ΓΙΩΡΓΟΣ Σ. ΜΠΟΥΡΔΑΡΑΣ

Χαρακτηριστικά κακής νομοθέτησης προσέλαβε εντός 24 ωρών, η κοινοβουλευτική περιπέτεια νομοσχεδίου του Υπουργείου Παιδείας, που υπό τον τίτλο «Ρυθμίσεις για την έρευνα και άλλες διατάξεις» κατατέθηκε χθες: Αποσύρθηκε νωρίς το μεσημέρι σήμερα, για να επανακατατεθεί ελάχιστες ώρες αργότερα, με διαφορετικό περιεχόμενο σε ορισμένα σημεία του.

Από την νέα εκδοχή, φαίνεται να απουσιάζει τουλάχιστον μία διάταξη, η οποία ήδη είχε προκαλέσει πολλές συζητήσεις, καθώς θεωρήθηκε ότι είχε «φωτογραφικό» χαρακτήρα για παλαιά υπόθεση του υπουργού Οικονομίας Γ. Σταθάκη, αφού αφορούσε υπόθεση οικονομικής διαχείρισης στο Πανεπιστήμιο Κρήτης. Αντιθέτως, παραμένουν στο επανακατατεθέν σχέδιο άλλες διατάξεις με ιδιαίτερο ενδιαφέρον: Α) Ρύθμιση η οποία φαίνεται να οδηγεί σε ανατροπές (συγχωνεύσεις) νηπιαγωγείων. Β) Διάταξη μέσω της οποίας καταργείται παλαιότερος νόμος που προέβλεπε ποινικές διώξεις για υπευθύνους-πρωταγωνιστές καταλήψεων σε σχολεία. Ως να μην έφθαναν αυτά και αρκετά άλλα, το επίμαχο σχέδιο νόμου ξεχωρίζει επίσης για το γεγονός ότι εξαιτίας επιλογών του επισπεύδοντος Υπουργείου, το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους στην Εκθεσή του δηλώνει πως αδυνατεί να υπολογίσει το κόστος που θα έχουν για τον κρατικό προϋπολογισμό συγκεκριμένες ρυθμίσεις, γεγονός το οποίο ουσιαστικά «ακυρώνει» την κρίσιμη αυτή κοινοβουλευτικά αμναγκαία διαδικασία «προϋπολογισμού» επί των νομοθετημάτων.

Η «κρίσιμη» διάταξη που φαίνεται να αφορά –μεταξύ άλλων εμπλεκομένων- τον κ. Σταθάκη, και η οποία αποσύρθηκε, ήταν η παράγραφος 7 του άρθρου 30: «Δαπάνες του Ειδικού Λογαριασμού Κονδυλίων Ερευνας του Πανεπιστημίου Κρήτης, διενεργηθείσες μεταξύ των ετών από 1996 έως και 2004, οι οποίες χαρακτηρίστηκαν ως «ανοίκειες πληρωμές» (βάσει Εκθέσεως διαχειριστικού Ελέγχου της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικής Επιθεώρησης, θεωρούνται εφεξής νόμιμες. Καταλογιστικές πράξεις καθώς και κάθε ποσό τόκων, προσαυξήσεων και λοιπών επιβαρύνσεων, εφόσον δεν έχουν εκτελεστεί, δεν εκτελούνται και τυχόν βεβαιωθέντα ποσά διαγράφονται».

Σημειώνεται ότι για υποθέσεις των ετών 2001-2004 είχε μέσω δικογραφίας προς τη Βουλή ζητηθεί η άρση της ασυλίας του κ. Σταθάκη. Η Ολομέλεια είχε με πλειοψηφία απορρίψει το αίτημα, ωστόσο η εν λόγω υπόθεση παραμένει θεωρητικά ανοικτή.

Νηπιαγωγεία

Με το άρθρο 35 σημειώνεται πως «η οργανικότητα των νηπιαγωγείων προσδιορίζεται με βάση την αντιστοιχία νηπιαγωγού προς αριθμό νηπίων και η οποία δεν μπορεί να είναι λιγότερο από 14 νήπια ανά νηπιαγωγό». Η προηγούμενη (αποσυρθείσα εκδοχή ανέφερε: «επανακαθορίζονται, από το σχολικό έτος 2016-2017, τα κριτήρια προσδιορισμού της οργανικότητας των νηπιαγωγείων. Ετσι ο ελάχιστος αριθμός απαιτούμενων νηπίων ανά νηπιαγωγό ορίζεται σε 14 από 7 που ισχύει. επίσης ορίζεται σε 25 προς 1, από 30 προς 1 που ισχύει η αναλογία νηπίων-θέσης νηπιαγωγού, για τις σχολικές μονάδες που λειτουργούν μέσα σε παιδικά κέντρα». Η ρύθμιση αυτή είναι που εκτιμάται ότι θα οδηγήσει σε συγχωνεύσεις νηπιαγωγείων που σήμερα λειτουργούν.

Περί καταλήψεων

Στο τέταρτο και τελευταίο κεφάλαιο του νομοσχεδίου, υπάρχει επίσης η ακόλουθη «λακωνική» διάταξη: «Ο ν.2811/2000 (Α’ 62) καταργείται». Το ΓΛΚ στην Εκθεσή του, επισημαίνει αναλυτικά: «Καταργείται η διάταξη που προβλέπει την ποινική δίωξη που ασκείται σε όποιον καθ’οιονδήποτε τρόπο παρεμποδίζει, διαταράσσει ή διακόπτει την ομαλή λειτουργία των δημόσιων σχολείων πρωτοβάθμιας ή δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, ή παρανόμως παραμένει στους χώρους λειτουργίας αυτών».

Ακοστολόγητη νομοθέτηση

Το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους σε κάθε νομοσχέδιο καλείται να αποτυπώσει σε Εκθεσή του έναν έγκυρο «προϋπολογισμό» κόστους των νομοθετημάτων, ώστε να γνωρίζουν οι βουλευτές τί ακριβώς ψηφίζουν ως ποσό επί του κρατικού προϋπολογισμού. Ωστόσο, στο συγκεκριμένο σχέδιο νόμου, διαβάζουμε: «Για την εν λόγω δαπάνη δεν εστάλησαν στοιχεία από το επισπεύδον Υπουργείου». Και αλλού: «Η εν λόγω δαπάνη δεν έχει προσδιορισθεί από το επισπεύδων Υπουργείο», «Το ύψος της εν λόγω δαπάνης εξαρτάται από την έκδοση Κοινής Υπουργικής Απόφασης», «Για την εν λόγω δαπάνη δεν εστάλησαν στοιχεία από το επισπεύδον Υπουργείο». Τέτοιες φράσεις υπάρχουν και σε άλλα σημεία της Εκθεσης. Πάντως, αίσθηση προκαλεί επισήμανση του βουλευτή του Ποταμιού κ. Γ. Μαυρωτά σύμφωνα με την οποία, άλλη διάταξη του εν λόγω νομοσχεδίου, είναι «φωτογραφική» για τη σύζυγο του πρωθυπουργού, καθώς προβλέπει δυνατότητα –υπό προϋποθέσεις- να μεταταγεί σε θέση βοηθού πανεπιστημιακού καθηγητή, εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας ή της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.