«Ψαλίδι» στο θέλουν να βάλουν οι , με τον υπουργό Κώστα Γαβρόγλου να προσπαθεί να κερδίσει πολύτιμο χρόνο στις διαπραγματεύσεις, ώστε να καθυστερήσει τις εξελίξεις. Παράλληλα, επανέρχεται στο «αγαπημένο» του θέμα, τη μεταρρύθμιση του Λυκείου.

Μπορεί να απέτυχε η κυβέρνηση να καταργήσει τις Πανελλαδικές στο νέο σχέδιο που παρουσίασε τις προηγούμενες εβδομάδες, όμως, σύμφωνα με τον υπουργό Παιδείας, θα καταργηθούν όλες οι εξετάσεις(!) για την εισαγωγή σε πανεπιστήμια και ΤΕΙ για τους μαθητές που φοιτούν τώρα στο Δημοτικό.

Κι ενώ ο Κώστας Γαβρόγλου κάνει σχέδια για το εισαγωγικό σύστημα του… 2030, οι τρέχουσες εξελίξεις τον πιέζουν για σημαντικές αλλαγές στο παρόν, όσο είναι ακόμα αυτός στο τιμόνι του υπουργείου Παιδείας. Οι πρώτες επαφές με τους θεσμούς άνοιξαν ένα «δύσκολο» θέμα για την κυβέρνηση, που προσπαθεί να εξισορροπήσει τα μνημονιακά μέτρα με την «κοινωνική πολιτική» της.

Οι θεσμοί, σύμφωνα με πληροφορίες του Ελεύθερου Τύπου, θα θέσουν το θέμα του με πιθανό ψαλίδι των δικαιούχων. Κύκλοι του υπουργείου Παιδείας πάντως επισημαίνουν στην εφημερίδα ότι οι συζητήσεις πολύ πιθανόν να κινηθούν γύρω από αλλαγές στα κριτήρια, γεγονός που, αν και πηγές του υπουργείου δεν το παραδέχονται, ενδέχεται να οδηγήσει μοιραία σε μείωση των ωφελούμενων. Πάντως, όπως όλα δείχνουν, οι όποιες αλλαγές δεν θα επηρεάσουν τους φετινούς δικαιούχους, η διορία για τους οποίους «τρέχει» έως και τις 20 Οκτώβρη και είναι βάσει των περσινών κριτηρίων.

ΟΟΣΑ
Αύριο βράδυ αποχωρεί το κλιμάκιο του ΟΟΣΑ από την Ελλάδα, ύστερα από μια «έντονη» εβδομάδα με επισκέψεις σε σχολεία, ανώτατα Ιδρύματα, φροντιστήρια, ακόμα και κολέγια. Το χάσμα μεταξύ της ελληνικής πολιτικής ηγεσίας και των εκπροσώπων του διεθνούς οργανισμού δεν φαίνεται να κλείνει, με την ελληνική πλευρά να προσπαθεί να καθυστερήσει τις διαδικασίες, ώστε η τελική έκθεση που θα αφορά τις βέλτιστες πρακτικές για την εκπαίδευση στη χώρα (σ.σ.: ορίζεται από το τρίτο Μνημόνιο να ληφθεί υπ’ όψιν από την κυβέρνηση) να παραδοθεί τον Μάρτιο του 2018 και όχι στο τέλος του φετινού χρόνου όπως είχε αρχικά προγραμματιστεί.

Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες του Ελεύθερου Τύπου, ο υπουργός Παιδείας σχεδιάζει να επισκεφθεί τα ανώτερα κλιμάκια του Οργανισμού μέσα στον Δεκέμβρη ώστε να συνεχίσει τις διαπραγματεύσεις.

Κι αυτό γιατί τα πρώτα δείγματα των προθέσεων του ΟΟΣΑ έχουν φέρει σε πολύ δύσκολη θέση την ηγεσία. Ο κ. Γαβρόγλου είχε υποσχεθεί να παρουσιάσει την ενδιάμεση έκθεση με τις βασικές θέσεις του Οργανισμού, όμως καθυστερεί επιδεικτικά την τοποθέτησή του στις αλλαγές που προτείνονται.

«Κόκκινο πανί»
Με τους θεσμούς και τον ΟΟΣΑ να ελέγχουν ασφυκτικά το έργο του υπουργείου Παιδείας, πολλά θέματα που αποτελούσαν «κόκκινο πανί» για τον ΣΥΡΙΖΑ θα έρθουν στο τραπέζι των συζητήσεων:

Αιώνιοι φοιτητές: Μια από τις πρώτες κινήσεις της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝ.ΕΛ. ήταν η κατάργηση όλων των διατάξεων που όριζαν διαγραφή των λιμναζόντων φοιτητών. Το θέμα όμως επανέρχεται συνεχώς στο τραπέζι, με τον Οργανισμό να επιμένει σε διαχείριση του «ελληνικού» φαινομένου. Στην ενδιάμεση έκθεση αναφέρεται ξεκάθαρα ότι πρέπει να συνδεθεί η χρηματοδότηση των πανεπιστημίων και των Ιδρυμάτων με τον αριθμό των αιώνιων φοιτητών.

Αυτονομία σχολείου: Προτάσεις όπως το να επιλέγουν οι γονείς το σχολείο της προτίμησής τους και οι διευθυντές να επιλέγουν το εκπαιδευτικό προσωπικό τους βρίσκονται εντός της ενδιάμεσης έκθεσης του ΟΟΣΑ, εκτός όμως της λογικής της κυβέρνησης, η οποία παλεύει να ανατρέψει αυτές τις πρακτικές.

Αξιολόγηση: Η αυτο-αξιολόγηση των σχολείων προχωράει -με αξιοσημείωτη καθυστέρηση από την πλευρά του υπουργείου Παιδείας- και η αξιολόγηση των δημοσίων υπαλλήλων είναι στα σκαριά. Ο Κώστας Γαβρόγλου έχει αρνηθεί σε όλους τους τόνους αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, συνδέοντάς τη μόνο με αύξηση της χρηματοδότησης για την Παιδεία και επιμόρφωση των εκπαιδευτικών. Βέβαια, οι θεσμοί επιμένουν σε αξιολόγηση για να ξεκινήσουν συζητήσεις για μόνιμους διορισμούς στην εκπαίδευση, μια υπόσχεση που κληρονομείται από υπουργό σε υπουργό του ΣΥΡΙΖΑ, χωρίς κανένας να έχει να παρουσιάσει κάποια εξέλιξη πάνω σε αυτό.

Οικονομικά: Με διθυράμβους είχε προαναγγείλει τη σύσταση επιτροπής για τα οικονομικά της Παιδείας πριν από λίγους μήνες ο υπουργός. Ομως οι κατακερματισμένες αρμοδιότητες αλλά και οι πηγές χρηματοδότησης στο χώρο της εκπαίδευσης έχουν φέρει την επιτροπή σε αδιέξοδο, με την ελληνική Πολιτεία να αδυνατεί να υπολογίσει το κόστος της δημόσιας δωρεάν εκπαίδευσης, πόσω μάλλον να αποστείλει αυτά τα στοιχεία στον ΟΟΣΑ και τους θεσμούς που έχουν ζητήσει ενημέρωση, γράφει η εφημερίδα “Ελεύθερος Τύπος”.