Πανελλήνια Ένωση Εκπαιδευτικών Επιτυχόντων ΑΣΕΠ

Η νομοθετική διάταξη που παρουσίασε ως πρόταση στην ΟΛΜΕ-ΔΟΕ ο υπουργός παιδείας κος Φίλης την περασμένη Παρασκευή 8/4/2016, όπως ήταν ευνόητο προκαλεί έντονα θετικές και αρνητικές αντιδράσεις στην κοινότητα των αδιόριστων εκπαιδευτικών, ειδικά σε ότι αφορά το ζήτημα της μοριοδοτικής συσχέτισης μεταξύ των επιτυχιών ΑΣΕΠ και των προϋπηρεσιών. Η συσχέτιση αυτή για πρώτη φορά και σε αντίθεση με ότι συνέβαινε τα τελευταία 15 χρόνια, κλείνει έως ένα βαθμό υπέρ των επιτυχιών ΑΣΕΠ γεγονός που έχει εξοργίσει εκατοντάδες αναπληρωτές κατόχους προϋπηρεσιών χωρίς ανάλογη επιτυχία στον συγκεκριμένο διαγωνισμό.

Θα ήταν πιστεύουμε ιδιαίτερα χρήσιμο για την εξαγωγή ασφαλών συμπερασμάτων και ειδικά εν μέσω αυτών των έντονα φορτισμένων συναισθηματικά στιγμών που βιώνουν το σύνολο των αδιόριστων εκπαιδευτικών, να προσπαθήσουμε να αναλύσουμε συνοπτικά και με νηφαλιότητα τα επιχειρήματα τα οποία έχουν είδη δημοσιοποιήσει οι αγανακτισμένοι με το προσχέδιο Φίλη εκπαιδευτικοί, σε αντιπαράθεση φυσικά με τον ανάλογο αντίλογό τους. Τα παρακάτω επιχειρήματα έχουν μεταφερθεί σχεδόν αυτούσια από τις διαδικτυακές δημοσιεύσεις των κυριότερων εκπαιδευτικών συλλόγων που αντιτίθενται στο συγκεκριμένο διάταγμα. Συγκεκριμένα:

Τα επιχειρήματα των αγανακτισμένων και οι αντίλογοι

1. Αγανακτισμένοι

Η εισήγηση του Υπουργείου Παιδείας για το μοριοδοτικό πλαφόν 16,80 καταστρατηγεί την προϋπηρεσία των αναπληρωτών εκπαιδευτικών.

Αντίλογος

Η εισήγηση του Υπουργείου δεν καταστρατηγεί σε καμία περίπτωση την προϋπηρεσία των αναπληρωτών εκπαιδευτικών διότι η προϋπηρεσία αυτή καθεαυτή αποτελεί η ίδια προϊόν καταστρατήγησης και συγκεκριμένα αποτελεί προϊόν καταστρατήγησης του νόμου 2525/97. Ο νόμος αυτός όριζε ότι από το 2003 και εντεύθεν όλες οι προσλήψεις αναπληρωτών θα πραγματοποιούνταν από τους πίνακες επιτυχόντων των διαγωνισμών του ΑΣΕΠ (άρθρο .6, παρ.7), κάτι το οποίο δεν τηρήθηκε ποτέ ωφελώντας φυσικά τους παραπάνω αγανακτισμένους εκπαιδευτικούς μη επιτυχόντες στον διαγωνισμό.

2. Αγανακτισμένοι

Η εισήγηση του υπουργείου θα δημιουργήσει κύματα αρνήσεων πρόσληψης (ειδικά όσοι θα έχουν φτάσει τους 60 μήνες προϋπηρεσία) στις ακριτικές, ορεινές και νησιωτικές περιοχές και θα προκαλέσει σοβαρό πλήγμα στις τοπικές κοινωνίες της υπαίθρου αφού τα περισσότερα σχολεία θα βρίσκονται υποστελεχωμένα διαρκώς.

Αντίλογος

Η εισήγηση του υπουργείου δεν θα δημιουργήσει σε καμία περίπτωση κύματα αρνήσεων πρόσληψης διότι υπάρχουν χιλιάδες επιτυχόντες ΑΣΕΠ σε όλους τους κλάδους που περιμένουν πως και πως να βγουν επιτέλους από το καθεστώς της αδιοριστίας στο οποίο είχαν εγκλωβιστεί λόγω της καταστρατήγησης του 2525/97. Η ικανοποίησή τους δε, θα είναι τόσο μεγάλη, που θα καταφέρουν να ενταχθούν ομαλά στις τοπικές κοινωνίες της υπαίθρου έτσι ώστε αυτές να μην πληγούν από τίποτε.

3. Αγανακτισμένοι

Η εισήγηση του υπουργείου ανατρέπει τον προγραμματισμό των έως την φετινή χρονιά ανελλιπώς προσλαμβανομένων αναπληρωτών.

Αντίλογος

Η εισήγηση του υπουργείου δεν ανατρέπει τον προγραμματισμό του συνόλου των αναπληρωτών αλλά εκείνων που δεν διαθέτουν επιτυχία στο ΑΣΕΠ. και πάλι όχι του συνόλου αυτών. Δεν μπορεί παρά να γεννάται εύλογα το ερώτημα αν οι συγκεκριμένοι εκπαιδευτικοί των οποίων ο προγραμματισμός θίγεται, έδειξαν ή όχι την ίδια ευαισθησία για τον ανάλογο προγραμματισμό χιλιάδων επιτυχόντων ΑΣΕΠ, όταν εκμεταλλευόμενοι τα παράθυρα της καταστρατήγησης των νόμων προσλαμβάνονταν ή διορίζονταν παράτυπα στην θέση τους τα τελευταία 15 χρόνια;

4. Αγανακτισμένοι

Οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί συγκέντρωναν σπυρί σπυρί την προϋπηρεσία τους σε όλη την επικράτεια υπό δυσμενείς συνθήκες και για αυτό απαιτούν την πλήρη μοριοδότηση της (1 μόριο για κάθε μήνα).

Αντίλογος

Είναι πασιφανές ότι η παραπάνω απαίτηση δεν εκφράζει το σύνολο των αναπληρωτών-ωρομισθίων κατόχων προϋπηρεσιών, αλλά κυρίως εκφράζει τους μη επιτυχόντες ΑΣΕΠ. Οι συγκεκριμένοι εκπαιδευτικοί μη διαθέτοντας επιτυχία θα βρεθούν στον μελλοντικό πίνακα κατάταξης του υπουργείου σε θέση χαμηλότερη από ό,τι θα βρίσκονταν αν μοριοδοτούνταν αυτούσια η προϋπηρεσία τους και φυσικά όχι οι επιτυχίες ΑΣΕΠ. Ουσιαστικά οι εκπαιδευτικοί αυτοί δεν ενοχλούνται από το κούρεμα της προϋπηρεσία τους αλλά από την μοριοδοτική συσχέτισή της με τις επιτυχίες ΑΣΕΠ που δεν διαθέτουν. Σχετικά με το ζήτημα της ¨σπυρί σπυρί συγκέντρωσης των προϋπηρεσιών σε όλη την επικράτεια¨, κανείς δεν αναγκάζει κανέναν να κάνει οτιδήποτε. Υπάρχουν χιλιάδες αδιόριστοι επιτυχόντες ΑΣΕΠ και μη οι οποίοι θα προτιμούσαν από το να κάθονται σπίτι τους άνεργοι να μαζεύουν σπυρί σπυρί την προϋπηρεσία οπουδήποτε,. Ο καθείς με τις επιλογές και τις ευθύνες του.

5. Αγανακτισμένοι

Η εισήγηση του υπουργείου που ευνοεί του επιτυχόντες ΑΣΕΠ εις βάρος των μη επιτυχόντων ΑΣΕΠ, προκαλεί πολλά ερωτήματα σχετικά με την έντονα μεροληπτική στάση του στο ζήτημα.

Αντίλογος

Πολλά ερωτήματα προκαλεί το γεγονός ότι οι αγανακτισμένοι μη επιτυχόντες ΑΣΕΠ εκπαιδευτικοί, διαθέτουν κατά περίεργο τρόπο τεράστιες προϋπηρεσίες όταν ο νόμος για χρόνια προέβλεπε αποκλειστικές προσλήψεις – διορισμούς από τους πίνακες των επιτυχόντων του διαγωνισμού και μόνο. Τα ερωτήματα πολλαπλασιάζονται αν αναλογισθούμε ότι ακόμα και σε αυτόν τον ενιαίο πίνακα αναπληρωτών που νομοθετήθηκε ουσιαστικά για να ρίξει στάχτη στα μάτια των επιτυχόντων ΑΣΕΠ από την μη εφαρμογή του 2525/97, ο ΑΣΕΠ είχε καίριο ρόλο για την απόκτηση προϋπηρεσιών. Η απάντηση στα συγκεκριμένα ερωτήματα βρίσκεται στην παράγραφο 34 του άρθρου 6, του νόμου 3027/2002, η οποία ανοίγει δεκάδες παράθυρα προσλήψεων σε συγκεκριμένα σχολεία διά της παρακάμψεως της αξιολογικής σειρά του ενιαίου και φυσικά χωρίς την απαίτηση επιτυχίας στον διαγωνισμό του ΑΣΕΠ. Τι άποψη όμως έχει το Συμβούλιο της Επικρατείας για αυτό; Το ΣΤΕ στην 527/2015 απόφασή του (σκεπτικό 13) τονίζει ότι η απόκτηση των συγκεκριμένων προϋπηρεσιών ανάγεται σε προσλήψεις αναπληρωτών ή ωρομισθίων, οι οποίες δεν είχαν υπαχθεί στον έλεγχο ανεξάρτητης αρχής και δεν προκύπτει ότι έχουν γίνει με αξιοκρατικές εγγυήσεις. Άρα ο τρόπος απόκτησης αυτών των προϋπηρεσιών αντίκειντο στις αρχές της ισότητας και της αξιοκρατίας (άρθρα 4 παρ. 1 και 103 παρ. 7 Συντάγματος) και δεν μπορούν να εκληφθούν ως προσόν διορισμού ή και πρόσληψης.

Γενικό συμπέρασμα

Το διάταγμα Φίλη προκαλεί την έντονη αντίδραση αναπληρωτών μη επιτυχόντων στον διαγωνισμό του ΑΣΕΠ. Η αντίδραση αυτή επικεντρώνεται επιφανειακά στο πλαφόν των 16,80 μορίων, αλλά βαθύτερα στοχεύει στην μη εφαρμογή του μοριοδοτικού συσχετισμού προϋπηρεσιών και επιτυχιών στο ΑΣΕΠ που προβλέπεται στο διάταγμα. Η συντριπτική πλειοψηφία των επιτυχόντων ΑΣΕΠ, είτε είναι αναπληρωτές-ωρομίσθιοι είτε όχι, αντιμετωπίζουν το διάταγμα θετικά, διότι για αυτούς αποτελεί ουσιαστικά την πρώτη έστω και μικρή κίνηση – πρόθεση που έχει πραγματοποιήσει ποτέ το υπουργείο, προς την αποκατάσταση των τεράστιων αδικιών που υφίστανται από τις αλλεπάλληλες καταστρατηγήσεις των νόμων τα τελευταία 15 χρόνια. Θα επιθυμούσαμε όπως το υπουργείο μεριμνήσει το ίδιο και για τους επιτυχόντες των προηγούμενων του 2006 διαγωνισμών οι οποίοι βιώνουν τις ίδιες ακριβώς αδικίες. Ελπίζουμε αυτή η κίνηση του υπουργείου να υλοποιηθεί άμεσα και να αποτελέσει την βάση επόμενων κινήσεων αποκατάστασης έστω και ετεροχρονισμένα της νομιμότητας, βάση πάνω στην οποία πρέπει να δομηθεί ακέραιο από αρρωστημένες παρελθοντικές νοοτροπίες, το νέο αξιοκρατικό σύστημα διορισμών-προσλήψεων των εκπαιδευτικών.

Πανελλήνια Ένωση Εκπαιδευτικών Επιτυχόντων ΑΣΕΠ