Για «παρακμή και υποβάθμιση» των πανεπιστημίων με το του Υπουργείου Παιδείας κατηγόρησε την κυβέρνηση η ανεξάρτητη βουλευτής Β’ Θεσσαλονίκης Κατερίνα Μάρκου, αφού, για πρώτη φορά, νόμος για την ανώτατη εκπαίδευση έρχεται σε κατά μέτωπο αντίθεση με αυτά που ζητάνε τα ίδια τα πανεπιστήμια αλλά και με την κοινή λογική και τις διεθνείς εξελίξεις και πρακτικές.

Η κ. Μάρκου ανέλυσε διεξοδικά το πώς οι αλλαγές που επιχειρούνται στα θα καταστρέψουν στην πραγματικότητα οικονομικά ολόκληρο το Πανεπιστήμιο, κατηγορώντας τον Υπουργό ότι «από του χρόνου θα υπάρχει εικόνα καταστροφής και εγκατάλειψης για την οποία υπεύθυνος θα είστε εσείς. Καταστρέφετε και διαλύετε τα πανεπιστήμια, το καταλαβαίνετε αυτό;».

 

Τόνισε, ακόμα, ότι η δημοκρατική αντιπολίτευση του ευρωπαϊκού τόξου «πρέπει να είναι έτοιμη όχι μόνο να καταργήσει το τερατούργημα αυτό, πρέπει να είναι έτοιμη για το τι θα κάνει. Θέλουμε πλήρη αυτονομία και υπευθυνότητα για τα ιδρύματα».

 

Αναφερόμενη στη χθεσινή δήλωση του κ. Γαβρόγλου ότι αν υπάρχουν διακεκριμένοι καθηγητές και θέλουν χρήματα, να φύγουν είπε «ήδη οι καλύτεροι, κι όχι το πρότυπο που έχετε στο μυαλό σας, έχουν κάνει αίτηση και είτε θα πάρουν τριετή άδεια και θα φύγουν, είτε θα πετάνε κάθε εβδομάδα στο εξωτερικό. Αντί να φέρουμε κόσμο καλό στην πατρίδα τον διώχνουμε… Μεταπτυχιακά σοβαρά που να τα αναγνωρίζει η αγορά και μάλιστα διεθνώς δεν γίνονται με διδάκτορες από το Πανεπιστήμιο της Άνω Ραχούλας, κ. Γαβρόγλου».

 

Ολοκλήρωσε την τοποθέτησή της λέγοντας «αυτός ο νόμος των ταπεινών ενστίκτων είναι ό,τι χειρότερο έχω δει από αυτή την, πως να την πω μετά και τις τελευταίες αποκαλύψεις, «κυβέρνηση». Και εις ανώτερα, αγαπητέ κ. Γαβρόγλου. Θα τα πούμε μετά τις εκλογές».
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας:

 

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Η Βουλή συζητά σήμερα ένα νομοσχέδιο από αυτά που υποτίθεται δίνουν τη σφραγίδα του ΣΥΡΙΖΑ, με την έννοια ότι δεν εμπίπτουν στον σκληρό πυρήνα των συμφωνιών με τους πιστωτές. Ο κ. Δραγασάκης, ερωτευμένος εσχάτως με τις αγορές, δήλωσε εχθές ότι αυτές θα προσφέρουν ελευθερία κινήσεων στην κυβέρνηση αφού, όπως λένε για να δικαιολογήσουν και τα αδικαιολόγητα οι βουλευτές του σύριζα, ‘… μας βγάζουν από την επιτροπεία’. Φανταστείτε δηλαδή να μην ήταν η κυβέρνηση αυτή υπό επιτροπεία. Μετά και τις τελευταίες αποκαλύψεις του γίγαντα Βαρουφάκη, εδώ θα είχε γίνει της Βενεζουέλας.

 

Της Βενεζουέλας όμως γίνεται σήμερα στην τριτοβάθμια εκπαίδευση με αυτό το ανεκδιήγητο νομοσχέδιο του κυρίου Γαβρόγλου.
Δεν πρόκειται να εστιάσω τόσο στα δημοφιλή τερατουργήματα του νόμου. Πολλοί μιλούν για άλωση από τους κάθε είδους συνδικαλιστές, τις κομματικές νεολαίες, ή κατακρίνουν την κατάργηση των συμβουλίων διοίκησης κτλ. Να σας πω ότι θεσμικά, νομοθετικά, τα πανεπιστήμια έχουν καταντήσει γραφειοκρατικοί οργανισμοί που όλο και περισσότερο θυμίζουν δημόσια υπηρεσία.

 

Δυστυχώς επίσης υπάρχει ήδη τεράστια υποβάθμιση λόγω και της κρίσης. Η χρηματοδότηση από το 2009, σύμφωνα με τον Πρύτανη του ΑΠΘ έχει μειωθεί κατά 75% . Η φυγή των αξίων καθηγητών είναι μεγάλη και το προσωπικό γερασμένο πλέον. Επιπροσθέτως, ποιος από το εξωτερικό άξιος επιστήμονας θα έρθει με τα 1500 ευρώ του επίκουρου και αν; Ενώ στο εξωτερικό ο βασικός μισθός ξεκινά σίγουρα από τις 5.000;
Θα εστιάσω την ομιλία μου στο πιο σημαντικό ζήτημα που κατά τη γνώμη μου είναι απολύτως κεντρικό και ουσιώδες μιας και συνδέεται με τη χρηματοδότηση και επομένως την επιβίωση και την ανταγωνιστικότητα των Πανεπιστημίων. Μιλώ, φυσικά, για τα μεταπτυχιακά για τα οποία η κυβέρνηση λαϊκίζει για τους γνωστούς λόγους, για τα παιδιά του λαού που δεν μπορούν να πληρώσουν τα δίδακτρα κτλ.
Να πω λοιπόν την αλήθεια και τα εξής:

 

Δίδακτρα άξια μνημόνευσης υπάρχουν βασικά στα Πανεπιστήμια που προσφέρουν κυρίως, όχι μόνο, επιχειρηματικές σπουδές. Πειραιώς, Μακεδονίας, ΟΠΑ αλλά και πολλά Τμήματα άλλων Πανεπιστημίων όπως το ΕΚΠΑ, για αντικείμενα παρεμφερή και όχι, πάντως αντικείμενα που έχουν ισχυρή ζήτηση. Σε όλο τον κόσμο, σε όλο τον κόσμο, έτσι γίνεται. Τι το κακό έχει αυτό; Θα μου πείτε, το ύψος των διδάκτρων.
Πρώτον, αυτό είναι λάθος. Τα δίδακτρα, που συνήθως είναι χοντρικά για τέτοιες σπουδές γύρω ας πούμε στις 5000 κατ’ έτος, στην Κύπρο πληρώνει κανείς για να γίνει μάγειρας ή για να σπουδάσει γραμματειακή υποστήριξη, ξενοδοχειακές σπουδές ή και αισθητική.

 

Τώρα, πάλι θα μου πείτε, γιατί να αποκλείεται ένας άριστος που δεν έχει καθόλου χρήματα; Ουδέν ψευδέστερο και πάλι, σε όλα τα μεταπτυχιακά προγράμματα υπάρχουν υποτροφίες.
Πάλι η προπαγάνδα σας λέει ότι τα προγράμματα δεν αξιολογούνται και δεν ξέρει κανείς τι πληρώνει. Πάλι ψέματα, πάλι. Δείτε στην ΑΔΙΠ, υπάρχει ο κατάλογος όλων των Τμημάτων με τις εξωτερικές, τονίζω, εξωτερικές αξιολογήσεις. Σταματήστε τα ψέματα.
Το χειρότερο όμως δεν είναι αυτό. Είναι ότι διαδίδετε ψευδώς και απαξιωτικά ότι μόνο οι καθηγητές δήθεν τσεπώνουν τα χρήματα. Αλλά γιατί ο άξιος να μην αμείβεται; Την ισοπέδωση που προσπαθείτε να κάνετε θα την ισοπεδώσει η ίδια η ζωή.

 

Επανέρχομαι, που πάνε τα λεφτά; 35% των διδάκτρων πηγαίνει κατευθείαν στον Ειδικό λογαριασμό για τις ανάγκες του Πανεπιστημίου, συν άλλο ένα 5% από τις αμοιβές. Δηλαδή, γύρω στο 40% πηγαίνει κατευθείαν στο Πανεπιστήμιο. Ωραία, δηλαδή σε τι δαπάνες; Θα σας πω λοιπόν γιατί ρώτησα ένα κεντρικό μικρό πανεπιστήμιο. Με τα χρήματα αυτά πληρώνονται περίπου το ένα τρίτο των υπαλλήλων που δουλεύουν είτε στον ΕΛΚΕ είτε με συμβάσεις κτλ. Αυτοί οι άνθρωποι θα απολυθούν πάραυτα. Επαναλαμβάνω. ΘΑ ΑΠΟΛΥΘΟΥΝ. Δεν είναι απίστευτο;

 

Που αλλού πάνε τα χρήματα; Γιατί, βασικά, δεν πάνε στο μεταπτυχιακό. Το πανεπιστήμιο που ρώτησα μου είπε ότι πληρώνει τον λογαριασμό της ΔΕΗ, περίπου μισό εκατομμύριο (!) ενώ η επιχορήγηση του κυρίου Γαβρόγλου είναι ετησίως κάτω από 2 εκατ. . Τα χρήματα αυτά πληρώνουν την εκπαιδευτική μαθητεία των φοιτητών σε επιχειρήσεις από την οποία πολλοί βρίσκουν δουλειά. Κακώς κύριε Γαβρόγλου; Πληρώνουν την ασφάλεια (αυτό σίγουρα κακώς, να την αναθέσουμε καλύτερα στον Ρουβίκωνα.). Πληρώνουν την καθαριότητα, τις κόλλες που γράφουν οι προπτυχιακοί φοιτητές εξετάσεις, τα συνεργεία που επιδιορθώνουν τις παλιές υποδομές, τα χαρτιά που τυπώνονται τα πτυχία και τα καθαριστήρια που καθαρίζονται οι στολές ορκωμοσίας. Οι φοιτητές επιδοτούνται για εκδρομές και συνέδρια, δίνεται μεγάλος αριθμός υποτροφιών και ποσοστό φοιτητών δουλεύει ως γραμματειακή υποστήριξη στα προγράμματα, χρηματοδοτούνται τα διδακτορικά με τις υποδομές και τις βάσεις δεδομένων που λείπουν και τόσα άλλα που δεν έχω χρόνο να πω. Να πω όμως ότι από του χρόνου θα υπάρχει εικόνα καταστροφής και εγκατάλειψης για την οποία υπεύθυνος θα είστε εσείς. Καταστρέφετε και διαλύετε τα πανεπιστήμια, το καταλαβαίνετε αυτό;

 

Είπατε, τέλος, χθες ότι αν υπάρχουν διακεκριμένοι καθηγητές, αν αυτοί θέλουν χρήματα να φύγουν να πάνε αλλού. Μάλιστα. Να σας πληροφορήσω λοιπόν, ότι ήδη οι καλύτεροι, κι όχι το πρότυπο που έχετε στο μυαλό σας, έχουν κάνει αίτηση και είτε θα πάρουν 3ετή άδεια και θα φύγουν, είτε θα πετάνε κάθε εβδομάδα στο εξωτερικό. Αντί να φέρουμε κόσμο καλό στην πατρίδα τον διώχνουμε. Δηλαδή, αν φύγουν οι καλοί γιατροί, μετά θα εγχειρίζουν οι μαθητευόμενοι;
Η νεοφιλελεύθερη πρότασή σας – γιατί περί αυτού πρόκειται τελικά – έχει κάνει επίσης τα ιδιωτικά κολλέγια να πανηγυρίζουν. Α, να πω ότι τα δίδακτρα εκεί είναι πολλαπλάσια, υποτροφίες δεν υπάρχουν και την ποιότητα δεν την αξιολογεί κανείς. Την άγουσα προς την Κύπρο και αλλού θα πάρουν και οι φοιτητές, και γενικά οι δραστηριότητες θα μεταφερθούν εκτός Ελλάδος και στον τομέα της παιδείας.

 

Μα θα μου πείτε γιατί; Μα γιατί αγαπητέ κανείς δεν δέχεται να δουλέψει παραπάνω χωρίς να πληρωθεί, τι το κακό έχει αυτό; Δεν ζούμε στα γκούλαγκ ούτε στις λαϊκές δημοκρατίες που δολοφόνησαν γενιές και κατέστρεψαν κοινωνίες.
Θέλω να πω τώρα κάτι στη δημοκρατική αντιπολίτευση. Πρέπει να είναι έτοιμη όχι μόνο να καταργήσει το τερατούργημα αυτό, πρέπει να είναι έτοιμη για το τι θα κάνει. Θέλουμε πλήρη αυτονομία και υπευθυνότητα για τα ιδρύματα, πράγμα που σημαίνει ότι η αυριανή κυβέρνηση πρέπει, στη βάση των διεθνών πρωτοκόλλων, να κάνει προγραμματικές 3ετείς συμφωνίες χρηματοδότησης με τα ιδρύματα.

 

Αυτό θα αναγκάσει τα ιδρύματα σε εξορθολογισμό, επέκταση εκεί που πρέπει και περιστολή εκεί που επίσης πρέπει. Πρέπει η υπάρχουσα χρηματοδότηση να κατευθυνθεί εκεί που πρέπει. Πρέπει επίσης να αναπτυχθεί η χρηματοδότηση από μεταπτυχιακά που προσελκύουν ξένους φοιτητές. Να ένα κίνητρο που θα μπορούσε να δοθεί αντί της απίστευτης, στην ουσία, κατάργησης, των μεταπτυχιακών προγραμμάτων.
Γιατί, να το πούμε κι αυτό, τα περισσότερα τμήματα θα ‘κοιμίσουν’ τα μεταπτυχιακά μέχρι να φύγετε, αγαπητέ κ. Γαβρόγλου. Αυτό μου λένε όλοι. Καθηγητές, φοιτητές, διοικητικοί. Η συντριπτική πλειοψηφία. Αλλά ακόμη κι αν κάποια συνεχίσουν υπολειτουργώντας, κανείς άξιος δεν θα κάτσει να διδάξει. Μεταπτυχιακά σοβαρά που να τα αναγνωρίζει η αγορά, η ακαδημία και η κοινωνία, και μάλιστα διεθνώς δεν γίνονται με διδάκτορες από το Πανεπιστήμιο της Άνω Ραχούλας, κ. Γαβρόγλου.

 

Προβλέπω παρακμή και υποβάθμιση, δηλαδή όχι εγώ, κάποιοι καθηγητές που μάλιστα μερικοί ψήφισαν κάποτε και Σύριζα, μου τα λένε. Αν θα μπορούσατε να ταξιδέψετε στην Τουρκία, θα ήταν ευκταίο να δείτε μερικά τούρκικα ιδιωτικά διακεκριμένα πανεπιστήμια όπου διδάσκουν και έλληνες.

Και μάλιστα αρκετοί.
Συνοψίζω, αυτός ο νόμος των ταπεινών ενστίκτων είναι ότι χειρότερο έχω δει από αυτή την, πως να την πω μετά και τις τελευταίες αποκαλύψεις, «κυβέρνηση». Και εις ανώτερα, αγαπητέ κ. Γαβρόγλου. Θα τα πούμε μετά τις εκλογές.