Αρ. πρωτ. 543Αθήνα 5/4/2016

Προς

1. Τον Υπουργό Παιδείας

κ. Νίκο Φίλη

2.Τους Συλλόγους εκπαιδευτικών Π.Ε.

Θέμα: Για το έγγραφο της Διεύθυνσης Ειδικής Αγωγής του Υπουργείου Παιδείας που καταργεί Τμήματα Ένταξης

Στο (με Α.Π. 50351 /Δ3/24 -03 – 2016) έγγραφό της με θέμα «Οδηγίες σχετικά με τις ιδρύσεις Σχολικών Μονάδων Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης Π.Ε και Τμημάτων Ένταξης Π.Ε & Δ.Ε σχολικού έτους 2016-17» η Διεύθυνση Ειδικής Αγωγής του Υπουργείου Παιδείας, αναφέρει ότι: «… Οι σχολικές μονάδες που συγχωνεύτηκαν και είχαν η καθεμία Τμήμα Ένταξης, οπότε εκ παραδρομής διατηρήθηκαν και τα δύο σε μια πλέον σχολική μονάδα, θα πρέπει να ακολουθήσουν την διαδικασία κατάργησης του ενός» καθώς και «…Όπου λειτουργούν 2 Τμήματα Ένταξης στην ίδια σχολική μονάδα, εκ παραδρομής και για οποιοδήποτε λόγο, θα ακολουθηθεί η παραπάνω διαδικασία, δηλαδή κατάργηση του ενός Τμήματος Ένταξης».

Θυμίζουμε στην πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας ότι ένα από τα σημαντικά αιτήματα που έχουμε θέσει, ως Δ.Ο.Ε., επανειλημμένα και η πολιτική ηγεσία έχει δεσμευτεί ότι θα υλοποιήσει, είναι αυτό τις επανεξέτασης στην κατεύθυνση τις ανάκλησης των καταργήσεων – συγχωνεύσεων σχολικών μονάδων που διέλυσαν, κυριολεκτικά, τη δημόσια εκπαίδευση.

Η διατήρηση τμημάτων ένταξης σε σχολεία που συγχωνεύθηκαν δεν έγινε «εκ παραδρομής». Δεν καταργήθηκαν για το λόγο ότι ο αριθμός των μαθητών που φοιτούσαν και φοιτούν σε αυτά ήταν τέτοιος που δικαιολογούσε απόλυτα τη διατήρησή τις ώστε να συνεχίσουν να προσφέρουν τις τόσο πολύτιμες υπηρεσίες τις στα παιδιά που τις έχουν ανάγκη.

Είναι απαραίτητο να κατανοήσει η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας ότι ο μοναδικός παράγοντας που πρέπει να καθορίζει τον αριθμό των Τμημάτων Ένταξης σε μια σχολική μονάδα είναι αυτός του αριθμού των μαθητών που συγκεντρώνουν τις προϋποθέσεις για τη φοίτηση σε αυτά. Αυτό που οφείλει να πράξει είναι να εξετάσει πόσοι μαθητές με Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες φοιτούν στα Τ.Ε. και πόσα ακόμα Τ.Ε. χρειάζεται να ιδρυθούν καθώς και το να διαπιστώσει ότι υπάρχει μεγάλος αριθμός μαθητών με Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες στα σχολεία με δύο Τμήματα Ένταξης, που στην πλειοψηφία τους είναι σχολεία πολυθέσια (π.χ. 16θέσια με 350 μαθητές) και όχι να σπεύδει να αποδείξει ότι μοναδικό της μέλημα είναι η εφαρμογή των μνημονιακών πολιτικών με στόχο την «εξοικονόμηση προσωπικού», δηλαδή, τις περικοπές με καθαρά λογιστικούς όρους.

Η πρόθεση του Υπουργείου για κατάργηση Τ.Ε. έρχεται να επιβεβαιώσει τους φόβους που προκάλεσε η πρόσφατη αλλαγή του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας των Τ.Ε. με τη μετατροπή τους σε ένα κακέκτυπο παράλληλης στήριξης με τρόπο που τελικά θα περιορίσει ακόμη περισσότερο των αριθμό των μαθητών με Ε.Ε.Α. στους οποίους το δημόσιο σχολείο παρέχει την οφειλόμενη στήριξη.

Το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. καλεί τη Διεύθυνση Ειδικής Αγωγής του Υπουργείου Παιδείας να ανακαλέσει άμεσα την απαράδεκτη εγκύκλιο και τον Υπουργό Παιδείας να κάνει πράξη τη δέσμευσή του για συνολική και όχι αποσπασματική παρέμβαση στην Ειδική Αγωγή, ξεκινώντας από την ίδρυση όλων των Τ.Ε. που είναι απαραίτητα για να καλυφθούν οι εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών καθώς και τον μόνιμο διορισμό των εκπαιδευτικών που για πολλά χρόνια (πολλοί απ’ αυτούς πάνω από δέκα χρόνια) προσφέρουν τις υπηρεσίες τους στις δομές της Ειδικής Αγωγής ως αναπληρωτές.

ΤΟ ΠΑΜΕ ΣΗΜΕΙΩΝΕΙ

Εγκύκλιος επιβεβαιώνει την κατάργηση των τμημάτων ένταξης

«Μετά την ψήφιση της επίμαχης τροπολογίας για τα Τμήματα Ένταξη (ΤΕ), με την οποία η κυβέρνηση και το υπουργείο Παιδείας, αλλάζουν το χαρακτήρα τους και στην ουσία τα καταργούν, στο όνομα της “ένταξης” – “συμπερίληψης”, που είναι στρατηγική ΕΕ και ΟΟΣΑ, έχουμε και το επόμενο βήμα.

Η κυβέρνηση λέγοντας για άλλη μια φορά “τα ψεύτικα τα λόγια τα μεγάλα”, προσπαθεί να κάνει το άσπρο μαύρο. Με νέα εγκύκλιο για τη δήθεν ίδρυση νέων ΤΕ, καταργεί και ήδη υπάρχοντα!

Συγκεκριμένα, η Διεύθυνση Ειδικής Αγωγής του υπουργείου Παιδείας έστειλε προς τις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης και τα ΚΕΔΔΥ την εγκύκλιο με αρ. πρωτ. 50351/Δ3-24/3/2016 με τον ψευδεπίγραφο τίτλο “Οδηγίες σχετικά με τις ιδρύσεις Σχολικών Μονάδων Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης ΠΕ και Τμημάτων Ένταξης Π.Ε & Δ.Ε σχολικού έτους 2016-17” με την οποία, στα συγχωνευμένα σχολεία, που ξεχωριστά το καθένα είχε ΤΕ και με τη συγχώνευση παρέμειναν και τα δύο ΤΕ, τώρα το ένα πρέπει να καταργηθεί! Δηλαδή το υπουργείο Παιδείας μας λέει ότι σε σχολεία με αρκετές εκατοντάδες μαθητές, που τα δύο ΤΕ αποτελούσαν μια ανάσα βοήθειας για τα παιδιά με ειδικές ανάγκες, το ένα πρέπει να κλείσει αμέσως, το άλλο πρέπει να αλλάξει χαρακτήρα, άρα και πάλι να κλείσει, και τα παιδιά αυτά να μείνουν εντελώς αβοήθητα!

Αν λάβουμε υπόψη μας ότι τα τελευταία χρόνια έχουν συγχωνευτεί πάρα πολλά σχολεία ανά τη χώρα, καταλαβαίνουμε ότι το υπουργείο Παιδείας δίνει ένα ακόμα σημαντικό χτύπημα στα ίδια τα παιδιά με ειδικές ανάγκες και στις οικογένειές τους, στη δημόσια Ειδική Αγωγή αλλά και στο γενικό σχολείο. Μόνο στη Διεύθυνση Α Αθήνας καταργούνται με την εγκύκλιο αυτή 15 ΤΕ!

Παράλληλα, με την ίδια εγκύκλιο αυστηροποιούνται οι όροι δημιουργίας των ΤΕ, αφού, για να δημιουργηθεί πλέον ΤΕ, χρειάζονται τουλάχιστον 3 γνωματεύσεις από τα ΚΕΔΔΥ με πρόταση για φοίτηση των μαθητών σε ΤΕ (μέχρι τώρα αρκούσε να υπήρχαν τρία παιδιά με γνωμάτευση ή δήλωση του γονέα). Αλήθεια ποιο ΚΕΔΔΥ και πότε θα δώσει τις τρεις αυτές γνωματεύσεις για να δημιουργηθεί τάχα το τμήμα, όταν είναι γνωστό ότι κάθε γνωμάτευση κάνει μήνες ή και πάνω από χρόνο να δοθεί, λόγω υποστελέχωσης των ΚΕΔΔΥ;

Τρίτο ζήτημα, που εγείρει πολλά ερωτηματικά για τη σκοπιμότητά του, είναι ότι με την ίδια εγκύκλιο ζητείται από τον οικείο Δήμο, στον οποίο ανήκει το σχολείο που αιτείται ίδρυση ΤΕ, να καταθέσει ξεχωριστό (από το υπόλοιπο σχολείο) προϋπολογισμό για τη λειτουργία του!

Αλήθεια από πότε και γιατί ο κάθε δήμος πρέπει να καταμερίζει τον προϋπολογισμό λειτουργίας ενός σχολείου ανά τμήμα ή σε επιμέρους πλευρές της λειτουργίας του; Τι σκοπό εξυπηρετεί μια τέτοια πρόβλεψη; Πού το πάει η κυβέρνηση; Μήπως είναι ένας εύσχημος τρόπος να ξεκινήσει η άμεση εμπλοκή των δήμων στην ίδια τη λειτουργία και το περιεχόμενο του σχολείου, στο όνομα της λεγόμενης αποκέντρωσης και της “αυτονομία” της σχολικής μονάδας;

Η συρρίκνωση και τελικά η κατάργηση συνολικά των Τ.Ε. αποδεικνύεται ότι είναι ο πραγματικός στόχος της κυβέρνησης. Είναι ένα «έγκλημα» προμελετημένο και προσχεδιασμένο εδώ και καιρό, στο όνομα του γενικότερου «εξορθολογισμού» και των περικοπών, που υλοποιείται βήμα – βήμα.

Όμως όλοι εμείς που εμπλεκόμαστε στη λειτουργία του δημόσιου σχολείου, εκπαιδευτικοί, γονείς, μαθητές με ή χωρίς ειδικές ανάγκες, λέμε φτάνει πια! Απαιτούμε:

Εδώ και τώρα να αποσυρθεί τόσο η απαράδεκτη τροπολογία όσο και η τελευταία εγκύκλιος που τσακίζουν τμήματα ένταξης και ειδική αγωγή!

Άμεση ίδρυση και επέκταση των Τμημάτων Ένταξης με άμεσους μόνιμους διορισμούς του αναγκαίου προσωπικού για την κάλυψη των αναγκών όλων των παιδιών με ειδικές ανάγκες!

Όλες και όλοι στην Πανδημοσιοϋπαλληλική απεργία 7 Απρίλη. Προετοιμαζόμαστε για τη 48ωρη Γενική Απεργία εάν και όταν η κυβέρνηση καταθέσει το αντιασφαλιστικό έκτρωμα και το πακέτο των αντιλαϊκών μέτρων στη Βουλή».