• Υπ Παιδείας – Για τον ΑΣΕΠ “Μας πρόλαβαν οι πολιτικές εξελίξεις”

    ΠΑΙΔΕΙΑ 🕔15/01/2015 - 12:47 | Author: Newsroom

    Ο Υπουργός Παιδείας, Ανδρέας Λοβέρδος δηλώνει σε συνέντευξη του στην alfavita.gr πως η διαπραγμάτευση με τα συναρμόδια Υπουργεία και τους δανειστές για την άρση του 1/10 στην εκπαίδευση και διενέργεια διαγωνισμού ΑΣΕΠ είχε φτάσει σε προχωρημένο στάδιο και δεν ολοκληρώθηκε λόγω πολιτικών εξελίξεων.

    Σχετικά με τις εξαγγελίες ΣΥΡΙΖΑ μεταξύ άλλων ανέφερε πως ο ΣΥΡΙΖΑ εαν ποτέ βρεθεί στη θέση να τα υλοποιήσει, θα διαπιστώσει γρήγορα την απόσταση μεταξύ γενικόλογων εξαγγελιών και πραγματικών αναγκών

    Παρακάτω τονίζει πως στην πορεία ο ΣΥΡΙΖΑ θα δει πως δεν μπορεί να πάει κόντρα στο ρεύμα της εποχής και σε αυτό που θέλουν οι πολίτες, ικανοποιώντας συντεχνιακά αιτήματα.Για παράδειγμα, δεν είναι δυνατόν να αναστραφεί η πορεία της αξιολόγησης όταν αποτελεί διεθνή πρακτική σε όλους τους τομείς και τη ζητούν οι πολίτες για όλους.

    1. Εάν κάνατε έναν απολογισμό για τη θητεία σας στο Υπουργείο Παιδείας σε ποια προβλήματα θα εστιάζατε;

    Η θητεία αυτή, παρότι αντικειμενικά μικρή σε διάρκεια, ήταν πλούσια σε εμπειρίες και έργο. Τις επόμενες ημέρες θα δημοσιοποιήσουμε πλήρη απολογισμό, να έχουν όλοι εικόνα του τι πετύχαμε, αλλά και τι πρέπει να γίνει από τις 26 Ιανουαρίου για να συνεχίσει να λειτουργεί εύρυθμα ο εθνικής σημασίας χώρος της Παιδείας. Το Υπουργείο Παιδείας, χωρίς να έχει τις εντάσεις και το (οικονομικό) αντικείμενο άλλων κρίσιμων Υπουργείων του κοινωνικού τομέα (όπως το Υγείας), έχει την ιδιαιτερότητα του ιδιαίτερα μεγάλου φάσματος του καλύπτει. Με τον ένα ή τον άλλο τρόπο κάθε ελληνική οικογένεια σχετίζεται με τις δομές και τις πολιτικές του Υπουργείου. Από μόνο του αυτό, δίνει ένα μέτρο της δυσκολίας που εμπεριέχει ο χειρισμός των θεμάτων. Ιδίως μάλιστα σε μια εποχή κρίσης, που πρώτα επηρεάζει τους τομείς του κοινωνικού κράτους. Αν λοιπόν μπορώ να σταχυολογήσω θέματα που μας απασχόλησαν ιδιαίτερα θα ξεκινούσα από το θέμα των κενών στην Εκπαίδευση. Κάναμε μεγάλη προσπάθεια σε αυτό το θέμα, τα καταφέραμε φέτος, παρά τις δυσκολίες και είπαμε πως για να λειτουργήσουν κανονικά τα σχολεία και τα επόμενα χρόνια χρειάζεται αναθεώρηση του 1/10 στην Εκπαίδευση και νέος διαγωνισμός ΑΣΕΠ. Άλλο θέμα η υποχρηματοδότηση στα Πανεπιστήμια αλλά και ο αριθμός εισακτέων και μετεγγραφών. Το τελευταίο το αντιμετωπίσαμε δραστικά, με την απόφασή μας να ορίζεται ο αριθμός με κοινή απόφαση Υπουργείου, Ιδρυμάτων και ΑΔΙΠ. Ως ειδικός κλάδος του δημόσιου τομέα, αντιμετωπίσαμε και εμείς το θέμα της αξιολόγησης των υπαλλήλων και των δομών μας. Ένα θέμα που το διαχειριστήκαμε με επιτυχία και που πρέπει να σημειώσω πως πέρα από διαδικαστικό, είναι θέμα νοοτροπίας και τελικά εμπιστοσύνης στην ακεραιότητα, την αμεροληψία και την ευθυκρισία των ίδιων των θεσμών. Η αξιολόγηση στην Εκπαίδευση, έχει σίγουρα τρόπους να γίνει ακόμα καλύτερη, είναι όμως μια διαδικασία που θα συνεχιστεί, γιατί είναι επιθυμία της κοινωνίας.

    2. Υπήρχαν ζητήματα στο Υπουργείο Παιδείας στα οποία η δική σας κατεύθυνση δεν μπορούσε να εκφραστεί λόγω της συγκατοίκησης με στελέχη της ΝΔ;

    Αν αναφέρεστε σε εσωτερικά θέματα του Υπουργείου μας, έχω την άποψη ότι η συνεργασία μας με όλους τους συναδέλφους από τη ΝΔ υπήρξε σε γενικές γραμμές υποδειγματική. Παρά τις γνωστές και υπαρκτές διαφοροποιήσεις μας σε ζητήματα γενικότερης πολιτικής, κρατήσαμε καθαρό τον κοινό μας στόχο, τα προβλήματα της εκπαίδευσης και δώσαμε τον καλύτερό μας εαυτό όλο αυτό το διάστημα. Σε επίπεδο Κυβέρνησης, οι διαφορές μεταξύ των δύο χώρων υπήρξε ορατή και ευδιάκριτη σε κρίσιμους τομείς, αυτό όμως είναι και χαρακτηριστικό των συμμαχικών Κυβερνήσεων που θα μπορούσε να θεωρηθεί και το συγκριτικό τους πλεονέκτημα. Κανείς δεν μπορεί, με τρόπους που γνωρίσαμε στο παρελθόν, να επιβάλει μονομερώς (ίσως και αλαζονικά) την άποψή του. Αντίθετα, μέσα από συνεχή διαβούλευση και διαπραγμάτευση επιλέγονται πιο μετριοπαθείς λύσεις. Η συνεισφορά τόσο η δική μου, όσο και του ΠΑΣΟΚ εν γένει, στις κυβερνητικές πολιτικές υπήρξε συγκεκριμένη. Θα θυμάστε για παράδειγμα τη δική μου διαφωνία, από τις πρώτες ώρες της θητείας μου, σχετικά με τους διαθέσιμους διοικητικούς υπαλλήλους στα Πανεπιστήμια και πώς συμβάλαμε στην τελική διαμόρφωση της Κυβερνητικής πολιτικής. Γνωρίζετε τις πολιτικές που έχω εφαρμόσει στα Υπουργεία που ανέλαβα και το δημοσιονομικό όφελος που προέκυψε για τη χώρα. Σε κανένα από αυτά όμως, δεν απέλυσα εργαζόμενο. Αν κάποιος πραγματικά επιθυμεί να εξορθολογήσει δομές και δαπάνες, πιστέψετε με υπάρχουν πολλοί άλλοι τομείς από τους οποίους μπορεί να αρχίσει και να δώσει δείγμα γραφής και ουσιαστικό αποτέλεσμα.

    3. Υπάρχουν κριτικές για τις συνεχείς εξαγγελίες σας στο ζήτημα του διαγωνισμού των εκπαιδευτικών (ΑΣΕΠ) οι οποίες εστιάζουν σε ένα προεκλογικού χαρακτήρα χειρισμό από τη μεριά σας. Τι απαντάτε;

    Αυτή είναι μια συνήθης και σχετικά «εύκολη καραμέλα» που σε άλλες περιπτώσεις μπορεί και να είναι εύστοχη. Στην περίπτωση που αναφέρετε, δεν θα μπορούσε να βρίσκεται μακρύτερα από την αλήθεια. Αν ήταν κάτι που μόλις τώρα δημοσιοποιούσαμε για πρώτη φορά, θα μπορούσα να συμμεριστώ τους υπαινιγμούς. Αυτά όμως τα είπαμε έγκαιρα, σε καιρό τελείως «ουδέτερο» ή «ανύποπτο» και όχι με βάση πολιτικές σκοπιμότητες. Οι ανάγκες της εκπαίδευσης μας οδήγησαν στη μόνη άποψη που μπορεί αν δώσει την απαραίτητη λύση σε ένα πρόβλημα που μας βασανίζει κάθε χρόνο και που αν δεν λυθεί όπως προτείνω, θα οδηγήσει στη νέα χρονιά σε μη άνοιγμα των σχολείων. Η διαπραγμάτευσή μας με τα συναρμόδια Υπουργεία και τους δανειστές για την άρση του 1/10 στην εκπαίδευση και διενέργεια διαγωνισμού ΑΣΕΠ είχε φτάσει σε προχωρημένο στάδιο και δεν ολοκληρώθηκε λόγω πολιτικών εξελίξεων. Πιστεύω πως η πορεία των πραγμάτων θα μας δικαιώσει.

    4. Η εκπαιδευτική πολιτική (και όχι μόνο) της χώρας στην κεντρική της γραμμή «μοντάρεται» στην Ε.Ε. κυρίως μέσω των «πληρωμένων οδηγιών» των Κοινοτικών Πλαισίων Στήριξης. Τι περιθώρια έχει ένας Υπουργός Παιδείας να κινηθεί σε κεντρικά ζητήματα με διαφορετικό τρόπο;

    Επιτρέψτε μου να έχω μερικώς διαφορετική άποψη. Προφανώς στην Ευρώπη διαμορφώνεται μια κυρίαρχη τάση, όχι μόνο για τα θέματα της εκπαιδευτικής πολιτικής αλλά για το σύνολο των θεμάτων. Μην ξεχνάτε όμως ότι η εκπαιδευτική πολιτική παραμένει εθνική πολιτική. Το κάθε κράτος, βάση των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών του, μπορεί και διαμορφώνει τη δική του πολιτική. Κι έπειτα, η ευρωπαϊκή πολιτική, δεν είναι μια εξωτερική, αποκομμένη από εμάς διαδικασία. Το κάθε κράτος μέλος, με τη δραστηριότητα και τους εκπροσώπους του, συνδιαμορφώνει τις ευρωπαϊκές πολιτικές. Επομένως, βεβαίως και υπάρχουν περιθώρια για άσκηση πολιτικής και μάλιστα ενισχυμένα, αφού στο πλαίσιο της ΕΕ όχι μόνο λαμβάνουμε σημαντικούς πόρους, αλλά ανταλλάσσουμε και εμπειρίες και απολύτως χρήσιμες πληροφορίες που σχετίζονται με την πορεία των εκπαιδευτικών θεμάτων στο σύγχρονο κόσμο. Ξέρετε, η Ελλάδα είναι άμεσα συνδεδεμένη με τη διεθνή κοινότητα, κάτι που αποτελεί επίτευγμα των προηγούμενων γενεών. Η σύνδεση αυτή είναι πολύτιμη και πρέπει να παραμείνει αρραγής, αφού συνιστά πλεονέκτημα και ευκαιρία και όχι απειλή. Επομένως, ναι τα περιθώρια είναι σημαντικά, αρκεί να υπάρχει βούληση και προγραμματισμός, γνώση και συντονισμένη δράση σε όλα τα επίπεδα. Η εικόνα που μεταφέρετε, όποτε είναι υπαρκτή, απλά αντανακλά μια παθητικότητα και μια «μοιρολατρική» στάση, που δεν είναι ωφέλιμη, ούτε συμβατή με τις δυνατότητες της χώρας.

    5. Στις εκλογές ο πολιτικός σας χώρος κατέρχεται αποψιλωμένος και διασπασμένος. Ποια είναι η δική σας θέση στην κίνηση του Γ. Παπανδρέου και πως την ερμηνεύετε;

    Δεν θέλω να επικεντρωθώ στο συγκεκριμένο θέμα. Ό,τι ήθελα να πω, το είπα πριν την ενέργεια αυτή, όταν και προσπάθησα, μαζί με τους συναδέλφους μου να την αποτρέψω. Δεν εισακουστήκαμε και αυτό νομίζω θα αποδειχθεί λάθος. Το ΠΑΣΟΚ-Δημοκρατική Παράταξη, διεκδικούσε με πλήρεις αξιώσεις την τρίτη θέση πριν την ενέργεια αυτή και συνεχίζει να το κάνει, αφού μόνο αυτό εκφράζει την ιστορική κοίτη της Παράταξης, που προσέφερε και είναι χρήσιμη στην πατρίδα. Δεν θα πω άλλα αφού την επόμενη των εκλογών, όπως και όλα τα χρόνια της κρίσης, το ιστορικό ζητούμενο για όλους εμάς είναι η νέα μας συνάντηση και η ανασυγκρότηση του χώρου μας, που μπορεί και πρέπει να είναι ισχυρός.

    6. Ο ΣΥΡΙΖΑ έχει εξαγγείλει την κατάργηση ορισμένων βασικών επιλογών του Υπουργείου Παιδείας όπως είναι το νέο Λύκειο και η Τράπεζα Θεμάτων, η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, η διαγραφή των φοιτητών που ξεπερνούν το χρόνο σπουδών που ορίσατε. Τι γνώμη έχετε για αυτές τις εξαγγελίες;

    Ο ΣΥΡΙΖΑ έχει γενικώς εξαγγείλει διάφορα που θεωρεί ότι αρέσουν στην κοινωνία. Πολλές φορές ακόμα και αντιφατικά μεταξύ τους. Εάν ποτέ βρεθεί στη θέση να τα υλοποιήσει, θα διαπιστώσει γρήγορα την απόσταση μεταξύ γενικόλογων εξαγγελιών και πραγματικών αναγκών. Οι θεσμοί και οι πολιτικές που αναφέρετε, είναι επιλογές από προηγούμενες ηγεσίες του Υπουργείου. Εμείς, στους λίγους μήνες που είμαστε εδώ, είπαμε αμέσως πως δεν θα πέσουμε στη συνήθη παγίδα της μεταπολίτευσης, να δώσουμε δηλαδή την εικόνα των «γενικών αλλαγών» με το να τα ξηλώσουμε όλα, αιφνιδιάζοντας για ακόμα μία φορά την ελληνική οικογένεια. Είπαμε ότι θα κρατήσουμε ό,τι χτίστηκε και θα επιφέρουμε επιμέρους βελτιώσεις, με την προσοχή μας να είναι στραμμένη κυρίως στις αλλαγές στο δημοτικό. Αυτό και κάναμε. Στην πορεία ο ΣΥΡΙΖΑ θα δει πως δεν μπορεί να πάει κόντρα στο ρεύμα της εποχής και σε αυτό που θέλουν οι πολίτες, ικανοποιώντας συντεχνιακά αιτήματα.Για παράδειγμα, δεν είναι δυνατόν να αναστραφεί η πορεία της αξιολόγησης όταν αποτελεί διεθνή πρακτική σε όλους τους τομείς και τη ζητούν οι πολίτες για όλους. Είναι δυνατόν, σε μια εποχή συνεχούς αξιολόγησης, κάποιοι να αρνούνται το αυτονόητο; Βελτιώσεις ναι. Κατάργηση δεν μπορεί να νοηθεί. Για τα άλλα τι να πω; Οι διαγραφές φοιτητών προβλέπονταν ήδη από το 2011 από έναν νόμο που ψήφισε η Βουλή με συντριπτική πλειοψηφία. Εμείς απλά τον εφαρμόσαμε, δίνοντας μάλιστα και περισσότερες ευκαιρίες σε όσους είχαν αποδείξει επιθυμία να συνεχίσουν τις σπουδές τους. Έτσι, για πρώτη φορά, τα Πανεπιστήμια απέκτησαν κύκλο σπουδών και αυτό θα αποτυπωθεί στις αξιολογήσεις τους, από οποιονδήποτε. Η Τράπεζα Θεμάτων, κατηγορήθηκε από την αρχή σε λάθος βάση. Πρόκειται για υποβοηθητικό θεσμό, με σκοπό τη βοήθεια στην επικέντρωση της ύλης και τη μελέτη του μαθητή. Πέρυσι, υπήρξε λανθασμένη καθυστέρηση στη δημοσιοποίηση των θεμάτων, που ήταν μάλιστα πάρα πολλά. Γι’ αυτό φέτος προχωρήσαμε σε μείωση του αριθμού των θεμάτων και σε έγκαιρη γνωστοποίηση τους έτσι ώστε να μπορέσει πραγματικά να βοηθήσει.

    7. Πως βλέπετε να διαμορφώνεται ο χάρτης την επόμενη μέρα των εκλογών;

    Ζούμε σε εποχές μη γραμμικών εξελίξεων. Οι προβλέψεις κάθε είδους με τα «παλιά» εργαλεία ανάλυσης, είναι ιδιαίτερα παρακινδυνευμένες και δεν προσφέρουν. Το μόνο βέβαιο είναι πως ό,τι κι αν ειπωθεί προεκλογικά και όποιο κι αν είναι το αποτέλεσμα, η χώρα θα είναι εδώ στις 26 Ιανουαρίου με όλα τα προβλήματά της παρόντα, αν όχι πιο έντονα λόγω της εκλογικής αναβολής. Έλεγα πάντα πως ο λαϊκισμός πρέπει να νικηθεί στην αντιπολίτευση. Να μην δοκιμαστεί σε αποφάσεις ευθύνης. Η απόφαση για αυτά όμως ανήκει κυρίαρχα στον ελληνικό λαό. Αν κάτι με απασχολεί και με κινητοποιεί, στο γενικό πλαίσιο του συμφέροντος για τη χώρα μου, αυτό είναι η πορεία του χώρου μου. Του ΠΑΣΟΚ-Δημοκρατική Παράταξη. Μιας δύναμης που σήκωσε δυσανάλογο βάρος, υπέμεινε το κόστος, άντεξε όμως και με σύνεση συνέβαλε στη διατήρηση της χώρας στην ευρωπαϊκή οικογένεια και στην επαναφορά, με δυσκολίες και θυσίες, σε ρυθμούς ανάπτυξης. Το ΠΑΣΟΚ-Δημοκρατική Παράταξη έχει αποδείξει τη χρησιμότητά του για τον τόπο, γι’ αυτό και διεκδικεί την τρίτη θέση και διερευνητική εντολή που θα διασφαλίσει πως η χώρα δεν θα περιπέσει σε ιστορικές περιπέτειες ή και διεθνή διασυρμό, αν παρ’ ελπίδα τη θέση αυτή καταλάβουν άλλες δυνάμεις.

    Loading...
  • loading...