Του Αθανάσιου Κατσίμπελη

Το τρίτο κατά σειρά της κυβέρνησης Τσίπρα για την Παιδεία και τις Επιλογές Στελεχών Εκπαίδευσης κατατέθηκε την Παρασκευή, με τη διαδικασία του Επείγοντος, στη Βουλή.Το σχέδιο νόμου: «Αναδιοργάνωση των της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και άλλες Διατάξεις” αναμένεται να συζητηθεί τις επόμενες ημέρες και να αλλάξει τη δομή του εκπαιδευτικού συστήματος ακόμα μια φορά.

Του Αθανάσιου Κατσίμπελη, greekteachers.gr

Ποια άλλη χώρα στον κόσμο έχει αλλάξει άραγε μέσα σε τρία χρόνια, με την ίδια κυβέρνηση, τρεις φορές την ίδια διαδικασία επιλογής Στελεχών Εκπαίδευσης;

Μην ψάχνεται άδικα.Καμία χώρα στον κόσμο δεν νομοθετεί για την Παιδεία της με την διαδικασία του κατεπείγοντος, χωρίς σχεδιασμό, χωρίς όραμα και χωρίς συνεννόηση των πολιτικών δυνάμεων.

Το νέο νομοσχέδιο για την Παιδεία έρχεται να προστεθεί στη διαχρονικά ατέλειωτη κουρελού νομοθετημάτων που έχουν διαλύσει την Εθνική μας Παιδεία, η οποία παραμένει χωρίς όραμα, χωρίς σκοπό και σχέδιο.

Αν ρωτήσουμε σήμερα εκπαιδευτικούς και μαθητές όλων των βαθμίδων “Ποιος είναι ο σκοπός της Παιδείας;” θα λάβουμε διαφορετικές απαντήσεις αποπροσανατολισμένες στην πολυνομία και στη μη κωδικοποίηση της εκπαιδευτικής νομοθεσίας.Εθνικός σχεδιασμός δεν υπάρχει.Η επόμενη κυβέρνηση θα έρθει και θα αλλάξει όσα η σημερινή νομοθετεί.

Πέρα όμως από τον εθνικό σχεδιασμό, Παιδεία δεν μπορούμε να έχουμε χωρίς γενναία χρηματοδότηση και χωρίς ένα σύγχρονο δημοκρατικό εκπαιδευτικό σύστημα, που μπορεί να σχεδιαστεί από τους ικανότατους Έλληνες Επιστήμονες με βάση τη φιλοσοφία και τις ανάγκες της χώρας μας. Χορτάσαμε από τις μεταφορές στην Ελληνική πραγματικότητα εκπαιδευτικών συστημάτων άλλων χωρών αποσπασματικά και επιφανειακά. Μπορούμε σε αυτή τη χώρα να εξάγουμε Παιδεία, δεν έχουμε ανάγκη να εισάγουμε και να χρυσοπληρώνουμε ξένους να μας πουν τι θα κάνουμε με τα παιδιά μας και πώς να τα μορφώσουμε.

Κι ενώ τα διαχρονικά αιτήματα χρηματοδότησης της Παιδείας παραμένουν αναπάντητα η κυβέρνηση κατεθέτει νέο σχέδιο νόμου του υπουργείου Παιδείας, Ερευνας και Θρησκευμάτων!!!

Στην Εσθονία που είναι κι αυτή μια μικρή χώρα αλλά διακρίνεται διεθνώς για το εκπαιδευτικό της σύστημα μάλλον είναι χαζοί που έχουν να αλλάξουν τη δομή του εκπαιδευτικού τους συστήματος από το 1992 κι έχουν καταφέρει να διασφαλίσουν τις ίδιες δυνατότητες για όλες τις μειονοτικές ομάδες καθώς και για όλους τους Εσθονούς τη δια βίου μάθηση.

Το εσθονικό παιδαγωγικό σύστημα δεν προβλέπει νέες παιδαγωγικές μεθόδους ή «πειράματα», παρότι μαθητές και δάσκαλοι έχουν σημαντικά περιθώρια να προσαρμόσουν τη διδασκαλία και τη μάθηση. Οι ακολουθούμενες μέθοδοι είναι μάλλον συντηρητικές και τα περιεχόμενα πολύ σαφή.

«Δεν κάνουμε κάποια επανάσταση, αλλά διαρκώς μικρές αλλαγές. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι αλλάζουμε εκ βάθρων το εκπαιδευτικό σύστημα. Σύμφωνα με την PISA διαθέτουμε παγκοσμίως το καλύτερο σύστημα όσον αφορά την ισότητα των ευκαιριών. Δεν παίζει ρόλο εάν προέρχεσαι από μια φτωχή ή μια πλούσια οικογένεια. Σε κάθε περίπτωση θα πας στο σχολείο όπου τα αποτελέσματα είναι καλά και ισορροπημένα».

(Δήλωση Εσθονού Υφυπουργού Παιδείας Μαρτ Λάιντμετς)

Σύμφωνα με την νέα έκθεση του ΟΟΣΑ τα δυο τρίτα των μαθητών στην Εσθονία δηλώνουν ικανοποιημένοι με τα σχολεία και τους δασκάλους τους.Εμείς εδώ συνεχίζουμε την αποδόμηση με συνεχείς και αναποτελεσματικές αλλαγές…

με τη διαδικασία του κατεπείγοντος!!