Κέλλας: Σύνδεση της ακαδημαϊκής εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας

ΠΑΙΔΕΙΑ 🕔30/06/2018 - 10:33 | Author: Ρούσσου Ασημίνα

Για τη σύνδεση της ακαδημαϊκής εκπαίδευσης και έρευνας με την κοινωνία και την οικονομία μίλησε στο συνέδριο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Συλλόγων Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού, που πραγματοποιήθηκε στο κεντρικό κτίριο του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, ο αν. Τομεάρχης Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων της ΝΔ, Βουλευτής Ν. Λάρισας, κ. Χρήστος Κέλλας, τονίζοντας:

«Η Περιφέρεια Θεσσαλίας έχει καταγράψει κορυφαίες επιδόσεις σε απορροφητικότητα ΕΣΠΑ.

Ειδικότερα, η Λάρισα – που αποτελεί την ατμομηχανή της αγροτικής οικονομίας, με το ΤΕΙ Θεσσαλίας που έχει αποδεδειγμένη διασύνδεση με τον πρωτογενή τομέα, αλλά και την αγορά εργασίας – καθίσταται πρότυπο για τη σύνδεση της ακαδημαϊκής έρευνας με την κοινωνία και την οικονομία.

Εμείς έχουμε καταφέρει να αξιοποιήσουμε τα παραγωγικά πλεονεκτήματά μας, υιοθετώντας τεχνογνωσία που αντλείται από την ακαδημαϊκή έρευνα και έχουμε κρατήσει τον τόπο μας στην κορυφή της παραγωγής όχι μόνο στον αγροτικό, αλλά  και τον δευτερογενή και τριτογενή τομέα.

Το ίδιο καλούμαστε να εφαρμόσουμε και στις υπόλοιπες περιφέρειες της χώρας, ανάλογα με τα συγκριτικά παραγωγικά πλεονεκτήματα κάθε τόπου και τα ακαδημαϊκά ιδρύματα».

Ο Λαρισαίος πολιτικός, κατά την έναρξη της ομιλίας του, επεσήμανε:

«Είναι απορίας άξιο το γεγονός ότι Έλληνες επιστήμονες διαπρέπουν στο εξωτερικό, ενώ, εντός της χώρας υπάρχει μία νέα γενιά από υψηλού επιπέδου επιστήμονες με μεταπτυχιακά και διδακτορικά, που μπορούν να συμβάλουν τα μέγιστα στην ανάπτυξη της πατρίδας μας, αλλά παραμένουν αναξιοποίητοι.

Είναι απογοητευτικό το ότι, μεταξύ των χωρών του ΟΟΣΑ, η Ελλάδα εμφανίζει το υψηλότερο ποσοστό ανέργων πτυχιούχων (20%), γεγονός που επιτείνει τη φυγή τους στο εξωτερικό.

Γιατί συνέβη όμως αυτό;

Η ακαδημαϊκή εκπαίδευση και έρευνα δεν στερούνται μόνον προσωπικού και επαρκούς κρατικής χρηματοδότησης, αλλά απουσιάζουν και εναλλακτικές πηγές άντλησης πόρων και δεν έχει επιτευχθεί η σύνδεση της ακαδημαϊκής εκπαίδευσης και έρευνας με την αγορά εργασίας.

Το ελληνικό πανεπιστήμιο πρέπει να πάψει να είναι “άντρο” παραβατικότητας και να αποκτήσει ισχυρότερη αυτονομία,

προκειμένου να διασυνδεθεί με ιδιωτικούς φορείς και νεοφυείς επιχειρήσεις, με στόχο τη σχεδίαση μεταπτυχιακών σπουδών και προγραμμάτων εφαρμοσμένης έρευνας σε παραγωγικούς τομείς της οικονομίας, την πραγματοποίηση επενδύσεων σε υποδομές και την ανταλλαγή τεχνογνωσίας.

Χρειάζεται μία συνολική αλλαγή νοοτροπίας σε σχέση με τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, διότι θα αποκομίσουμε πολλαπλασιαστικά οφέλη, όχι μόνο στα πεδία της έρευνας και της ακαδημαϊκής ανάπτυξης, αλλά, κυρίως, σε οικονομικό και κοινωνικό επίπεδο με τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας».

Στη συνέχεια, ο αν. Τομεάρχης Παιδείας της ΝΔ αναφέρθηκε στις χαμηλές επιδόσεις της χώρας στο πεδίο της Έρευνας & Ανάπτυξης (R&D):

«Οι δαπάνες για το πεδίο R&D στην Ελλάδα βρίσκονται στο 1%, περίπου, του ΑΕΠ, ενώ ο μέσος όρος της ΕΕ είναι διπλάσιος και ο εθνικός στόχος για το 2020 έχει οριστεί στο 1,2% του ΑΕΠ.

Μόλις το 32% του συνόλου των δαπανών R&D καλύπτονται από ιδιωτικούς φορείς, ενώ θα μπορούσε να αντληθεί μεγαλύτερη χρηματοδότηση, μέσα από τη συμμετοχή τους σε εξειδικευμένα προγράμματα και έρευνες».

Τέλος, ο κ. Κέλλας υπογράμμισε πως οι συγχωνεύσεις των πανεπιστήμιων, που πραγματοποιεί η κυβέρνηση, “θα πρέπει να συμπεριλάβουν ως στόχο την ανάπτυξη της περιφέρειας και των τοπικών κοινωνιών, συμβάλλοντας στην αντιμετώπιση του αναπτυξιακού ελλείμματος της χώρας”, καταλήγοντας:

«Η ενίσχυση της ακαδημαϊκής έρευνας προς την ανάπτυξη κοινωνίας και οικονομίας καθιστά απαραίτητη την αλληλεπίδραση της εκπαιδευτικής πολιτικής με άλλες δημόσιες πολιτικές.

Για αυτό χρειάζεται μακρόπνοος θεσμικός σχεδιασμός με βούληση και όραμα προς την εξυπηρέτηση του εθνικού συμφέροντος, πέρα από μικροπολιτικές σκοπιμότητες και κομματικές στρατηγικές».

 

 

 

Loading...
  • europalso

    ideascentral