Με την πρόταση Λιάκου (Εθνικού Συμβουλίου για την παιδεία) συμπληρώνεται ένα μεγάλο μέρος της προσπάθειας των τελευταίων 6 χρόνων, από τις μνημονιακές κυβερνήσεις για την ολοκλήρωση του σχολείου της αγοράς και του περιορισμού στο ελάχιστο δυνατόν της δημόσιας εκπαίδευσης, με….
την… εφαρμογή ακραίων νεοφιλελεύθερων πολιτικών, σύμφωνα με τις κατευθύνσεις τις ΕΕ και τις εργαλειοθήκης του ΟΟΣΑ.
Το Υπόμνημα της ομάδας Λιάκου προς το Υπ. Παιδείας, περιγράφει ένα μοντέλο σχολείου για λίγους και εκλεκτούς, που θα διώξει βίαια την πλειοψηφία των μαθητών από το Λύκειο, των κατώτερων στρωμάτων, προς την άτυπη κατάρτιση και την Μαθητεία στην σχεδόν απλήρωτη απασχόληση…

Τι προβλέπεται η πρόταση για το Λύκειο ….
· Στο διετές πλέον Λύκειο ο μαθητής θα παρακολουθεί 6 μαθήματα. Τα 2 κοινά υποχρεωτικά μαθήματα θα είναι η νεοελληνική γλώσσα και λογοτεχνία, αγγλική γλώσσα και λογοτεχνία!… Μάλιστα στην Γ΄ Λυκείου προβλέπεται η γλωσσομάθεια να είναι επιπέδου Γ1!!!… Προβλέπει ο μαθητής να επιλέγει από 4 ομάδες: μαθηματικά – πληροφορική, φυσικές επιστήμες, ανθρωπιστικές επιστήμες και πολιτισμός – τέχνη. Η επιλογή θα είναι ή 1 μάθημα από κάθε ομάδα ή και δικαίωμα από μια ομάδα να επιλέξουν 2 μαθήματα ανάλογα με ποιο Τμήμα συγκεκριμένου ΑΕΙ θέλουν να διεκδικήσουν οι μαθητές, εφόσον κάθε ΑΕΙ ή ΤΕΙ μπορεί να ζητά διαφορετικά μαθήματα βαρύτητας ακόμη και για ίδιο Τμήμα.

· Κάθε ομάδα, εκτός της τελευταίας, έχει μαθήματα βασικού και υψηλού επιπέδου. Επίσης 3 ώρες φυσική αγωγή και 2 ώρες μελέτη για διπλωματική εργασία. Το σχέδιο περιλαμβάνει υποχρεωτικά πρόγραμμα κοινωνικής εργασίας εργασία, βοήθεια στο σπίτι, ειδική αγωγή, πρόσφυγες, αναδάσωση, καθαριότητα και άλλα περιβαλλοντικά θέματα.

· Η απόκτηση του «Εθνικού Απολυτήριου» θα είναι συνάρτηση της επιτυχίας στα 6 μαθήματα, της Διπλωματικής εργασίας, και της Εθελοντικής και κοινωνικής εργασίας. Ανάλογα με τις επιλογές του θα συγκεντρώνει συγκεκριμένο αριθμό πιστωτικών μονάδων κατά τα πρότυπα της Ε.Ε. Επανέρχεται η Τράπεζα Θεμάτων ! και στην Α΄ και στη Β΄ Λυκείου, με ενδοσχολικές ή περιφερειακές εξετάσεις και με ερωτήσεις κλειστού τύπου για γρήγορη και «χαμηλού κόστους αξιολόγηση διαγωνισμάτων» με σάρωση!!!.

· Οι θέσεις πλέον των εισακτέων θα προκηρύσσονται από τα Τριτοβάθμια Ιδρύματα που θα θέτουν και τις προϋποθέσεις εισαγωγής. Προτείνεται το 80% της μοριοδότησης των υποψηφίων να στηρίζεται στην απόκτηση του Εθνικού Απολυτηρίου και το υπόλοιπο 20% σε κριτήρια που ορίζει η Σχολή (συνέντευξη, συγκεκριμένα μαθήματα, portofolio κλπ). Όλες οι σχετικές αποφάσεις θα τελούν υπό την έγκριση της Διοίκησης του Τριτοβάθμιου Ιδρύματος και της αρχής που εποπτεύει τα Πανεπιστήμια. Αλλά και το καθεστώς εντός των Σχολών και το είδος των πτυχίων θα αλλάξει ώστε να εξυπηρετούνται οι στόχοι «της κινητικότητας εντός της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και ο συνδυασμός των ειδικεύσεων στο πτυχίο (πρωτεύουσα – δευτερεύουσα)».

· Θεσπίζει τον καθηγητή – μέντορα του μαθητή που θα τον καθοδηγεί στις επιλογές του και στη διαμόρφωση του προγράμματος σπουδών του. Ο εκπαιδευτικός του Λυκείου θα πρέπει να δημιουργεί δικό του εκπαιδευτικό υλικό από διεθνή και ξένη βιβλιογραφία, να εμπλουτίζει τη διδασκόμενη ύλη, και τη διδακτική διαδικασία, να παρακολουθεί τη διπλωματική εργασία και την κοινωνική εργασία των μαθητών.

Τι σημαίνει….
Όσοι μαθητές φτάσουν στο διετές πλέον Γενικό Λύκειο θα βρεθούν αντιμέτωποι με ένα ελιτίστικο αριστοκρατικό και εσωτερικά διαφοροποιημένο Λύκειο σκληρών εξεταστικών φίλτρων προκειμένου να εισαχθούν στα ΑΕΙ-ΤΕΙ.

· Ο μύθος για αποδέσμευση του Λυκείου από την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση καταρρέει πανηγυρικά! Οι εξετάσεις, που προβλέπονται και όλη η διαδικασία για να αποκτήσουν εθνικό απολυτήριο είναι ένα ακόμη σκληρότερο εξεταστικό σύστημα κατ’ εικόνα και ομοίωση του I.B. των ακριβών ιδιωτικών σχολείων. Για πρώτη φορά οι μαθητές δε θα αποκτούν ενιαίο τίτλο σπουδών τελειώνοντας το Λύκειο. Όσοι παρακολουθήσουν τα μαθήματα υψηλού επιπέδου και πετύχουν στις εξετάσεις θα παίρνουν «Εθνικό Απολυτήριο», ενώ όσοι παρακολουθήσουν χαμηλού επιπέδου θα αρκεστούν σε ένα απλό Πιστοποιητικό Παρακολούθησης αμφιβόλου αξίας στην πραγματική ζωή. Η μόρφωση από κοινωνικό αγαθό μετατρέπεται σε εξατομικευμένη υπόθεση αναζήτησης πιστωτικών μονάδων.

· Ακόμα και η εθελοντική προσφορά και η ενασχόληση με τα κοινωνικά προβλήματα από έκφραση ανιδιοτελούς κοινωνικής αλληλεγγύης μετριέται με μονάδες και αποτελεί εισιτήριο για την είσοδο στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση….

· Το πόρισμα κάνει σαφές πως θα προχωρήσουν σε μεγάλες συγχωνεύσεις Λυκείων που θα ξεπερνούν το 30% και με μαθητικό πληθυσμό στα συγχωνευμένα Λύκεια αυξημένο κατά 33%. Σε αυτό το ποσοστό δεν υπολογίζονται τα μικρά Λύκεια σε νησιωτικές, ορεινές και δυσπρόσιτες περιοχές όπου οι μαθητές θα παρακολουθούν μαθήματα με… τηλεκπαίδευση με απλά λόγια θα καταργηθούν αυτά τα σχολεία. Αξίζει να επισημάνουμε πως η έκθεση του ΟΟΣΑ αποτιμούσε ως μεγάλο πρόβλημα την ύπαρξη μικρών σχολείων σε αυτές τις περιοχές και πρότεινε τη λειτουργία Λυκείων με πάνω από 250 μαθητές. Οι μαθητές θα στοιβάζονται σε τμήματα με πάνω από 20 μαθητές και σε όσα Λύκεια δε γίνονται όλα τα τμήματα οι μαθητές θα παρακολουθούν τα μαθήματα αυτά σε όμορα σχολεία 2.30μ.μ. – 4.00μ.μ. για να προλαβαίνουν να φτάσουν από σχολείο σε σχολείο!!!!

· Γέλια –αν όχι κλάματα- προκαλούν και οι διακηρύξεις πως το Λύκειο θα καταργήσει την παραπαιδεία! Στα ερημωμένα από βιβλιοθήκες και εποπτικό υλικό σχολεία, θα θησαυρίσουν τα φροντιστήρια και τα λογής «κέντρα» όπου οι μαθητές θα προστρέχουν για βοήθεια για τη συγγραφή των διπλωματικών εργασιών τους.

Η διαμόρφωση διδακτικού υλικού και τα ατομικά προγράμματα σπουδών στο Λύκειο δίνουν τέλος και στα δωρεάν βιβλία.

Τι προβλέπει για την ΤΕΕ;
Διετές λοιπόν το ΓΕΛ και διετές το ΕΠΑΛ. Το ΕΠΑΛ όμως δεν είναι επαγγελματικό ούτε τεχνικό, είναι Τεχνολογικό, έτσι όπως περιγράφεται στη πρόταση της επιτροπής. Δίνει μόνο απολυτήριο στα δύο χρόνια σπουδών και πιστοποιητικό και όχι πτυχίο. Πτυχίο η πιστοποιητικό τεχνικής & επαγγελματικής επάρκειας (έτσι αναφέρεται στο κείμενο) δίνεται στο μεταλυκειακό έτος της κατάρτισης και της μαθητείας.

Προσπαθεί ο κ. Λιάκος να μας πείσει, ότι στόχος της πρότασης αυτής είναι η αναβάθμιση του νέου 2/ετους ΕΠΑΛ και η αντιστροφή της αναλογίας ΓΕΛ, ΕΠΑΛ που είναι 75% – 25% περίπου τα τελευταία χρόνια, όσον αφορά την επιλογή των μαθητών μετά το Γ/σιο. Αυτό που ουσιαστικά επιδιώκεται όμως είναι το άδειασμα της λυκειακής βαθμίδας και κυρίως του νέου ελιτίστικου ΓΕΛ και ο προσανατολισμός των περισσότερων μαθητών, κυρίως αυτών που προέρχονται από χαμηλά κοινωνικά στρώματα, στη μεταγυμνασιακή κατάρτιση και στη μαθητεία. Είναι βασικό προαπαιτούμενο του 3ου μνημονίου για την ΕΕΚ (επαγγελματική εκπαίδευση & κατάρτιση), μέχρι το 2017, το 33% των εκπαιδευομένων να συμμετέχουν στη μαθητεία.

Το καθοριστικό στοιχείο αυτής της πρότασης είναι η δημιουργία μεταγυμνασιακών ΕΠΑΣ. Σχολών κατάρτισης που δεν θα ανήκουν στη τυπική εκπ/ση, αλλά στην μη τυπική (νόμος Διαμαντοπούλου), δηλαδή στην κατάρτιση και την μαθητεία, που θα είναι πεδίο των ΜΚΟ και των σχολαρχών με ΣΔΙΤ.

Όπως ξεκάθαρα και ξεδιάντροπα αναφέρεται στο κείμενο – πρόταση « ο εκσυγχρονισμός των γνωστικών αντικειμένων, με κριτήριο όχι να βολευτούν δεκάδες ειδικότητες που έχουν παρεισφρήσει! σε αυτά, αλλά τα ΕΠΑΛ να απαντήσουν στις προκλήσεις της εποχής» !

Δηλ. η πλειοψηφία των ειδικοτήτων θα περάσουν στις ΕΠΑΣ και την κατάρτιση, εκτός λυκειακής βαθμίδας και στα αναδιαμορφωμένα ΕΠΑΛ (θεωρίας και πράξης) θα μείνουν ελάχιστες από τους σημερινούς τομείς και ειδικότητες, κυρίως αυτές που αντιστοιχούν σε σχολές και τμήματα των ΤΕΙ και πιθανόν όχι όλες. Στόχος είναι να κρατήσουν έναν ή δύο τομείς που θα είναι «εύρωστοι» εφόσον ανταποκρίνονται στις ανάγκες των τοπικών εργοδοτών και ως σχολικές μονάδες να λειτουργών σχεδόν ένα σε κάθε νομό π.χ. όπως τα πολυκλαδικά.

Έτσι λοιπόν όπως προαναφέρθηκε το μεγαλύτερο ποσοστό των μαθητών μετά το γυμνάσιο, θα οδηγούνται στη κατάρτιση και για έναν επιπλέον λόγο. Η μαθητεία είναι ιδιαίτερα ελκυστική για τους φτωχούς μαθητές, γιατί υπάρχει μικρή αποζημίωση και φυσικά η ελπίδα της γνωριμίας με εργοδότες και της μετέπειτα επαγγελματικής αποκατάστασης τους.

Έτσι λοιπόν με την πρόταση αυτή που θα κατατεθεί άμεσα στη επιτροπή μορφωτικών υποθέσεων της Βουλής, ολοκληρώνεται το ξεκλήρισμα της ΤΕΕ από την τυπική εκπ/ση και μ αυτό τον τρόπο υλοποιείται και το άλλο βασικό προαπαιτούμενο του 3ου μνημονίου, που θέλει την ριζική μείωση των δαπανών για την δημόσια εκπ/ση. Και με την ΤΕΕ εκτός τυπικής εκπ/σης που έχει υψηλό κόστος λειτουργίας πολλών λόγω εργαστηρίων και ειδικοτήτων, επιτυγχάνεται με τον καλύτερο τρόπο. Δεν υπάρχει συνταγματική υποχρέωση χρηματοδότησης της κατάρτισης άρα όπως μπορεί και αντέχει να πληρώνει θα αποκτά κάποια ειδίκευση στο νέο καταμερισμό της εργασίας και αυτό θα είναι προσωρινό. Η δια βίου κατάρτιση θα παίζει το ρόλο της ανακουφιστικής βαλβίδας στο ταξικό σύστημα και της ταξινόμησης των νέων κάθε φορά που θα βρίσκεται σε κρίση, ανάλογα από την κοινωνική και οικονομική τους θέση.

Και το γυμνάσιο τι ρόλο θα παίζει;;

Στο πόρισμα της Επιτροπής Διαλόγου, ενώ προτείνεται η διεύρυνση των χρόνων υποχρεωτικής φοίτησης μέχρι την ηλικία των δεκαέξι (τη σημερινή πρώτη λυκείου και τετάρτη γυμνασίου με το νέο σύστημα), οι εξεταστικοί φραγμοί αποτελούν προϋπόθεση για τη διατήρηση της λεγόμενης «ποιότητας» του νέου συστήματος. Πρόκειται για μια θέση πίσω και από το εκπαιδευτικό πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ, το οποίο πρότεινε κατάργηση των εξετάσεων στο γυμνάσιο. Και παραμένει σε κάθε περίπτωση εκπαιδευτικό και πολιτικό ζητούμενο, το γιατί στο υποχρεωτικό σχολείο πρέπει να υπάρχουν εξεταστικοί φραγμοί, και μάλιστα -με βάση τη σκέψη της Επιτροπής- αυτοί να σχετίζονται με την εκπαιδευτική «ποιότητα» όλου του συστήματος

Καθοριστικός γίνεται πλέον ο ρόλος που αποκτά η 4η γυμνασίου για όλο το σχέδιο αναδιοργάνωσης της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Η ολοκλήρωση του Γυμνασίου και τα αποτελέσματα των εξετάσεων στην 4η γυμνασίου, με Τράπεζα Θεμάτων, καθώς και ένα πλέγμα κριτηρίων (εργασίες κλπ) που θα διαχειρίζεται ο «Μέντορας» καθηγητής θα παίζουν καθοριστικό ρόλο στην μετέπειτα πορεία των μαθητών. Στόχος είναι η μείωση των μαθητών που πρόκειται να παρακολουθήσουν τα Λύκεια (Γενικό, Τεχνικό), δηλαδή την «Ανώτερη Μέση εκπαίδευση» και η στροφή ενός μεγάλου κομματιού στις Τεχνικές Σχολές (που αναβιώνουν αμέσως μετά το Γυμνάσιο) και στη μαθητεία σε ένα δίκτυο της άτυπης εκπαίδευσης.

Η αλήθεια είναι…
Αν υποθέσουμε ότι ένα νέο παιδί 17 ετών, εργατικής ταξικής προέλευσης, καταφέρει να περάσει τις εξετάσεις στο Γυμνάσιο, να περάσει από την κρησάρα της 4ης γυμνασίου, βρει λύκειο που παρέχει όλο το πρόγραμμα του Εθνικού Απολυτηρίου- Μπακαλορεά ή προσαρμοστεί στην εικονική τηλεκπαίδευση της ομάδας Λιάκου, δουλέψει σκληρά σε κάποιο πρόγραμμα καθαριότητας του Δήμου ή περίθαλψης της τρίτης ηλικίας, τα καταφέρει με το δοκίμιο που πρέπει να συγγράψει, θα πρέπει τελικά να δώσει εξετάσεις σε έξι μαθήματα, με εξέταση πανελλαδικού τύπου ή από την Τράπεζα Θεμάτων που επανέρχεται δριμύτερη, μαθήματα υψηλότερου επιπέδου, αν θέλει να έχει ελπίδες και με δεδομένο ότι θα πρέπει να γνωρίζει αγγλικά σε επίπεδο τουλάχιστον Β2 και Γ1 (Lower, Advanced), καθώς τα τελευταία ορίζονται σε υποχρεωτικό βασικό μάθημα. Αυτή είναι η πραγματικότητα του νέου λυκείου, μια πραγματικότητα που αποδεικνύει τα πολλαπλά εμπόδια που αρθρώνονται μπροστά στα παιδιά της εργατικής τάξης και των ευρύτερων λαϊκών στρωμάτων. Ας μην έχουμε αυταπάτες, ούτε ένα 30% των σημερινών απόφοιτων πανεπιστημιακών σχολών δεν θα είχε τύχη με το προτεινόμενο σύστημα. H εφαρμογή του σχεδίου Λιάκου σημαίνει το τέλος της μαζικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα με τον αποκλεισμό των παιδιών από τα φτωχά λαϊκά στρώματα,

Και οι καθηγητές;;
Για τους καθηγητές η εφαρμογή του πορίσματος Λιάκου θα σημάνει κατάργηση κάθε έννοιας εργασιακού δικαιώματος. Πλήρης ευελιξία και κινητικότητα για όλους. «Η μείωση των γνωστικών αντικειμένων σημαίνει πως δεν αναζητούμε ειδικούς», όλοι μπορούν να διδάσκουν τα πάντα. Προεξοφλούν μετακινήσεις προσωπικού, απώλεια του γνωστικού αντικειμένου και ανάγκη κατάρτισης και επιμόρφωσης για τη διδασκαλία νέων. Θα υποχρεωθούν να δημιουργήσουν δικό τους υλικό, η αύξηση της «αυτονομίας» του εκπαιδευτικού θα συνδεθεί με την αύξηση της ευθύνης και της λογοδοσίας του.Η αξιολόγηση του προσωπικού και του σχολείου είναι το επόμενο βήμα και θα συνδέεται άμεσα με τους δείκτες και τα μαθησιακά αποτελέσματα των μαθητών. Με κυνικό και ωμό τρόπο καταλήγουν στο συμπέρασμα πως για «όσους είτε δεν μπορούν είτε δεν επιθυμούν να ενταχθούν στο νέο πλαίσιο να μεταταγούν σε άλλες υπηρεσίες εκτός σχολικής τάξης!!!

«Η θέσπιση κινήτρων θα έχει εντυπωσιακά αποτελέσµατα στην κάµψη των αντιστάσεων. Εναλλακτική λύση είναι η στρατολόγηση νέου δυναµικού –αποφοίτων των πανεπιστημίων κατά την τελευταία πενταετία, µε φρέσκιες γνώσεις, όρεξη για δουλειά και δυνατότητα διαμόρφωσης νέων επαγγελματικών συνηθειών (habitus)».(sic) Επιδιώκουν με τον κοινωνικό κανιβαλισμό να οικοδομήσουν συμμαχίες είτε μέσω κινήτρων (μοριοδότησης, προσοντολογίου) και φυσικά είναι αστείο να σκεφτεί κανείς μισθολογικές αυξήσεις, είτε με νέους ελαστικά απασχολούμενους

Εδώ παρατηρούμε ταύτιση απόψεων με τους «θεσμούς» ΕΕ. ΔΝΤ. ΕΚΤ, που στο αίτημα για διορισμούς εκπαιδευτικών απαντούν : «…για να πραγματοποιηθούν διορισμοί στα σχολεία, πρέπει να προηγηθεί αυστηρή και εξαντλητική αξιολόγηση του υπάρχοντος διδακτικού δυναμικού, να απομακρυνθούν οι «ακατάλληλοι» από τις τάξεις και όσα κενά προκύψουν να καλυφθούν με αντίστοιχο αριθμό προσλήψεων»!!!

Και σεις τι προτείνετε; υπάρχει εναλλακτική πρόταση;;
Η Εκπαιδευτική μας πρόταση-αφήγηση κινείται στον αντίποδα αυτής της λογικής. Διαμορφώνεται μέσα στους αγώνες του εκπαιδευτικού κινήματος στην βάση των μορφωτικών δικαιωμάτων της νέας γενιάς, των δικαιωμάτων των εκπαιδευτικών, των αναγκών της κοινωνίας και της χώρας και τις δυνατότητες της εποχής μας.

Ενιαίο δωδεκάχρονο ποιοτικό, δημόσιο, δημοκρατικό και δωρεάν σχολείο ευρύχωρο και ελκυστικό για όλα τα παιδιά. Ένα σχολείο των όλων και των ίσων, που θα χωρά όλη τη γνώση όλα τα παιδιά, όλες τις ειδικότητες και όλους τους εκπαιδευτικούς.

Ένα σχολείο που θα συνδέει οργανικά και δημιουργικά την γενική με την τεχνολογική γνώση , τη θεωρία με την πράξη, τις εφαρμογές , την πραγματική ζωή και την κοινωνία,τις τέχνες και τον πολιτισμό. Ένα σχολείο που θα στοχεύει στην διαμόρφωση ανθρώπων με ισόρροπη σωματική, γνωστική, ηθική και καλλιτεχνική ανάπτυξη που θα κατακτούν στέρεα ακαδημαϊκή και γενική μόρφωση για τη φύση ,τον άνθρωπο, την κοινωνία, την παραγωγή και την εργασία ένα πολυτεχνικό σχολείο.

Ένα σχολείο που θα προσεγγίζει τα ιδανικά της αλληλεγγύης, της συντροφικότητας, την υπέρβαση του ατομικισμού ,του σεβασμού και της προστασίας της φύσης.

Με ενιαία δημοκρατικά αναδιαμορφωμένα προγράμματα σπουδών και βιβλία, απαλλαγμένα από μονομέρειες, φορμαλισμό, σχολαστικισμό, κάθε τι μεταφυσικό, ρατσιστικό, σεξιστικό, κλπ που θα προκύπτουν από τις αρχές της ριζοσπαστικής προοδευτικής παιδαγωγικής επιστήμης που θα παίρνουν υπ’ όψη τη γνώμη και την εμπειρία των μαχόμενων εκπαιδευτικών. Η μαθητεία, οι δεξιότητες, η επιχειρηματικότητα, η απομνημόνευση, η αποταμιευτική εκπαίδευση, η βαθμοθηρία, ο ανταγωνισμός , ο πόλεμος των προσόντων, η κατηγοριοποίηση μαθημάτων, τα μονόωρα μαθήματα, η κατήχηση, οι χορηγοί και οι εταιρείες είναι έννοιες ξένες με αυτό το σχολείο Ένα σχολείο που θα συμβάλλει στην μείωση των κοινωνικών ανισοτήτων και της αναπαραγωγής των εκμεταλλευτικών κοινωνικών σχέσεων.

Ένα σχολείο που θα προάγει την ολόπλευρη γνώση, την κριτική σκέψη, τον διάλογο, την ομαδική εργασία τις κλίσεις τα ενδιαφέροντα και θα παράγει ολοκληρωμένες μαχόμενες προσωπικότητες. Με 2 ξένες γλώσσες και γνώση H/Y αποκλειστικά από το σχολείο.

Ένα σχολείο που θα αφήνει ελεύθερο τον δάσκαλο να μεγαλουργήσει, θα τον στηρίζει, θα τον επιμορφώνει ,θα τον σέβεται, θα τον ενθαρρύνει, θα του επιτρέπει να αφιερωθεί αποκλειστικά στον παιδαγωγικό του ρόλο.

Ένα σχολείο της πλήρους παιδαγωγικής ελευθερίας, της δημοκρατικής λειτουργίας χωρίς «αφεντικά», managers, μέντορες και αξιολογητές, της άρτιας υλικοτεχνικής υποδομής, της αντισταθμιστικής εκπαίδευσης για «τα παιδιά ενός κατώτερου θεού» Ένα σχολείο που θα απορρίψει τις εξετάσεις και όχι τους μαθητές του. Θα απαλλάξει την κοινωνία και την εκπαίδευση από τους παραλογισμούς του «φροντιστηρίου» και των «ιδιαιτέρων» και την ιδιωτική εκπαίδευση μια που η μόρφωση αποτελεί αναφαίρετο δικαίωμα και πρώτιστο κοινωνικό αγαθό.

Όλες οι αποφάσεις να περάσουν στην αρμοδιότητα του συλλόγου διδασκόντων. Συμμετοχή όλων των φορέων της εκπαιδευτικής κοινότητας στην λήψη των αποφάσεων Οι διευθυντές και υποδιευθυντές να έχουν μόνο εκτελεστικές και συντονιστικές αρμοδιότητες και να εκλέγονται αποκλειστικά από το σύλλογο διδασκόντων.

Ένα τέτοιο άριστο σχολείο και όχι των «αρίστων», μπορεί να οδηγεί απρόσκοπτα τα παιδιά είτε απ’ ευθείας στην αγορά εργασίας είτε σε μια ενιαία, δημόσια ποιοτική και δωρεάν πανεπιστημιακή εκπαίδευση με γενναία και επαρκή χρηματοδότηση , υποδομές και φοιτητική μέριμνα με γερά και ενιαία πτυχία που θα προάγει και θα ερευνά την κοινωνικά ωφέλιμη γνώση.

Σε όσους και σε όποια φάση της ζωής τους το επιθυμούν, ή σε επαγγέλματα που δεν απαιτείται πανεπιστημιακή εκπαίδευση να υπάρχει η επιλογή φοίτησης δωρεάν σε υψηλού επιπέδου Δημόσιες Ενιαίες Σχολές Τεχνών και Επαγγελμάτων (ΔΕΣΤΕ) της δευτεροβάθμιας Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης ενταγμένες στο δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα Με ανοικτή πάντοτε την δυνατότητα αμφίδρομης κινητικότητας με τα ΑΕΙ.

Και πως θα γίνουν όλα αυτά;;
– Με χρονοδιάγραμμα αλλαγών και μεταβατικών αιτημάτων που θα οδηγούν σ αυτό τον στόχο.

– Κανείς μαθητής έξω από το σχολείο. Επέκταση της υποχρεωτικής εκπαίδευσης στα 12 χρόνια και της προσχολικής στα δύο.

– Διπλασιασμός των δαπανών για την παιδεία στα επίπεδα του 15% του Κ.Π. Στήριξη του σχολείου με δαπάνες, δομές, κτηριακές υποδομές, εργαστήρια, γυμναστήρια, αίθουσες καλλιτεχνικών μαθημάτων κ.ά. Στελέχωση του σχολείου με γραμματείς, επιστάτες, φύλακες γιατρούς, ψυχολόγους κλπ

– 20 μαθητές στο τμήμα, 15 στις κατευθύνσεις και 10 στα εργαστήρια. ολιγομελή τμήματα στα ΕΠΑΛ

– Λειτουργία με ουσιαστικούς όρους της Ειδικής αγωγής, Πρόσθετης Διδακτικής Στήριξης και της Ενισχυτικής Διδασκαλίας, σχολικών βιβλιοθηκών, τμημάτων υποδοχής γα πρόσφυγες και μετανάστες σε όλα τα σχολεία, με διορισμούς μόνιμων εκπαιδευτικών.

– Μαζικοί διορισμοί εκπαιδευτικών- Να γίνουν ΤΩΡΑ χιλιάδες Μαζικοί Μόνιμοι ώστε να καλυφθούν οι πραγματικές ανάγκες του δημόσιου σχολείου! Καμία απόλυση αναπληρωτών! Διορισμός όλων των αναπληρωτών. Μόνιμη και σταθερή εργασία, Κατάργηση κάθε μορφής ελαστικής εργασίας. Πλήρη εργασιακά, εκπαιδευτικά και ασφαλιστικά δικαιώματα στους αναπληρωτές .

Τεχνική εκπαίδευση
  • Θέσεις εργασίας για όλους τους συναδέλφους με ουσιαστικές αλλαγές στην τεχνική εκπαίδευση (ολιγομελή τμήματα, εξοπλισμένα εργαστήρια, αναβαθμισμένα σε περιεχόμενο βιβλία.
  • Να καταργηθούν οι ΣΕΚ (όλων των υπουργείων) και όλες οι ειδικότητες να ενταχθούν μέσα στις δομές της Δημόσιας Τεχνικής – Επαγγελματικής Εκπαίδευσης.
  • Να καταργηθεί η αναχρονιστική μαθητεία από το 4ομεταλυκειακό έτος των ΕΠΑΛ και αντ΄ αυτής να υπάρχουν μαθήματα ειδίκευσης που δεν περιέχονται στο ωρολόγιο πρόγραμμα της Β΄ και της Γ τάξης της ειδικότητας καθώς και πρακτική άσκηση στα ΕΚ μα την ανάλογη χρηματοδότηση.
  • Να καταργηθούν τα ΙΕΚ και η μεταλυκειακή αρχική κατάρτιση να ενταχθεί στις δομές της Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, ως 4ο και 5οετος μεταλυκειακών σπουδών.
  • Ουσιαστική στήριξη με αλλαγές της τεχνικής-επαγγελματικής εκπαίδευσης, αξιοποίηση όλου του εκπαιδευτικού προσωπικού και των υποδομών της για να ενταχθεί στο ενιαίο 12χρονο σχολείο.
  • Να επαναλειτουργήσουν όλα τα ολιγομελή τμήματα των ΕΠΑΛ, που έκλεισε ο Φίλης
  • Μισθολογικά Εργασιακά Συνταξιοδοτικά – ασφαλιστικά δικαιώματα των εκπαιδευτικών
  • Όχι σε μισθολόγιο – φτωχολόγιο. Πραγματικές αυξήσεις στους μισθούς και τις συντάξεις ώστε να ζούμε με αξιοπρέπεια από το μισθό μας. Ανάκληση όλων των μειώσεων των μισθών και αναπλήρωση των μισθών στα επίπεδα του 2009. Διπλασιασμό του μισθού του πρωτοδιόριστου. Επαναφορά του 13ου και 14ου μισθού.
  • Καθιέρωση γνήσιων Συλλογικών και Κλαδικών Συμβάσεων Εργασίας εφ’ όλης της ύλης στο δημόσιο και ιδιωτικό τομέα
  • Να καταργηθούν όλοι οι σχετικοί νόμοι και όλο το αυταρχικό – αντιδραστικό θεσμικό πλαίσιο της αξιολόγησης. Ακώλυτη μισθολογική και βαθμολογική προαγωγή για όλους τους εργαζομένους. Παιδαγωγική ελευθερία και δημοκρατία στο σχολείο.
  • Ετήσια ,ουσιαστική ,δημοκρατική επιμόρφωση όλων των εκπαιδευτικών με απαλλαγή από τα διδακτικά καθήκοντα σε σχολές επιμόρφωσης σε συνεργασία με τα ΑΕΙ .
  • Επαναφορά του διδακτικού ωραρίου στα προ του 2013 επίπεδα για όλους.
  • Οργανικές θέσεις για όλους. Κριτήρια, μόρια και διαφάνεια σε όλες τις υπηρεσιακές μεταβολές. Τα πάντα στη δημοσιότητα!
  • Όχι στην κινητικότητα που οδηγεί σε καθεστώς διαθεσιμότητας – απολύσεων και ελαστικές σχέσεις εργασίας.
  • Θεμελίωση του συνταξιοδοτικού δικαιώματος στα 25 χρόνια υπηρεσίας για όλους και χωρίς όριο ηλικίας. Πλήρης σύνταξη στα 30 χρόνια. Σύνταξη ίση με το 80% του ύψους του τελευταίου μισθού. Αυξήσεις στις συντάξιμες αποδοχές με το υπολογισμό τους στο ύψος του σημερινού βασικού. Να σταματήσει η διάλυση της επικουρικής ασφάλισης και της μείωσης του εφάπαξ. Όχι στο νέο σφαγιαστικό ασφαληστικό νόμο που μας κρατάει στη δουλειά μέχρι τα βαθειά γεράματα και περικόπτει θέσεις για τους νέους εκπαιδευτικούς Να σταματήσει η διάλυση της δημόσιας υγείας. Σύστημα υγείας, ασφάλισης και σύνταξης αποκλειστικά Δημόσιο.
Εννοείται ότι μια τέτοια προοπτική προϋποθέτει, πρέπει να συνοδεύεται, να υπηρετείται και να αλληλοτροφοδοτείται από ριζοσπαστικές κοινωνικές τομές και ανατροπές, κατάργηση των μνημονίων, της επιτροπείας, του χρέους, της κυριαρχίας των οικονομικών ελίτ, έξοδο από την φυλακή του ευρώ και της ΕΕ, οικονομική ανάπτυξη σε όφελος του λαού, εθνικοποίηση με εργατικό και κοινωνικό έλεγχο των τραπεζών, των επιχειρήσεων στρατηγικής σημασίας και κοινωνικής ωφέλειας, κοινωνικών κατακτήσεων (π.χ. αξιοπρεπείς αμοιβές, ανθρώπινες συνθήκες εργασίας, μείωση του χρόνου εργασίας για όλα τα επαγγέλματα, χτύπημα της ανεργίας και της μετανάστευσης των παιδιών μας ).

Είναι πλέον ιστορική ευθύνη του εκπαιδευτικού κινήματος αλλά και όλου του εργατικού- λαϊκού κινήματος, να αποτρέψει την χειρότερη αντιεκπαιδευτική τομή των τελευταίων χρόνων.

Μια πρώτη ευκαιρία αντίδρασης του κλάδου των εκπαιδευτικών είναι οι εκλογές των αιρετών στα Υ.Σ. και στη συνέχεια οι εκλογές των ΕΛΜΕ, με την στήριξη και ενίσχυση των ανυπότακτων και αντιμνημονιακών εκπροσώπων παντού.

Με την ανόρθωση των ΕΛΜΕ και του φρονήματός μας, μπορούμε να αποτρέψουμε την αντιεκπαιδευτική καταιγίδα του συντηρητικού χειμώνα που πορευόμαστε, που βάζει μαύρο στη ζωή των εκπαιδευτικών και της Ελληνικής κοινωνίας.

· Λέμε ΟΧΙ στο κλείσιμο των σχολείων μας.
· ΟΧΙ στην αμάθεια της νέα γενιάς και της μαθητείας.
· Θέλουμε να ζούμε με αξιοπρέπεια από την δουλειά και το μισθό μας
· Επαναλειτουργία του θεσμού των Τεχνικών Επαγγελματικών Σχολών

*Κώστας Κορδάτος
Καθηγητής ΕΠΑΛ Καινουργίου
Υποψήφιος για το ΠΥΣΔΕ Αιτωλ/νίας και ΑΠΥΣΔΕ Δυτ. Ελλάδας με την Α.Ε.Κ.
Και για το ΚΥΣΔΕ με τις ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΕΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΕΙΣ ΚΙΝΗΣΕΙΣ