ΕΝΩΣΗ ΕΛΛΗΝΩΝ ΧΗΜΙΚΩΝ

Πρώτες εκτιμήσεις σχετικά με τις ανακοινώσεις του ΥΠΟΠΑΙΘ για το μεταβατικό εξεταστικό σύστημα

Η Ε.Ε.Χ. μελέτησε με προσοχή τις εξαγγελίες του ΥΠΟΠΑΙΘ σχετικά με τις αλλαγές στο εξεταστικό για τη μεταβατική περίοδο 2015-2017, τόσο ως προς το σκεπτικό, όσο και ως προς τα μέτρα που ανακοινώθηκαν για την στήριξη του.

Σε ότι αφορά στο σκεπτικό, η ΕΕΧ είναι απόλυτα σύμφωνη με τις θέσεις του Υπουργείου για την ανάγκη διεύρυνσης των επιλογών των μαθητών, για τη διάσωση του επιστημονικού πεδίου των Παιδαγωγικών Επιστημών, καθώς και με τη βασική αρχή ότι οι μαθητές –υποψήφιοι δεν πρέπει να αιφνιδιάζονται, επισημαίνει όμως ότι για μια ακόμη φορά δεν έχουν κληθεί να συμμετάσχουν στη διαμόρφωση και τη λήψη αποφάσεων οι θεσμικοί συνομιλητές του, δηλαδή οι Επιστημονικές Ενώσεις.

Σε ότι αφορά στα μέτρα που ανακοινώθηκαν, ο αρχικός σχεδιασμός των ομάδων προσανατολισμού φαίνεται σε γενικές γραμμές ορθολογικός και δίκαιος, αν και είναι θεμελιώδες για την ακριβή εκτίμηση να ανακοινωθούν άμεσα το ωρολόγιο πρόγραμμα, τα τμήματα και οι σχολές κάθε ομάδας προσανατολισμού και οι συντελεστές βαρύτητας κατά τμήμα.

Η ΕΕΧ εκτιμά ότι υπάρχουν ορισμένα σημεία τα οποία πρέπει να συζητηθούν και να βελτιωθούν, όπως για παράδειγμα η δυνατότητα να δηλώνονται οι σχολές Υγείας από υποψήφιους της Α και Γ ομάδας προσανατολισμού, οι οποίοι δεν έχουν καμία υποδομή σε Φυσική, Χημεία και Βιολογία Κατεύθυνσης.

Παρόλα αυτά, η μελέτη που εκπονήθηκε από το Υπουργείο σχετικά με το εξεταστικό, θεραπεύει παθογένειες και στρεβλώσεις ετών, που απέκλειαν βασικές επιστήμες από την εκπαίδευση δημιουργώντας «εύκολες» διόδους, όπως η Τεχνολογική ΙΙ. Εκφράζουμε τη βεβαιότητα ότι η νέα ηγεσία του Υπουργείου δεν θα ενδώσει σε συντεχνιακές πιέσεις, όπως συνέβη στο πρόσφατο παρελθόν.

Η Ε.Ε.Χ., παρά το γεγονός ότι η Χημεία για μία ακόμη φορά είναι η μόνη Επιστήμη που έχει απώλειες ωρών στο Λύκειο σε σχέση με το προηγούμενο σύστημα και ειδικές δυσκολίες στη διαχείριση της ύλης, διότι έχει απολέσει 2 ώρες Κατεύθυνσης στη Β΄ Λυκείου, έχει τη θέληση να στηρίξει κάθε πρόταση που εξορθολογίζει τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και ταυτόχρονα έχει το ανθρώπινο δυναμικό και την τεχνογνωσία να συμβάλει με προτάσεις και λύσεις στη βελτίωση της.

Τετάρτη, 08-04-2015

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ

Νέο σύστημα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση

Η Π.Ε.ΚΑ.Π. χαιρετίζει την ανακοίνωση του Υ.ΠΟ.ΠΑΙ.Θ. για ένα μεταβατικό εξεταστικό σύστημα, που έχει βασικό στόχο τη βελτίωση των υπαρκτών στρεβλώσεων του Νέου Λυκείου, όπως τις κατέγραψε και ανέλυσε η επιτροπή του Υπουργείου αλλά και οι Επιστημονικές Ενώσεις. Θεωρούμε επίσης ότι είναι προς τη σωστή κατεύθυνση, η εισαγωγή της Πληροφορικής στη Θετική Κατεύθυνση μαζί με τις άλλες συναφείς επιστήμες, προκειμένου να διδάσκεται στο σύνολο των μαθητών που ακολουθούν τη συγκεκριμένη Ομάδα Προσανατολισμού. Αδυνατούμε ωστόσο, να αντιληφθούμε την επιστημολογική προσέγγιση των συντακτών του νέου εξεταστικού συστήματος που αποκόπτει τις Σχολές Πληροφορικής (ΦΕΚ 315/τΑ/2003) από τον μητρικό τους χώρο, τη Θετική Κατεύθυνση και τις εξοστρακίζει σε μια άλλη που αποκαλείται Σπουδές Πληροφορικής και Οικονομικών.

Υπάρχουν περιπτώσεις που το προτεινόμενο εξεταστικό σύστημα, περιορίζει αντί να διανοίγει τη δυνατότητα των μαθητών να επιλέξουν επιστημονικά πεδία με αντικείμενα μεγάλης συνάφειας, ενώ δύνανται να επιλέξουν άλλα μικρής συνάφειας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτής της στρέβλωσης, αποτελεί η ομάδα του 5ου επιστημονικού πεδίου (Οικονομίας και Πληροφορικής), που δεν έχει διασυνδεθεί με το 2ο επιστημονικό πεδίο (Θετικές – Τεχνολογικές σχολές), αλλά με το 3ο (Επιστήμες Υγείας και Ζωής), χωρίς τις απαραίτητες γνώσεις Χημείας. Θεωρώντας πως είναι καταφανής η παράλειψη που χαρακτηρίζει τον προτεινόμενο σχεδιασμό, όσον αφορά στην Πληροφορική, παραθέτουμε συγκεκριμένη πρόταση βελτίωσης του εξεταστικού συστήματος, ώστε να παρέχεται πράγματι η δυνατότητα επιλογής περισσότερων και καταλληλότερων συναφών επιστημονικών πεδίων, στους μαθητές:

Στην Ομάδα Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών:
Αντικατάσταση του μαθήματος Ιστορία Γενικής Παιδείας που διανοίγει σχολές Επιστημών Εκπαίδευσης, με το μάθημα Πληροφορικής (Α.Ε.Π.Π.) ώστε να δώσει στους μαθητές της Ομάδας Προσανατολισμού τη δυνατότητα πρόσβασης στις Τεχνολογικές Επιστήμες (Τμήματα Πληροφορικής). Διαφορετικά, αποκόπτονται συναφή Τμήματα, ανατρέποντας το σχεδιασμό των μαθητών και δεν συνάδει με τις εξαγγελίες του υπουργείου.

Στην Ομάδα Προσανατολισμού Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής:
Αντικατάσταση του μαθήματος Κατεύθυνσης Ιστορία που δεν είναι εξεταζόμενο με το μάθημα Φυσική Κατεύθυνσης, ώστε οι μαθητές της να έχουν πρόσβαση στις Σχολές των Θετικών Επιστημών, βασιζόμενοι στα μαθήματα Ν. Γλώσσα, Μαθηματικά, Πληροφορική και Φυσική, Ο μαθητής με αυτόν τον τρόπο μπορεί να εισέλθει και να φοιτήσει με επιτυχία σε όλες τις σχολές των Θετικών Σπουδών, εκτός από τα Τμήματα Χημείας και τις Τμήματα Υγείας και Ζωής.

Αθήνα, 7 Απριλίου 2015

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΛΛΗΝΩΝ ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΩΝ

ΠΡΟΣ: Υπουργό Παιδείας κ. Αριστείδη Μπαλτά

ΚΟΙΝ: -Αναπληρωτή Υπουργό Παιδείας κ. Τάσο Κουράκη

-Κοινοβουλευτικές ομάδες ΣΥΡΙΖΑ,ΝΔ, Ποτάμι, ΚΚΕ,ΑΝΕΛ

-Πανεπιστημιακά τμήματα Κοινωνικών Πολιτικών Επιστημών

-ΕΚΚΕ

-ΟΛΜΕ-ΚΕΜΕΤΕ

ΘΕΜΑ: « Πρόταση του Συλλόγου Ελλήνων Κοινωνιολόγων σχετικά με τα μαθήματα της Γ΄ Λυκείου και το εξεταστικό σύστημα».

«ὤδινεν ὄρος καὶ ἔτεκεν μῦν»

1. Μετά από πολυήμερη κυοφορία και αφού μεσολάβησαν δεκάδες ετερόκλητα και αντιφατικά σχέδια (προϊόντα σκόπιμων διαρροών), επιτέλους εμφανίστηκε το νέο σχέδιο του Υπουργείου Παιδείας για τη Γ΄ Λυκείου στην επίσημη μορφή του, μέσω δελτίου τύπου.

Σ’ αυτό το σχέδιο οι Κοινωνικές – Πολιτικές επιστήμες ουσιαστικά περιθωριοποιούνται.

Θυμίζουμε ότι με τον υπάρχοντα νόμο η Κοινωνιολογία είναι δίωρο μάθημα γενικής παιδείας στην Γ΄ Λυκείου.

Στον νόμο Αρβανιτόπουλου για το νέο Λύκειο, η Κοινωνιολογία δεν υπήρχε στη γενική παιδεία (στη λογική της ενίσχυσης των κατευθύνσεων) ενσωματώνονταν όμως στο βασικό εξάωρο μάθημα, στην κατεύθυνση των Οικονομικών – Πολιτικών – Κοινωνικών επιστημών, με τίτλο Στοιχεία Κοινωνικών Επιστημών.

2. Τώρα, με το νέο σχέδιο, η Κοινωνιολογία καταργείται από μάθημα γενικής παιδείας και εξοβελίζεται στην Θεωρητική κατεύθυνση και στην κατεύθυνση Οικονομίας και Πληροφορικής, ως δίωρο διδασκόμενο αλλά όχι ως εξεταζόμενο μάθημα (η απόλυτη καινοφανής πρόταση του νέου σχεδίου). Δηλαδή, στη πράξη δεν βρίσκεται ούτε στη γενική παιδεία, αφού δεν θα το διδάσκονται όλοι οι μαθητές, ούτε στην κατεύθυνση, αφού δεν θα δίνεται ως εξεταζόμενο μάθημα, άρα θα βρίσκεται σε μια πλήρη διαφοροποίηση από τα υπόλοιπα μαθήματα της κατεύθυνσης, τόσο τυπικά, όσο και επιστημονικά και παιδαγωγικά.

Τυπικά γιατί θα είναι διδασκόμενο αλλά όχι εξεταζόμενο.

Επιστημονικά γιατί δεν θα είναι αναγκαίο για την εισαγωγή σε κανένα τμήμα ενώ τα άλλα μαθήματα με τον ένα ή άλλο τρόπο θα είναι. Τέλος παιδαγωγικά γιατί η σχέση του με τους μαθητές θα είναι διαφορετική, αφού σε όλα τα άλλα μαθήματα της κατεύθυνσης ο μαθητής θα εξεταστεί ώστε να εισαχθεί σε κάποιο τμήμα, ενώ στο μάθημα της Κοινωνιολογίας όχι.

Είναι προφανές ότι οι Κοινωνικές επιστήμες, αντιμετωπίστηκαν με ιδιαίτερα μειωτικό και απαξιωτικό τρόπο από τους εμπνευστές αυτού του σχεδίου.

Είναι επίσης προφανές, ότι το σχέδιο αυτό, έρχεται σε πλήρη αντίθεση όχι μόνο με την επιστημονική αξία και αναγκαιότητα των Κοινωνικών Επιστημών στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση, αλλά και με μια ευρύτερη κοινωνική – πολιτική αντίληψη που συνδέει την Κοινωνιολογία με τους συλλογικούς αγώνες, την κοινωνική και πολιτική κοινωνικοποίηση και απελευθέρωση του λαού και την δημιουργία υπεύθυνων πολιτών στην προοπτική μιας κοινωνίας των πολιτών. Μια τέτοια αντίληψη έχει συνδεθεί αναπόφευκτα με τα οράματα της αριστεράς διαχρονικά, πόσο μάλλον σε εποχή διάλυσης της κοινωνικής συνοχής, ανθρωπιστικής κρίσης, ραγδαίας επιδείνωσης των κοινωνικών προβλημάτων, αποσάθρωσης του συλλογικού, ανάδυσης των φασιστικών φαντασμάτων, αναζήτησης φανταστικών εχθρών μέσα από την στοχοποίηση των κάθε μορφής κοινωνικών, οικονομικών και πολιτισμικών μειονοτήτων.

3. Με το σχέδιο που ανακοινώθηκε σήμερα, το μάθημα «Στοιχεία Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών» εξαφανίζεται, ενώ η «κοινωνιολογία» θα είναι μεν διδασκόμενο μάθημα στην ομάδα προσανατολισμού, αλλά όχι πανελλαδικώς εξεταζόμενο και στη θέση του θα εξετάζονται οι υποψήφιοι στα Λατινικά. Με ποιο κριτήριο και σε ποια επιστημονική βάση οι συντάκτες του σχεδίου επέλεξαν τα Λατινικά και όχι τα Στοιχεία Κοινωνικών Επιστημών (ή την Κοινωνιολογία) ως πανελλαδικώς εξεταζόμενο μάθημα; Σ αυτό το επιστημονικό πεδίο η πλειονότητα των σχολών που διαθέτει, δεν σχετίζεται, δεν αφορά και δεν προϋποθέτει τη γνώση των λατινικών. Εκτός από τα τμήματα της Νομικής και τα τμήματα της κλασσικής φιλολογίας, τα Λατινικά δεν προσθέτουν καμία υπεραξία στην προετοιμασία των υποψήφιων φοιτητών των σχολών αυτού του επιστημονικού πεδίου. Αλλά ακόμη και γι αυτές τις σχολές (νομικές, φιλοσοφικές) δεν κατανοούμε γιατί είναι πιο χρήσιμα τα Λατινικά από τις Κοινωνικές Επιστήμες. Με δεδομένη την περιορισμένη αξία μιας νεκρής γλώσσας θα μπορούσαν τα Λατινικά να είναι διδασκόμενο αλλά όχι πανελλαδικώς εξεταζόμενο μάθημα. Αντιθέτως, η γνώση των κοινωνικών επιστημών, της θεωρίας και της μεθοδολογίας τους, θα βοηθήσει τον υποψήφιο να κατανοήσει τις κοινωνικές θεωρίες, να εξοικειωθεί με την κοινωνική ανάλυση και να αξιοποιήσει τα ερευνητικά εργαλεία τους, τα οποία θα κληθεί οπωσδήποτε να εφαρμόσει κατά τη διάρκεια της φοίτησής του. Στο συγκεκριμένο πεδίο υπάρχει ένας εξαιρετικά μεγάλος αριθμός σχολών στις οποίες τα Λατινικά δεν έχουν να προσφέρουν, ενώ είναι απολύτως απαραίτητες οι Κοινωνικές Επιστήμες. Ενδεικτικά αναφέρουμε τις σχολές Ψυχολογίας, Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, Δημόσιας Διοίκησης, Ιστορίας, Θεολογίας, Κοινωνιολογίας, Δημοσιογραφίας, Επικοινωνίας και ΜΜΕ, Διεθνών και Ευρωπαϊκών σπουδών, Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Πολιτικής, Θεατρικών Σπουδών, Κινηματογράφου, Θεωρίας και Ιστορίας της Τέχνης, Κοινωνικής Ανθρωπολογίας, Κοινωνικής Διοίκησης, Μεθοδολογίας Ιστορίας και Θεωρίας της επιστήμης, Μουσικών Σπουδών, κ.ά.

4. Αποτελεί αιφνιδιασμό για τους μαθητές της Β’ Λυκείου η εξαφάνιση του μαθήματος «Στοιχεία Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών». Στην Ομάδα Προσανατολισμού της Β΄ Λυκείου διδάσκεται το μάθημα «Βασικές Αρχές Κοινωνικών Επιστημών». Η επιλογή αυτή δεν ήταν τυχαία και αποσπασματική, αλλά προετοίμαζε το μαθητή για να διδαχθεί και να εξεταστεί, στη Γ Λυκείου το μάθημα «Στοιχεία Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών». Επίσης, στο προτεινόμενο σχέδιο του Υ.ΠΟ.ΠΑΙ.Θ, συνεχίζεται η σύγχυση σε σχέση με τα επιστημονικά πεδία, αφού ο μαθητής που θα επιλέξει σχολές όπως Ψυχολογίας, Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, Δημόσιας Διοίκησης, Ιστορίας, Θεολογίας, Κοινωνιολογίας, Δημοσιογραφίας, Επικοινωνίας και ΜΜΕ, Διεθνών και Ευρωπαϊκών σπουδών, Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Πολιτικής θα εξετάζεται στα Λατινικά και Αρχαία!!! Και όχι στα Στοιχεία Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών (ή στην Κοινωνιολογία), βασικά και απαραίτητα γνωστικά αντικείμενα για τις σχολές αυτές και το προφίλ του υποψηφίου σπουδαστή.

5. Θα περίμενε κανείς ότι η μορφωτική πρόταση του υπουργείου παιδείας, σε μια κοινωνία που μαστίζεται από ανθρωπιστική κρίση, κοινωνικά προβλήματα, κοινωνικές ανισότητες, φτώχεια, ανεργία, ρατσισμό, ξενοφοβία, άνοδο των νεοφασιστικών ιδεολογιών, θα ήταν η ενίσχυση εκείνης της γνώσης, που βοηθά την νεολαία να στραφεί στην κριτική κοινωνική σκέψη, την αναζήτηση, συνειδητοποίηση και επιστημονική γνώση των κοινωνικών προβλημάτων και κοινωνικών φαινομένων. Αντί μιας τέτοιας πρότασης που συνδυάζεται με την ενίσχυση των Κοινωνικών Επιστημών στους εφήβους έχουμε το ακριβώς αντίθετο, δηλαδή την υποβάθμιση, ακόμα και εξαφάνιση μαθημάτων των Κοινωνικών Επιστημών. Επιπρόσθετα όλοι κατανοούμε τους λόγους που όλα τα παραπάνω είναι αναγκαία για τις στρατιωτικές και αστυνομικές σχολές, που δεν πρέπει να αντιμετωπίζονται τεχνοκρατικά, αλλά με ενίσχυση της δημοκρατικής συνείδησης, πραγματικότητα που κάνει ακόμα πιο αναγκαία την ενίσχυση των Κοινωνικών Επιστήμων.

Ως Σ.Ε.Κ., ζητούμε την άμεση αποκατάσταση των κοινωνικών επιστημών:

  1. Με την παραμονή της Κοινωνιολογίας ως μάθημα γενικής παιδείας στην Γ΄ Λυκείου, ώστε όλοι οι μαθητές χωρίς διακρίσεις και διαχωρισμούς, να αποκτούν βασικές γνώσεις για τις διάφορες όψεις της κοινωνίας μέσα στην οποία ζουν και πράττουν ως σημερινοί έφηβοι και αυριανοί ενήλικοι πολίτες.
  2. Με την εισαγωγή του μαθήματος «Στοιχεία Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών», ως εξεταζόμενου μαθήματος στην κατεύθυνση των Ανθρωπιστικών σπουδών – Κοινωνικών Σπουδών (στη θέση των λατινικών), αφού είναι αναγκαίο, οι μαθητές που θα επιλέξουν αυτή την κατεύθυνση, να λάβουν εξειδικευμένη γνώση για αντικείμενα και θέματα με τα οποία θα έρθουν αντιμέτωποι στα τμήματα στα οποία θα εισαχθούν (θυμίζουμε ότι οι Κοινωνικές επιστήμες είναι θεμελιώδες γνωστικό αντικείμενο στην συντριπτική πλειονότητα των τμημάτων της ανθρωπιστικής κατεύθυνσης, όπως προκύπτει από τα αναλυτικά προγράμματα σπουδών των πανεπιστημίων).
  3. Η μετονομασία της ομάδας προσανατολισμού ανθρωπιστικών σπουδών σε Ανθρωπιστικών σπουδών – Κοινωνικών Σπουδών.

Περιμένουμε την επανασύνδεση των κοινωνικών αναγκών, των πολιτικών οραμάτων και της εκπαιδευτικής πολιτικής σε ένα οργανικό όλον με στόχο την στήριξη της κοινωνίας και την ενίσχυση των πολιτών.

Αθήνα 07/04/2015

Για το ΔΣ του Σ.Ε.Κ.

Ο Πρόεδρος, Θεοδόσης Κατσούλας

Ο Γενικός Γραμματέας., Ηλίας Τάτσης

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΕΛΛΑΔΟΣ

Προς: Υπουργό Πολιτισμού, Παιδείας & Θρησκευμάτων κ. Αριστείδη Μπαλτά

Κοινοποίηση: Τον Αναπληρωτή Υπουργό Παιδείας κ. Αναστάσιο Κουράκη

Αξιότιμε κύριε Υπουργέ,

Με την παρούσα θέλουμε να σας εκθέσουμε ένα σοβαρότατο πρόβλημα που έχει ανακύψει σχετικά με το νέο σύστημα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση για το σχολικό έτος 2015-2016.

Το παραπάνω ζήτημα είναι ιδιαίτερα σοβαρό και χρήζει της προσοχής όλων μας, καθώς με βάση το Δελτίο τύπου της 6ης Απριλίου 2015 του Υπουργείου Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων, πληροφορούμαστε ότι μεταξύ των προθέσεων του Υπουργείου είναι η συνεχόμενη περικοπή των μαθημάτων με οικονομικό προσανατολισμό.

Πιο συγκεκριμένα, με το νέο σύστημα εισαγωγής σε ΑΕΙ και ΤΕΙ, το μάθημα «Αρχές Οικονομικής Θεωρίας» υποβαθμίζεται, καθώς δε δημιουργείται μία ανεξάρτητη κατεύθυνση για σχολές οικονομικών κοινωνικών και πολιτικών επιστημών όπως αναμενόταν, αλλά δημιουργείται μία ομάδα προσανατολισμού με τίτλο «Ομάδα Προσανατολισμού Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής» όπου έχει ως βασικά μαθήματα εξέτασης τα εξής τρία:

1. Έκθεση,

2. Μαθηματικά,

3. ΑΕΠΠ (Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον)

Και έπονται ως μαθήματα επιλογής με βάση τον προσανατολισμό σπουδών που επιθυμεί ο μαθητής τα εξής:

4. ΑΟΘ (Αρχές Οικονομικής Θεωρίας) > Οικονομικές – Πληροφορικής

5. Βιολογία Γενικής Παιδείας > Επιστήμες Υγείας

6. Ιστορία Γενικής Παιδείας > Επιστήμες Εκπαίδευσης

Συνεπώς, οι «Αρχές Οικονομίας» υποβαθμίζεται σε μάθημα επιλογής μόνο για τους μαθητές που θέλουν να ακολουθήσουν σπουδές οικονομίας ή πληροφορικής.

Στην εποχή της παγκοσμιοποίησης, με την αδιατάρακτη διακίνηση αγαθών, προϊόντων και υπηρεσιών, με ένα σύγχρονο σύστημα εξαγωγών, με τις διαρκώς εξελισσόμενες οικονομίες και συνεχόμενη εξέλιξη των προτύπων παραγωγής, πιστεύω ότι το μάθημα «Αρχές Οικονομικής Θεωρίας» θα έπρεπε να ενισχυθεί και όχι να υποβαθμιστεί, δεδομένου ότι παρέχει στους μαθητές όλα τα απαραίτητα εφόδια για να αντιληφθούν και να κατανοήσουν την ‘νέα οικονομική πραγματικότητα’ και όπως αυτή διαμορφώνεται συνεχώς σε εθνικό και διεθνές επίπεδο.

Στη σημερινή οικονομική συγκυρία, η Παιδεία θα παίξει καθοριστικό ρόλο στην αναμόρφωση των οικονομικών και κοινωνικών δομών και στην δημιουργία κοινωνικών υποκειμένων που θα μπορέσουν να προσαρμοστούν και να εναρμονιστούν με τις απαιτήσεις της σύγχρονης ζωής.

Η σταδιακή υποβάθμιση του μαθήματος «Αρχές Οικονομικής Θεωρίας» θα ευνοήσει την δημιουργία ενός εκπαιδευτικού συστήματος, το οποίο θα περιφρονεί τομείς εκπαίδευσης που συνδέονται με την κριτική αντίληψη.

Ως εκ τούτου, υπονομεύουν την προετοιμασία αυριανών πολιτών με ανθρωπιστικές και δημοκρατικές ευαισθησίες, οι οποίοι θα είναι σε θέση να ανταπεξέλθουν και να είναι χρήσιμοι στο νέο διεθνές περιβάλλον όπου ο ρόλος της οικονομίας έχει αναδειχτεί σε κυρίαρχο, ασκώντας σημαντική επιρροή στον τρόπο λειτουργίας των κρατών, των θεσμών, των κοινωνιών.

Το Οικονομικό Επιμελητήριο Ελλάδος, ως θεσμός που στοχεύει στην ανάπτυξη και την προώθηση σύγχρονων οικονομικών πολιτικών καλεί σε δημόσιο διάλογο την ηγεσία του Υπουργείου Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων καθώς και όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, προκειμένου να συζητηθεί ένα τόσο καίριο ζήτημα που αφορά πρωτίστως τους μαθητές αλλά και τον παραγωγικό ιστό της χώρας στο σύνολό της.

Σας ευχαριστώ θερμά Με εκτίμηση Ο Πρόεδρος του ΟΕΕ Κωνσταντίνος Β. Κόλλιας

ΕΝΩΣΗ ΕΛΛΗΝΩΝ ΦΥΣΙΚΩΝ

Σε μια εποχή όπου ο θαυμαστός κόσμος της Φυσικής βρίσκεται μπροστά σε νέες μεγάλες ανακαλύψεις και οι άνθρωποι μαγεύονται από την ερμηνεία των μυστικών της Φύσης, το Υπουργείο Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων με την ανακοίνωση του για το νέο σύστημα των Πανελλαδικών εξετάσεων υποβαθμίζει την αξία του μαθήματος της Φυσικής στο Λύκειο.

Με το νέο σύστημα επιτρέπεται η εισαγωγή σε σχολές Πληροφορικής, της Ομάδας Προσανατολισμού σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής, χωρίς τη διδασκαλία του Μαθήματος της Φυσικής.

Επίσης για την ίδια Ομάδα σπουδών δεν δίνει τη δυνατότητα στους μαθητές να διεκδικήσουν την εισαγωγή τους στο 2ο Επιστημονικό πεδίο (Τεχνολογικές και Θετικές σπουδές), με τέταρτο διαφορετικό μάθημα τη Φυσική Προσανατολισμού. Το πεδίο αυτό περιέχει το μεγαλύτερο πλήθος σχολών τόσο στα ΑΕΙ όσο και στα ΤΕΙ, με συνέπεια να εγκλωβίζονται οι μαθητές της Γ΄τάξης σε περιορισμένο αριθμό τμημάτων.

Διεκδικούμε τη διδασκαλία του μαθήματος της Φυσικής ως βασικό μάθημα στο Νέο Λύκειο γιατί αποτελεί τον θεμελιώδη λίθο όλων των Θετικών Επιστημών.

Η επιτροπή παιδείας της ΕΕΦ Το Δ.Σ της ΕΕΦ 9/04/2015

ΟΛΑ Ή ΤΙΠΟΤΑ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΥΠΟΨΗΦΙΟΥΣ ΤΩΝ ΙΑΤΡΙΚΩΝ ΣΧΟΛΩΝ

Από το νέο σύστημα εισαγωγής στα πανεπιστήμια που δόθηκε στην δημοσιότητα από το Υπουργείο Παιδείας προκύπτει ότι η διεύρυνση των επιλογών για τους άριστους μαθητές μάλλον δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα.

Ας δούμε την περίπτωση ενός μαθητή της Ομάδας Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών που θέλει να μπει στην Ιατρική σχολή.
Μπορεί να επιλέξει μόνο Βιολογία και με τα 4 μαθήματα να παλέψει για τα 19000+ μόρια που θα απαιτούν οι Ιατρικές Σχολές (με λιγότερους εισακτέους από φέτος) όπου αν αποτύχει οι επιλογές του θα είναι περιορισμένες και μόνο από τις επιστήμες Υγείας.

Αν ο μαθητής σκεφτεί να διευρύνει τις επιλογές του επιλέγοντας και 5 μάθημα τα Μαθηματικά Κατεύθυνσης τότε ουσιαστικά τορπιλίζει την προσπάθειά του για είσοδο στην Ιατρική καθώς φορτώνεται ένα επιπλέον μάθημα αυξημένης δυσκολίας που θα του απορροφήσει χρόνο και αυτό θα είναι εις βάρος των υπολοίπων μαθημάτων. Δηλαδή την στιγμή που ο μαθητής αυτός θα ζορίζεται με το 5ο μάθημα των Μαθηματικών οι συνυποψήφιοι του θα έχουν να διαβάσουν μόνο 4 μαθήματα χωρίς τα Μαθηματικά.

Άρα ο μαθητής βρίσκεται μπροστά σε ένα σκληρό δίλημμα της λογικής όλα ή τίποτα. Δηλαδή αν θες πραγματικά Ιατρικές Σχολές θα πας με τα 4 μαθήματα για να μπορέσεις να συγκεντρώσεις τα υπερβολικά πολλά μόρια που χρειάζεσαι ή ανοίγεις και άλλο πεδίο όμως εις βάρος της αρχικής σου επιθυμίας.
Το πιο λογικό και δίκαιο θα ήταν η υποχρεωτική επιλογή των Μαθηματικών από όλους τους υποψηφίους των Θετικών Σπουδών ώστε όλοι να έχουν τις ίδιες ευκαιρίες για είσοδο στην Ιατρική και όλοι όσοι δεν θα τα κατάφερναν να μπορούσαν να μπουν σε άλλες περιζήτητες σχολές (π.χ. Πολυτεχνείο).
Το αποτυχημένο μοντέλο της 2ης δέσμης που άφηνε μαθητές των 17.500 μορίων έξω από τα Πανεπιστήμια ή στην καλύτερη περίπτωση τους επέτρεπε την είσοδο σε κάποιο ΤΕΙ δεν πρέπει να επαναληφθεί.

Ακόμη όμως και οι υποψήφιοι μεσαίων βαθμολογικά σχολών Επιστημών Υγείας (π.χ. Βιολογικό) πρέπει να καταλάβουν ότι αυτή η εξέλιξη δεν τους συμφέρει καθώς όλοι αυτοί που θα αποτυγχάνουν από την είσοδο στις Ιατρικές Σχολές και δεν θα έχουν 5ο μάθημα θα πιέζουν προς τα επάνω όλα τα τμήματα του πεδίου αυτού.

Χαράλαμπος Κ. Φιλιππίδης
Μαθηματικός

ΜΙΑ ΠΡΩΤΗ ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ ΓΙΑ ΤΟ ΝΕΟ ΛΥΚΕΙΟ ΜΠΑΛΤΑ-ΚΟΥΡΑΚΗ

Με αφορμή το νέο Εξεταστικό και το Νέο Λύκειο Μπαλτά – Κουράκη θα πρέπει να υπενθυμίσουμε ότι αυτό αποτελεί την 4η έκδοση του Νέου Λυκείου, μετά το Νέο Λύκειο Διαμαντοπούλου – Κουλαϊδή, το Νέο Λύκειο Αρβανιτόπουλου – Γκλαβά και την πρόσφατη παρέμβαση Λοβέρδου.

Για την ιστορία του ζητήματος, που κάποιοι θέλουν να παρακάμψουν ή λησμονήσουν, θα επανέλθω με νέα ολοκληρωμένη παρέμβαση που θα αποτυπώνει αναλυτικά όσα συνέβησαν.

Οι κύριοι Κουράκης-Μπαλτάς μετά από 2 και πλέον μήνες, κι ενώ δήλωναν έτοιμοι να υλοποιήσουν τον σχεδιασμό για το εξεταστικό με το άνοιγμα των πεδίων, και αφού

  • διατήρησαν ανέπαφο αλλά και ανενεργό το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, αρμόδιο σύμβουλο του Υπουργείου Παιδείας για τη χάραξη Εκπαιδευτικής Πολιτικής -αντίθετα, επί 2 και πλέον μήνες πελαγοδρομούν σε ένα τεράστιο και ετερόκλητο δίκτυο του τομέα παιδείας του Σύριζα, εφημερίδων/ιστοσελίδων, φροντιστηρίων για πληροφόρηση του “έξω κόσμου” και πραγματοποίηση εισηγήσεων (εδώ εντάσσεται και η πληροφορία ότι η Πληροφορική αποτελεί μέρος των Μαθηματικών και δεν χρειάζεται να υπάρχει, λες και το εξεταστικό αφορά το 1955 και όχι το 2015),
  • ανέθεσαν τον σχεδιασμό σε σκιώδεις ομάδες εργασίας (με γνωστά και μη γνωστά μέλη) αντί σε ειδικούς,
  • επέτρεψαν τη συνεχή διαρροή σχεδίων με διαφορετική φιλοσοφία και προσανατολισμό,
  • δεν προέβησαν σε καμία διαβούλευση (τουλάχιστον ορατή και δημόσια), ούτε με Επιστημονικές Ενώσεις ούτε με Ακαδημαϊκούς – αντίθετα, φαίνεται να διαβουλεύτηκαν με διάφορες ομάδες εκπαιδευτικών και άλλων ενδιαφερομένων, με σκοπό την υλοποίηση αιτημάτων (αύξηση ωρών, παρουσία σε διάφορες κατευθύνσεις, ισχυροποίηση ή παραγκωνισμό κ.λπ.),
  • αγνόησαν τις απαντήσεις των ίδιων των Τμημάτων Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης στην ΑΔΙΠ σχετικά με το προφίλ των εισακτέων τους,
  • επανεφηύραν τον τίτλο του “διδασκόμενου αλλά όχι εξεταζόμενου” μαθήματος. Στην ουσία αναιρείται εν μέρει η λογική της πανελλαδικής εξέτασης ενός μαθήματος, που αφενός πιστοποιεί την κατοχή συγκεκριμένων γνώσεων από τον μαθητή, αλλά ταυτόχρονα αναδεικνύει, στο βαθμό που οι πανελλαδικές θεωρούμε ότι το κάνουν, τους μαθητές με κλίση, ταλέντο και ενδιαφέρον στο συγκεκριμένο αντικείμενο,
  • κατάργησαν την εξέταση του μαθήματος της Λογοτεχνίας (και από τη Θεωρητική Κατεύθυνση), ενώ 2 μήνες σχεδόν πριν τις εκλογές έδωσαν μάχη για το αντίθετο,
  • προσπάθησαν να αναδείξουν τον «μεταβατικό» χαρακτήρα του συστήματος, ενώ όλοι γνωρίζουμε το ρευστό πολιτικό περιβάλλον στη χώρα μας (ουδέν μονιμότερον του μεταβατικού…αναφέρει το ΒΗΜΑ)
  • χρονοτρίβησαν, ώστε να ανακοινωθεί το εξεταστικό τη Μεγάλη Εβδομάδα, ενώ δήλωναν έτοιμοι, αν και μαθητές και γονείς έπρεπε να γνωρίζουν εβδομάδες νωρίτερα πως θα πορευτούν (η τροπολογία Λοβέρδου ορίζει την ημερομηνία 15 Μαρτίου, ενώ ο αρχικός Νόμος Αρβανιτόπουλου την 1η Μαρτίου κάθε έτους),
  • προέβησαν σε μια πρόχειρη και εσπευσμένη ανακοίνωση του σχεδίου του εξεταστικού, με λάθη που διορθώθηκαν λίγες ώρες αργότερα σε αρχείο pdf, κι αυτό γιατί, ήδη, το σχέδιο είχε διαρρεύσει,

τελικά έδωσαν στη δημοσιότητα ένα σχέδιο , που είναι φανερό ότι ο δημιουργός του δεν μπόρεσε να ξεφύγει ούτε στιγμή από το πλαίσιο του λυκείου του Αρσένη, το οποίο

  • ανατρέπει την προετοιμασία των μαθητών, περίεργο κάποιος να ισχυρίζεται το αντίθετο. Οι μαθητές που στοχεύουν σε τμήματα Οικονομικών, Πληροφορικής Ι και Πληροφορικής ΙΙ (τα 2 κομμάτια), Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, Παιδαγωγικών, Γεωπονικών κ.α. θα πρέπει να δώσουν έμφαση σε άλλα μαθήματα από αυτά που ήξεραν, για ένα εξεταστικό σύστημα που παρουσιάζεται ως μεταβατικό και μιας χρήσης,
  • εγκλωβίζει τα παιδιά το ίδιο με το Λύκειο Αρβανιτόπουλου, διότι δεν υπάρχει ουσιαστική επικοινωνία των πεδίων· απλά διατίθενται τα παιδαγωγικά και οι νοσηλευτικές σε θεωρητικούς και οικονομολόγους. Το πρώτο συνέβαινε επί 40 έτη χωρίς Μαθηματικά, οπότε δεν αντιλαμβάνομαι την αναγκαιότητά του για 1 “μεταβατική” χρονιά (!!!!), το δεύτερο απλά … δε χρειάζεται στους οικονομολόγους/πληροφορικούς. Συνεπώς, οι γέφυρες είναι αταίριαστες και άστοχες.
    Η μόνη διασύνδεση που όντως πραγματοποιήθηκε είναι αυτή των Υποψηφίων για σχολές Υγείας με τη Θετική Κατεύθυνση.
    Bέβαια, με το εφεύρημα του “διδασκόμενου αλλά όχι εξεταζόμενου” μαθήματος, μπορούμε να δούμε με άλλο μάτι το οικοδόμημα.
    Στην πραγματικότητα δεν υπάρχει διασύνδεση μεταξύ Θεωρητικής Κατεύθυνσης και Οικονομικών (παρότι οι μαθητές “διδάσκονται και δεν εξετάζονται” τα Μαθηματικά Γενικής Παιδείας), αλλά ούτε και μεταξύ Θετικής και Οικονομικής Κατεύθυνσης (και τούμπαλιν). Η διάσπαση των τμημάτων Πληροφορικής με την αναφορά σε “τμήματα Πληροφορικής Μαθηματικών Σχολών” και “Οικονομικά τμήματα Πληροφορικής” με “κοινά τα ΤΕΙ Πληροφορικής” προκαλεί τουλάχιστον θυμηδία. Το ποια είναι τα τμήματα Πληροφορικής ορίζεται από την ίδια την Πολιτεία (, συμπεριλαμβανομένων των ΑΤΕΙ Αυτοματισμού) και μάλλον πρέπει να διατίθενται με ενιαίο τρόπο στη Θετική Κατεύθυνση και με κριτήριο την εξέταση στο πλέον σχετικό με αυτά μάθημα,
  • ενισχύει τις ανισότητες μεταξύ των μαθητών, καθώς διαμορφώνει συνειδητά τμήματα μόνο με καλούς μαθητές και άλλους,
  • αντίστοιχα, διαμορφώνει κατευθύνσεις – Τμήματα πρώτης κατηγορίας και άλλα,
  • διατηρεί τα ίδια βιβλία και ώρες με το λύκειο Αρσένη, προσφέροντας λίγο απ’ όλα και πολύ από τίποτα. Δεκάδες ανθρωποώρες σε διάφορα γνωστικά αντικείμενα που γνωρίζουμε εξ αρχής ότι δε θα αποδώσουν, διότι θα συντριβούν στις συμπληγάδες των πανελλαδικών. Μάλιστα, (πρώτη φορά) οι ώρες που διατίθενται στα Μαθήματα Γενικής Παιδείας είναι περισσότερες από αυτές που διατίθενται στα Μαθήματα Κατεύθυνσης,
  • διαθέτει πολύ λίγες ώρες στα εξεταζόμενα μαθήματα. Αλήθεια, επαρκεί ο χρόνος να προετοιμαστούν οι μαθητές στο σχολείο; Κι αν όχι τι λύση έχουν;
  • διατηρεί ισορροπίες και ευνοεί συντεχνίες και συγκεκριμένες επιδιώξεις. Υπήρξαν ήδη δημοσιεύματα σε εφημερίδες για μονοθεματικά φροντιστήρια και παραδοσιακούς κλάδους -πιθανώς είναι σύμπτωση. Η Παιδεία και οι μαθητές δεν είναι η πρώτη προτεραιότητα;
  • ενώ διορθώνει διαπιστωμένες στρεβλώσεις του παλιού συστήματος, δημιουργεί νέες και φέρεται αλλοπρόσαλλα σε μια σειρά από γνωστικά αντικείμενα (και συνεπώς Τριτοβάθμια Τμήματα), όπως: Κοινωνιολογία, Οικονομία, Βιολογία, Μαθηματικά (αλλά και Παιδαγωγικά, Γεωπονικά) με αποκορύφωμα όσα τραγελαφικά διαδραματίζονται με την Πληροφορική (διαχρονική αδυναμία των ηγεσιών του Υπουργείου Παιδείας).

Μόλις αποσαφηνισθεί ποιες σχολές αντιστοιχούν σε κάθε πεδίο (όπως και το που θα ενταχθούν οι στρατιωτικές και άλλες σχολές) οι στρεβλώσεις αυτές θα αναδειχθούν περισσότερο και εκτιμώ ότι θα αναιρέσουν τα δημοσιεύματα για “απλό σύστημα” που “διευρύνει τις επιλογές των μαθητών”.

Ο τρόπος βελτίωσης; Τον έχω προτείνει , δημόσια στις 20/8/2013, και τη διέθεσα σε όλους τους αρμοδίους ενώ την ανέπτυξα εκτενώς σε άρθρα (Πρόταση για «άνοιγμα» πεδίων στην Γ΄Λυκείου και Πρόταση για τα 4+1 μαθήματα των Πανελλαδικών). Είναι φανερό ότι βασικές της αρχές υιοθετήθηκαν:

  • Κοινός κορμός 3 μαθημάτων,
  • Προφίλ 4 μαθημάτων που επιτρέπει την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια.

Με μόνη επιφύλαξη τη διασύνδεση της θεωρητικής με παραϊατρικά ή οικονομικά επαγγέλματα (αποτελεί εκπαιδευτική επιλογή), ίσως ήρθε η ώρα να υιοθετηθεί στο σύνολό της…

Παναγιώτης Τσιωτάκης Καθηγητής Πληροφορικής