Επιστολή – διαμαρτυρία για τον τρόπο διεξαγωγής των πανελλαδικών εξετάσεων στο μάθημα Γραμμικό Σχέδιο

ΠΑΙΔΕΙΑ 🕔05/07/2014 - 01:08 | Author: Newsroom

Επιστολή – διαμαρτυρία για τον τρόπο διεξαγωγής των πανελλαδικών εξετάσεων στο μάθημα Γραμμικό Σχέδιο

Αθήνα, 4-07-2014

ΑΝΟΙΧΤΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ

Προς τον Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων

Κοινοποίηση:

ΕΜΠ Τμήμα Αρχιτεκτόνων

ΤΕΙ Αθήνας (Σχολή Καλλιτεχνικών Σπουδών)

ΟΛΜΕ

Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων

ΣΑΔΑΣ

Το Σάββατο, 28 Ιουνίου 2014, έγιναν οι εξετάσεις στο ειδικό μάθημα του Γραμμικού Σχεδίου (ως τμήμα των Πανελληνίων Εξετάσεων).

Με αφορμή τις συγκεκριμένες εξετάσεις και τα σοβαρά προβλήματα που δημιουργήθηκαν θα θέλαμε να διατυπώσουμε για μια ακόμη φορά τις παρατηρήσεις και τις προτάσεις μας με σκοπό την βελτίωση της διαδικασίας και την αποφυγή παρόμοιων προβλημάτων στο μέλλον, με κύριο μέλημά μας την προστασία των μαθητών μας από την απίστευτη και άσκοπη ταλαιπωρία που υφίστανται αλλά και την προστασία του κύρους και της ουσίας των εξετάσεων.

Σε σχέση με την πρόσφατη εξέταση της 28/6 και συγκεκριμένα για το θέμα στο οποίο διαγωνίστηκαν οι υποψήφιοι θέλουμε να καταθέσουμε τις εξής παρατηρήσεις και επισημάνσεις:

1) Το θέμα παρουσιάζει αναντιστοιχία προβολών στο συσχετισμό των σχεδίων σε ευρεία κλίμακα, γεγονός που προκάλεσε καταιγισμό ερωτήσεων και σύγχυση στους μαθητές, ειδικά τους πιο καλά προετοιμασμένους, με αποτέλεσμα να χάσουν πολύτιμο χρόνο αναρωτώμενοι αν πρέπει να σχεδιάσουν αυτό που βλέπουν ή αυτό που θεωρούν σωστό.

2) Το θέμα χωράει “οριακά” στο χαρτί (πίνακα) που οι υποψήφιοι είχαν στη διάθεσή τους, με ελάχιστο περιθώριο λάθους στον αρχικό υπολογισμό, πράγμα που προκάλεσε πρόσθετο άγχος στους μαθητές.

3) Επιπλέον είναι ένα θέμα εξαιρετικά περίπλοκο σε αναφορά με το γνωστικό επίπεδο των υποψηφίων, για το οποίο κατά γενική ομολογία ΔΕΝ ΕΠΑΡΚΟΥΝ οι 6 ώρες που έχουν στην διάθεσή τους για να το σχεδιάσουν.

4) Μετά από 25 έτη αντίστοιχων εξετάσεων επανέρχεται ως επιλογή η χρήση του μολυβιού στην τελική παρουσίαση χωρίς να προσδιορίζεται σε ποιο τμήμα του έργου να χρησιμοποιηθεί μολύβι και σε ποιο να χρησιμοποιηθεί μελάνι. Η χρήση του μολυβιού μας βρίσκει γενικά σύμφωνους, δεδομένου ότι το μελάνι στη σχεδίαση χρησιμοποιείται όλο και λιγότερο ακόμα και στις σχολές, καθιστώντας την ικανότητα σχεδίασης μελανιού παρουσίασης μια παρωχημένη δεξιότητα. ΟΜΩΣ ο αιφνιδιασμός των μαθητών την ημέρα της εξέτασης και ενώ έχουν προετοιμαστεί σκληρά και πληρώνοντας μεγάλα χρηματικά ποσά σε υλικά και φροντιστηριακά μαθήματα (εφόσον το μάθημα δεν διδάσκεται σε όλα τα σχολεία) για σχεδίαση μελανιού λειτούργησε προσθετικά στο γενικότερο άγχος και την σύγχυση

5) Αλλοπρόσαλλη κατανομή των μορίων αξιολόγησης, π.χ. 15/100 για τη βαθμολόγηση του πλακόστρωτου (δηλαδή, υποθετικά ένα τέλειο καθόλα σχέδιο που ο μαθητής δεν πρόλαβε να σχεδιάσει το πλακόστρωτο, βαθμολογείται με 85/100, δηλαδή με 17/20).

Διαπιστώνοντας αυτά και άλλα προβλήματα, διατυπώσαμε την ημέρα της εξέτασης τα ερωτήματά μας στην επιτροπή και τους θεματοθέτες μεταφέροντας βεβαίως και τα ερωτήματα μεγάλου αριθμού υποψηφίων.

Οι απαντήσεις που λάβαμε δεν μας κάλυψαν, κάποιες ήταν προφορικές, ενώ η επιτροπή αποχώρησε νωρίς από το υπουργείο με αποτέλεσμα να μην μπορούμε να ζητήσουμε περαιτέρω διευκρινήσεις σε σχέση με την βαθμολόγηση.

Με γραπτές διευκρινήσεις διορθώθηκαν δύο (από τις πολλές) εσφαλμένες αριθμητικές καταγραφές στο θέμα.

Σε όλα τα εξεταστικά κέντρα παρατηρήθηκαν γενικευμένα φαινόμενα μεγάλης ταραχής και λιποθυμιών. Ειδικά στους φυσικώς αδύνατους μαθητές όπου εμείς αποτελούσαμε τις εξεταστικές επιτροπές , αντιμετωπίσαμε μαθητές και μαθήτριες που δήλωναν κλαίγοντας πως δεν πρόλαβαν παρά την παράταση που δόθηκε και εξέφραζαν την απογοήτευσή τους. Τι εξυπηρετεί άραγε η τόση ταλαιπωρία των παιδιών αυτών; Σε τι ωφελεί την διαδικασία επιλογής υποψηφίων;

Εμείς από την πλευρά μας καταβάλαμε κάθε προσπάθεια να ανταποκριθούμε στις απαιτήσεις της δύσκολης αυτής περίστασης. Συζητήσαμε εκτενώς και λεπτομερώς τον τρόπο βαθμολόγησης σε σχέση με τα προβλήματα που προκύπτουν εκ του θέματος και βαθμολογήσαμε τους Φ.Α. υποψηφίους καθώς και τα γραπτά των άλλων υποψηφίων αντικειμενικά, ισότιμα και με δίκαιο τρόπο.

Θέλουμε να υπενθυμίσουμε και να επισημάνουμε ότι όλα τα προηγούμενα χρόνια έχουμε προτείνει αρκετές βελτιωτικές κινήσεις για την εξέταση και την διδασκαλία του μαθήματος.

Φέτος, για μια ακόμη φορά και με δεδομένο όλον τον προβληματισμό που προέκυψε και διατυπώθηκε παραπάνω και τις συνακόλουθες διαπιστώσεις, θα θέλαμε να διατυπώσουμε τις προτάσεις μας με αυτήν την ανοιχτή επιστολή.

Ευελπιστούμε, αν και αμυδρά με βάση την προηγούμενη εμπειρία, πως η ηγεσία του υπουργείου θα δώσει την απαιτούμενη σημασία στις προτάσεις μας, οι οποίες απηχούν τόσο την αγωνία των υποψηφίων και των οικογενειών τους όσο και τις ουσιαστικές ανάγκες της εκπαίδευσης.

1. Είναι μεγάλη παιδαγωγική, κοινωνική αλλά και πρακτική ανάγκη να αρθεί η κατάργηση του μαθήματος του Γραμμικού, Τεχνικού, Ελεύθερου και Αρχιτεκτονικού σχεδίου από το Νέο Λύκειο και τα ΕΠΑΛ. Επιπλέον πρέπει να εξασφαλιστεί η δυνατότητα όλων των μαθητών να διδάσκονται το μάθημα επαρκώς στα πλαίσια του δημόσιου σχολείου χωρίς επιπλέον έξοδα για τις οικογένειές ειδικά αυτήν την εποχή της οικονομικής κρίσης.

2. Είναι απαραίτητη η συμμετοχή σε μόνιμη βάση εκπαιδευτικού Αρχιτέκτονα (ΠΕ12-02) στην επιτροπή θεμάτων για τις εξετάσεις του σχεδίου (ως λύτη αλλά και θεματοθέτη) καθώς οι εκπαιδευτικοί ΠΕ12-02 γνωρίζουν καλύτερα το επίπεδο των υποψηφίων και η παρουσία τους μπορεί να βοηθήσει να μην επαναληφθούν τα ίδια λάθη στο μέλλον.

3. Αν αυτό κριθεί σκόπιμο, να κοινοποιηθεί έγκαιρα και τυπικά ότι δεν απαιτείται πλέον η χρήση μελανιού στις εξετάσεις του γραμμικού σχεδίου και ότι στις εξετάσεις θα αξιολογείται περισσότερο η ικανότητα κατανόησης του σχεδίου από την ικανότητα τέλειας εκτέλεσής του με μελάνι, έτσι ώστε οι μαθητές να προετοιμαστούν κατάλληλα.

4. Να καταρτιστεί εκ νέου και να συγκεκριμενοποιηθεί η διδακτέα και η εξεταζόμενη ύλη των μαθημάτων σχεδίου της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και να προσδιοριστούν τα υλικά σχεδίασης.

Μετά τιμής

Οι βαθμολογητές στο μαθήμα του Γραμμικού Σχεδίου

ΠΕ12.02 Αρχιτέκτονες μηχανικοί

Loading...