Τις τελευταίες ημέρες έχουν δει το φως της δημοσιότητας πολλές αναφορές σχετικά με την πρόθεση του Υπουργείου Παιδείας να επιβληθεί στα ιδιωτικά σχολεία καθεστώς δημοσίου… ελέγχου, σύμφωνα με το οποίο στις απολυτήριες εξετάσεις της Γ΄ Γυμνασίου και Γ΄ Λυκείου, τα θέματα των τελικών εξετάσεων σε κάθε μάθημα θα αποτελούν αποκλειστική ευθύνη δυο καθηγητών του Δημοσίου, οι οποίοι και θα βαθμολογούν τα γραπτά των μαθητών. Οι ίδιοι θα έχουν και την ευθύνη της έκδοσης των απολυτηρίων. Στο Σύλλογο διδασκόντων του ιδιωτικού σχολείου απομένει μόνο ο έλεγχος των απουσιών και της διαγωγής.

Η «Συντονιστική Επιτροπή », αναμένοντας σχετική πρόσκληση για ενημέρωση και συζήτηση από τον Υπουργό ή στελέχη του Υπουργείου Παιδείας, αφού οι γονείς δεν μπορεί και δεν πρέπει να απουσιάζουν από το σχετικό διάλογο, θέλει να καταστήσει σαφές ότι:

1. Ο ρόλος του ιδιωτικού εκπαιδευτικού ως ισότιμου λειτουργού της Παιδείας είναι θεσμικά κατοχυρωμένος και η υποβάθμισή του θα είχε σοβαρές συνέπειες, τόσο στην ψυχολογία του ίδιου του εκπαιδευτικού και στο έργο που προσφέρει, όσο και στον τρόπο που θα τον αντιμετώπιζαν οι μαθητές και στην περαιτέρω συνεργασία τους.

2. Το επιχείρημα που προβάλλεται πως ο έλεγχος από το Δημόσιο επιβάλλεται γιατί κάποια ιδιωτικά «χαρίζουν» βαθμούς, ανατρέπεται από τα στοιχεία του ίδιου του Υπουργείου Παιδείας : στις πανελλαδικές εξετάσεις (τη μόνη κοινή για όλους τους μαθητές και αναμφισβήτητα αδιάβλητη διαδικασία αξιολόγησης) ο μέσος όρος των βαθμών που πέτυχαν οι μαθητές το 2014 ήταν:

• Δημόσια Λύκεια: 12.1

• Δημόσια Πρότυπα – Πειραματικά Λύκεια : 14

• Ιδιωτικά Λύκεια : 15

Το Υπουργείο Παιδείας έχει στη διάθεσή του όλες τις βαθμολογίες όλων των μαθητών ιδιωτικών και δημοσίων σχολείων. Είναι πολύ απλό, αν θέλει, να ελέγξει σε ποια σχολεία ο μέσος όρος των ενδοσχολικών εξετάσεων αποκλίνει ιδιαίτερα από το μέσο όρο των αντίστοιχων πανελλαδικών και να παρέμβει.

3. Η ισονομία των μαθητών απαιτεί τα απολυτήρια και κάθε είδους πιστοποίηση να δίνεται μέσα από κοινές για όλους διαδικασίες. Αν για να διασφαλιστεί η εγκυρότητα των τίτλων σπουδών χρειάζεται «εξωσχολική επιτήρηση», αυτό θα πρέπει να ισχύσει για το σύνολο των σχολείων της χώρας, δημόσια και ιδιωτικά.

Το εκπαιδευτικό έργο που παράγεται στα ιδιωτικά σχολεία, αποτέλεσμα κοινής προσπάθειας μαθητών, καθηγητών και σχολείου, είναι – όπως δείχνουν και τα αποτελέσματα – στη σωστή κατεύθυνση. Θα είμαστε αρωγοί σε κάθε ενέργεια που στοχεύει στην περαιτέρω βελτίωση αυτού του έργου, αλλά θα είμαστε αντίθετοι σε κάθε απόπειρα υποβάθμισης και απαξίωσης των σχολείων που φοιτούν τα παιδιά μας.=