“Κύρε Υπουργέ, παντού στον κόσμο η εκπαιδευτική κοινότητα ενισχύει τον τεχνολογικό χαρακτήρα των ιδρυμάτων, και εσείς, μόνος στο αντίθετο ρεύμα, έχετε βάλει στόχο να εξαφανίσετε τον τεχνολογικό χαρακτήρα της εκπαίδευσης για λόγους καθαρά μικροπολιτικών συμφερόντων.”

Η Τομεάρχης Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων της Νέας Δημοκρατίας, βουλευτής Επικρατείας, , ως εισηγήτρια της Νέας Δημοκρατίας στην ομιλία επί της αρχής του νομοσχεδίου του Υπουργείου Παιδείας για την Ίδρυση του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, κατέδειξε ότι το εν λόγω νομοθέτημα υποβαθμίζει σημαντικά τον τεχνολογικό πυλώνα της ανώτατης εκπαίδευσης.

Ξεκίνησε προτάσσοντας την θέση της Νέας Δημοκρατίας για την τεχνολογική εκπαίδευση της χώρας, για την οποία «η ενίσχυσή της αποτελεί πρόταγμα και κεντρικό πυλώνα του κυβερνητικού της προγράμματος για την Παιδεία. Ενίσχυση και αναμόρφωση της τεχνολογικής εκπαίδευσης σε όλες τις βαθμίδες, ώστε να καταστεί συνειδητή επιλογή, και όχι λύση ανάγκης για τους νέους. Για εμάς, η σύνδεση της ανώτατης εκπαίδευσης με την παραγωγική διαδικασία, η καταπολέμηση της νεανικής ανεργίας και η αναστροφή του εκθετικά αυξανόμενου brain drain, αποτελούν εθνικούς στόχους, και θεωρούμε ότι η ενίσχυση της τεχνολογικής εκπαίδευσης αποτελεί ένα εξαιρετικά σημαντικό μέσο για την επίτευξή τους.»

Ωστόσο, το υπό συζήτηση νομοσχέδιο για την ίδρυση του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, «βρίθει σημείων που κινούνται στην εντελώς λάθος κατεύθυνση από αυτήν που εμείς οραματιζόμαστε για την ανώτατη εκπαίδευση της χώρας, και δη για την τεχνολογική εκπαίδευση», όπως χαρακτηριστικά είπε.

Συγκεκριμένα,
Πρώτον, οι συνέπειες των ρυθμίσεων όσον αφορά στην τεχνολογική εκπαίδευση είναι καταστροφικές. Στα δύο καταργούμενα ΤΕΙ, ΤΕΙ Αθήνας και ΤΕΙ Πειραιά, εισέρχονταν κάθε χρόνο εκατοντάδες φοιτητές από ΕΠΑΛ, πολλοί εκ των οποίων θα χάσουν την ευκαιρία να σπουδάσουν. Επιπλέον, γίνεται εύκολα αντιληπτό ότι το κίνητρο για εγγραφή μαθητών στα ΕΠΑΛ, ουσιαστικά χάνεται, καθώς η συντριπτική πλειοψηφία των μαθητών των ΕΠΑΛ, δεν βρίσκει καθόλου ελκυστική την συνέχιση των σπουδών τους σε κάποιο θεωρητικού υπόβαθρου Πανεπιστήμιο. «Γιατί αυτό κάνετε, καταργείτε δύο τεχνολογικά ιδρύματα που έχουν εξαιρετικά μεγάλο ποσοστό απορρόφησης αποφοίτων στην αγορά εργασίας, και ιδρύετε ένα θεωρητικό. Και αυτό φαίνεται ξεκάθαρα στο άρθρο 5 στο οποίο προβλέπεται ότι εάν κάποιος που είναι τώρα φοιτητής των 2 ΤΕΙ θέλει να αποφοιτήσει με πτυχίο ΑΕΙ, θα πρέπει να παρακολουθήσει μαθήματα θεωρητικού χαρακτήρα. Εξαφανίζετε λοιπόν σταδιακά την τεχνολογική εκπαίδευση από ολόκληρη την Αττική. Και από ότι φαίνεται, βάσει των εξαγγελιών σας, εξαφανίζετε σταδιακά την τεχνολογική εκπαίδευση και από ολόκληρη τη χώρα.»
Δεύτερον, η παντελής απουσία αναφοράς στα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων του νέου ιδρύματος. «Αν σας ενδιέφερε πραγματικά η ενίσχυση της τεχνολογικής εκπαίδευσης, το πρώτο που θα κάνατε θα ήταν να φροντίσετε για μία εκτενή πρόβλεψη για τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων.» και συνέχισε «Η απουσία πρόβλεψης για τη διαδικασία μελλοντικής επαγγελματικής κατοχύρωσης των νέων αποφοίτων αποδεικνύει, δυστυχώς, τις ειλικρινείς σας προθέσεις για την αναβάθμιση, όπως θέλετε να λέτε την διαδικασία, της τεχνολογικής εκπαίδευσης.»

Τρίτον, η απουσία οποιασδήποτε μελέτης σκοπιμότητας και βιωσιμότητας. «Κύριε Υπουργέ, είναι δυνατόν να ξεκινάτε ένα τέτοιο εγχείρημα και να μην υπάρχουν εμπεριστατωμένες μελέτες σκοπιμότητας και βιωσιμότητας; Εδώ, με δικό σας νόμο του 2017, προβλέπετε ότι χρειάζεται μελέτη σκοπιμότητας για την ίδρυση κάθε μεταπτυχιακού προγράμματος, και δεν προσκομίζετε μελέτη σκοπιμότητας για την ίδρυση ολόκληρου Πανεπιστημίου;», είπε χαρακτηριστικά.

Τέταρτο, η απουσία ξεκάθαρης, διαφανούς διαδικασίας, με ξεκάθαρα ακαδημαϊκά κριτήρια, για την επιλογή των ιδρυμάτων, για τις συγχωνεύσεις τμημάτων, για τη δημιουργία κατευθύνσεων.
Πέμπτο, η θέση της Αρχής Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση (ΑΔΙΠ) στην διαδικασία. «Αν κάποιος θα έπρεπε να έχει σημαίνοντα ρόλο σε αυτό το εγχείρημα που συζητάμε σήμερα, αυτή είναι η ΑΔΙΠ. Ελήφθη υπόψιν η άποψη της ΑΔΙΠ – ως αρχής – για την συγχώνευση των εν λόγω ιδρυμάτων; ΌΧΙ. Ελήφθησαν υπόψιν οι αξιολογήσεις της ΑΔΙΠ για τα συγκεκριμένα ιδρύματα, για τα επιμέρους τμήματα; ΌΧΙ. Και μιας και συζητάμε για την ΑΔΙΠ, σε νόμο που εσείς νομοθετήσατε πριν από μερικούς μήνες, προβλέπεται ότι για την ίδρυση νέου ΑΕΙ απαιτείται γνώμη της ΑΔΙΠ. Ζητήθηκε αυτή η γνώμη;»

Έκτο, η υπερσυγκέντρωση αρμοδιοτήτων στο πρόσωπο του Υπουργού. «Γιατί να ορίσει ο Υπουργός προσωρινή διοικούσα για το νέο πανεπιστήμιο και να μην γίνουν κανονικά εκλογές, όπως προβλέπει άλλωστε και ο ίδιος ο νόμος που εσείς εισηγηθήκατε και ψηφίσατε το 2017 σχετικά με πανεπιστήμια που είναι αυτοδύναμα, όπως το εν λόγω πανεπιστήμιο που δημιουργείτε;»
Έβδομο, η μη επίτευξη εξοικονόμησης από την προτεινόμενη συγχώνευση των δομών. «Τι μας λέει η Έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους; Εξοικονόμηση από όλο αυτό το εγχείρημα που εκτιμάται μόλις σε … 27 χιλιάδες ευρώ.»

Όγδοο, η απουσία συνολικού σχεδιασμού για την αναμόρφωση του χάρτη της ανώτατης εκπαίδευσης της χώρας. «Κύριε Υπουργέ, δεν φαίνεται να έχετε κανένα σχέδιο για την αναδιάταξη του ακαδημαϊκού χάρτη. *Η διαδικασία επιχειρείται περιπτωσιολογικά, και η στόχευση είναι μικροπολιτική με γνώμονα την εξυπηρέτηση τοπικών συμφερόντων.*»

Κλείνοντας είπε χαρακτηριστικά, «Κύρε Υπουργέ, κινείστε πάλι μόνος στο αντίθετο ρεύμα από τις διεθνείς εξελίξεις. Παντού στον κόσμο η εκπαιδευτική κοινότητα κοιτάει πώς θα ενισχύσει τον τεχνολογικό χαρακτήρα των ιδρυμάτων, πώς θα οδηγήσει περισσότερους μαθητές σε επαγγελματικά λύκεια και εν συνεχεία σε τεχνολογικά ανώτατα ιδρύματα, και εσείς, μόνος στο αντίθετο ρεύμα, έχετε βάλει στόχο να εξαφανίσετε τον τεχνολογικό χαρακτήρα της εκπαίδευσης. Γιατί; Για λόγους καθαρά μικροπολιτικών συμφερόντων