Φίλης: Τα προβλήματα της εκπαίδευσης δεν είναι οικονομικά, αλλά προβλήματα νοοτροπίας

Αισιοδοξία για την κατάληξη του εθνικού διαλόγου για την Παιδεία εξέφρασε ο υπουργός

Την αισιοδοξία ότι ο εθνικός διάλογος για την Παιδεία αυτή τη φορά θα ευδοκιμήσει, εξέφρασε ο υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, Νίκος Φίλης, μιλώντας στην πρώτη σχετική συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής. «Έχουμε την ελπίδα ότι σήμερα, με καλύτερους όρους, μπορούμε να αναμετρηθούμε συλλογικά με τον κακό εαυτό τού παρελθόντος», είπε ο κ. Φίλης, προσθέτοντας ότι η πραγματικότητα πιέζει, λόγω των προβλημάτων της εκπαίδευσης που έπρεπε προ πολλού να έχουν αντιμετωπιστεί, ώστε να υπάρξει πολιτική πρόθεση που θα φέρει σύγκλιση απόψεων. Επίσης, τόνισε ότι παρά το διαμορφωμένο πλαίσιο που υπάρχει και περιορίζει τις οικονομικές δυνατότητες, τα προβλήματα της εκπαίδευσης δεν είναι οικονομικά, αλλά προβλήματα νοοτροπίας.

Ο υπουργός επανέλαβε ότι ο διάλογος θα γίνει με την παράλληλη δράση της Επιτροπής Εθνικού και Κοινωνικού Διαλόγου, της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής και του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας και της επιτροπής εμπειρογνωμόνων που θα αξιολογήσει την έκθεση του ΟΟΣΑ. Στόχος, όπως ανέφερε ο κ. Φίλης, είναι ο διάλογος να μετεξελιχθεί σε ένα πρόγραμμα, με έντονα τα οραματικά στοιχεία που θέλουμε, που θα λειτουργεί παράλληλα με τις μνημονιακές υποχρεώσεις της χώρας.

«Επιδίωξή μας είναι ένας διάλογος ισότιμος, ανοικτός», τόνισε ο υπουργός, ο οποίος ωστόσο επισήμανε ότι κατά τη διάρκεια του διαλόγου υπάρχει η ανάγκη για νομοθετικές πρωτοβουλίες, προκειμένου να ρυθμιστούν εκκρεμότητες σημαντικές για την εύρυθμη λειτουργία της Εκπαίδευσης. «Καλό είναι να μην επηρεαστεί ο διάλογος, ο οποίος αφορά το σύνολο της Εκπαίδευσης και όχι επιμέρους λειτουργικά και διαδικαστικά ζητήματα», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Φίλης.

Αντιδράσεις υπήρξαν από εκπροσώπους της αντιπολίτευσης, σχετικά με την παράλληλη διαδικασία του διαλόγου και νομοθετικών ρυθμίσεων, αλλά και σχετικά με το γεγονός ότι ο υπουργός δεν ήταν δυνατόν να παραστεί σε όλη τη διάρκεια της συνεδρίασης της Επιτροπής, λόγω άλλων κοινοβουλευτικών υποχρεώσεων. Έτσι, αποφασίστηκε να μετατεθεί σε επόμενη συνεδρίαση της Επιτροπής, την ερχόμενη εβδομάδα, η διαδικασία επιλογής των ατόμων που θα απαρτίσουν την Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων για τον εθνικό διάλογο, διαδικασία που κανονικά θα ολοκληρωνόταν σήμερα.

«Καλούμαστε να πάρουμε μέρος σε έναν διάλογο όταν μπροστά μας υπάρχουν τετελεσμένα», είπε η εκπρόσωπος της ΝΔ Σοφία Βούλτεψη, τονίζοντας ότι θα πρέπει όλες οι αποφάσεις που αφορούν την Παιδεία να τεθούν στον διάλογο εξ’ αρχής.

«Να μην πάμε σε προσχηματικό διάλογο», προσέθεσε. «Δεν μπορεί να γίνει διάλογος έτσι όπως προσπαθείτε. Ξεκινάει διάλογος, ενώ υπάρχουν διαφωνίες ήδη καταγεγραμμένες», ανέφερε, εκ μέρους της Χρυσής Αυγής ο Αντώνης Γρέγος.

«Δεν γίνεται η κυβέρνηση να νομοθετεί και παράλληλα να γίνεται διάλογος», επισήμανε ο Δημήτρης Κωνσταντόπουλος από τη Δημοκρατική Συμπαράταξη, τονίζοντας ότι η απουσία σαφούς και ξεκάθαρης ατζέντας του διαλόγου, καταδεικνύει την απουσία προγράμματος για την Παιδεία, εκ μέρους της κυβέρνησης.

Να ορίσει η κυβέρνηση την ατζέντα και να τοποθετηθούν τα κόμματα ως προς την ατζέντα αυτή, ζήτησε και ο Γιάννης Δελής, από το ΚΚΕ, προσθέτοντας ότι δεν θα συμμετέχει το ΚΚΕ στο ΕΣΥΠ.

Την επιφύλαξη του Ποταμιού ως προς την ειλικρίνεια των προθέσεων της κυβέρνησης για διάλογο εξέφρασε ο Γιώργος Μαυρωτάς, καθώς ο πρωθυπουργός είχε δεσμευθεί τον Ιανουάριο να μην αιφνιδιάσει την Παιδεία και αμέσως μετά παρουσιάστηκαν οι νόμοι Μπαλτά που έφεραν αλλαγές σε όλες τις βαθμίδες της Εκπαίδευσης.

Η ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΠΟΤΑΜΙ

Οι μάσκες για τον διάλογο στην Παιδεία έπεσαν…

Τελικά ο διάλογος για την Παιδεία πήγε περίπατο… στις βοσκήσιμες γαίες! Από τη μία η επί της ουσίας υποβάθμιση της σημερινής συνεδρίασης της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων για την εκκίνηση του διαλόγου, από τον ίδιο τον κ. Υπουργό ο οποίος απλά πέρασε μια βόλτα για λίγα λεπτά προσπαθώντας να πείσει τα κόμματα για την αναγκαιότητα του διαλόγου στα θέματα Παιδείας. Και από την άλλη, αμέσως μετά μετέβη στην ολομέλεια και κατέθεσε δύο εκπρόθεσμες τροπολογίες όπου αλλάζει άρδην τον τρόπο επιλογής των διευθυντών εκπαίδευσης εισάγοντας πάλι την έννοια της συνέντευξης. Κι όλα αυτά όταν μόλις την προηγούμενη Πέμπτη ο κ. Φίλης δήλωνε ότι: «Δε θα μπλέξουμε τους βοσκούς με τα νομοσχέδια για την παιδεία».

Η ασυνέπεια αυτής της κυβέρνησης αποδεικνύεται για ακόμη μία φορά αξεπέραστη καθώς άλλα λέει και άλλα κάνει. Πραγματικά αν και δεν μας εκπλήσσει πλέον, η διπροσωπία των ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ είναι παροιμιώδης.

Δυστυχώς οι φόβοι μας επαληθεύονται. Με αντιπερισπασμό τις επιτροπές διαλόγου η κυβέρνηση συνεχίζει να εξαπλώνει το κομματικό της καθεστώς. Με τρόπο μάλιστα θρασύ και απροκάλυπτο αφού με διαφορά μόλις μερικών λεπτών περνάει από τον «διάλογο για όλα» στον αιφνιδιασμό των εκπρόθεσμων τροπολογιών ώστε να μην προλάβει κανείς να αντιδράσει.

Ποιος λέει λοιπόν, ότι αυτή η κυβέρνηση δεν έχει σχέδιο;