Kατάρτιση διεθνώς με … ένα κλικ!

ΠΑΙΔΕΙΑ 🕔04/12/2016 - 11:33 | Author: Newsroom

Μια νέα τάση αναπτύσσεται στη μεγάλη αγορά διαδικτυακών μαθημάτων διεθνώς. Εκτός από τις εδραιωμένες πλατφόρμες διαδικτυακών μαθημάτων, όπως είναι η Coursera με 22 εκατ. εγγραφές και το edX με 10 εκατομμύρια, παρουσιάζονται νέες ιστοσελίδες – πλατφόρμες, οι οποίες λειτουργούν ως «μεσάζοντες», προσφέροντας «μπουκέτα» διαδικτυακών μαθημάτων από διάφορες πλατφόρμες.

Η ζήτηση άλλωστε είναι ιδιαίτερα μεγάλη, καταδεικνύοντας τη δυναμική των Μαζικών Ελεύθερων Διαδικτυακών Μαθημάτων, (Massive Open Online Course-MOOC), διεθνώς αλλά και στην Ελλάδα. Οπως αναφέρει στην «Κ» ο Στέφανος Τραχανάς, εμπνευστής και «ψυχή» του Κέντρου Ανοικτών Διαδικτυακών Μαθημάτων Mathesis των Πανεπιστημιακών Εκδόσεων Κρήτης, περίπου το 60% των Ελλήνων σπουδαστών του Mathesis έχει παρακολουθήσει διαδικτυακά μαθήματα από ξένες πλατφόρμες. «Οι Ελληνες δείχνουν μεγάλο ενδιαφέρον γι’ αυτή τη νέα τάση στην εκπαίδευση» παρατηρεί ο κ. Τραχανάς.

Ιδιαίτερη περίπτωση είναι ο 40χρονος Δημήτρης Αλεξόπουλος, με πρώτες σπουδές στο μάρκετινγκ και στην επικοινωνία, ο οποίος έχει παρακολουθήσει πάνω από 300 διαδικτυακά μαθήματα. «Είναι το χόμπι μου, μ’ αρέσει να μαθαίνω, τα διαδικτυακά μαθήματα προσφέρουν τη δυνατότητα να διευρύνει κάποιος τις γνώσεις του» λέει στην «Κ». «Το 2013 επέλεξα τα πρώτα διαδικτυακά μαθήματα στην πλατφόρμα edX – είναι ο μη κερδοσκοπικός οργανισμός που έχουν ιδρύσει το Χάρβαρντ και το ΜΙΤ για τη δημιουργία και τη διαχείριση MOOC – και την πλατφόρμα Canvas. Παρακολουθώ την πορεία των MOOC από το ξεκίνημά τους και θεωρώ ότι αποτελούν το μέλλον της εκπαίδευσης» προσθέτει. Εκτοτε έχει εμπλουτίσει τη συλλογή του. Σύμφωνα με τον ίδιο έχει παρακολουθήσει, πιστοποιημένα, ανοιχτά διαδικτυακά μαθήματα από 52 ΑΕΙ 15 κρατών (ΗΠΑ, Αυστραλίας, Βρετανίας, Νέας Ζηλανδίας, Κίνας, Γαλλίας, Ισπανίας, Ιταλίας, Περού, Ολλανδίας, Νοτίου Κορέας, Ιαπωνίας, Μεξικό, Ελβετίας, Σιγκαπούρης) και 11 οργανισμούς. Μεταξύ άλλων, ο κ. Αλεξόπουλος έχει παρακολουθήσει μαθήματα για τη λειτουργία των drones, τη δράση του ιού Ebola, το δίκτυο αστυνόμευσης με συμμετοχή πολιτών, την αντιμετώπιση ανθρωπιστικών αναγκών, την ανίχνευση ναρκών. Παράλληλα, το ενδιαφέρον του για την ιστορία και τους πολιτισμούς, τον οδήγησε σε μαθήματα για τον κινεζικό πολιτισμό και τον πολιτισμό της Παλαιστίνης από πανεπιστήμιο στην Παλαιστίνη.
Ο καθένας μπορεί να παρακολουθήσει διαδικτυακά οποιοδήποτε μάθημα ενός ΑΕΙ ή οργανισμού. Επιτρέπουν στον εκπαιδευόμενο να προσαρμόσει τη μάθηση στο χρονοδιάγραμμά του, καθώς και να διακόψει χωρίς καμία επίπτωση. Η διδασκαλία γίνεται με ηλεκτρονικά συγγράμματα και βιντεο-διαλέξεις και οι σπουδαστές έχουν τη δυνατότητα συζητήσεων μεταξύ τους και με τον διδάσκοντα σε διαδικτυακά forum. Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, τα ιδρύματα παρέχουν πιστοποιητικά παρακολούθησης. Τα μαθήματα είναι δωρεάν, ωστόσο το κόστος πιστοποίησης μέσω εξετάσεων κυμαίνεται από 50 δολάρια έως 500 δολάρια. Οι εξετάσεις γίνονται διαδικτυακά, ενώ πολλές πλατφόρμες χρησιμοποιούν skype ώστε να ελέγχουν την ταυτότητα του εξεταζομένου.

Ως επακόλουθο της δυναμικής των MOOC άρχισαν να δημιουργούνται πλατφόρμες, μέσω των οποίων ο καθένας μπορεί να αναζητήσει τα μαθήματα που τον ενδιαφέρουν. Ενδεικτικά στη Βρετανία υπάρχουν πλατφόρμες που παραπέμπουν σε περίπου 40.000 μαθήματα από περισσότερους από 500 οργανισμούς. Πολλά εξ αυτών έχουν δημιουργηθεί από πανεπιστημιακούς που μετέχουν σε πλατφόρμες, όπως οι πολύ γνωστές Coursera, edX, FutureLearn (με περίπου 5 εκατομμύρια εγγραφές) και Udacity (με 4 εκατ.). Σύμφωνα με τον κ. Τραχανά η τάση είναι οι εκπαιδευτικές πλατφόρμες να προσφέρουν εκτός από μαθήματα γενικής παιδείας, μαθήματα επαγγελματικής κατάρτισης και μαθήματα προετοιμασίας για τις εξετάσεις των ΑΕΙ. «Είναι το μέλλον για να επιβιώσουν» εκτιμά ο κ. Τραχανάς. Οπως παρατηρεί ο ίδιος, «τα MOOC θα έχουν ισχυρή επίδραση όχι μόνο στη λειτουργία των πανεπιστημίων, αλλά και στη διά βίου εκπαίδευση των πολιτών τα επόμενα χρόνια».

kathimerini.gr

Loading...