτικό πρόγραμμα, βάσει του οποίου λειτούργησε η φετινή Β’ Λυκείου. Ο νόμος Αρβανιτόπουλου έφτιαχνε ένα Λύκειο εξειδίκευσης, εξοστρακίζοντας, κυρίως από το πρόγραμμα της Γ’ Λυκείου, την έννοια της γενικής παιδείας. Τα μαθήματα γενικής παιδείας της Γ’ Λυκείου περιορίζονταν στη Γλώσσα, την Ιστορία, στα Θρησκευτικά (για ευνόητους λόγους), στην Πληροφορική και την Ξένη Γλώσσα. Ολόκληροι επιστημονικοί τομείς διαγράφονταν, για να εξυπηρετηθεί ο στόχος της εξειδίκευσης και της λειτουργίας ενός Λυκείου μόνο για όσους είχαν βλέψεις για εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

– Η αποδέσμευση της βαθμολογίας του Λυκείου από την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Η ρύθμιση αυτή περιλαμβάνεται στις πρώτες ανακοινώσεις του υπουργείου Παιδείας και προωθείται γιατί, όπως κρίθηκε, στις επικρατούσες συνθήκες, το να συνυπολογίζεται ο βαθμός των προαγωγικών εξετάσεων του Λυκείου στην εισαγωγή των μαθητών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση αντιβαίνει τον στόχο της αυτόνομης λειτουργίας της λυκειακής βαθμίδας, ενώ οι σχετικές διατάξεις του υπάρχοντος νομικού πλαισίου δεσμεύουν προκαταβολικά και με τρόπο αντιπαιδαγωγικό το σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση για τα επόμενα έτη.

– Επανέρχεται ως βαθμός προαγωγής ο γενικός μέσος όρος “εννέα και πέντε δέκατα”, όπως περιγράφεται στο άρθρο 32 του Π.Δ. 60/2006, ενώ καταργείται η ρύθμιση βάσει της οποίας οι διδάσκοντες ήταν υποχρεωμένοι να παίρνουν το 50% των θεμάτων των προαγωγικών εξετάσεων της Α’ και Β’ Λυκείου από Τράπεζα Θεμάτων. Η σκλήρυνση των όρων προαγωγής σε συνδυασμό με τη λειτουργία της Τράπεζας Θεμάτων ήταν τα δύο οχήματα για την εναπόθεση ενός μεγάλου κομματιού των μαθητών στον Καιάδα της σχολικής αποτυχίας, με στόχο την εκδίωξή τους από το Λύκειο, αλλά και την ενίσχυση των φροντιστηρίων. Είναι νωπές ακόμα οι μνήμες από τον περσινό Ιούνιο, όπου η ανάρτηση των βαθμολογιών στα Λύκεια ισοδυναμούσε με βαθμολογική σφαγή, με δεκάδες χιλιάδες μαθητές να παραπέμπονται στις επαναληπτικές εξετάσεις του Σεπτεμβρίου ή να μένουν στην ίδια τάξη.

Το σχέδιο που εκπονεί το υπουργείο Παιδείας θα είναι μεταβατικό, αφορά κυρίως τους μαθητές που φοιτούν τώρα στη Β’ Λυκείου και ενδεχομένως τα παιδιά που φοιτούν φέτος στην Α’ Λυκείου. Η στόχευση της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας είναι να υπάρξει νέο σύστημα πρόσβασης, το οποίο, όπως έχει δηλώσει ο υπουργός Αρ. Μπαλτάς, θα αλλάζει ριζικά και ουσιαστικά το σύστημα εισαγωγής. Από την άλλη, διακαής πόθος της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου είναι η αναμόρφωση του Λυκείου, ώστε να λειτουργήσει ως αυτόνομη εκπαιδευτική μονάδα και όχι ως προθάλαμος και φροντιστήριο εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Μείωση εισακτέων στα ΑΕΙ, αύξηση στα ΤΕΙ

Μικρή μείωση σε σχέση με πέρσι παρουσιάζει ο αριθμός των εισακτέων στα ΑΕΙ, ενώ στα ΤΕΙ είναι ελαφρά αυξημένος. Συνολικά, ο αριθμός των εισακτέων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση εμφανίζει μείωση κατά 1.960 θέσεις. Συγκεκριμένα, φέτος ο αριθμός των εισακτέων σε πανεπιστήμια και ΤΕΙ ανέρχεται σε 68.345, έναντι 70.305 πέρυσι. Στα πανεπιστήμια θα δοθούν 44.200 θέσεις έναντι 46.735 πέρυσι. Θα υπάρξει μείωση κατά 2.535 θέσεις. Αντίθετα, στα ΤΕΙ θα δοθούν 24.145 θέσεις, έναντι 23.570 (575 περισσότερες σε σχέση με πέρυσι).