Χωρίς την πανεπιστημιακή συναίνεση αναμένεται να στείλει στη Βουλή ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου το νομοσχέδιο για την ίδρυση του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής μέσω της συγχώνευσης των ΤΕΙ Αθηνών και Πειραιώς. Χθες, η Σύγκλητος του εξέφρασε την αντίθεσή της στο εγχείρημα, συντασσόμενη με την απόφαση της Συνόδου Πρυτάνεων και τις αποφάσεις ιδρυμάτων όπως αυτή του ΕΜΠ.

 

Ειδικότερα, η Σύγκλητος του ΑΠΘ εκτιμά ότι «οι ανορθολογικές πρακτικές που περιλαμβάνονται στο νομοσχέδιο θα έχουν σοβαρές επιπτώσεις στην κοινωνική και ακαδημαϊκή συνοχή όλων των ΑΕΙ, αλλά και στις εργασιακές σχέσεις πολλών αποφοίτων. Οι διαδικασίες αυτές φαίνεται να αποτελούν πρόκριμα αντίστοιχων αλλαγών στο άμεσο μέλλον με απρόβλεπτες συνέπειες». Η Σύγκλητος εξηγεί τους λόγους της αντίθεσής της:

• Η ίδρυση ενός νέου πανεπιστημίου προϋποθέτει εκπόνηση μελετών σκοπιμότητας και βιωσιμότητας, όπως ορθώς το υπουργείο απαιτεί για την ίδρυση των νέων μεταπτυχιακών προγραμμάτων. Δυστυχώς, τέτοιες μελέτες στην προκειμένη περίπτωση δεν υπάρχουν.

• Προβλέπεται δημιουργία τμημάτων χωρίς αξιολόγηση από θεσμοθετημένες ανεξάρτητες αρχές, όπως η ΑΔΙΠ, με αυτόματη πιστοποίηση. Σημειώνεται, μάλιστα, πως το γνωστικό αντικείμενο ορισμένων από τα υπό ίδρυση τμήματα δύσκολα μπορεί να θεωρηθεί πανεπιστημιακού επιπέδου.

• Προβλέπεται δημιουργία πολλών τμημάτων με προγράμματα σπουδών τετραετούς διάρκειας, τα οποία θα παρέχουν ίδιους ή παρεμφερείς τίτλους με υπάρχοντα πανεπιστημιακά τμήματα πενταετούς φοίτησης. Η ύπαρξη τμημάτων με ίδιο όνομα και διαφορετική διάρκεια φοίτησης θα δημιουργήσει σύγχυση και αντιδικίες ως προς τα προσόντα των αποφοίτων που θα διεκδικούν τα ίδια επαγγελματικά δικαιώματα.

• Προβλέπεται αυτόματη μεταφορά όλων των σημερινών φοιτητών των ΤΕΙ στα νέα τμήματα και χορήγηση πτυχίου πανεπιστημίου, ενώ πανεπιστημιακός τίτλος θα πρέπει να απονεμηθεί μόνο σε όσους θα έχουν παρακολουθήσει πλήρως τα νέα, πανεπιστημιακού επιπέδου, προγράμματα σπουδών.

• Προβλέπεται ένταξη όλων των καθηγητών των ΤΕΙ, ακόμη και όσων έχουν κριθεί και έχουν διοριστεί με διαφορετικά ακαδημαϊκά κριτήρια σε θέσεις καθηγητών πανεπιστημίου, είτε χωρίς καμιά διαδικασία ελέγχου (μέχρι και τη βαθμίδα του αναπληρωτή καθηγητή) είτε με συνοπτικό έλεγχο των τυπικών προσόντων (για καθηγητές α΄ βαθμίδας).

Την ίδια στιγμή, όρους βάζουν οι ηγεσίες των Παιδαγωγικών Τμημάτων στο υπουργείο, για να γίνει δεκτή ενδεχόμενη ένταξη τμημάτων ΤΕΙ στις Σχολές Αγωγής και Εκπαίδευσης. Αναφέρουν ότι η ένταξη πρέπει να γίνει με ακαδημαϊκά κριτήρια και να διασφαλίζονται τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων Παιδαγωγικών Τμημάτων και διακριτών δικαιωμάτων των αποφοίτων από τυχόν μετεξελισσόμενα τμήματα των ΤΕΙ σε πανεπιστημιακά.