• Με «πανελλαδικές» η αναγνώριση των πτυχίων των κολεγίων. Πτυχία και από τον… Θείο Σαμ

    ΠΑΙΔΕΙΑ 🕔10/05/2014 - 09:30 | Author: Newsroom

    Εξετάσεις γραπτές, με την ευθύνη του Υπουργείου Παιδείας, σε στιλ Πανελλαδικών προβλέπει η Υπουργική Απόφαση για το πλαίσιο της γραπτής δοκιμασίας σε ό,τι αφορά την επαγγελματική αναγνώριση των τίτλων πτυχιούχων εξωτερικού και κολεγίων, ύστερα από εκκρεμότητα περίπου δύο χρόνων.

    Με την αναθεώρηση του σχετικού Προεδρικού Διατάγματος (38/2010), η οποία έγινε με τον νόμο 4093/2012, εισήχθη η πρόβλεψη της γραπτής δοκιμασίας ύστερα από απόφαση του αρμόδιου Συμβουλίου Αναγνώρισης Επαγγελματικών Προσόντων (ΣΑΕΠ) για όλα ανεξαιρέτως τα επαγγέλματα -κατοχυρωμένα και (λίγα πλέον) μη κατοχυρωμένα- και βάσει συγκεκριμένων κριτηρίων, όπως: α) η ύπαρξη ουσιωδώς διαφορετικών γνωστικών αντικειμένων από εκείνα που καλύπτονται από τους τίτλους που απονέμονται από ημεδαπά ιδρύματα και β) η διαπίστωση ότι η διάρκεια εκπαίδευσης των συγκεκριμένων αποφοίτων υπολείπεται χρονικά από εκείνη που απαιτείται στην Ελλάδα.

    Ωστόσο, από το 2012 μέχρι και σήμερα δεν έχει γίνει καμία γραπτή εξέταση, καθώς δεν είχε εξειδικευτεί το πλαίσιο με επακριβώς καθορισμένους όρους, προϋποθέσεις και διαδικασίες διεξαγωγής των εξετάσεων.

    Σύμφωνα με την υπουργική απόφαση που υπεγράφη χθες, οι εξετάσεις διαφοροποιούνται εντελώς από αυτές του ΔΟΑΤΑΠ (που παραπέμπει στα ελληνικά ΑΕΙ με παρακολούθηση μαθημάτων και διενέργεια εξετάσεων) και προσιδιάζουν σ’ αυτές των πανελλαδικών.

    Τι προβλέπεται

    Προβλέπεται, λοιπόν, ότι οι εξετάσεις θα διενεργούνται έως δύο φορές ετησίως, ημέρα Σάββατο ή και Κυριακή, ενώ θα προκηρύσσονται το αργότερο τρεις μήνες πριν από την κάθε εξεταστική περίοδο. Δεν προβλέπεται αριθμός μαθημάτων, αλλά εκτιμάται ότι θα κυμαίνονται από ένα έως τέσσερα. Ακόμα, ορίζεται:

    • Συγκρότηση πενταμελούς Κεντρικής Επιτροπής Οργάνωσης και Διεξαγωγής Γραπτής Δοκιμασίας (Κ.Ε.).

    • Ορισμός εξεταστικών κέντρων ανάλογα με τον αριθμό των συμμετεχόντων.

    • Συγκρότηση σε κάθε εξεταστικό κέντρο τριμελούς επιτροπής αποτελούμενης από δημοσίους υπαλλήλους κατηγορίας Π.Ε., Τ.Ε. και Δ.Ε. Εφόσον πρόκειται για σχολικές μονάδες, τα μέλη της επιτροπής ορίζονται με τους αναπληρωτές τους από το οικείο εκπαιδευτικό προσωπικό κατόπιν εισήγησης του αρμόδιου περιφερειακού διευθυντή Εκπαίδευσης.

    • Σε περίπτωση αποτυχίας, ο ενδιαφερόμενος δύναται να συμμετάσχει στις επόμενες δύο γραπτές δοκιμασίες για το ίδιο γνωστικό αντικείμενο. Σε περίπτωση αποτυχίας του κατά την τρίτη εξεταστική περίοδο αποκλείεται από την περαιτέρω διαδικασία και η αίτηση αναγνώρισης επαγγελματικής ισοδυναμίας απορρίπτεται από το ΣΑΕΠ.

    Αννα Ανδριτσάκη

    efsyn.gr

    Εμφύλιο μεταξύ κολεγίων από Ε.Ε. και «τρίτες χώρες» (βλ. ΗΠΑ) στη νέα, πλήρως απορρυθμισμένη αγορά των… ιδιωτικών ΑΕΙ προκαλεί η τροπολογία-σκούπα Αρβανιτόπουλου, που φέρεται να δέχτηκε το τελευταίο διάστημα πολλές επισκέψεις από τον Αμερικανό πρέσβη

    Της Αννας Ανδριτσάκη

    Την έναρξη ενός ακήρυχτου πολέμου συμφερόντων στη νέα αγορά της ιδιωτικής τριτοβάθμιας εκπαίδευσης σήμανε η προχθεσινή ψήφιση της τροπολογίας-σκούπα του υπουργείου Παιδείας, με την οποία -όπως αποκάλυψε η «Εφ.Συν.»- βολεύονται όλοι όσοι επί χρόνια πίεζαν τις κυβερνήσεις ΠΑΣΟΚ και Ν.Δ. να πάρουν -με το έτσι θέλω- τη σφραγίδα της νομιμοποίησης. Και μ’ αυτόν τον τρόπο έγινε…

    Με μια πρωτόγνωρη, ωμή παραβίαση της εθνικής νομοθεσίας, των κοινοτικών δεσμεύσεων και του ίδιου του Συντάγματος, που απαγορεύει –τουλάχιστον ως έχει- την ιδιωτική τριτοβάθμια εκπαίδευση, ο υπουργός Παιδείας βάζει στο παιχνίδι αμερικανικά, ελληνικά και όσα άλλα επιχειρηματικά συμφέροντα είχαν μείνει έξω από τις ρυθμίσεις νομιμοποίησης των κολεγίων, οι οποίες -λόγω της σχετικής κοινοτικής οδηγίας- αφορούν αποκλειστικά ευρωπαϊκές συνεργασίες.

    Τα μεγάλα μέσα

    Σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες, τις τελευταίες εβδομάδες στο υπουργείο Παιδείας εθεάθη όχι μία, αλλά αρκετές φορές ο ίδιος ο Αμερικανός πρέσβης, που συνομίλησε με τον κ. Αρβανιτόπουλο προφανώς όχι για εθιμοτυπικούς λόγους και σίγουρα όχι για ανακοινώσιμα θέματα, καθώς ουδεμία επίσημη ενημέρωση παρείχε το υπουργείο.

    Την ίδια στιγμή, αναβρασμός επικρατεί στο «στρατόπεδο» των κολεγίων που συνεργάζονται με ευρωπαϊκά πανεπιστήμια και είναι τα πρώτα που έλαβαν το εισιτήριο της νομιμοποίησης στον χώρο της μεταλυκειακής εκπαίδευσης. Σε επικοινωνία της «Εφ.Συν.» με τον Σύνδεσμο Ελληνικών Κολλεγίων, οι εκπρόσωποί του δεν θέλησαν να προβούν σε δημόσια δήλωση, ωστόσο παρέπεμψαν στην ανακοίνωση που εξέδωσε ο Σύνδεσμος λίγες μόλις μέρες μετά την κατάθεση της τροπολογίας.

    Σ’ αυτήν την ανακοίνωση γινόταν υπενθύμιση της κείμενης νομοθεσίας, η οποία καταστρατηγούνταν από τις επίμαχες διατάξεις (άρθρο 6) της τροπολογίας. Ανάμεσα σε άλλα, διευκρίνιζαν ότι:

    – Η ισχύουσα νομοθεσία καλύπτει μόνο τα πτυχία πανεπιστημίων χωρών της Ευρωπαϊκής Ενωσης που έχουν δοθεί σε αποφοίτους κολεγίων και όχι τα πτυχία των κολεγίων, αφού τα κολέγια δεν δίδουν πτυχία.

    – Η αναγνώριση αυτή δεν αφορά πανεπιστημιακά πτυχία από άλλες χώρες, τα οποία τυχόν δίδονται σε αποφοίτους κολεγίων.

    – Για την αναγνώριση των ανωτέρω εφαρμόζονται οι διατάξεις του Π.Δ. 38/2010 που τροποποιήθηκε με τους Νόμους 4093/2012 και 4111/2013.

    Τους βόλεψε όλους

    Για τους καλά γνωρίζοντες αυτή η κίνηση όχι μόνο εξέφραζε τη δυσαρέσκεια προς τον υπουργό Παιδείας, αλλά σηματοδοτούσε και τη μεγάλη κόντρα με τους «ανταγωνιστές» ιδιοκτήτες εκπαιδευτηρίων, δηλαδή τα αμερικανικά κολέγια, που θα απελευθερώνονταν με τη διάταξη για αναγνώριση τίτλων από «τρίτες χώρες», αλλά και με τους ελληνικούς φορείς που θα αναγνωρίζονταν αυτόματα και μόνο με την πιστοποίησή τους από διεθνείς οργανισμούς.

    Ο υπουργός Παιδείας ουδόλως ασχολήθηκε. Με βαθιά περιφρόνηση προς το ισχύον θεσμικό πλαίσιο, αλλά και εμπαίζοντας απροκάλυπτα ακόμη και εκπροσώπους του Κοινοβουλίου, δεν απέσυρε παρά τα ανώδυνα από την τροπολογία. Σχεδόν ένα μήνα νωρίτερα, σε σχετική ερώτηση βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ διαβεβαίωνε ότι «το ΥΠΑΙΘ δεν προτίθεται να δώσει στο ΣΑΕΠ αρμοδιότητα αναγνώρισης τίτλων προερχόμενων από κολέγια που συνεργάζονται με παρόχους εκτός Ευρωπαϊκής Ενωσης, καθώς αυτό θα παραβίαζε την Κοινοτική Νομοθεσία». Αυτό που χαρακτήριζε παράνομο αυτό «πέρασε» και μαζί ό,τι άλλο χρειαζόταν, για να βολευτούν όλοι.

    Οι πελάτες

    Ετσι, περνά σε άλλο επίπεδο ο υπόγειος πόλεμος στην ιδιωτική μεταλυκειακή εκπαίδευση, εκεί όπου θα συρθούν οι αδύναμοι απόφοιτοι Λυκείου ή οι αποτυχόντες των πανελλαδικών εξετάσεων. Τα κολέγια ήδη αριθμούν περί τους 30.000 σπουδαστές. Η αγορά, όμως, ανοίγει πολύ. Στο πελατολόγιο δεν είναι μόνον οι Ελληνες απόφοιτοι Λυκείου, αρκετοί εκ των οποίων προτιμούν τις φτηνές Βουλγαρία και Ρουμανία. Είναι και οι αλλοδαποί από τρίτες χώρες.

    Ο επόμενος στόχος είναι η προσέλκυση σπουδαστών από Βαλκάνια, Ουκρανία, Ρωσία αλλά και από τις αραβικές χώρες. Η ισοδυναμία των τίτλων με πανεπιστημιακά πτυχία είναι το μαγικό εισιτήριο. Και μόλις μοιράστηκε σε όλους. Από την ίδια πόρτα θα μπουν και ξένα μεγάλα ιδιωτικά πανεπιστήμια. Δεν υπάρχει εμπόδιο.

    Ανηλεής ανταγωνισμός

    Η μάχη αναμένεται σκληρή και αναλογικά θα αποτελέσει μια μικρογραφία του αδυσώπητου εμπορικού πολέμου που μαίνεται διεθνώς. Βασικοί παίκτες, οι ΗΠΑ, Αγγλία, Καναδάς, Αυστραλία. Τα πλοκάμια τους είναι απλωμένα παντού. Σύμφωνα με πληροφορίες, αυστραλιανά ιδιωτικά πανεπιστήμια έχουν προσεγγίσει ελληνικά κολέγια, τα οποία είχαν αρνηθεί λόγω μη δυνατότητας αναγνώρισης των τίτλων τους. Μέχρι χθες. Πλέον όλοι μπορούν να παίξουν. Αμερικανοί, Αγγλοι, Αυστραλοί κι όποιος αντέξει. Είτε επιχειρηματίες είτε πελάτες.

    Ο αδύναμος κρίκος; Τα υποχρηματοδοτούμενα, με συνεχώς μειούμενο προσωπικό και κλονισμένες υποδομές, ελληνικά δημόσια πανεπιστήμια. Ποιός θα τα ενισχύσει, ώστε να συνεχίσουν να παράγουν τη διαπιστωμένα υψηλής ποιότητας εκπαίδευση; Η παρούσα κυβέρνηση, όχι. Στηρίζει και σ’ αυτή την περίπτωση το ιδιωτικό μοντέλο. Δίδακτρα, εργολαβίες, κατ’ εντολήν έρευνες, χρηματοδοτούμενες έδρες κ.ά. Κι όποιος αντέξει. Είτε πρόκειται για πανεπιστήμια είτε για τις αποδυναμωμένες ελληνικές οικογένειες…

    ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΥΛΟΠΟΥΛΟΣ, πρύτανης ΑΠΘ

    «Σκόπιμη αποδόμηση της δημόσιας Παιδείας»

    «Η κυβέρνηση, συνεπής στην πολιτική αποδόμησης της δημόσιας Παιδείας και αντικατάστασής της από την ιδιωτική, προχωρεί στο επόμενο βήμα. Τώρα γίνεται φανερό ότι τόσο ο νόμος Διαμαντοπούλου όσο όμως και η δραματική μείωση της χρηματοδότησης και η αποψίλωσή της από ανθρώπινο δυναμικό δεν ήταν τυχαίες παρεμβάσεις, αλλά εξυπηρετούσαν αυτή τη σκοπιμότητα».

    Loading...
  • loading...