Στη Φινλανδία, η οποία τη δεκαετία του ’80 αποφάσισε να επενδύσει στη γνώση καταφέρνοντας μέσα σε δύο δεκαετίες να έχει ένα από τα πιο σύγχρονα εκπαιδευτικά συστήματα παγκοσμίως, συζητούν για το εάν θα πρέπει να καταργηθούν τα μαθήματα από τα σχολεία. Oχι για να τεμπελιάζουν οι μαθητές, αλλά γιατί υπάρχει η άποψη ότι μεγαλύτερη αξία από τα «στεγνά μαθήματα» έχει η διδασκαλία γνωστικών αντικειμένων προτάσσοντας για πρώτη φορά στα εκπαιδευτικά χρονικά την πράξη από τη θεωρία.
Στην Ελλάδα αποτελεί πλέον παράδοση ο εκάστοτε υπουργός Παιδείας να εγκαινιάζει μία περίοδο διαλόγου για το εκπαιδευτικό σύστημα, που συνήθως καταλήγει σε ψευτοαλλαγές στον τρόπο εισαγωγής των μαθητών στα πανεπιστήμια.
Οι μαθητές της Φινλανδίας φιγουράρουν στις πρώτες θέσεις της παγκόσμιας κατάταξης σε ό,τι αφορά τις επιδόσεις τους σε βασικά μαθήματα, όπως η κατανόηση κειμένου και τα μαθηματικά. Οι Ελληνες βρίσκονται μεταξύ 40ής και 50ής θέσης.
Ο διάλογος Φίλη, που ξεκίνησε επισήμως χθες, είναι καταδικασμένος να αποτύχει. Οχι γιατί δεν υπάρχουν καλές προθέσεις αλλά γιατί δεν υπάρχουν οι προϋποθέσεις για να πετύχει. Διάλογος δεν μπορεί να γίνει από τον ΣΥΡΙΖΑ που απουσίαζε από κάθε προσπάθεια αναβάθμισης του εκπαιδευτικού μας συστήματος καταγγέλλοντας τις «μνημονιακές κυβερνήσεις», στις οποίες εσχάτως έχει προσχωρήσει, ούτε από τα στελέχη του κυβερνώντος κόμματος που μέσα σε λίγους μήνες γκρέμισαν ό,τι είχε χτισθεί τα τελευταία χρόνια, θεωρώντας την αριστεία πρόβλημα και την αξιολόγηση εκπαιδευτικών και δομών «εργαλεία του κακού». Η μόνη πρόταση που έχει ακουστεί είναι η δημιουργία στρατιωτικών λυκείων από τον Π. Καμμένο.
Αλήθεια, όμως, τι πολίτες θέλει να δημιουργήσει το εκπαιδευτικό σύστημα του ΣΥΡΙΖΑ, όταν ως κυβέρνηση έχει θέσει ως προτεραιότητα τον κρατισμό βάζοντας στο περιθώριο την ιδιωτική πρωτοβουλία; Η παιδεία μας θα πετύχει εάν αποβάλει το πρότυπο του κρατικοδίαιτου πολίτη, που τις προηγούμενες δεκαετίες παπαγάλιζε για μία θέση στο Δημόσιο και τώρα αδυνατεί να ανταποκριθεί στις σύγχρονες ανάγκες της κοινωνίας και της οικονομίας.
Το εκπαιδευτικό σύστημα είναι το πιο ισχυρό όπλο για τη δημιουργία εισοδημάτων και πλούτου σε οποιαδήποτε χώρα εφόσον υπηρετεί ένα μοντέλο που αποβλέπει στην ανάπτυξη. Στην Ελλάδα ο ΣΥΡΙΖΑ ασχολείται με τη διανομή των εισοδημάτων μέσω της διαρκούς αύξησης της φορολογίας και όχι με την παραγωγή τους. Για αυτό δεν θα έχει κανένα νόημα και ο νέος διάλογος για την Παιδεία. Επανάσταση απαιτείται στα σχολεία, με πρότυπα μακριά από τα γραφειοκρατικά μοντέλα του παρελθόντος.

ΡΟΥΣΦΕΤΙΑ ΜΕ ΤΑ ΠΡΟΣΤΙΜΑ

Η διάταξη που πέρασε στην Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου με την οποία πολλοί φοροφυγάδες τη βγάζουν καθαρή πληρώνοντας ένα πρόστιμο δημιουργεί ερωτήματα για το ποιους αφορά και ποιους φωτογραφίζει. Η κυβέρνηση πέρασε την ΠΝΠ παραμονή Χριστουγέννων και με τη συγκεκριμένη διάταξη ορίζεται ότι για περιπτώσεις φορολογικών παραβάσεων σχετικά με την απόδοση ΦΠΑ επιβάλλεται πρόστιμο χωρίς άλλες διοικητικές ή ποινικές κυρώσεις.

Ο ΡΥΘΜΙΣΤΗΣ ΛΕΒΕΝΤΗΣ

Η επίθεση φιλίας που δέχεται τις τελευταίες ημέρες ο πρόεδρος της Ενωσης Κεντρώων Βασίλης Λεβέντης από υπουργούς του ΣΥΡΙΖΑ δείχνει την ανησυχία της κυβέρνησης εν όψει των δύσκολων νομοσχεδίων που θα κατατεθούν προσεχώς στη Βουλή. Η κοινοβουλευτική πλειοψηφία είναι εύθραυστη όταν μάλιστα το κλίμα μεταξύ ΣΥΡΙΖΑ και ΑΝΕΛ δεν είναι καθόλου καλό και το Μαξίμου αναζητεί πρόθυμους για συνεργασίες. Ο Λεβέντης όμως, παρά τα καλά λόγια προς τον πρωθυπουργό, δεν δείχνει διατεθειμένος να «θυσιαστεί» ως νέος Κουβέλης.