Με γοργούς ρυθμούς και μεγάλο ενθουσιασμό ξεκίνησαν ήδη την προετοιμασία τους οι ομάδες παιδιών, ηλικίας 9-16 ετών, που θα συμμετάσχουν σε μία γιορτή εκπαιδευτικής ρομποτικής, στον πανελλήνιο διαγωνισμό First Lego League (FLL), που διοργανώνει για τέταρτη συνεχή χρονιά ο μη κερδοσκοπικός οργανισμός eduACT (Δράση για την Εκπαίδευση).

Φέτος, η συμμετοχή των παιδιών έχει σχεδόν διπλασιαστεί, σε σύγκριση με πέρσι, ενώ για πρώτη φορά θα διοργανωθούν προκριματικοί αγώνες σε πέντε πόλεις της Ελλάδας. Ο μεγάλος τελικός θα φιλοξενηθεί στις 3 και 4 Μαρτίου στο Βελίδειο Συνεδριακό Κέντρο της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης, δίνοντας το “εισιτήριο” στις βραβευμένες ομάδες να συμμετάσχουν σε αντίστοιχους παγκόσμιους διαγωνισμούς του εξωτερικού.

Ο φετινός διαγωνισμός έχει ως θέμα του το νερό και την υδροδυναμική και οι ομάδες θα κληθούν να φέρουν εις πέρας επιτυχώς και με τη μεγαλύτερη δυνατή εφευρετικότητα, ενώπιον κριτικής επιτροπής, δύο project. Το ένα αφορά μία ερευνητική εργασία με κατασκευές, με σκοπό να εντοπίσουν ένα πραγματικό πρόβλημα που σχετίζεται με το νερό και να παρουσιάσουν μια νέα και καινοτόμο λύση για αυτό, είτε στο πλαίσιο της τοπικής κοινωνίας είτε σε παγκόσμιο. Η δεύτερη αφορά μία ρομποτική κατασκευή, την οποία θα προγραμματίσουν οι ομάδες ώστε να εκτελέσει επιτυχώς 20 “προκλήσεις – εμπόδια” πάνω σε μία ειδικά κατασκευασμένη πίστα, που στην προκειμένη περίπτωση είναι η μακέτα μίας πόλης που υδροδοτείται από εργοστάσια βιολογικού καθαρισμού και περιλαμβάνει ένα δίκτυο ύδρευσης και αποχέτευσης, όλα φτιαγμένα από Lego.

Βέβαια, οι ομάδες θα πρέπει να ενδιαφερθούν και για τον τρόπο παρουσίασης των εργασιών τους, και έτσι ετοιμάζουν μία εμπνευσμένη εμφάνιση με μπλουζάκια, καπέλα, αφίσες της δικής τους επιλογής, τα οποία θα εκφράζουν και καλλιτεχνικά το στίγμα τους στη μεγάλη συνάντηση του τελικού.

Ο πρώτος προκριματικός αγώνας θα διεξαχθεί στην πόλη της Ξάνθης στις 21 Ιανουαρίου, και θα ακολουθήσουν αντίστοιχα στο Ηράκλειο Κρήτης στις 4 Φεβρουαρίου, στον Βόλο στις 10 Φεβρουαρίου, στην Θεσσαλονίκη στις 10-11 του μήνα (εγκαταστάσεις ΔΕΘ) και στην Αθήνα στις 17. Το 30% των ομάδων που θα προκριθούν, θα συμμετάσχουν στον μεγάλο τελικό στις 3 και 4 Μαρτίου στο Βελίδειο.

Ανάπτυξη 50% του ενδιαφέροντος για την εκπαιδευτική ρομποτική

Σύμφωνα με τον πρόεδρο της eduACT, Κώστα Βασιλείου, το ενδιαφέρον των παιδιών για την διοργάνωση είναι μεγάλο και αυτό αποτυπώνεται και σε αριθμούς. “Κάθε χρόνο παρατηρείται μία ανάπτυξη περίπου 50%, και αυτό μας οδήγησε φέτος να προγραμματίσουμε τους προκριματικούς. Πέρσι, συμμετείχαν 1.100 παιδιά στον διαγωνισμό, και φέτος ο αριθμός τους φτάνει τα 1.800 σε όλη τη χώρα με 180 ομάδες” ανέφερε στο ΑΠΕ – ΜΠΕ.

Κατά τον ίδιο, το πιο ενδιαφέρον στην όλη διαδικασία είναι ότι οι μαθητές, μέσα από τον διαγωνισμό εκπαιδευτικής ρομποτικής καλούνται να αναπτύξουν τις λεγόμενες γνώσεις S.T.E.A.M. (Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics) μέσα από την έρευνα, το παιχνίδι και την κατασκευή.

“Για εμας είναι σπουδαίο ότι τα παιδιά αποκτούν αυτοπεποίθηση. Πίσω από κάθε δημιουργικό παιδί κρύβεται ένας γονιός που έχει πιστέψει σε αυτό το παιδί. Θεωρούμε ότι με όλη αυτή τη διαδικασία της δημιουργικότητας και της καινοτομίας που τα παιδιά καλούνται να αναπτύξουν μέσα από τη διαδικασία του διαγωνισμού, έχουμε περήφανους γονείς και παιδιά που έχουν πιστέψει στον εαυτό τους. Την ίδια στιγμή έχουμε εκπληκτικά αποτελέσματα παιδιών που στο σχολείο δεν συμμετείχαν στο μάθημα, αλλά γνωρίζουν πράγματα” υπογράμμισε ο κ.Βασιλείου.

Οι εκπαιδευτές

Στο πλαίσιο της διαδικασίας εκπαίδευσης της ρομποτικής, η eduACT έχει επιμορφώσει δασκάλους και γονείς, ώστε να γίνουν οι εκπαιδευτές των ομάδων, όπως επίσης φοιτητές και απόφοιτους τεχνολογικών ιδρυμάτων που έμαθαν τη ρομποτική και συμμετέχουν ως μέντορες. Επίσης, παιδιά απόφοιτοι των First Lego League, που έζησαν διάφορους διαγωνισμούς στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, είχαν εμπειρίες και αποφάσισαν να αναλάβουν νέες ομάδες παιδιών. Ακόμη και ιδιωτικές εταιρίες, εμπλέκουν τους εργαζόμενους, ως εκπαιδευτές, και τα παιδιά τους ως μέλη ομάδας, προκειμένου να συμμετάσχουν στο διαγωνισμό.

Προγράμματα σε ευπαθείς κοινωνικές ομάδες

“Η eduACT θεωρεί σημαντικό να συνεργάζεται πρωτίστως με φορείς και οργανισμούς που βοηθούν παιδιά που δεν έχουν άμεση πρόσβαση στη γνώση” επισήμανε ο κ.Βασιλείου. Η πρώτη τέτοια συνεργασία ξεκίνησε με την μητρόπολη Νεαπόλεως – Σταυρουπόλεως, για τους μικρούς ρομά στον Δενδροπόταμο, και στη συνέχεια υλοποίησε το εκπαιδευτικό της πρόγραμμα στις φυλακές ανηλίκων στο Βόλο, το οποίο θα αναπτύξει και σε άλλες φυλακές ανηλίκων της χώρας, σε συνεργασία με το υπουργείο Δικαιοσύνης. Παρόμοια προγράμματα, υλοποιήθηκαν στο Δροσερό της Ξάνθης, στο “Χαμόγελο του Παιδιού” και σε άλλα ιδρύματα.

Η εκπαιδευτική ρομποτική σε παιδιά ρομά του Δενδροποτάμου πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με την μητρόπολη Νεαπόλεως – Σταυρουπόλεως, με πρωτοβουλία του πατέρα Αθηναγόρα από τον Άγιο Νεκτάριο. Μέσα σε τρία χρόνια η ομάδα αυτή κατάφερε να εκπροσωπήσει την Ελλάδα σε ένα παγκόσμιο πρωτάθλημα στην Αμερική.

Ο διαγωνισμός FLL τελεί υπό την αιγίδα της προεδρίας της Δημοκρατίας, του υπουργείου Παιδείας και έχει την υποστήριξη του Ιδρύματος Νεότητας της Μητρόπολης Νεαπόλεως και Σταυρουπόλεως, του Κέντρου Επιστημών και Μουσείου Τεχνολογίας ΝΟΗΣΙΣ, του γενικού Προξενείου των ΗΠΑ στη Θεσσαλονίκη, του τμήματος Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής του ΑΠΘ, του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης.

Το Μάιο θα διοργανωθεί στη Θεσσαλονίκη, για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά, First Lego League Junior, για παιδιά ηλικίας 6-10 ετών, το οποίο θα έχει τη μορφή φεστιβάλ και όχι διαγωνισμού, όπου τα παιδιά θα εμπλακούν σε απλότερες κατασκευές.