Τρεις κόκκινες γραμμές από τους μητροπολίτες – Μυστική κάλπη – “ψήφο εμπιστοσύνης” ζήτησε ο Ιερώνυμος για τα Θρησκευτικά. Την ίδια ώρα, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος κάλυπτε πλήρως τον πρώην υπουργό Ν. Φίλη

Το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής χαρακτήρισε “αρμόδιο” να λάβει τις αποφάσεις για το μάθημα των Θρησκευτικών ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Δημήτρης Τζανακόπουλος, “όταν η διαβούλευση ολοκληρωθεί στη βάση του χρονοδιαγράμματος, το οποίο, ούτως ή άλλως, έχει τεθεί εκ μέρους της ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας” όπως είπε.

Απαντώντας στην ερώτηση της “Αυγής” για το μάθημα, θέμα το οποίο άνοιξε την Τετάρτη ο αρχιεπίσκοπος εν όψει της χθεσινής Ιεράς Συνόδου, ο εκπρόσωπος υπογράμμισε: “Η θέση της κυβέρνησης έχει εκφραστεί από τον τότε αρμόδιο υπουργό (σ.σ.: Ν. Φίλη), από τον νυν αρμόδιο υπουργό (σ.σ.: Κ. Γαβρόγλου), αλλά και από τον ίδιο τον πρωθυπουργό σε σχετική παρέμβασή του στη Βουλή. Αυτή είναι και η θέση η οποία υλοποιείται σήμερα”. Παρείχε έτσι πλήρη κάλυψη στον Ν. Φίλη και δεν επιβεβαίωσε την ύπαρξη των πρακτικών που επικαλέστηκε ο Ιερώνυμος, βάσει των οποίων ο πρωθυπουργός φέρεται να είχε κάνει λόγο για διάλογο με την Εκκλησία “από μηδενική βάση”. Υπενθυμίζεται ότι και ο Ν. Φίλης κατηγόρησε για “πρακτικά εμπνεύσεως” του ίδιου του Ιερώνυμου.

Κύκλοι της Ιεράς Συνόδου διευκρίνιζαν, στο μεταξύ, στην “Α” ότι τα… πρακτικά του αρχιεπισκόπου για τη συνάντηση στο Μαξίμου τον περασμένο Οκτώβριο δεν ήταν παρά πρακτικά της δικής του τότε ενημέρωσης προς τους ιεράρχες για τη συνάντηση την επόμενη ημέρα -ασχέτως αν ο αρχιεπίσκοπος άφησε να εννοηθεί ότι ήταν πρακτικά της συνάντησης.

“Θέλει να πιέσει για να ανασταλεί η διαδικασία της εφαρμογής των νέων Προγραμμάτων Σπουδών” εκτιμούσε χθες ο Ν. Φίλης σχετικά με τη στάση του. “Θέλει να συνεχίσει να έχει τη στήριξη των ακραίων μέσα στην Ιεραρχία” συνέχιζε (στην “Εφ.Συν.”), υπογραμμίζοντας: «Θέλει να δημιουργήσει μια κατάσταση πολιτικής ομηρίας της κυβέρνησης, η οποία βρίσκεται σε δύσκολη φάση με τη διαπραγμάτευση και τα ποσοστά της να πέφτουν στις δημοσκοπήσεις».

 

Συνεχίζεται ο διάλογος Πολιτείας – Εκκλησίας

Σε κάθε περίπτωση, ο διάλογος Πολιτείας και Εκκλησίας για το μάθημα συνεχίζεται με στόχο “να βρεθεί η καλύτερη δυνατή λύση και να προχωρήσουμε στην αλλαγή του προγράμματος σπουδών στη βάση των σύγχρονων αναγκών του εκπαιδευτικού συστήματος” όπως είπε ο Δ. Τζανακόπουλος.

Τη συνέχεια του διαλόγου επικύρωσε, εξάλλου, και η έκτακτη σύγκληση της Ιεραρχίας της Ιεράς Συνόδου σε μυστική ψηφοφορία που ζήτησε ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος. Πενήντα επτά μητροπολίτες τάχθηκαν υπέρ της συνέχισης του διαλόγου στη βάση της εισήγησης του Ύδρας Εφραίμ (που προεδρεύει της τριμελούς επιτροπής της Εκκλησίας για τα Θρησκευτικά), δύο τάχθηκαν κατά, δύο ψήφισαν άκυρο, ενώ ένας μητροπολίτης λευκό. Η μυστική ψηφοφορία έγινε γιατί, σύμφωνα με κύκλους της Ιεραρχίας, εκφράστηκαν “απόψεις δυσπιστίας” απέναντι στην Πολιτεία. Άλλες σχετικές πηγές, όμως, έκαναν λόγο για “ψήφο εμπιστοσύνης” που ο ίδιος ο Ιερώνυμος ήθελε να επικυρώσει στο πρόσωπό του. Εξερχόμενος, πάντως, της Ιεραρχίας, ο ίδιος δήλωσε: “Τους ευχαριστώ γιατί από τους 62 οι 57 κάθισαν στο πλευρό μου”.

 

Φάκελοι Μαθήματος, όχι νέα βιβλία

Στις ίδιες δηλώσεις ο Ιερώνυμος σημείωσε: “Περιμένουμε να καταλήξουμε σε αυτό που όλοι θέλουμε, σε συνεργασία με την Πολιτεία, στο κείμενο που θα γίνει το νέο βιβλίο”. Διευκρινίζεται, ωστόσο, ότι για την ερχόμενη σχολική χρονιά δεν τίθεται ζήτημα νέου βιβλίου για τα Θρησκευτικά. Τα παιδιά θα λάβουν Φακέλους Μαθήματος, που παράλληλα με το βιβλίο θα λειτουργούν ως υποστηρικτικό υλικό στη βάση των αξόνων που τίθενται από τα νέα Προγράμματα Σπουδών. Το ΙΕΠ ήδη επεξεργάζεται τους φακέλους.

 

Οι κόκκινες γραμμές της Ιεραρχίας

Τώρα, η εισήγηση Εφραίμ για τα Θρησκευτικά θα πάρει τον δρόμο για το υπουργείο Παιδείας προκειμένου να ληφθεί υπόψη, και στη συνέχεια, η Διαρκής Ιερά Σύνοδος θα τοποθετηθεί επί της τελικής αναθεώρησης των Προγραμμάτων Σπουδών. Οι ιεράρχες φρόντισαν να επαναλάβουν χθες τις τρεις κόκκινες γραμμές τους: υποχρεωτικότητα του μαθήματος, διατήρηση των ωρών διδασκαλίας, ορθόδοξος προσανατολισμός. Για πρώτη φορά, όμως, τέθηκε το “να παραμείνει η ονομασία ‘Θρησκευτικά’”, ώστε “να διδάσκονται μόνο από θεολόγους” κατά την ανακοίνωση της Ιεραρχίας… Κατά τα λοιπά, εγκρίθηκε ότι “η αλλαγή του μαθήματος είναι απαραίτητη” και ότι “η εποχή των αμιγώς θρησκευτικών κοινωνιών και εθνών ήδη παρέρχεται”.

 

Ο Δ. Τζανακόπουλος για το θέμα χωρισμού Εκκλησίας – κράτους

“Είναι μια συζήτηση η οποία αυτή τη στιγμή ξεκινά. Είναι μια συζήτηση την οποία έχει αναλάβει η Επιτροπή για τον Δημόσιο Διάλογο, εν όψει της αναθεώρησης του Συντάγματος, να διενεργήσει και οι τελικές θέσεις τής κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας θα καταληχθούν όταν και αυτός ο διάλογος ολοκληρωθεί” είπε χθες ο κυβερνητικός εκπρόσωπος και συνέχισε: “Σε κάθε περίπτωση, η βασική αρχή είναι ότι θα πρέπει να γίνουν βήματα εκσυγχρονισμού του ελληνικού Συντάγματος στην κατεύθυνση του σαφούς προσδιορισμού των διακριτών ρόλων μεταξύ κράτους και Εκκλησίας”.