Συντάκτης:

«Ολα για το ΕΣΠΑ» θα μπορούσε να είναι το σύνθημα για την τιτάνια προσπάθεια που κάνει το υπουργείο Παιδείας, ώστε να εξασφαλίσει όσο μεγαλύτερο μερίδιο μπορεί από τη διανομή των κοινοτικών κονδυλίων για την ερχόμενη χρονιά.

Σύμφωνα με πληροφορίες, οι αρχικές προβλέψεις μείωναν κατά 40% τις πιστώσεις σε σχέση με πέρυσι, ενώ τις τελευταίες ημέρες το σκληρό «παζάρι» έχει περιορίσει τη μείωση στο 20%. Οπερ σημαίνει ότι πέρυσι καλύφθηκαν μέσω ΕΣΠΑ 12.356 θέσεις (από τις 22.000 κενές), ενώ φέτος σίγουρες -προς το παρόν- είναι οι 9.000-9.500 θέσεις.

«Η αναδιάρθρωση του ΕΣΠΑ αποτελεί προτεραιότητα», δηλώνει ανώτατο στέλεχος του υπουργείου Παιδείας, παραπέμποντας στις διαβουλεύσεις που γίνονται με τον υπουργό Οικονομίας και Υποδομών Γ. Σταθάκη, αλλά και στο δύσκολο έργο τής (άρτι συγκροτημένης) επιτροπής του υπουργείου Παιδείας που έχει αναλάβει τον σχεδιασμό των πολιτικών διαχείρισης του νέου επιχειρησιακού προγράμματος (2014-2020).

Στο τέλος του μήνα, άλλωστε, θα συνεδριάσει η πρώτη επιτροπή παρακολούθησης του επιχειρησιακού προγράμματος για την εκπαίδευση.

Την ίδια στιγμή, ενθαρρυντικό είναι το γεγονός ότι υπάρχει γενναία αύξηση του κρατικού προϋπολογισμού που αφορά τους αναπληρωτές. Ομως, δεν είναι καθόλου βέβαιο, αν θα υπάρξει και φέτος η δυνατότητα αξιοποίησης του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων που ήταν καθοριστικό πέρυσι για τα κενά στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση (όπου δεν μπορούν να αξιοποιηθούν πιστώσεις ΕΣΠΑ).

Υπενθυμίζουμε ότι πέρυσι τα κενά έφτασαν τις 22.000. Οι 12.356 καλύφθηκαν (κυρίως στην πρωτοβάθμια) από το ΕΣΠΑ και οι 5.300 από κρατικά κονδύλια. Φέτος, μετά και τις 3.500 συνταξιοδοτήσεις, πιθανόν τα κενά να αυξηθούν. Προς το παρόν, έχουν εγκριθεί 4.000 προσλήψεις, από τις οποίες οι 1.500 είναι επαναπροσλήψεις όλων όσοι είχαν τεθεί σε διαθεσιμότητα.

Το υπουργείο επεξεργάζεται πλήθος σεναρίων για την κάλυψη των κενών στα σχολεία. Στο πλαίσιο αυτό ήταν και η συνάντηση με τον υπουργό Αμυνας, Π. Καμμένο, όπου και συζητήθηκε η δυνατότητα της εναλλακτικής θητείας από δασκάλους-καθηγητές υπηρετούντες τη θητεία τους σε παραμεθόριες περιοχές. Εκδοχή που ήδη έχει συμπεριλάβει και για άλλους επιστημονικούς κλάδους (γιατρούς, δικηγόρους κ.ά.) το υπουργείο Αμυνας σε σχετική ρύθμιση.

Ωστόσο, πρόκειται για εισήγηση που δεν έχει ακόμα μελετηθεί ειδικά ως προς το σκέλος της αποτελεσματικότητάς του, αφού -για να αποδώσει το πρόγραμμα- θα πρέπει να αφορά έναν σημαντικό αριθμό φαντάρων-εκπαιδευτικών και όχι μερικές δεκάδες, άντε και (λίγες, πολύ λίγες) εκατοντάδες, για να καλύψουν τις θέσεις στα λίγα ολιγοθέσια σχολεία της παραμεθορίου.

Εκτός κι αν διευρυνθεί η γεωγραφική εμβέλεια του μέτρου και εισέλθει στα ενδότερα. Θα εξαντληθούν πρώτα όλες οι προσπάθειες άντλησης κεφαλαίων από όλους τους διαθέσιμους πόρους και μετά θα ακολουθήσουν μέτρα έκτακτης ανάγκης, έλεγε χαρακτηριστικά στέλεχος του υπουργείου Παιδείας αναφερόμενο και σε άλλες λύσεις, όπως την αναζήτηση πιστώσεων από τον χώρο των ερευνητών κ.ά.

Αυτός ο βραχνάς θα βρίσκεται στον λαιμό της ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας όλο το καλοκαίρι. Αυτές τις μέρες, όμως, έχει και το μέτωπο των αλλαγών που φέρνει το πολυνομοσχέδιο για την Παιδεία. Σήμερα, εκτός απροόπτου, αναμένεται να τεθεί σε διαβούλευση μετά τη συζήτηση στον τομέα Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ και τη συνάντηση με βουλευτές του κόμματος. Ερωτηθέντες για ακανθώδη θέματα, όπως μετεγγραφές, εκπρόσωποι, ανώτατα στελέχη, απαντούσαν: «Δεν υπάρχει έτοιμη καμία αντιπρόταση για κανένα θέμα, αλλά είμαστε πρόθυμοι ν’ ακούσουμε».