Μετά τον ανασχηματισμό αναμένεται να ανακοινωθεί το νέο σύστημα για την εισαγωγή σε ΑΕΙ και ΤΕΙ. Πολύ… σκληρές για να πεθάνουν αποδεικνύονται οι Πανελλήνιες παρά τις εναλλακτικές που θα έχουν πλέον οι υποψήφιοι. Πότε το Απολυτήριό θα αποτελεί εισιτήριο για το Πανεπιστήμιο.

– Πρώτα ο ανασχηματισμός, μετά οι ανακοινώσεις

Η πρόταση του Υπουργείου Παιδείας για το ήταν προγραμματισμένη να παρουσιαστεί τη Δευτέρα, ωστόσο φαίνεται ότι μένει πίσω λόγω ανασχηματισμού της κυβέρνησης. Και αυτό γιατί όπως έλεγαν στο Βήμα τις προηγούμενες ημέρες ανώτατα στελέχη στο κτίριο του Αμαρουσίου, το «σωστό είναι οι όποιες ανακοινώσεις να γίνουν μετά τις αλλαγές στην κυβέρνηση».

Το σχέδιο του νυν υπουργού Παιδείας είναι έτοιμο και τα βασικά σημεία του σύμφωνα με την εφημερίδα είναι τα εξής:

– Ο βαθμός στο Απολυτήριο και οι ενδοσχολικές εξετάσεις

Προσπάθεια ενίσχυσης του κύρους του απολυτηρίου του σχολείου που ως θέμα ξεκίνησε από την περίοδο που ήταν ακόμα υπουργός Παιδείας ο πρώην Γιώργος Παπανδρέου. Από τότε και μέχρι σήμερα κανένας δεν κατόρθωσε να κάνει το πραγματικά «ισχυρό» και σίγουρα όχι «εθνικό». Σύμφωνα με τον σχεδιασμό του νυν οι εξετάσεις για το απολυτήριο στα λύκεια της χώρας δεν θα έχουν οργανωτικά καμία σχέση με τις που θα ακολουθούν όπως και σήμερα.

Ωστόσο ο τελικός βαθμός του που θα δίνουν στον κάθε μαθητή θα μετράει κατά ένα μικρό ποσοστό (όχι παραπάνω από 15-20%) για την εισαγωγή στην ανώτατη εκπαίδευση της χώρας. Για το νέο ενισχυμένο απολυτήριο που σχεδιάζεται θα δίνονται ενδοσχολικού τύπου εξετάσεις σε τέσσερα βασικά μαθήματα, οι οποίες θα διοργανώνονται σε επίπεδο Περιφέρειας της χώρας.

Ήδη από φέτος το νέο σύστημα άτυπα ξεκίνησε, καθώς στις της Γ’ τάξης του Λυκείου οι μαθητές εξετάστηκαν στα μαθήματα: Νέα Ελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία (συνεξετάζονται σε τρίωρη εξέταση ως κλάδοι μαθήματος), Μαθηματικά, Ιστορία, Βιολογία. Στα συγκεκριμένα μαθήματα προβλέπεται υποχρεωτικό ωριαίο διαγώνισμα μόνο στο πρώτο τετράμηνο. Ο βαθμός του σε αυτά τα μαθήματα αποτελεί τον μέσο όρο τριών βαθμών, αυτών του πρώτου τετραμήνου, του δεύτερου τετραμήνου και της απολυτήριας εξέτασης. Στα υπόλοιπα μαθήματα της τελευταίας τάξης ΓΕΛ, πλην της Φυσικής Αγωγής προβλέπεται υποχρεωτικό ωριαίο διαγώνισμα και στο πρώτο και στο δεύτερο τετράμηνο.

Ο βαθμός του σε αυτά τα μαθήματα αποτελεί τον μέσο όρο δύο βαθμών, αυτών του πρώτου και του δεύτερου τετραμήνου.

– Η κρίσιμη Γ’ Λυκείου

Η Γ’ τάξη του Λυκείου (που ουσιαστικά αν τελικά προχωρήσει θα αφορά τους μαθητές που θα ξεκινήσουν φέτος τη Β’ τάξη της βαθμίδας) αναμορφώνεται πλήρως και μετατρέπεται σε ένα προπαρασκευαστικό έτος για την ανώτατη εκπαίδευση, για όσους φυσικά θέλουν να προχωρήσουν σε σπουδές, καθώς όποιος δεν το επιθυμεί μπορεί να πάρει το απολυτήριο χωρίς να δώσει εξετάσεις. Έτσι αυξάνονται οι ώρες εβδομαδιαίας διδασκαλίας των κρίσιμων ανά επιστημονικό πεδίο μαθημάτων (των μαθημάτων δηλαδή που εξετάζονται πανελλαδικά) ενώ εντάσσονται στα σχολεία δράσεις συνεργασίας και εθελοντισμού.

– Αντίο Λατινικά

Με «έξωση» απειλούνται από την εξεταστική διαδικασία για την εισαγωγή στην ανώτατη εκπαίδευση της χώρας τα Λατινικά, καθώς είναι πιθανόν να γίνουν δεκτές οι εισηγήσεις που έχει στη διάθεσή του ο Υπουργός Παιδείας για να μην εξετάζονται πλέον για την εισαγωγή στα τμήματα του Α’ Επιστημονικού Πεδίου (Ανθρωπιστικές Επιστήμες, Νομικές, Ψυχολογίες) αλλά αντί αυτού κάποιο μάθημα των Κοινωνικών Επιστημών.

– Οι Δέσμες είναι ακόμα εδώ!

Οι που θα ακολουθούν τις απολυτήριες στα σχολεία παραμένουν όπως είναι σήμερα με τέσσερα εξεταζόμενα μαθήματα ανά επιστημονικό πεδίο, στο πρότυπο των παλαιών Δεσμών που αποτέλεσαν άλλωστε και το μακροβιότερο σύστημα στην ιστορία των διαγωνισμών εισαγωγής στην ανώτατη εκπαίδευση της χώρας. Παραμένουν έτσι τα τέσσερα επιστημονικά πεδία στα οποία εξετάστηκαν φέτος οι υποψήφιοι για τα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ της χώρας (Ανθρωπιστικών Επιστημών, Θετικών Επιστημών, Επιστημών Υγείας και Επιστημών Πληροφορικής και Οικονομικών) και τα τέσσερα βασικά μαθήματα που εξετάστηκαν ανά πεδίο.

– Πότε το Απολυτήριο θα είναι «εισιτήριο» για το Πανεπιστήμιο

Δημιουργείται ζώνη «ελεύθερης πρόσβασης» των υποψηφίων για την ανώτατη εκπαίδευση μόνο με τον βαθμό του Απολυτηρίου. Αυτή θα αφορά τις σχολές και τα τμήματα «χαμηλής ζήτησης» της ανώτατης εκπαίδευσης της χώρας στα οποία μελλοντικά υποψήφιοι θα μπορούν να εγγράφονται μόνο με τον βαθμό του απολυτηρίου τους. Στην «απέναντι όχθη» και στις περιζήτητες σχολές των πανεπιστημίων και των ΤΕΙ θα υπάρχει κλειστός αριθμός «αρίστων» που θα επιλέγονται με την αυστηρή αξιολόγηση των .