Η διετής υποχρεωτική προσχολική εκπαίδευση δεν είναι σύνθημα, είναι η μόνη άμεση λύση στο πρόβλημα τόσο της προσχολικής αγωγής όσο και της προσχολικής εκπαίδευσης.»

 

            Σε συνέχεια της Αρ.Πρωτ.19/1.6.2017 επιστολής μας,σχετικά με το χρόνιο αίτημα της θέσπισης της διετούς υποχρεωτικής προσχολικής  εκπαίδευσης,επανερχόμαστε στο εν λόγω ζήτημα,ειδικά μετά την πρόσφατη ανακοίνωση των αποτελεσμάτων της δράσης «Εναρμόνιση Επαγγελματικής και Οικογενειακής Ζωής 2017-2018»,που οργανώνεται από τον αυτοδιοικητικό φορέα .

Σύμφωνα με τα πρώτα αποτελέσματα και παρά το γεγονός ότι η χρηματοδότηση στη συγκεκριμένη παροχή αυξήθηκε κατά 5% συγκριτικά με πέρυσι και οι δικαιούχοι είναι περισσότεροι (92.231 το 2017 – 84.800 το 2016),παρατηρείται αύξηση των παιδιών (βρεφών και νηπίων) που μένουν εκτός δωρεάν φιλοξενίας και συγκεκριμένα 40.751 παιδιά φέτος ,ενώ πέρυσι ο αριθμός των παιδιών που δεν πήραν voucher ανήλθε στα 37.000.

Θα πρέπει να επισημάνουμε πως το 2016-2017 φοίτησαν στους παιδικούς σταθμούς ,λαμβάνοντας το voucher, 18.424 παιδιά 4 ετών,ενώ σύμφωνα με τις διατάξεις του νόμου 1566/1985,τα παιδιά 4-6 ετών έχουν δικαίωμα εγγραφής στο δημόσιο νηπιαγωγείο,ήτοι στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση.Το γεγονός αυτό πρακτικά σημαίνει ότι οι 18.424 θέσεις που καλύφθηκαν από προνήπια,τα οποία όπως προαναφέραμε έχουν τη δυνατότητα επιλογής ανάμεσα στον Παιδικό Σταθμό ή το Νηπιαγωγείο,αφαιρέθηκαν από παιδιά 3 ετών, τα οποία δεν έχουν την παραπάνω δυνατότητα επιλογής.Συγκεκριμένα,8.180 παιδιά 3 ετών έμειναν εκτός Παιδικών Σταθμών το 2016-2017,αριθμός που αναμένεται να αυξηθεί το 2017-2018.

Είναι προφανές πως η άμεση και όχι σε βάθος τριετίας , θέσπιση της διετούς υποχρεωτικής προσχολικής εκπαίδευσης και η ένταξη των προνηπίων στον ‘’φυσικό ‘’ τους χώρο,το δημόσιο Νηπιαγωγείο,θα ‘’ανοίξει’’ επιπλέον θέσεις στους Παιδικούς Σταθμούς και θα διευκολύνει σημαντικά τους γονείς των παιδιών 2,5-4 ετών.Ταυτόχρονα θα καλύψει σε σημαντικότατο βαθμό μια μεγάλη κοινωνική ανάγκη,όπως αυτή της φύλαξης και μέριμνας των παιδιών έως 4 ετών.

Η εφαρμογή της διετούς υποχρεωτικής προσχολικής  εκπαίδευσης δεν αποτελεί όψιμο αίτημα,αφού ήδη από το 1976 (Ν.309/1976) και το 1985 (Ν.1566/1985),η Πολιτεία έχει εντοπίσει ότι η φοίτηση στα Νηπιαγωγεία είναι διετής και υποχρεωτική ,σταδιακά και κατά περιοχές.Το 2006 (Ν.3518/2006) η φοίτηση έγινε υποχρεωτική για τα νήπια των 5 ετών ,με προοπτική επέκτασης και στα νήπια των 4 ετών (προνήπια).Επιπλέον η διετής υποχρεωτική προσχολική εκπαίδευση,στα πλαίσια του σχεδιασμού για ενιαία 14χρονη εκπαίδευση,αποτελεί δομική αντίληψη της Αριστεράς και προεκλογική δέσμευση του ΣΥΡΙΖΑ.

Η διετής υποχρεωτική προσχολική εκπαίδευση,η υποχρέωση,με άλλα λόγια, της Πολιτείας για δωρεάν εκπαίδευση στο Νηπιαγωγείο,είναι σύμφωνη με τις δεσμεύσεις της Βαρκελώνης (2002) όλων των κρατών-μελών της Ε.Ε. για ένταξη των παιδιών από 4 ετών μέχρι τη φοίτηση στο Δημοτικό Σχολείο και εντός των στόχων του Στρατηγικού Πλαισίου Συνεργασίας των Ευρωπαϊκών Χωρών στον τομέα εκπαίδευσης και κατάρτισης (ΕΚ 2020),όπου τουλάχιστον το 95% των παιδιών από 4 ετών θα πρέπει να συμμετέχει στην προσχολική εκπαίδευση.

Η ένταξη των παιδιών 4 ετών (προνηπίων) στο δημόσιο νηπιαγωγείο είναι βέβαιο ότι θα μειώσει τις  ανισότητες στην εκπαίδευση των παιδιών αυτής της ηλικίας, καθώς  δεν θα υπάρχουν προνήπια δύο (2) ταχυτήτων και έτσι θα εξασφαλιστεί η ομαλή μετάβαση τους στο Δημοτικό Σχολείο. Επιπλέον στα δημόσια Νηπιαγωγεία υπάρχουν δομές για υποστήριξη παιδιών με Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες (ΕΕΑ), όπως τα τμήματα ένταξης και η παράλληλη στήριξη προς όφελος των παιδιών, παροχές που απουσιάζουν από τους παιδικούς σταθμούς.

Σχετικά με τους  ισχυρισμούς ανεπάρκειας  κτιριακών υποδομών,οφείλουμε να υπενθυμίσουμε ότι στο παρελθόν η προσχολική εκπαίδευση απορροφούσε 150.000 νήπια και προνήπια,ενώ τα τελευταία 5 χρόνια υπάρχει εμφανέσταστη μείωση του μαθητικού δυναμικού,όπως αποδεικνύεται από το εθνικό δημοτολόγιο. Είναι χαρακτηριστικό πως από το 2011 εως το 2014,το πλήθος γεννήσεων στη χώρα μας μειώθηκε από 98.122 σε 90.431.Επίσης, να επισημάνουμε ότι λαμβάνοντας υπόψιν τις φετινές καταργήσεις-συγχωνεύσεις νηπιαγωγείων,ο συνολικός αριθμός των νηπιαγωγείων που παραμένουν κλειστά,άρα αναξιοποίητα,από το 2010 έως σήμερα, ανέρχεται σε 253. Συνεπώς το Υπουργείο Παιδείας, ακολουθώντας έναν προσεκτικό σχεδιασμό, μπορεί να καλύψει τη φοίτηση του συνόλου των προνηπίων στο δημόσιο Νηπιαγωγείο.

Για τα μέλη του Συλλόγου Αναπληρωτών Νηπιαγωγών, πρωτεύον μέλημα είναι η παροχή δημόσιας και δωρεάν προσχολικής αγωγής (παιδιά 0-4) και ποιοτικής δημόσιας και δωρεάν προσχολικής εκπαίδευσης ( παιδιά 4-6) σε όλα τα παιδιά που ζουν στη χώρα μας. Η άμεση εφαρμογή της διετούς υποχρεωτικής προσχολικής εκπαίδευσης, δεδομένων και των δύσκολων συνθηκών που αντιμετωπίζει η χώρα, έπρεπε να ενώνει και όχι να διχάζει όλες όσες και όσους  εργαζόμαστε με παιδιά προσχολικής ηλικίας. Αποτελεί δε, με την κατάλληλη ανακατανομή των vouchers, μια εφικτή λύση,προκειμένου να μειωθεί σημαντικά ο αριθμός  των παιδιών ηλικίας εως 4 ετών που θα μείνουν εκτός .