Η απεργία της συνείδησης

Τις τελευταίες μέρες έχουν γραφεί πάρα πολλά για την απεργία των εκπαιδευτικών και τους λόγους που πρέπει να συμμετέχουμε σε αυτή. Πολλοί συνάδελφοι προσεγγίζουν το θέμα με πολιτικά κριτήρια, άλλοι με συναισθηματισμό, άλλοι με επιχειρήματα. Στο μωσαϊκό αυτό των απόψεων θα επιχειρήσω να τοποθετήσω και εγώ τη δική μου ψηφίδα για να δημιουργήσουμε τη μεγάλη εικόνα. Την εικόνα που είναι ενάντια στην απαξίωση του σχολείου και του εκπαιδευτικού που επιχειρεί αυτό το Υπουργείο.
Μετατοπίζω την επιχειρηματολογία από την πολιτική, που μπορεί και να διχάζει, στη ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ, γιατί θεωρώ ότι είναι το πρωταρχικό αιτούμενο σε αυτή την κινητοποίηση. Είμαι ένας από τους 2122 εκπαιδευτικούς που βγήκαν στη διαθεσιμότητα.
Η απόφαση αυτή ήταν Αντιδημοκρατική, χωρίς καμία υπερβολή στις λέξεις που χρησιμοποιώ. Δεν το συνηθίζω εξάλλου. Γιατί Αντιδημοκρατική: Ποια η διαφορά των διώξεων με αιτία τα πολιτικά φρονήματα επί χούντας; Σήμερα διωχθήκαμε από την υπηρεσία μας, γιατί δεν είμαστε σίγουροι ψήφοι για τα δύο κυβερνητικά κόμματα. Ποιος πιστεύει ότι θα λαμβανόταν παρόμοια απόφαση για τα ρουσφέτια τους; Η επιλογή αυτή πλήττει όλο τον εκπαιδευτικό κόσμο, που διορίστηκε με αξιοκρατικό τρόπο. Γιατί στρέφει την απειλή της απόλυσης σε αυτόν και αποπροσανατολίζει την κοινή γνώμη από τους διάφορους οργανισμούς – φαντάσματα που διατηρούν, γιατί αυτοί είναι σίγουροι ψήφοι.
Διωχθήκαμε με οριζόντιο τρόπο, με αδιαφανείς διαδικασίες και ψέματα, ως ανεπαρκείς εκπαιδευτικοί που περισσεύουν γιατί υπηρετούν σε ειδικότητες-φαντάσματα. Και όμως η πραγματικότητα τους διαψεύδει. Δείτε στις τηλεοράσεις σας, ποιες ειδικότητες διαφημίζουν ως περιζήτητες τα ιδιωτικά ΙΕΚ. Αυτές που καταργήθηκαν. Επιπλέον, η τραγική πλειοψηφία των καθηγητών που τέθηκαν στη διαθεσιμότητα, διαθέτει πτυχίο Παιδαγωγικής Κατάρτισης (ΑΣΠΑΙΤΕ – δύο εξάμηνα πανεπιστημιακών σπουδών στην παιδαγωγική του αντικειμένου τους), πολλοί μεταπτυχιακό και δεύτερο πτυχίο (Φιλόλογος, Δασκάλα κ.α.) και λιγότεροι διδακτορικό.
Σας λένε ότι διώχνουν κομμώτριες και νοσηλεύτριες. Μα και στα ιδιωτικά ΙΕΚ κομμώτριες και νοσηλεύτριες διδάσκουν. Τους μαθητές και τα παιδιά σας διδάσκουν. Γιατί πρέπει να το πληρώνετε; Δεν πρέπει το κράτος του 21ου αιώνα να επενδύει στη γνώση σε όλα τα επαγγέλματα; Να βγαίνουν ανειδίκευτοι όπως τη δεκαετία του 60; Θυμηθείτε λίγο τα παιδιά του τελευταίου θρανίου συνάδελφοι; Αυτά από εμάς βγαίνουν οι σωστοί επαγγελματίες που συναντάτε έξω.
Σας λένε ότι θα εξορθολογήσουν το δημόσιο και τις «νοσηλεύτριες θα τις πάνε στα νοσοκομεία». Σε ποιο δυτικό κράτος θα θεωρούνταν ως ορθολογικό να πάρεις τους υπαλλήλους με τα προσόντα που προαναφέρονται και να τους τοποθετήσεις στο νοσοκομείο; Που θα αποδώσει καλύτερα ο εργαζόμενος, βάσει πάντα προσόντων, προς όφελος των πολιτών; Το άλλο που το πάτε. Εκεί που συνήθισα την προσφώνηση «νοσηλεύτρια», τώρα θα πρέπει να συνηθίσω το «αδελφή». Όσο να ναι ένα σοκ το παθαίνεις.
Σας λένε για το καλό των μαθητών δεν πρέπει να γίνει απεργία. Ποιων μαθητών; Αυτών που τους στέρησαν την επιλογή στο επάγγελμα; Αυτών που θα διαβάσουν για τις πανελλήνιες εξετάσεις έχοντας ωρομίσθιο εκπαιδευτικό; Για σκεφτείτε να έλεγαν ότι όλοι οι φυσικοί τίθενται σε διαθεσιμότητα και το αντίστοιχο πανελλαδικώς εξεταζόμενο μάθημα να το δίδασκαν ωρομίσθιοι; Εκτός και αν όλοι οι μαθητές δεν είναι ίδιοι στα μάτια μας.
Καλείστε ως κοινωνία να πάρετε μία απόφαση και να αξιολογήσετε την επάρκεια των λόγων για απεργία. Καλούμαστε όμως και ως εκπαιδευτικοί να πάρουμε μια απόφαση. Θα συμμετέχουμε στην απεργία ή όχι. Σε κάθε απόφαση ζυγίζουμε τα δεδομένα. Στο ένα μέρος θα βάλετε όλα όσα διαβάσατε παραπάνω. Μας έδιωξαν και μας συκοφάντησαν. Δεν υπολόγισαν τους μαθητές μας. Τους μαθητές σας, τα παιδιά σας. Και στο άλλο το κόστος της απεργίας. Πόσο πιστεύετε ότι κοστίζει η Δημοκρατία, η Αλήθεια, το Δίκαιο; Πόσο πιστεύετε ότι αξίζει η Συνείδηση;
Εύχομαι να μην απεργήσει η συνείδηση μας, αντίθετα ας είναι αυτή η απεργία η αφορμή που θα ξυπνήσουν όλες οι συνειδήσεις.

Με εκτίμηση,
Σακατζής Δημήτρης
Εκπαιδευτικός ΠΕ1810.