Ομιλία & Δευτερολογία Εύης Χριστοφιλοπούλου, Κοινοβουλευτικής Εκπροσώπου της Δημοκρατικής Συμπαράταξης κατά τη συζήτηση Επίκαιρης Επερώτησης με θέμα: «Κατάρρευση της Παιδείας»

Ομιλία

Ακούσαμε μία αρκετά γενικόλογη και παραινετική ομιλία από τον Υπουργό Παιδείας. Ελάχιστες είναι, αν δόθηκαν κάποιες απαντήσεις στις αιτιάσεις και τις κριτικές που ασκήθηκαν από τους συναδέλφους που μίλησαν εκ μέρους της Δημοκρατικής Συμπαράταξης.

Θα επιχειρήσω να αποκωδικοποιήσω τα όσα μας είπε ο Υπουργός, προσπαθώντας να καταλάβω πού ακριβώς βρισκόμαστε. Πάντως, ένα είναι σίγουρο: δε βρισκόμαστε στο 1981 και ο κ. Τσίπρας δεν είναι Ανδρέας Παπανδρέου! Πάμε τώρα στην ουσία της παιδείας.

Είπατε, κύριε Υπουργέ, ότι όλα τα δεινά που σας καταμαρτυρήσαμε -και μας επιπλήξατε, γιατί είπαμε ότι καταρρέει η παιδεία- σωρεύτηκαν ως εκ των μνημονίων.

Κι επειδή η Δημοκρατική Συμπαράταξη και το ΠΑΣΟΚ δεν αρέσκονται ούτε στην ωραιοποίηση όλων ούτε και στην ισοπέδωση των πάντων -όπως κάνετε εσείς που ωραιοποιείτε ό,τι κάνετε με ένα λόγο ισοπεδωτικό και καταγγέλλετε τους πάντες και μηδενίζετε τα πάντα- εμείς δεχόμαστε ότι η παιδεία υπέστη σοβαρά πλήγματα εμμέσως από τα μνημόνια.

Είναι, όμως, το τρίτο και καλύτερο μνημόνιο Τσίπρα-Καμμένου το οποίο έβαλε την ουσία της Παιδείας, την ίδια την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού συστήματος σε συνεργασία με τον ΟΟΣΑ, μέσα στον ν. 4336/2015, μέσα δηλαδή, κατάβαθα, στο τρίτο μνημόνιο. Και εδώ, κύριε Υπουργέ, πρέπει να πείτε γιατί. Όχι σε εμάς. Πρέπει να πείτε τον λόγο στον μέσο εκπαιδευτικό.

Θέλω να σας θυμίσω ότι οι αρχές, δηλαδή το Υπουργείο Παιδείας –διαβάζω από τον νόμο- δεσμεύονται να ευθυγραμμίσουν τον αριθμό διδακτικών ωρών ανά μέλος του προσωπικού, καθώς και την αναλογία μαθητών ανά τάξη. Είναι μέσα στο μνημόνιο. Είναι η «πρώτη φορά Αριστερά» που έβαλε τον αριθμό μαθητών ανά τάξη στο τρίτο μνημόνιο Τσίπρα-Καμμένου!!!

Λέει, επίσης, το μνημόνιο ότι τον Απρίλιο του 2016 θα πρέπει να παρουσιάσετε έκθεση. Και με την ευκαιρία, σάς ερωτώ: Πού βρίσκονται οι διαδικασίες γι’ αυτή την έκθεση του αριθμού μαθητών ανά τάξη;

Και σας ερωτώ, επίσης, το εξής: Ο προκάτοχός σας κ. Μπαλτάς, το περασμένο φθινόπωρο, πριν από τις εκλογές, είχε πει στην ΕΡΤ ότι το να κάνουν και λίγες ώρες παραπάνω οι εκπαιδευτικοί είναι καλό και εθελοντικό πράγμα μέσα στην κρίση.

Αν τολμούσαμε εμείς, κύριε Υπουργέ, τα μισά απ’ όσα είπε ο κ. Μπαλτάς να λέγαμε, θα είχε καεί για τρίτη φορά η Αθήνα. Όμως, εμείς δεν θα σας αποδώσουμε τα ίσα. Εμείς σας κάνουμε μια επερώτηση και σας ενοχλεί, απ’ ό,τι άκουσα, ακόμη κι αυτό.

Έρχομαι, όμως, ένα βήμα πιο κάτω, στους διευθυντές εκπαίδευσης. Θα καταθέσω στα Πρακτικά έναν πίνακα που δείχνει την ουσία του πράγματος. Κύριε Υπουργέ είπατε ότι έχετε το δικαίωμα να νομοθετήσετε, προφανώς. Κατ’ αρχάς, ο ν. 3848/2010 είχε δεκαπέντε μόρια και όχι είκοσι, όπως είπατε, στη συνέντευξη. Προσέξτε, όμως, πώς οριοθετούσε τον εκάστοτε Υπουργό Παιδείας από το να μην επιλέξει τους ημετέρους. Απολύτως -γιατί δεν μου αρέσει, όπως είπα, να ωραιοποιώ- δεν τον οριοθετούσε, αλλά τον οριοθετούσε επαρκώς.

Ως εκ τούτου, κύριε Υπουργέ, έγκριτος συνάδελφός σας του ΣΥΡΙΖΑ, ο Βουλευτής Μιχελής, ήταν από τους διευθυντές εκπαίδευσης που επελέγησαν με αυτή τη διαδικασία. Ποια ήταν αυτή η διαδικασία σε σύγκριση με τον νόμο, ή μάλλον σε σύγκριση με την τροπολογία της τελευταίας στιγμής στο νομοσχέδιο για τις βοσκήσιμες γαίες που εσείς φέρατε; Τι ωραίος τρόπος νομοθέτησης!

Αλλά τι να περιμένει κανείς από μια Κυβέρνηση που λέει ότι είναι δημοκρατική και σε επτά μήνες έχει φέρει δεκαπέντε ΠΝΠ, από τις οποίες οι περισσότερες δεν έχουν να κάνουν με μνημόνια και κατεπείγοντα; Μία από αυτές μάλιστα αφορούσε θέματα παιδείας.

Επανέρχομαι λέγοντας ότι πρόεδρο της επιτροπής επιλογής εσείς βάζετε τον περιφερειακό σας μετακλητό διευθυντή κι εμείς στον 3848/10 έναν πρόεδρο ή διατελέσαντα πρόεδρο παιδαγωγικού τμήματος ή καθηγητικής σχολής ΑΕΙ. Πάω στα μέλη: στην περίπτωση του νόμου του 2010 έλεγε δύο μέλη ΔΕΠ παιδαγωγικών πάλι και καθηγητικών τμημάτων –προσέξτε- που δεν επιλέγει ο εκάστοτε Υπουργός, που του προτείνουν τα πρυτανικά συμβούλια. Κυρίες και κύριοι Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, αυτό δεν είναι οριοθέτηση;

Στην τροπολογία σας λοιπόν στις….. βοσκήσιμες γαίες, τα μέλη τα ορίζει ο Υπουργός. Ορίζει όποιους θέλει. Εμείς είχαμε προτάσεις από τα πανεπιστήμια για να μην ορίζει ο Υπουργός όποιους θέλει. Καταθέτω, λοιπόν, αυτόν τον πίνακα στα Πρακτικά για να δείτε ακριβώς τη διαφορά μεταξύ της πρόχειρης τροπολογίας των βοσκήσιμων γαιών και αυτής της πλήρους νομοθέτησης.

Θα πρότεινα μάλιστα να γίνει και συζήτηση, αν πρόκειται να γίνει ο απρόσκοπτος, όπως είπατε, και απροκατάληπτος διάλογος, μαζί σας για να βρούμε ένα σύστημα. Να το αποκεντρώσουμε; Αυτά είναι ερωτήματα, κύριε Υπουργέ. Αν το αποκεντρώσουμε, πώς θα διασφαλίσουμε την αξιοκρατία; Γιατί εμείς πιστεύουμε πως θα μπορούσε να αποκεντρωθεί έτι περαιτέρω το σύστημα. Με ποια δικλίδα ασφαλείας, όμως;

Γιατί εγώ σας είπα έναν δικό σας Βουλευτή τον κ. Μιχελή, αλλά έχουμε κι άλλους που ανήκουν στη Νέα Δημοκρατία, στο ΠΑΣΟΚ, στο Ποτάμι -οπουδήποτε- άξιους.

Πάμε κι ένα βήμα παραπέρα. Κύριε Υπουργέ, μας είπατε ούτε λίγο ούτε πολύ ότι είχατε μια εκλογική νίκη και πήρατε ένα ποσοστό γύρω στο 36%. Μπράβο. Σας είπαμε και συγχαρητήρια και εκείνη τη βραδιά. Συγχαρητήρια, λοιπόν, και τώρα. Νικήσατε τις εκλογές δύο φορές κι ένα το δημοψήφισμα, τρεις. Πήρατε 36%. Αυτό σας δίνει το δικαίωμα να καταργήσετε τα πάντα με τροπολογίες και με ΠΝΠ;

Τι κάνατε στα πανεπιστήμια; Επαναφέρατε τους αιώνιους φοιτητές. Θέλω να μου πείτε ένα σοβαρό ίδρυμα του ανεπτυγμένου κόσμου, ένα από τα καλά πανεπιστήμια, το οποίο να έχει τέτοιο σύστημα αιωνίων φοιτητών. Ένα πείτε μου, μόνο ένα.

Δεύτερον, είναι η ηλεκτρονική ψηφοφορία. Γιατί την καταργήσατε; Θέλατε, λοιπόν, να αλλάξετε τον νόμο Διαμαντοπούλου, επειδή ο λαός μας καταψήφισε, λες και καταψήφισε τον συγκεκριμένο νόμο ο λαός. Ο λαός μας καταψήφισε κι έφερε μια άλλη Κυβέρνηση για πολλούς λόγους που δεν είναι της ώρας να τους πούμε. Εάν θέλατε στα αλήθεια απροκατάληπτο διάλογο με tabula rasa, γιατί, λοιπόν, κάνατε όλες αυτές τις παρεμβάσεις, ούτως ώστε στην ουσία να αφαιρέσετε κάθε αρμοδιότητα από τα Συμβούλια Διοίκησης;

Και όπως φαίνεται από τις διαρροές κι από τις δημοσιεύσεις για τον καινούργιο νόμο, ετοιμάζεστε, ενώ υπάρχει Επιτροπή Διαλόγου, να φέρετε νόμο τώρα; Καλά, μας κοροϊδεύετε; Θα φέρετε νόμο που θα καταρρακώνει το Συμβούλια Διοίκησης έτι περαιτέρω; Κι επειδή η τρόικα σάς μάλωσε λίγο και πήρατε πίσω την πλήρη κατάργηση των Συμβουλίων Διοίκησης προτείνετε τώρα να έχουν καθαρά εισηγητικό ρόλο;

Ποιος έγκριτος πανεπιστημιακός από το εξωτερικό κι από το εσωτερικό -γιατί έχουμε εξαιρετικό πανεπιστημιακό δυναμικό και εδώ στη χώρα, με διεθνείς δημοσιεύσεις, με έρευνες, ανθρώπους που παλεύουν μέσα στα πανεπιστήμια, ανθρώπους που παλεύουν τη δική τους επιστήμη με μεράκι και με δυνατότητες- θα δεχθεί να συμμετάσχει σε αυτά τα Συμβούλια Διοίκησης, που στην ουσία θα είναι τελείως «ξεδοντιασμένα», χωρίς καμία αρμοδιότητα, παρά μόνο εισηγητική;

Επιπλέον, ποιος ο ρόλος των φοιτητών και της ψήφου των φοιτητών; Διότι αυτό που διέρρευσε μας επαναφέρει σε μια κατάσταση φοιτητοπατέρων και παρατάξεων. Εκεί είναι η διαπλοκή. Και είναι μεγάλη, το ξέρετε. Η διαρροή λέει ότι ακόμη και πέντε να ψηφίσουν και ένας να ψηφίσει, η ψήφος των φοιτητών μετράει ενιαία και δεν υπάρχει καμία στάθμιση. Μπορεί να μην είναι έτσι. Διαψεύστε με. Μακάρι να με διαψεύσετε.

Σας ερωτώ, όμως, πώς θα κάνουμε διάλογο κι εσείς θα νομοθετείτε; Τουλάχιστον, πριν τον ν. 4009/2011 για όσο διεξαγόταν ο διάλογος, το Υπουργείο Παιδείας τότε δεν είχε φέρει ούτε μία τροπολογία για τα ΑΕΙ. Δεν νομοθέτησε μέχρι τη λήξη του διαλόγου. Το σεβάστηκε. Εσείς τι ακριβώς σέβεστε; Θέλετε την άποψη των άλλων; Θέλετε να χτίσετε πάνω στα καλά;

Κι έρχομαι τώρα στη Δευτεροβάθμια και Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση και θα ρωτήσω το εξής: Έγιναν κάποια προγράμματα σπουδών με χρήματα του ΕΣΠΑ. Κάποια από τα μέλη της Επιτροπής Παιδείας, που εσείς επιλέξατε, ήταν πρωτεργάτες σε αυτά. Παραδείγματος χάριν, η κ. Δενδρινού, εξαιρετική καθηγήτρια, ήταν πρωτεργάτισσα σε αυτά τα προγράμματα σπουδών, η κ. Θάλεια Δραγώνα, ο κ. Τσελφές για ένα διάστημα που είναι τώρα Πρόεδρος στο ΙΕΠ. Είναι έγκριτοι καθηγητές πανεπιστημίου και εμπειρογνώμονες.

Εγώ δεν σας είπα -και ούτε περίμενα ποτέ- αυτά τα προγράμματα σπουδών να τα πάρετε όπως έχουν, αλλά να κάνετε μια γρήγορη αξιολόγηση, να βάλετε τους ιδίους και κάποιους άλλους σαν την επιτροπή αυτή που φτιάξατε και να τα δείτε επί της ουσίας. Να μην τα πετάξετε στον κάλαθο των αχρήστων, όπως κάνατε.

Έπειτα, μας μιλάτε για το δημόσιο σχολείο. Το δημόσιο σχολείο για να το φτιάξουμε σωστό, ξεκινάμε από το ολοήμερο, το οποίο παρέχει και άλλες δυνατότητες στους μαθητές: φιλαναγνωσία, χορό, επιπλέον άθληση. Αυτά τα δημοτικά, τα ΕΑΕΠ, του αναμορφωμένου προγράμματος που θεσμοθετήσαμε ήταν μια πολύ μεγάλη επιτυχία, διότι έδιδαν στους μαθητές, πέραν του κλασικού ολοήμερου και δυνατότητες πέραν της ύλης.

Πρέπει να φύγουμε απ’ όλη αυτή την επικέντρωση στην ύλη και να πάμε στη δυνατότητα τα παιδιά να μπορούν να δημιουργήσουν, να μπορούν να ανοιχθούν, να έχουν άλλες παιδαγωγικές μεθόδους που καλλιεργούν το συνεργατικό πνεύμα αλλά και την αναζήτηση της μάθησης, όχι απλώς τη μάθηση «χωνί», όπου το παιδάκι ακούει και απομνημονεύει.

Σε αυτά, λοιπόν, τα σχολεία στοχεύαμε και στοχεύομε. Όλοι οι προκάτοχοί σας ίδρυσαν κι από ένα τέτοιο σχολείο. Εσείς ούτε ένα!

Όσον αφορά τα κενά μπορεί προσωπικά να έχετε δίκιο, γιατί παραλάβατε μετά τον Σεπτέμβρη το σχολείο και εν μέρει για τα κενά δεν φταίτε εσείς. Όμως, επειδή πολύ εύκολα είπατε ότι για τα κενά φταίμε εμείς. Ε, όχι, γι’ αυτού του σχολικού έτους που ξεκίνησε τον Σεπτέμβρη δεν μπορούμε να φταίμε εμείς! Και να σας πω γιατί. Γιατί η προετοιμασία κάθε σχολικού έτους -και το γνωρίζω αυτό- ξεκινάει ή μάλλον θα έπρεπε να ξεκινάει τέτοια εποχή.

Επί τη ευκαιρία, είναι Δεκέμβριος. Έχει βγει η εγκύκλιος των μεταθέσεων των εκπαιδευτικών;

Άρα, κύριε Υπουργέ, αναλάβατε πέρσι τον Γενάρη και έφτασε Αύγουστος και οι αποσπάσεις από σχολείο σε σχολείο, δεν είχαν γίνει. Έφτασε Σεπτέμβριος, είχαμε εκλογές και ξέχασαν οι προκάτοχοί σας, ο κ. Μπαλτάς και ο κ. Κουράκης, να δημοσιοποιήσουν το ΦΕΚ για τους αναπληρωτές, για τους οποίους καυχάστε. Και τους είχατε εν μέσω αγιασμού και πρώτων βδομάδων να τρέχουν και να ταλαιπωρούνται. Και δεν είναι ότι ταλαιπωρούνταν μόνο εκείνοι αλλά ταλαιπωρούνταν, κυρίως, τα παιδιά μέσα στις τάξεις και οι γονείς.

Τουλάχιστον γι’ αυτό θα περίμενα κάποιου είδους κριτική. Αναγνωρίζω ότι δεν αφορά τον κ. Νικόλαο Φίλη ως Υπουργό Παιδείας. Αφορά τον κ. Μπαλτά. Όμως, θα περίμενα από εσάς τουλάχιστον μια κριτική, γιατί αυτό είναι ακριβώς 100% κακοδιαχείριση της δικής σας Κυβέρνησης. Πρέπει, λοιπόν, να απολογηθείτε.

Και όσον αφορά τα ΙΕΚ, ποτέ δεν είχε φτάσει 25 Νοεμβρίου για να ανοίξουν τα ΙΕΚ! Χαίρομαι για τους αριθμούς που είπατε. Μακάρι να επιβεβαιωθούν.

Ας συνεννοηθούμε για ποιες αποσπάσεις μιλάμε. Όπως είπατε, υπάρχουν οι καλές αποσπάσεις από σχολείο σε σχολείο για να καλυφθούν κενά. Υπάρχουν, όμως και οι αποσπάσεις προς άλλους φορείς. Αυτές είναι διαχρονικό πρόβλημα. Αυτό θα το βάλετε στον διάλογο; Διότι για να έλθουμε εμείς στον διάλογο, σημαίνει, πρώτον, ότι θα δεχθείτε κάποια καλά πράγματα που έχουν γίνει, δεύτερον, ότι δεν θα κάνουμε διάλογο και θα νομοθετείτε από την πίσω πόρτα και θα φέρνετε ΠΝΠ και ότι θα συμφωνήσουμε σε μια ατζέντα, η οποία αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει. Υπάρχει μόνο ένα χαρτί Α4 του Προέδρου της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων.

Το 2010 γύρισαν 4700 εκπαιδευτικοί στις τάξεις από διάφορους φορείς, από τα Γενικά Αρχεία του Κράτους, από Βιβλιοθήκες, από Πανεπιστήμια, από Μητροπόλεις, από γενικούς φορείς.

Αυτό που θέλω να σας πω ως προς αυτό που είπατε ότι εσείς κάνατε 37, είναι ότι μπορεί εσείς ο ίδιος να κάνατε 37 σε φορείς, όμως, οι προκάτοχοί σας είχαν κάνει άλλες 3900.

Αυτό που έχει νόημα, όμως, είναι να συνεννοηθούμε, ούτως ώστε να βρεθούν πολιτικές. Αυτό είναι το δικό μας πνεύμα, αλλά δυστυχώς φοβάμαι, κύριε Υπουργέ, ότι με αυτόν τον τρόπο, με το να νομοθετείτε από τη μια και να καλείτε σε απροκατάληπτο διάλογο από την άλλη, δεν μπορούμε να πάμε μακριά την Παιδεία.

Δευτερολογία

Κύριε Υπουργέ, κατ’ αρχήν, κανείς δεν σας εγκάλεσε για το ότι έληξε η θητεία των Διευθυντών Εκπαίδευσης και για το ότι θα τους αλλάξετε. Βεβαίως και θα τους αλλάξετε στο τέλος της θητείας. Αν κάπου είναι εστιασμένη η κριτική μας, είναι για το ότι φέρατε άρον-άρον μία τυχαία τροπολογία, προχειρογραμμένη στο γόνατο και χαίρομαι πολύ που ήδη από την πλευρά των Ανεξαρτήτων Ελλήνων τίθεται ένα θέμα επανεξέτασης δύο πτυχών της τροπολογίας αυτής που είναι κομματικής έμπνευσης.

Εμείς τι λέμε; Βλέπω ότι σε αυτό το χαρτί που έδωσε ο κ. Γαβρόγλου για τον διάλογο υπάρχει το θέμα διοίκησης της εκπαίδευσης. Θα συζητήσουμε, κύριε Υπουργέ, επί της ουσίας για διαδικασίες οι οποίες είναι καλύτερες και από αυτές του ν. 3848/2010 ή θα νομοθετούμε με τροπολογίες οι οποίες καταρρακώνουν όποια προσπάθεια έχει γίνει; Το ξαναλέω: Εγώ δεν θα πω ότι ήταν τέλεια η διαδικασία. Θα κάνετε, όμως, Τράπεζα Θεμάτων, κ. Υπουργέ, ή θα τους περνάτε μια συνέντευξη πέντε λεπτών, όπως τους Διοικητές Νοσοκομείων; Θα είναι δομημένη η συνέντευξη; Θα είναι τυχαία τα θέματα; Γιατί στην Τράπεζα Θεμάτων ήταν τυχαία τα θέματα. Και νομίζω ότι και η μαγνητοφώνηση πρέπει να υπάρχει και πρέπει να υπάρχουν τα εχέγγυα για αυτήν τη συνέντευξη, έτσι ώστε να μην πάμε σε συνεντεύξεις του απώτερου παρελθόντος. Και δυστυχώς, αυτήν τη στιγμή θα θυμηθώ τον νόμο Παυλόπουλου -και ας είναι Πρόεδρος της Δημοκρατίας- θα θυμηθώ αυτά τα πράγματα, τα οποία υποτίθεται ότι δεν πρέπει να τα ξαναδούμε.

Όμως, τα ξαναφέρνετε, παρά το γεγονός ότι από το Βήμα της Βουλής ο προκάτοχός σας κ. Κουράκης, είχε πει «εμείς δεν πρόκειται να πάμε στη συνέντευξη, διότι δεν είναι καλή η συνέντευξη». Αποφασίστε στον ΣΥΡΙΖΑ: Είστε με τη συνέντευξη ή κατά; Πριν ήσασταν κατά, μετά από λίγους μήνες ήσασταν υπέρ. Υπάρχει, όμως, συνέχεια, της Κυβέρνησης. Θέλω πραγματικά να τελειώσει αυτή η παρεξήγηση και νομίζω ότι πρέπει να τελειώσει. Είπατε, κ. Υπουργέ, ότι εσείς κάνατε 37 αποσπάσεις. Ωραία, αυτές που έκανε ο κ. Μπαλτάς; Η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ χρεώνεται μόνο τις δικές σας αποσπάσεις, που τις κάνατε μετά τις εκλογές, ή χρεώνεται τις τέσσερις χιλιάδες που είχαν γίνει από τον προκάτοχό σας; Προφανώς και χρεώνεται η Κυβέρνηση τις τέσσερις χιλιάδες αποσπάσεις και όχι εσείς προσωπικά. Διότι οι αποσπάσεις που έκανε ο κ. Μπαλτάς ήταν για αυτό το σχολικό έτος, όχι για το προηγούμενο. Οι αποσπάσεις, άλλωστε, γίνονται το καλοκαίρι ή πολύ πιο νωρίς, την άνοιξη, εν όψει του νέου εκπαιδευτικού έτους. Άρα, η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ που ανέλαβε τον Γενάρη δεν θα μπορούσε –και να ήθελε- να κάνει για το προηγούμενο σχολικό έτος ή για το τρέχον τότε. Επομένως, σωρευτικά, λοιπόν, μπορεί να έκανε κάποιες επιπρόσθετες. Κάποιες επιπρόσθετες τις έκανε, κακώς κατά τη γνώμη μου.

Το σημαντικό είναι ότι είπε πάλι ο κ. Υπουργός ότι εδώ είμαστε για τον διάλογο. Δεν άκουσα να απαντάει σε αυτό που ζητήσαμε, όμως. Είπε ότι θα νομοθετήσει για τα επείγοντα. Οι ΠΝΠ για την κατάργηση της αρμοδιότητας των Συμβουλίων Διοίκησης ήταν τα επείγοντα;

Ο διάλογος δεν μπορεί να γίνει την ίδια ώρα που προβαίνετε σε πράξεις που έχουν σχέση με αυτά που συζητούμε. Φέρνετε δηλαδή την τροπολογία στο νομοσχέδιο για τις βοσκήσιμες γαίες και αλλάζετε τον τρόπο επιλογής των Διευθυντών Εκπαίδευσης. Μιλάτε για διάλογο και την ίδια ώρα λέτε, «θα συζητήσουμε για τη διοίκηση της εκπαίδευσης, αλλά εγώ εν τω μεταξύ θα παρέμβω».

Αυτό δεν ήταν καθόλου επείγον. Μπορούσατε να χρησιμοποιήσετε τον ν.3848/2010 και να επιλέξετε με αυτό τον τρόπο τους Διευθυντές. Εγώ σας προκάλεσα να το κάνετε πιο αδιάβροχο το σύστημα από ό,τι ήταν. Εσείς το κάνατε τρύπιο τελείως, μπάζει νερά από παντού!

Άρα, για να πάμε σε ένα διάλογο θα πρέπει να υπάρχει μια συμφωνία κυρίων πάνω στην ατζέντα, πάνω στα θέματα του διαλόγου, όπως και μια συμφωνία στο ότι δεν θα φέρουμε τυχάρπαστες τροπολογίες, την ίδια ώρα που συζητάμε αυτά τα θέματα στον διάλογο. Αλλιώς από εμάς δεν μπορεί να υπάρχει διάλογος. Θα έρθουμε καλή τη πίστει.

Αν όμως ξαναγίνει αυτό, να ξέρετε ότι θα το καταγγείλουμε.