Ανακοίνωση της Ομάδας Αναπληρωτών Γεωλόγων για τις γ αναθέσεις

Η ισοπέδωση της δημόσιας δωρεάν παιδείας και η αντιμετώπιση των χιλιάδων κενών, ελλείψει διορισμών, με καθαρά ψυχρό, λογιστικό και ανορθολογικό τρόπο

(-Έ ψιτ, εσύ! Γιατί δεν είσαι στην τάξη να διδάσκεις και κάνουν κενό τα παιδιά;

-Μα, σφουγγαρίζω, η καθαρίστρια είμαι..

–Δεν έχει σημασία, τώρα έχεις γ ανάθεση γεωγραφία και έχεις ήδη αργήσει για μάθημα!)

πέρασε πριν λίγες μέρες σε νέα επίπεδα.

Το Υπ. Παιδείας μετά την κατάργηση μείωσης ωραρίου των υπευθύνων εργαστηρίων Φυσικών Επιστημών, μετά τη μείωση των ωρών διδασκαλίας της Γεωλογίας-Γεωγραφίας παρά την αντίθετη εισήγηση του ΙΕΠ (4799/24-06-2016), ενημέρωσε μόλις πριν λίγες μέρες (01/09/16) για την τροποποίηση-συμπλήρωση των αναθέσεων (με ημερομηνία 25/08/2016 Α.Π. 136680/Δ2) που ανακοινώθηκαν τον περασμένο Ιούνη. Σε αυτές εγκαινιάστηκε ο θεσμός της γ ανάθεσης, μιας και δεν ήταν αρκετό χτύπημα για τους μαθητές, τους καθηγητές, την επιστήμη που εκπροσωπεί κάθε κλάδος και την κοινή λογική η κατάχρηση της β ανάθεση.

Ίσως αντί επιχειρηματολογίας κατά της απόφασης για την γ ανάθεση του μαθήματος «Γεωλογία-Γεωγραφία» θα ήταν αρκετό απλά να απαριθμήσουμε τις 34 (!!) περίπου ειδικότητες –μεταξύ των οποίων ηλεκτρολόγοι, μηχανολόγοι, ναυπηγοί, κλωστοϋφαντουργοί, τεχνολόγοι ιατρικών οργάνων, ιχθυοκόμοι, ανθοκόμοι, τεχνολόγοι τροφίμων..ίσως στο τέλος της λίστας συναντήσουμε και τους power rangers!- στις οποίες δίνεται η δυνατότητα πλέον να διδάξουν το συγκεκριμένο μάθημα. Θα αναρωτιόμασταν ποιοι ακόμα μπορεί να χωρούσαν αν δεν υπήρχαν τα «ακραιφνώς επιστημονικά και παιδαγωγικά κριτήρια» -που όλος τυχαίως ποτέ δεν δημοσιοποιούνται- στα οποία βασίστηκαν οι γ αναθέσεις που επικαλείται το υπουργείο, αν δεν υπήρχε ο φόβος να δοθούν ιδέες…

Ειρήσθω εν παρόδω, με την ίδια απόφαση και μετά τις 30 Σεπτεμβρίου, καταργείται το ανώτατο όριο των 11 ωρών στις β αναθέσεις καθώς «οι διδακτικές ώρες της δεύτερης ανάθεσης ή της δεύτερης ειδικότητας μπορούν να υπερβούν τις έντεκα (11), μετά από σχετική απόφαση του ΠΥΣΔΕ». Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με τις γ αναθέσεις και την κλασσική δικαιολογία του υπουργείου περί οικονομικής κρίσης και έλλειψης κονδυλίων, θα έχει ως αποτέλεσμα οι πάντες να διδάσκουν τα πάντα καταργώντας εκτός από την ποιότητα της παρεχόμενης παιδείας, κάθε έννοια ισονομίας, συνέπειας, σοβαρότητας και σεβασμού στους εκπαιδευτικούς, τους μαθητές και τους γονείς τους!

Ήδη με το προηγούμενο καθεστώς της β ανάθεσης του μαθήματος «Γεωλογία- Γεωγραφία» από πέντε ειδικότητες (Φυσικών, Χημικών, Βιολόγων, Μαθηματικών και Οικιακής οικονομίας), καλύφθηκαν 12.247 από τις 18.709 ώρες της Α΄ και Β΄ Γυμνασίου (Γενική Δ/νση Προσωπικού Α΄θμιας&Β΄θμιας Εκπαίδευσης, Δ/νση Διοίκησης Προσωπικού Β΄ΘΜΙΑΣ Εκπαίδευσης, Τμήμα Γ΄, Αρ. Πρωτ. 124982/Ε2/04-08-2015).

Πρακτική που αποτελεί παγκόσμια πρωτοτυπία, στην πλέον σεισμογενή χώρα της Ευρώπης το αντίστοιχο μάθημα να διδάσκεται κατά πολύ περισσότερο (66%) από καθηγητές με δεύτερη ανάθεση παρά από πρώτη. Για να προλάβουμε τη σκέψη κάποιου «καλοπροαίρετου» ότι τα ίδια οφέλη που προκύπτουν από τις δευτερότριτες αναθέσεις απολαμβάνουν και οι γεωλόγοι, αναφέρουμε ότι ο αριθμός των μονίμων ΠΕ04.05 (730, χωρίς να λαμβάνονται υπόψη οι τελευταίες συνταξιοδοτήσεις) δεν φτάνει να καλύψει τις ώρες τους της γεωλογίας-γεωγραφίας, πόσο μάλλον τις ώρες άλλων ειδικοτήτων.

Υπενθυμίζεται επίσης ότι με τις πρόσφατες αλλαγές στο ωρολόγιο πρόγραμμα του γυμνασίου, η εξοικείωση των μαθητών με τηναντιμετώπιση των σεισμικών κινδύνων, την ηφαιστειότητα, τη γεωθερμική ενέργεια, τον ορυκτό πλούτο της χώρας και με άλλες έννοιες γεωλογικού περιεχομένου ελαχιστοποιήθηκε ακόμα περισσότερο καθώς η διδασκαλία του μαθήματος περιορίστηκε σε μόλις 3 ώρες σε ολόκληρο το φάσμα της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης!

Επιπρόσθετα, η απόφαση για τις γ αναθέσεις έχει δυστυχώς και μια άλλη παράμετρο με άμεσο αντίκτυπο στον καθορισμό των λειτουργικών κενών ΠΕ04.05. Δεν ήταν αρκετό που πολλά ΠΥΣΔΕ-όπως αυτό της Α΄ Αθήνας, της Αρκαδίας, των Τρικάλων– κατά τις συνεδριάσεις τους για τις τοποθετήσεις υπεραρίθμων, σε διάθεση κ.λ.π. δήλωναν τις προς κάλυψη ώρες γεωλογίας-γεωγραφίας ΕΝΙΑΙΑ ως ΠΕ04, αλλά με την καθυστερημένη ανακοίνωση της τροποποίησης των αναθέσεων, πιθανόν σε πολλά σχολεία να έχουν καταλήξει ώρες του εν λόγω μαθήματος σε μαθηματικούς ΠΕ03 με β ανάθεση σύμφωνα με το προηγούμενο ΦΕΚ αναθέσεων. Κάτι τέτοιο όμως δεν προβλέπεται -από 25/08/2016- παρά μόνο μετά τις 30 Σεπτεμβρίου και σε ειδικές περιπτώσεις, γεγονός που καθιστά επιβεβλημένη την επανάληψη των συνεδριάσεων των συλλόγων διδασκόντων, των ΠΥΣΔΕ καθώς και των στοιχείων που έχουν συμπληρωθεί στο ηλεκτρονικό σύστημα myschool ώστε να επαναϋπολογιστούν ορθά τα λειτουργικά κενά της ειδικότητας των γεωλόγων.

Η Ομάδα Αναπληρωτών Γεωλόγων, πιστή στις αρχές της ισονομίας, αξιοκρατίας, διαφάνειας, και παροχής ίσων ευκαιριών, ζητά:

  • Επαναϋπολογισμό των λειτουργικών κενών ΠΕ04.50 λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω.
  • Άμεση κατάργηση του θεσμού της γ ανάθεσης που προσβάλλει τη νοημοσύνη των μαθητών και ισοπεδώνει τους κόπους, τις θυσίες και τα επαγγελματικά δικαιώματα των αναπληρωτών εκπαιδευτικών.
  • Αυστηρά κριτήρια που ελέγχουν και περιορίζουν την κατάχρηση της β ανάθεσης. Απόδοσή της μόνο σε πραγματικά συγγενείς, παρεμφερείς ειδικότητες βάσει προγράμματος σπουδών. Ανώτατο όριο 11 ώρες χωρίς καμία εξαίρεση παρά μόνο τις νησιωτικές ή απομακρυσμένες περιοχές.
  • Δημοσιοποίηση λειτουργικών κενών ανά ΠΥΣΔΕ για κάθε ειδικότητα μετά από κάθε φάση τοποθετήσεων. Χαρακτηρισμός των κενών ωρών και όχι αναφορά τους γενικά ως ΠΕ04.
  • Ίση αντιμετώπιση στις ειδικότητες του κλάδου ΠΕ04. Κάλυψη των λειτουργικών τους κενών με αναπληρωτές στο ίδιο ποσοστό. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι για την περσινή χρονιά, κατά τις προσλήψεις της Α΄ φάσης, ενώ το ποσοστό κάλυψης κενών στους φυσικούς, χημικούς και βιολόγους κυμάνθηκε στο 40%, το αντίστοιχο για τους γεωλόγους ήταν 13,5%.
  • Προσλήψεις αναπληρωτών ΠΕ04 ειδικής αγωγής αναλογικά με τις ώρες κάθε ειδικότητας στο ωρολόγιο πρόγραμμα.
  • Μόνιμους διορισμούς γεωλόγων για την κάλυψη οργανικών τους κενών

Ομάδα Αναπληρωτών Γεωλόγων email: