Απόφαση της Συνέλευσης του Συντονισμού στις 15/6 για την εκπαίδευση των παιδιών των προσφύγων και των μεταναστών και η νομοθεσία

ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΗΣ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗΣ ΤΕΤΑΡΤΗ 15/6, ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΤΩΝ ΠΡΟΣΦΥΓΩΝ ΚΑΙ ΜΕΤΑΝΑΣΤΩΝ

Στην γκετοποίηση των προσφυγόπουλων προσανατολίζεται το Υπουργείο παιδείας και η ελληνική κυβέρνηση, σχετικά με το ζήτημα της εκπαίδευσης των παιδιών προσφύγων και μεταναστών σχολικής ηλικίας, δημιουργώντας δομές εντός των στρατοπέδων.

Βασικά χαρακτηριστικά των δομών αυτών, απ’ ότι φαίνεται, θα είναι:

  • Η λειτουργία τους έξω από το δημόσιο σύστημα εκπαίδευσης, μέσα στα στρατόπεδα ή και σε χώρους εκτός αυτών
  • Με προσωπικό με σχέσεις εργασίας που θα καλύπτονται από εθελοντές, από εργαζόμενους σε ΜΚΟ, από προγράμματα ΕΣΠΑ κοινωφελούς εργασίας, ακόμα και προγράμματα ΕΣΠΑ εθελοντικής εργασίας

Είναι χαρακτηριστικό ότι ενώ οι εγγραφές στα δημοτικά και νηπιαγωγεία ολοκληρώνονται στις 21/6, το Υπουργείο Παιδείας, άφησε εσκεμμένα να κυλήσει ο χρόνος χωρίς να έχουν εγγραφεί τα χιλιάδες προσφυγόπουλα 4-18 ετών στα δημόσια σχολεία ούτε τα κάτω των 4 ετών στους παιδικούς και βρεφονηπιακούς σταθμούς. Αυτό σημαίνει ότι οι Διευθύνσεις Εκπαίδευσης σε όλη την Ελλάδα θα δώσουν στοιχεία για το αναγκαίο εκπαιδευτικό προσωπικό χωρίς να υπολογίζουν τα χιλιάδες παιδιά προσφύγων και μεταναστών! Η πολιτική αυτή επιλογή του Υπουργείου στοχεύει στην αποφυγή εγγραφής στο δημόσιο σύστημα εκπαίδευσης. Έπρεπε το Υπουργείο να έχει μεριμνήσει ώστε να έχουν εγγραφεί ήδη αυτά τα παιδιά και να προσλάβει όλο το απαιτούμενο προσωπικό για την κάλυψη όλων των εκπαιδευτικών αναγκών.

Κι ενώ συμβαίνει αυτό, ο Συντονισμός έχει δεχτεί πλήθος καταγγελιών όπου η διοίκηση θέτει εμπόδια, επιδιώκει να ακυρώσει τις εγγραφές, με πρόσχημα τη συνολική νομοθετική ρύθμιση που θα κάνει η κυβέρνηση, την αντιμετώπιση του θέματος το Σεπτέμβριο κ.λπ. Η παρέμβαση των εκπαιδευτικών σωματείων έχει ακυρώσει αυτές τις προσπάθειες και έχουν εγγραφεί δεκάδες παιδιά στα σχολεία, αριθμός όμως εξαιρετικά μικρός σε σχέση με τον πραγματικό αριθμό των προσφυγόπουλων.

Με βάση τα παραπάνω και την πλούσια συζήτηση που έγινε, η Συνέλευση αποφασίζει:

Βασικοί άξονες των αιτημάτων μας:

  1. Η εκπαίδευση αποτελεί βασικό δικαίωμα όλων και επομένως πρέπει να παρέχεται δωρεάν και δημόσια σε όλα τα παιδιά που ζουν στην Ελλάδα συμπεριλαμβανομένων και των παιδιών των προσφύγων και των μεταναστών. Το κράτος είναι υποχρεωμένο να διευκολύνει αποφασιστικά ώστε όλα τα παιδιά και όλες οι ομάδες πολιτών να ξεπεράσουν τυχόν δυσκολίες και δυστοκίες και να κάνει την εκπαίδευση ελκυστική σε όλες και όλους και τα δημόσια σχολεία χώρο κάλυψης των εκπαιδευτικών αναγκών του κάθε μαθητή.
  2. Η εκπαίδευση των παιδιών των προσφύγων και των μεταναστών χρειάζεται να πραγματοποιηθεί μέσα στα δημόσια σχολεία και νηπιαγωγεία, μαζί με τα υπόλοιπα παιδιά, με συνθήκες συνεκπαίδευσης. Καταγγέλουμε οποιαδήποτε απόπειρα, με κάθε δικαιολογία, να δημιουργηθούν χώροι “εκπαίδευσης” γκέτο, μακριά από τα δημόσια σχολεία είτε μέσα σε αυτά αλλά εκτός της κανονικής τους λειτουργίας.
  1. Η εκπαίδευση των παιδιών των προσφύγων και μεταναστών χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή γιατί τα παιδιά αυτά έχουν στερηθεί την εκπαίδευση για μεγάλο χρονικό διάστημα και έχουν ιδιαίτερα τραυματικές εμπειρίες. Γι’ αυτό χρειάζονται επαγγελματίες εκπαιδευτικοί με σταθερές σχέσεις εργασίας μέσα από μαζικούς διορισμούς μόνιμου προσωπικού.

Απαιτούμε:

– Εγγραφή όλων των παιδιών προσφύγων και μεταναστών στο δημόσιο σύστημα εκπαίδευσης καθώς και των κάτω των 4 ετών στους παιδικούς και βρεφονηπιακούς σταθμούς χωρίς προϋποθέσεις

-Πρόβλεψη για τη δωρεάν μεταφορά τους στα σχολεία

-Ίδρυση ολιγομελών τάξεων υποδοχής και τμημάτων ένταξης παντού

-Πρόσθετες υποστηρικτικές δομές για τις ευπαθείς ομάδες

-Δωρεάν σίτιση και πλήρη υγειονομική περίθαλψη για όλους τους μαθητές/τριες

-Μαζικοί διορισμοί μόνιμου προσωπικού για την κάλυψη όλων των εκπαιδευτικών αναγκών

Για το επόμενο διάστημα:

– Συμβάλλουμε με παρεμβάσεις σε όλους τους χώρους όπου ζουν οι πρόσφυγες και οι μετανάστες ώστε να συγκεντρωθούν μαζικά τα αιτήματα των γονιών για εγγραφή των παιδιών τους στη δημόσια εκπαίδευση και να κατατεθούν από τους ίδιους τους γονείς με την βοήθειά μας όπου χρειάζεται, στα σχολεία και νηπιαγωγεία μέχρι τις 21/6

-Όλο το καλοκαίρι μεγιστοποιούμε τις παρεμβάσεις μας για αυτό το ζήτημα ώστε όταν ανοίγουν τα σχολεία 1/9, να κατατεθούν χιλιάδες αιτήματα για εγγραφές στα δημόσια σχολεία

-Οργανώνουμε Συνέντευξη Τύπου για το συγκεκριμένο ζήτημα με όλες τις πρωτοβουλίες, αλληλέγγυες ομάδες, οργανώσεις κ.λπ.

-Προετοιμάζουμε συγκέντρωση στο Υπουργείο Παιδείας για την διεκδίκηση των αιτημάτων

-Καλούμε τα συνδικάτα να πάρουν αντίστοιχες αποφάσεις

Ενημέρωση σχετικά με τις εγγραφές

Ο σχετικός με τις εγγραφές νόμος είναι ο Ν 4251/2014: Κώδικας Μετανάστευσης και Κοινωνικής Ενταξης και λοιπές διατάξεις. (618697)

Επισυνάπτουμε με ξεχωριστό αρχείο τα βασικά σημεία που μας ενδιαφέρουν και σημειώνουμε τα εξής:

  1. Η νομοθεσία είναι σαφής. Τα παιδιά των προσφύγων και των μεταναστών γράφονται στη δημόσια εκπαίδευση ακόμα και αν τα έγγραφα είναι ελλειπή ν.4251/2014 άρθρο 21, παρ. 8. Ελλείψεις σε έγγραφα όπως πιστοποίηση εμβολίων, αδυναμία απόδειξης διεύθυνσης κατοικίας, πιστοποιητικά κ.λπ. δεν αποτελούν εμπόδιο για την εγγραφή τους.
  2. Σε περίπτωση που τα στοιχεία των παιδιών είναι καταγεγραμμένα λάθος (π.χ. χρονολογία γέννησης), τα παιδιά γράφονται χωρίς κανένα εμπόδιο στα σχολεία και στη συνέχεια η οικογένεια μπορεί να απευθυνθεί στο Συμβούλιο Μεταναστών για να την παραπέμψει στις αρμόδιες υπηρεσίες για αλλαγή των στοιχείων.
  3. Για ασυνόδευτα παιδιά χρειάζεται να απευθύνονται στην Ύπατη Αρμοστία

Σε περίπτωση που η διοίκηση χρησιμοποιήσει διάφορα προσκόμματα για να αποτρέψει την εγγραφή, ο κηδεμόνας δικαιούται να ζητήσει να παραληφθούν τα χαρτιά του και η αίτησή του και να υπάρξει αιτιολογημένη και έγγραφη άρνηση εγγραφής από την υπηρεσία.

Η νομοθεσία που αφορά τις εγγραφές στη δημόσια εκπαίδευση των παιδών προσφύγων και μεταναστών

Ν 4251/2014: Κώδικας Μετανάστευσης και Κοινωνικής Ενταξης και λοιπές διατάξεις. (618697)

Αρθρο :21
Πληροφορίες Νομολογίας & Αρθρογραφίας :1
Κατ’Εξουσιοδότηση εκδοθείσα Νομοθεσία : 2

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΣΤ

ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ, ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ ΚΑΙ ΚΥΡΩΣΕΙΣ ΠΟΛΙΤΩΝ ΤΡΙΤΩΝ ΧΩΡΩΝ

Αρθρο 21

Κοινά δικαιώματα πολιτών τρίτων χωρών

  1. Οι πολίτες τρίτων χωρών που διαμένουν νομίμως στη χώρα έχουν ελευθερία κίνησης και εγκατάστασης στο σύνολο της επικράτειας. Με προεδρικό διάταγμα, που εκδίδεται ύστερα από πρόταση των Υπουργών Εσωτερικών, Εξωτερικών, Εθνικής Άμυνας και Δημόσιας Τάξης και

Προστασίας του Πολίτη, μπορεί να απαγορεύεται, για λόγους δημόσιου συμφέροντος, η διαμονή ή η εγκατάσταση τους σε ορισμένες γεωγραφικές περιοχές της Χώρας.

  1. Οι πολίτες τρίτων χωρών που διαμένουν νόμιμα στην Ελλάδα ασφαλίζονται στους οικείους

ασφαλιστικούς οργανισμούς και έχουν τα ίδια ασφαλιστικά δικαιώματα με τους ημεδαπούς.

  1. Οι διατάξεις του ν.δ. 57/1973, όπως κάθε φορά ισχύει, για την κοινωνική προστασία,

εφαρμόζονται και στους πολίτες τρίτων χωρών που διαμένουν νόμιμα στην Ελλάδα.

  1. Οι κρατούμενοι πολίτες τρίτων χωρών ενημερώνονται, σε γλώσσα την οποία κατανοούν,

αμέσως μετά την εισαγωγή τους σε ίδρυμα, για τους κανόνες διαβίωσης τους σε αυτό, καθώς και

για τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις τους. Διευκολύνεται, επίσης, η επικοινωνία τους με

διπλωματικούς ή προξενικούς υπαλλήλους του Κράτους, του οποίου έχουν την ιθαγένεια ή από το

οποίο προέρχονται, καθώς και με τους πληρεξούσιους δικηγόρους τους.

  1. Οι πράξεις που προβλέπονται στα άρθρα 1 και 2 του ν. 927/1979 (Α 139) και στην παρ. 1 του

άρθρου 16 του ν. 3304/2005 (Α 16) διώκονται αυτεπαγγέλτως.

  1. Η ισχύς της άδειας διαμονής, υπό την επιφύλαξη ειδικότερων ρυθμίσεων του παρόντος Κώδικα,

δεν θίγεται από προσωρινές απουσίες που δεν υπερβαίνουν τους έξι μήνες ετησίως ούτε από

απουσίες μεγαλύτερης διάρκειας για την εκπλήρωση υποχρεωτικής στρατιωτικής θητείας ή από μία απουσία δώδεκα συναπτών μηνών κατ` ανώτατο όριο για σοβαρούς λόγους, ιδίως εγκυμοσύνη και μητρότητα, σοβαρή ασθένεια ή σπουδές ή επαγγελματική κατάρτιση σε άλλο κράτος – μέλος ή

τρίτη χώρα.

  1. Ανήλικοι πολίτες τρίτων χωρών, που διαμένουν στην ελληνική επικράτεια, υπάγονται στην

υποχρεωτική σχολική φοίτηση, όπως και οι ημεδαποί. Οι ανήλικοι πολίτες τρίτων χωρών, που

φοιτούν σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, έχουν, χωρίς περιορισμούς, πρόσβαση στις

δραστηριότητες της σχολικής ή εκπαιδευτικής κοινότητας.

  1. Για την εγγραφή ανήλικων πολιτών τρίτων χωρών στα ελληνικά σχολεία, όλων των βαθμίδων, απαιτούνται τα αντίστοιχα με τα προβλεπόμενα για τους ημεδαπούς δικαιολογητικά. Κατ εξαίρεση, με ελλιπή δικαιολογητικά μπορεί να εγγράφονται στα δημόσια σχολεία και τέκνα πολιτών τρίτων χωρών, εφόσον:

α. Προστατεύονται από το ελληνικό κράτος ως δικαιούχοι διεθνούς προστασίας και όσων τελούν υπό την προστασία της`Υπατης Αρμοστείας των Ηνωμένων Εθνών.

β. Προέρχονται από περιοχές, στις οποίες επικρατεί έκρυθμη κατάσταση.

γ. Εχουν υποβάλει αίτηση διεθνούς προστασίας.

δ. Είναι πολίτες τρίτων χωρών που διαμένουν στην Ελλάδα, ακόμη και αν δεν έχει ρυθμισθεί η

νόμιμη διαμονή τους σε αυτή.

  1. Με απόφαση του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων μπορεί να καθορίζονται οι όροι και οι

προϋποθέσεις αναγνώρισης τίτλων σπουδών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που αποκτήθηκαν στη χώρα προέλευσης και οι προϋποθέσεις κατάταξης σε βαθμίδες του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος, καθώς και εγγραφής μαθητών, οι οποίοι είναι πολίτες τρίτων χωρών, στα δημόσια σχολεία. Με όμοια απόφαση μπορεί να ρυθμίζονται θέματα προαιρετικής διδασκαλίας της μητρικής γλώσσας και πολιτισμού εκεί όπου υπάρχει ικανός αριθμός μαθητών που ενδιαφέρονται, στο πλαίσιο των ενισχυτικών δράσεων του Υπουργεί ου Παιδείας και θρησκευμάτων και να καθορίζονται, η εργασιακή σχέση και τα προσόντα των εκπαιδευτικών που θα διδάσκουν τη μητρική γλώσσα και τα στοιχεία πολιτισμού της χώρας προέλευσης τους.

  1. Υπό την επιφύλαξη ειδικότερων διατάξεων της κείμενης νομοθεσίας, πολίτες τρίτων χωρών,

που έχουν αποφοιτήσει από τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση στην Ελλάδα, έχουν πρόσβαση στην

τριτοβάθμια εκπαίδευση, υπό τους αυτούς όρους και προϋποθέσεις, όπως και οι ημεδαποί.

  1. Για την άσκηση οποιασδήποτε επαγγελματικής δραστηριότητας από πολίτες τρίτων χωρών

και εφόσον πληρούνται οι λοιπές νόμιμες προϋποθέσεις δεν απαιτείται η προσκόμιση πιστοποιητικού αμοιβαιότητας.