*

Το εκπαιδευτικό σύστημα και ειδικότερα η παιδεία στη χώρα μας, υπήρξε ανέκαθεν το μέσο για να εφαρμοστούν πολιτικές, πειραματισμοί και μοντέλα χωρίς να εντάσσονται σ΄ ένα γενικότερο σχεδιασμό, ξεκομμένα από μαθητές και εκπαιδευτικούς και πολλές φορές αντιστρόφως ανάλογες με την ποιότητα και τους στόχους της εκπαίδευσης.

«Δέος για την ευθύνη» ήταν τα πρώτα λόγια του υπουργού. Ευθύνη γιατί μπροστά έχουμε τον «μεγάλο ασθενή» το εκπαιδευτικό σύστημα που νοσεί. Μαζί του μαθητές, γονείς, εκπαιδευτικοί και όλη η ελληνική κοινωνία. Ένα εκπαιδευτικό σύστημα μηχανισμών, εργολάβων, ρουσφετολογικών ρυθμίσεων, με εκκρεμότητες, αιτήματα, προσφυγές. Ένα χάος και στο βάθος το αύριο που όλοι θέλουμε να είναι καλύτερο, γι αυτό η αισιοδοξία και η προσφοράμας συνοδεύουν για να πετύχουμε και ν’ αλλάξουμε αυτό το θολό τοπίο.

Αναμφισβήτητα, οι προγραμματικές δηλώσεις της ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας προσανατολίζονται στη σωστή κατεύθυνση,καθώς διαφαίνεται η πρόθεση για ριζικές αλλαγές σε όλα τα επίπεδα και η δημιουργία μιας νέας οπτικής στο χώρο της παιδείας. Αποτελεί την αρχή συγκρούσεων με συμφέροντα, έχοντας ως γνώμονα το αύριο της νέας γενιάς και της αναγέννησης.

Σημαντική η επισήμανση για το ρόλο των θεσμικών οργάνων και φορέων και ο τρόπος που το υπουργείο θα συζητά, θα απαντά στα αιτήματα και στα προβλήματα. Δεν μπορούν να αναπτυχθούν ατομικές ή ρουσφετολογικές ρυθμίσεις, αν δεν απαντούν στο γενικό καλό και σε μια ενιαία λύση.

Σε ό,τι αφορά στο χώρο της προσχολικής αγωγής,οι εξαγγελίες του αναπληρωτή υπουργού παιδείας για την καθιέρωση της υποχρεωτικής διετούς προσχολικής εκπαίδευσης, δίνει λύση στο χρόνιο πρόβλημα του αποκλεισμού των προνηπίων από το δημόσιο νηπιαγωγείο, πρόβλημα με κοινωνικές και οικονομικέςδιαστάσεις, δημιουργώντας παράλληλα νέες θέσεις εργασίας.

Η δημιουργία «ενός σχολείου για όλους», όπου θα υπάρχει δυνατότητα εγγραφής και των παιδιών με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, η παράλληλη στήριξη στους μαθητές που την έχουν ανάγκη, ανεξάρτητα από την ύπαρξη ή όχι τμήματος ένταξης,η στελέχωση με ειδικό εκπαιδευτικό και βοηθητικό προσωπικό,η παροχή υποστηρικτικών υπηρεσιών στους μαθητές με αναπηρία και στις οικογένειές τους και βεβαίως η αναβάθμιση των διαγνωστικών φορέων ΕΔΕΑΥ ΚΑΙ ΚΕΔΔΥ, αποτελούν μέτρα «ανάσας» για τον ευαίσθητο και παραμελημένο μέχρι τώρα από την πολιτεία χώρο της ειδικής αγωγής.

Για την υλοποίηση,ωστόσο, των παραπάνω προγραμματικών δεσμεύσεων αναγκαία προϋπόθεση είναι η έναρξηενός ειλικρινούς και αποτελεσματικού διαλόγου(και όχι διαλόγου για το διάλογο…) της ηγεσίας του υπουργείου τόσο με τους θεσμικούς εκπροσώπους των εκπαιδευτικών, όσο και με τους πραγματικά εμπλεκόμενους στην εκπαιδευτική διαδικασία, που βιώνουν καθημερινά τις συνέπειες των πολιτικών όλων των περασμένων ετών και που επιβαρύνθηκαν αφόρητα από τις μνημονιακές πολιτικές.

Είναι επίσης, απαραίτητο ένα σαφές χρονοδιάγραμμα σχετικά με τους διορισμούς, δηλαδή κάθε πότε, πόσοι και πώς θα διορίζονται, καθώς και μία ξεκάθαρη και οριστική λύση στο χρόνιο πλέον πρόβλημα της αξιοποίησης τωνεκπαιδευτικών. Σημειωτέον ότι πάγιο αίτημα όλων των φορέων των αναπληρωτώνείναι η άμεση μονιμοποίησή τους, αφού χρόνια πλέον έχουν υπερβεί τον αρχικό στόχο της καθιέρωσής τους, που ήταν η κάλυψη έκτακτων αναγκώνκαι καλύπτουνσυστηματικά μόνιμες και διαρκείς ανάγκες χωρίς όμως τα δικαιώματα ενός μόνιμου εκπαιδευτικού. Είναι απολύτως αναγκαία, συνεπώς, δεδομένων του ολοένα αυξανόμενου αριθμού συνταξιοδοτήσεων κάθε χρόνο και των ελάχιστων διορισμών την προηγούμενη τετραετία στην εκπαίδευση, η ύπαρξη πολιτικής βούλησης για την άμεση κάλυψη των οργανικών κενών με μόνιμους διορισμούς και των λειτουργικών με προσλήψεις αναπληρωτών.

Επανερχόμενη στην πρόθεση του Υπουργείου για την καθιέρωση της διετούς προσχολικής αγωγής, μιας εκ των σημαντικότερων παραμέτρων για την επιτυχή εφαρμογή αυτού του όντως αναγκαίου μέτρου, είναι η υλικοτεχνική υποδομή, όπως η στέγαση των νηπιαγωγείων σε κατάλληλους και ασφαλείς χώρους για μαθητές και εκπαιδευτικό προσωπικό, καθώς και η εξασφάλιση όλων των αναγκαίων υποδομών.

Ως νηπιαγωγός, θα ήθελα σε αυτό το σημείο να σας υπενθυμίσω τη σημασία τόσο της δίχρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης, την οποία και υποσχεθήκατε προεκλογικά, όσο και τη σημασία άρτιας στέγασης των νηπιαγωγείων, ώστε να εξασφαλίζεται η ασφαλής, απρόσκοπτη και υγιής εκπαίδευση των παιδιών αυτών των ευαίσθητων ηλικιακών ομάδων.

Καταλήγοντας θα ήθελα να επισημάνω, ότι η επαρκής χρηματοδότηση των σχολικών επιτροπών, καθώς και η άρτια στελέχωση των ολοήμερων τμημάτων με εκπαιδευτικό προσωπικό και επαρκή υλικοτεχνικό εξοπλισμό, μπορεί να αναβαθμίσει τα θεμέλια του εκπαιδευτικού συστήματος, καθώς δεν πρέπει να λησμονούμε ότι ο θεσμός του ολοήμερου σχολείου, αποτελεί βασικό στήριγμα της σύγχρονης ελληνικής κοινωνίας, με γονείς που εργάζονται πολλές ώρες την ημέρα, αλλά και μονογονεϊκές οικογένειες που προσπαθούν να στηρίξουν τα παιδιά τους.

Τέλος δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η ευελιξία και η αποτελεσματικότητα στις σχολικές τάξεις, έχει άμεση σχέση με τον αριθμό των παιδιών που απαρτίζουν το κάθε τμήμα. Προσωπική μου άποψη, αλλά και πολλών συναδέλφων που συνομιλούμε καθημερινά είναι ότι τα 25αρια τμήματα, τα οποία συναντάμε κατά κύριο λόγο στα αστικά κέντρα, δεν μπορούν να είναι λειτουργικά και σίγουρα δεν εξασφαλίζουν ποιοτική και πρότυπη εκπαίδευση, όπως είναι το επιθυμητό.

Εύχομαι καλή αρχή στην καινούργια ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας και υπενθυμίζω ότι οι εκπαιδευτικοί ήταν και συνεχίζουν να είναι σύμμαχοι των κυβερνήσεων και όχι πολέμιοι, γι’ αυτό και δεν θα πρέπει να παραγκωνίζονται οι απόψεις, οι ιδέες και οι σκέψεις τους, οι οποίες έχουν πάντα κάτι θετικό να προσφέρουν στο χώρο της εκπαίδευσης. Η αριστεία των σχολικών μονάδων προϋποθέτουν τη συνεργασία, για να καταστεί το εκπαιδευτικό μας σύστημα πρότυπο και για τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες,αφού από εδώ ξεκίνησε ο πολιτισμός.

*Προέδρος του Συλλόγου Αναπληρωτών Νηπιαγωγών

ΑΥΓΗ