Στη Θερινή Εκπαιδευτική Ημερίδα της ESA στο Διαστημικό Κέντρο Έρευνας και Τεχνολογίας της ESA (ESTEC) στο Νόρντβαικ της Ολλανδίας, από τις 8 έως τις 10 Ιουλίου, συμμετείχαν πάνω από 100 εκπαιδευτικοί της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης από 18 κράτη μέλη της ESA, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα. Εκεί έμαθαν πώς να χρησιμοποιούν το διάστημα ως πλαίσιο για να διδάξουν θέματα STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics) στις τάξεις τους.

Για πρώτη φορά από την ύπαρξή του, το εργαστήριο ήταν για δασκάλους της πρωτοβάθμιας όσο και καθηγητές δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, με πρακτικές συνεδρίες προσαρμοσμένες και για τις δύο ομάδες. Το εντατικό πρόγραμμα επικεντρώθηκε σε 5 κεντρικά θέματα: τη βαρύτητα, το ηλιακό σύστημα, την παρατήρηση της Γης, το φως και τις επανδρωμένες διαστημικές πτήσεις. Το workshop αναπτύχθηκε γύρω από αυτά τα ευρέα θέματα, και παρείχε στους καθηγητές εργαλεία που τροφοδοτούν την έμπνευση και το κίνητρο και μπορούν να τα χρησιμοποιήσουν κατά τη διδασκαλία με τα μαθήματα που σχετίζονται με τα STEM.

”Προτίθεμαι να χρησιμοποιήσω ένα πολύ μεγάλο μέρος των όσων ήμουν σε θέση να πειραματιστώ, μαζί με τους μαθητές μου. Όλα τα θέματα που καλύψαμε μέχρι τώρα συνδέονται άμεσα με την επιστήμη που διερευνούμε στην τάξη μου. Το προσιτό υλικό που χρησιμοποιείται και ο διασκεδαστικός τρόπος που θα παρουσιαστούν όλα τα πειράματα και οι δραστηριότητες στους μαθητές μου θα τους εμπνεύσει και να τους κάνει να ζητήσουν για όλο και περισσότερα! “, δήλωσε η Αλεξάνδρα Πολίτη, μια Ελληνίδα εκπαιδευτικός που εργάζεται στο Ηνωμένο Βασίλειο.

Κορυφαίοι στο είδος τους ειδικοί του διαστήματος ήταν παρόντες στην ημερίδα, όπως ο αστροναύτης της ESA André Kuipers, ο επιστήμονας του προγράμματος Rosetta Mat Taylor, ο βραβευμένος ηλιακός αστροφυσικός Pål Brekke, και ο Διευθυντής του Copernicus Space Segment της ESA Guido Levrini. Στους εκπαιδευτικούς δόθηκε άνευ προηγουμένου πρόσβαση σε εμπιστευτικές πληροφορίες από τους ανθρώπους που εμπλέκονται άμεσα στα διάφορα διαστημικά προγράμματα. Είχαν επίσης την ευκαιρία να υποβάλουν ερωτήσεις και να ανταλλάξουν λίγα λόγια με αυτούς τους κορυφαίους επιστήμονες.

Όσοι παρουσίασαν ήταν επίσης εντυπωσιασμένοι από το έντονο ενδιαφέρον που επέδειξε το κοινό τους, και αναγνώρισαν τη σημασία των εκπαιδευτικών στο να ενθαρρύνουν τους μαθητές να ακολουθήσουν σπουδές και επαγγελματική σταδιοδρομία που σχετίζονται με την επιστήμη και την τεχνολογία.

Ένας δάσκαλος είπε: “Αγαπώ τη διδασκαλία της επιστήμης και του διαστήματος, και το επόμενο έτος θα διδάξω σε ένα δημοτικό σχολείο (4-8 ετών), και αισθανόμουν ανασφαλής για το πώς να εισαγάγω διαστημικές έννοιες σε τόσο νεαρή ηλικία. Ωστόσο, οι ιδέες και οι έννοιες που θίξαμε στο εργαστήριο ήταν απλά φανταστικές, και ανυπομονώ πραγματικά να φέρω αυτές τις ιδέες στην τάξη μου, τον Σεπτέμβριο.”

Περισσότερα από 15 πρακτικά μαθήματα απέδειξαν πώς το διάστημα μπορεί να χρησιμοποιηθεί κατά τη διδασκαλία και την εκμάθηση μαθημάτων STEM. Ένας από τους δασκάλους συνοψίζοντας την εμπειρία της είπε: “Μου άρεσε πολύ ο ενθουσιασμός όλων των ανθρώπων που ενεπλάκησαν. Όλοι οι ομιλητές ήταν ενθουσιασμένοι με αυτό που παρουσίαζαν. Μου αρέσει επίσης το γεγονός ότι οι εκπαιδευτές έδειξαν ενδιαφέρον προς το κοινό τους, και ότι απάντησαν σε κάθε μεμονωμένη ερώτηση. Πριν έρθω εδώ, δεν περίμενα να αντιμετωπιστώ ως ένα πολύ σημαντικό πρόσωπο. Λένε ότι οι εκπαιδευτικοί της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης είναι ζωτικής σημασίας για την παροχή κινήτρων στα παιδιά να σπουδάσουν την επιστήμη και το να κάνουμε έρευνα ήταν πραγματικά όμορφο. Ευχαριστώ! ”

Οι εκπαιδευτικοί έφυγαν από το εργαστήριο με μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση και ενθουσιασμό για τη διδασκαλία μαθημάτων σχετικά με τα STEM. “Τώρα έχω περισσότερη εμπιστοσύνη και τη γνώση για να δοκιμάσω νέες εμπειρίες και να βελτιώσω τις εκπαιδευτικές μεθοδολογίες στην τάξη», έγραψε ένας από τους καθηγητές στην έρευνα αξιολόγησης.

Ο ρόλος των εθνικών γραφείων ESERO τονίστηκε κατά τη διάρκεια του εργαστηρίου. Καθώς αποτελούν τα χέρια λειτουργίας της ESA σε εθνικό επίπεδο, προσφέρουν πόρους και συμβουλές στους εκπαιδευτικούς που θέλουν να χρησιμοποιούν το διάστημα ως ένα συναρπαστικό και εμπνευσμένο πλαίσιο στην καθημερινή τους διδασκαλία.
Η ESA, μέσω των προγραμμάτων της και το Γραφείο Εκπαίδευσης, είναι εδώ για να βεβαιώνει πως το διάστημα προσδίδει αξία στους πολίτες και έμπνευση για τις επόμενες γενιές.

ΠΜ, Πηγή: ESA