Διαφύλαξη του παιδαγωγικού ρόλου του σχολείου
Καμία υποχρεωτική μετακίνηση εκπαιδευτικού
Με έκπληξη διαβάσαμε το έγγραφο που απέστειλε, μήνα Φεβρουάριο, ο υπουργός Παιδείας στους Σχολικούς Συμβούλους, με το οποίο τους καλεί να συνεργαστούν με τους Διευθυντές Εκπαίδευσης και τους Διευθυντές των σχολικών μονάδων, προκειμένου να αναμορφώσουν τα Ωρολόγια Προγράμματα Διδασκαλίας, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις, έτσι ώστε να αξιοποιηθούν οι πλεονάζουσες διδακτικές ώρες για την κάλυψη των χιλιάδων ακόμα κενών σε εκπαιδευτικό προσωπικό. Επίσης τους ζητά έως 26 Φεβρουαρίου 2016 να ενημερώσουν, εγγράφως, για το θέμα το “γραφείο υπουργού” για τα αποτελέσματα των ενεργειών τους (;;;)
Ο υπουργός προσπαθεί εντέχνως να μετατρέψει τη συζήτηση στο δημόσιο διάλογο για τα 2.500 κενά που υπάρχουν, ακόμα και τη συζήτηση για μόνιμους διορισμούς στο δημόσιο σχολείο, σε συζήτηση για πλεονάσματα ωρών, όταν γνωρίζει πολύ καλά ότι οι συνάδελφοι που καλύπτουν ώρες ενισχυτικής διδασκαλίας δεν κάθονται…Εργάζονται στα πλαίσια της αντισταθμιστικής αγωγής για την εξομάλυνση των όποιων εκπαιδευτικών ανισοτήτων (εκτός κι αν αποτελεί επιλογή της κυβέρνησης η αναπαραγωγή των κοινωνικών-μορφωτικών ανισοτήτων από το δημόσιο σχολείο).
Είναι λάθος ο υπουργός παιδείας να θεωρεί πως η ενισχυτική διδασκαλία αξιοποιείται μόνο για την κάλυψη των πλεοναζουσών ωρών των εκπαιδευτικών για να μην μετακινηθούν από τα σχολεία του.
Δυστυχώς οι σύγχρονες κοινωνικές ανάγκες έχουν διαμορφώσει μια πραγματικότητα στα σχολεία πολύ διαφορετική από αυτή που έχει σαν εικόνα το υπουργείο. Οι υποστηρικτικοί θεσμοί στην εκπαίδευση (Τμήματα Ένταξης, Παράλληλη Στήριξη και Ενισχυτική Διδασκαλία) αποτελούν κοινωνική αναγκαιότητα στη λογική της εξομάλυνσης των εκπαιδευτικών και κοινωνικών ανισοτήτων.
Σε όλα τα σχολεία της χώρας υπάρχουν μαθητές που χρήζουν στήριξης μέσω ενισχυτικής διδασκαλίας. Το γεγονός πως αυτό δεν υλοποιείται οφείλεται κυρίως στην παρατεταμένη λιτότητα αναφορικά με τους διορισμούς στην δημόσια εκπαίδευση.
Η ευκταία συζήτηση για τη διεύρυνση και θεμελίωση της ενισχυτικής διδασκαλίας σε όλες τις σχολικές μονάδες, ως αναπόσπαστο μέρος της αντισταθμιστικής αγωγής, δε γίνεται με τέτοιες ενέργειες (όπως πιστεύουμε ως Ανεξάρτητη Ενωτική Εκ-κίνηση Εκπαιδευτικών Π.Ε.) αλλά με πολιτική αναγνώριση της αναγκαιότητας και συζήτηση πάνω στους τρόπους εμβάθυνσης του μέτρου και όχι ουσιαστικά κατάργησής του.
Με ποιο σκεπτικό λοιπόν, αν όχι λογιστικό, ο υπουργός ανοίγει πολιτικά την αναμόρφωση των ωρολογίων προγραμμάτων των σχολείων της χώρας, 4 μήνες πριν τη λήξη του σχολικού έτους; Πώς γίνεται η ηγεσία του υπουργείου παιδείας να μη σκέφτεται τους μαθητές και να μη σέβεται τον εκπαιδευτικό προγραμματισμό που έχει ήδη χαραχθεί με την έναρξη του σχολικού έτους; Εκτός κι αν η ενέργεια αυτή εμπεριέχεται στα πλαίσια του πολιτικού παραδείγματος για τον “εθνικό διάλογο” που τρέχει…
Παράλληλα η Κυβέρνηση προχώρησε σε αλλαγές (ΦΕΚ 394/Β/19-2-2016) σχετικά με το καθηκοντολόγιο των σχολικών συμβούλων. Οι Σχολικοί Σύμβουλοι αλλάζουν ρόλο και από παιδαγωγικά υπεύθυνοι, μετατρέπονται σε κομμάτι του διοικητικού μηχανισμού, συμβάλλοντας κι αυτοί με τη σειρά τους στην υποβάθμιση των εκπαιδευτικών και του εκπαιδευτικού έργου, αφού με την τροπολογία έχουν την ευθύνη του ωρολόγιου προγράμματος και με δική τους πρόταση θα μετακινούνται οι εκπαιδευτικοί που πλεονάζουν.
Η πολιτική απόφαση της κυβέρνησης έρχεται, για να διευκολύνει τις μετακινήσεις των εκπαιδευτικών εντός του οικείου ΠΥΣΠΕ, δημιουργώντας τεράστια προβλήματα στη λειτουργία των σχολείων, την παιδαγωγική διαδικασία και στους μαθητές. Οι αλλαγές στα ωρολόγια προγράμματα δεν επηρεάζουν ελάχιστα τμήματα αλλά τις περισσότερες σχολικές μονάδες της χώρας.
Η ηγεσία του υπουργείου παιδείας δεν κάνει τίποτα άλλο από όσα προσπάθησαν και οι προηγούμενες ηγεσίες και των άλλων μνημονιακών κυβερνήσεων, δηλ να μετατρέψουν την παιδαγωγική οπτική στην εκπαίδευση σε μια λογιστικού τύπου οπτική (υποβαθμίζοντας τον ρόλο του σχολείου στη σύγχρονη κοινωνία), να διασπούν την ολότητα (παιδαγωγική και μαθησιακή) του δημοτικού σχολείου και να το οδηγούν σε μια κατάτμηση διδακτικών αντικειμένων και διδασκόντων με τάξεις στις οποίες θα καλύπτουν πολλοί δάσκαλοι.
Οι επιδιώξεις του υπουργείου παιδείας αποτελούν τη φυσική συνέχεια του συμβιβασμού της κυβέρνησης και της υπογραφής του 3ου μνημονίου.
Καλούμε τους Διευθυντές, τους Σχολικοί Σύμβουλους και τους Συλλόγων Διδασκόντων να μη συναινέσουν στην αλλαγή των ωρολόγιων προγραμμάτων, με κατάργηση ωρών ενισχυτικής διδασκαλίας ή με άλλους αντιπαιδαγωγικούς τρόπους, ώστε να καλυφθούν κενά σε άλλα σχολεία μέσω μετακινήσεων εκπαιδευτικών.
Θα σταθούμε απέναντι στη λογιστική λογική του υπουργείου που βλέπει τα σχολεία και τους εκπαιδευτικούς ως απλούς αριθμούς, υπονομεύοντας τον παιδαγωγικό τους ρόλο.
Ως Ανεξάρτητη Ενωτική Εκ-κίνηση Εκπαιδευτικών Π.Ε. καλούμε:
Τις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης να μη συναινέσουν στον κατακερματισμό των σχολικών μονάδων.
Τους Συμβούλους να διαφυλάξουν το παιδαγωγικό κλίμα του σχολείου και να αντισταθούν στην κατάτμηση του Δημοτικού Σχολείου.
Τους Διευθυντές να μη συμβάλουν στη διάλυση του σχολείου τους.
Τους Αιρετούς μας στα ΠΥΣΠΕ να μη συναινέσουν σε αυτή τη λογική.
Τη ΔΟΕ να παρέμβει και να στηρίξει τους συναδέλφους που θα διαφυλάξουν τον παιδαγωγικό μας ρόλο και χρέος και δε θα υποταχθούν στη λογιστική λογική του υπουργείου.
Κύριε υπουργέ, το λέμε για πολλοστή φορά, το δημόσιο σχολείο δεν έχει ανάγκη από μετακινήσεις εκπαιδευτικών αλλά από επαρκείς μόνιμους διορισμούς. Όλα τα υπόλοιπα αποτελούν μπαλώματα και ξήλωμα του παιδαγωγικού και κοινωνικού ρόλου του σχολείου.
ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ ΕΝΩΤΙΚΗ ΕΚ-ΚΙΝΗΣΗ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ Π.Ε.
ΕΝΟΤΗΤΑΑΓΩΝΑΣ ΑΝΑΤΡΟΠΗ