Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ ΣΗΜΕΙΩΝΕΙ ΟΤΙ ΑΝ ΥΠΑΡΞΕΙ ΕΠΙΜΟΝΗ ΤΗΣ ΕΕ ΣΤΟ ΜΟΝΤΕΛΟ ΤΗΣ ΛΙΤΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΝΕΡΓΙΑΣ, ΤΟΤΕ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ ΕΙΝΑΙ ΔΥΣΟΙΩΝΟ.


Ο υπουργός Παιδείας σημειώνει ότι «θέλουμε ένα σχολείο ποιότητας και ισότητας και όχι ένα σχολείο με μαθητές-πελάτες». Τονίζει επίσης ότι έχουν ληφθεί μέτρα για την εξασφάλιση των πιστώσεων, ώστε «να έχουμε φέτος από την πρώτη ημέρα του σχολικού έτους το αναγκαίο προσωπικό, πέρα από το μόνιμο και αναπληρωτές, περίπου 20 χιλιάδες αναπληρωτές».

Ενόψει του καθορισμού του Μεσοπρόθεσμου που αφορά στους προϋπολογισμούς του 2017 και του 2018, σημειώνει ότι μπορεί να υπάρξει μία μικρή αύξηση στις δαπάνες για την εκπαίδευση. Επισημαίνει ότι το Μεσοπρόθεσμο της κυβέρνησης Σαμαρά-Βενιζέλου προέβλεπε ότι το 2018 οι δαπάνες για την παιδεία θα “κατρακυλούσαν” στο 1,9% του ΑΕΠ (που ισοδυναμεί με περίπου 2 δισ. λιγότερα χρήματα), όταν ο προϋπολογισμός του 2016 είναι 4,9 δισ. ευρώ για την παιδεία.

Ο υπουργός, μεταξύ άλλων, αναφέρει ότι είναι ώριμο και αναγκαίο να συζητήσουμε τις σχέσεις Εκκλησίας-Κράτους, ότι ο προσδιορισμός των ρόλων τους είναι αναγκαίος και επωφελής και για τις δύο πλευρές και πως γι’ αυτό χρειάζεται διάλογος ανάμεσα τους.

Η συνέντευξη του Νίκου Φίλη

Ερ: Το ΚΚΕ διαχρονικά τάσσεται υπέρ της απλής και ανόθευτης αναλογικής. Ωστόσο από τις δηλώσεις του Δημήτρη Κουτσούμπα διαφαίνεται ότι θα καταψηφίσει την κυβερνητική πρόταση λόγω της διατήρησης του ορίου του 3%. Πώς το σχολιάζετε;
Απ: Θα δούμε ποια θα είναι η τελική στάση του ΚΚΕ. Πρόκειται για μια ιστορική ευκαιρία να προχωρήσουμε σε ένα σταθερό βήμα για την απλή αναλογική, και νομίζω ότι τα προσχήματα δεν πρέπει να επιστρατευθούν από το χώρο της Αριστεράς. Γιατί το 3%; Κατά τη γνώμη μου το 3% είναι αναγκαίο διότι θα αποτραπούν φαινόμενα θρυμματισμού του πολιτικού συστήματος σε προσωποπαγή κόμματα, τα οποία με μοχλό οικονομικά συμφέροντα και μιντιακές υποστηρίξεις μπορεί να αποδειχθούν κόμματα-εκβιαστές. Φανταστείτε με ένα 0,3% να έχει κάποιος εκπροσώπηση με έναν βουλευτή και με την απλή αναλογική να είναι αναγκαία η σύμπραξή του. Γι’ αυτό λοιπόν πρέπει να προνοήσουμε να υπάρξει με την απλή αναλογική εκπροσώπηση όλων των πολιτικών ρευμάτων, αλλά πρέπει να αποφύγουμε, επαναλαμβάνω να διευκολύνουμε την εμφάνιση στη χώρα μας κομμάτων-εκβιαστών.

Ερ: Ο Κυριάκος Μητσοτάκης θεωρεί δεδομένη τη νίκη της Νέας Δημοκρατίας στις επόμενες εκλογές όποτε κι αν γίνουν. Ποια είναι η άποψή σας για την πολιτική προσωπικότητα του προέδρου της Νέας Δημοκρατίας;
Απ: Πρώτα-πρώτα «μηδένα προ του τέλους μακάριζε». Οι κάλπες αναδεικνύουν τους νικητές. Πολλές φορές βιάστηκε και διαψεύστηκε η Νέα Δημοκρατία. Το δεδομένο είναι ότι έχουμε τρεις εκλογικές αναμετρήσεις από πέρσι μέχρι φέτος, και στις τρεις έχει κατοχυρωθεί όχι απλώς η πλειοψηφία και η επικράτηση του ΣΥΡΙΖΑ, αλλά και η ηγεμονία του ΣΥΡΙΖΑ έναντι του κόμματος της Νέας Δημοκρατίας. Το πρόβλημα με τον κ. Μητσοτάκη, που είναι ένας νέος πολιτικός και από μια πολιτική οικογένεια, είναι ότι αυτά που πρεσβεύει, δηλαδή ο νεοφιλελευθερισμός, είναι εις βάρος της μεγάλης πλειοψηφίας του ελληνικού λαού. Συνεπώς δεν είναι θέμα προσωπικό, είναι θέμα πολιτικών επιλογών. Σας θυμίζω ότι είναι αυτός που προχώρησε το πρόγραμμα των απολύσεων στον δημόσιο τομέα, αυτός που είναι υπέρ των ομαδικών απολύσεων στον ιδιωτικό τομέα, αυτός ο οποίος είναι υπέρ των άκρατων ιδιωτικοποιήσεων, χωρίς καν να υπάρχει το στοιχείο του δημοσίου συμφέροντος, αυτός που μόλις προχθές μιλώντας στο συνέδριο της Νέας Δημοκρατίας χαρακτήρισε τους μαθητές ως «πελάτες», δηλαδή έχει μια εμπορευματική αντίληψη για τη γνώση. Αυτή η πολιτική του κ. Μητσοτάκη δυσκολεύομαι να φανταστώ ότι μπορεί να κερδίσει την πλειοψηφία του ελληνικού λαού. Άλλωστε και οι δημοσκοπήσεις, όπως βλέπετε, δεν δίνουν αέρα στα πανιά της Νέας Δημοκρατίας. Ένα πολύ μεγάλο μέρος, το λέω σχηματικά, το «πρώτο κόμμα» στις δημοσκοπήσεις είναι αυτοί που περιμένουν και δεν τοποθετούνται.

Ερ: Πολλοί λένε ότι δεν είναι εφικτό, τώρα που η χώρα προσπαθεί να βρει βηματισμό εξόδου από την κρίση, να προωθηθούν πάγια αιτήματα της Αριστεράς, όπως π.χ. ο διαχωρισμός Εκκλησίας-Κράτους, με το σκεπτικό ότι η κυβέρνηση δεν έχει την πολυτέλεια να ανοίγει μέτωπα. Άλλοι ωστόσο λένε ότι όπως έγινε και με την απλή αναλογική η κυβέρνηση της Αριστεράς πρέπει όπου μπορεί να αφήσει προοδευτικό αποτύπωμα. Είναι ώριμο να συζητηθεί διαχωρισμός Κράτους-Εκκλησίας αυτή τη στιγμή;
Απ: Είναι ώριμο και αναγκαίο να συζητήσουμε τις σχέσεις Εκκλησίας-Κράτους. Και από ό,τι βλέπω στις δημοσκοπήσεις, η μεγάλη πλειοψηφία των πολιτών τάσσεται υπέρ του διαχωρισμού, σε κάθε περίπτωση τάσσεται υπέρ του να ανοίξει η συζήτηση για το θέμα αυτό. Δυνάμεις επίσης από τον φιλελεύθερο χώρο, αν κρίνουμε από το σχέδιο Συντάγματος που παρουσίασε η ομάδα με τον κ. Αλιβιζάτο, τον κ. Μάνο και άλλους, προτείνουν την κατάργηση του άρθρου 3 του Συντάγματος. Δηλαδή δεν είναι θέμα μόνο στενά μιας πρωτοβουλίας της αριστερής κυβέρνησης, είναι ένα θέμα το οποίο οριζόντια διατρέχει την κοινωνία και το πολιτικό σύστημα. Ο προσδιορισμός των ρόλων εκκλησίας και κράτους είναι αναγκαίος και επωφελής και για τις δύο πλευρές, και γι’ αυτό χρειάζεται διάλογος ανάμεσα τους.

Ερ: Τι μέτρα έχετε λάβει ώστε να ανοίξουν χωρίς ελλείψεις σε καθηγητές τα γυμνάσια και τα λύκεια τη νέα σχολική χρονιά;
Απ: Εχουμε λάβει μέτρα που αφορούν, πρώτον, την εξασφάλιση των πιστώσεων για να έχουμε φέτος από την πρώτη ημέρα του σχολικού έτους το αναγκαίο προσωπικό, πέρα από το μόνιμο και αναπληρωτές, περίπου 20 χιλιάδες αναπληρωτές. Δεύτερον, έχουμε λάβει τα μέτρα προκειμένου να καταγραφούν εγκαίρως οι πραγματικές εκπαιδευτικές ανάγκες, έτσι ώστε να φύγουμε από την κακή κληρονομιά των πελατειακών σχέσεων στον χώρο της εκπαίδευσης. Τρίτον, έχουμε λάβει μέτρα και ήδη προωθούνται τα βιβλία σε όλα τα σχολεία της χώρας. Και βεβαίως όλα αυτά τα αναγκαία λειτουργικά μέτρα εντάσσονται σε ένα πλαίσιο δημοκρατικής εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης. Τα συμπεράσματα των δύο επιτροπών, της επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής και της επιτροπής Εθνικού και Κοινωνικού Διαλόγου υπό τον καθηγητή κ. Λιάκο έχουν ήδη ανακοινωθεί, τα επεξεργαζόμαστε ως υπουργείο σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ), και θα προχωρήσουμε σε συγκεκριμένες αλλαγές και στη δομή, αλλά και στο περιεχόμενο των μαθημάτων. Θέλουμε ένα σχολείο ποιότητας και ισότητας και όχι ένα σχολείο με μαθητές πελάτες.

Ερ: Τι προβλέπεται για τις δαπάνες για την παιδεία το 2017;
Απ: Είμαστε σε μία φάση που καθορίζουμε τώρα το Μεσοπρόθεσμο που αφορά τους προϋπολογισμούς του 2017 και του 2018. Αυτή τη στιγμή εμείς έχουμε φρενάρει την πτώση των δαπανών για την εκπαίδευση στο 2,8 του προϋπολογισμού. Πιστεύουμε ότι μπορεί να υπάρξει μία μικρή αύξηση, που δείχνει μια τάση και μια προδιάθεση πολιτική της κυβέρνησης, μια μικρή αύξηση στις δαπάνες για την εκπαίδευση, και αυτή η αύξηση θα γίνει ακόμη μεγαλύτερη εάν, όπως έχουμε δεσμευτεί, προχωρήσουμε σε σταδιακούς διορισμούς μόνιμου προσωπικού, ξεκινώντας από τον Σεπτέμβρη του 2017, σε βάθος τριετίας 20 χιλιάδες μόνιμοι διορισμοί. Θέλω να σας θυμίσω ότι αν δεν υπήρχε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και ήταν η κυβέρνηση Σαμαρά-Βενιζέλου, το μεσοπρόθεσμο εκείνης της κυβέρνησης προέβλεπε ότι το 2018 οι δαπάνες για την παιδεία θα κατρακυλούσαν στο 1,9% του ΑΕΠ. Το 1,9% του ΑΕΠ δαπάνες για την παιδεία ισοδυναμεί με περίπου 2 δισ. λιγότερα χρήματα, όταν ο προϋπολογισμός του 2016 είναι 4,9 δισ. ευρώ για την παιδεία. Καταλαβαίνετε τι καταστροφή θα υπήρχε για το δημόσιο σχολείο αν επιβεβαιωνόταν αυτή η κατεύθυνση του μεσοπρόθεσμου Σαμαρά-Βενιζέλου.