Μισθοί και συντάξεις απορροφούν το μεγαλύτερο μερίδιο της αύξησης κατά 5% έναντι του 2016 στον προϋπολογισμό του υπουργείου Παιδείας για το 2017. Αυτό είναι ξεκάθαρο στα κονδύλια για την τριτοβάθμια εκπαίδευση –τα κονδύλια για λειτουργικές δαπάνες παρουσιάζουν μείωση– και έχει προκαλέσει γκρίνια –εκτός από τα σχόλια για προεκλογικής κοπής στόχευση– στα ΑΕΙ. Από την άλλη, το υπουργείο Παιδείας, όπως εξηγεί στην «Κ» ο γενικός γραμματέας Ιωάννης Παντής, έχει θέσει δύο στόχους: να απαλείψει τις διαφορές στο κόστος ανάμεσα σε ομοειδή τμήματα διαφορετικών ΑΕΙ και να βρει το «χαμηλό βιωσιμότητας» κάτω από το οποίο δεν μπορεί να πέσει η κρατική χρηματοδότηση για κάθε τμήμα. Ηδη, οι εκπρόσωποι των ΑΕΙ συνεργάζονται με το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους (ΓΛΚ).


Ειδικότερα, με βάση τον προϋπολογισμό που κατετέθη στη Βουλή (οι αριθμοί του υπουργείου έχουν ελαφρές αποκλίσεις με αυτόν), η αύξηση στη χρηματοδότηση των ΑΕΙ/ΤΕΙ πηγαίνει σε μισθούς και συντάξεις (603.796.000 ευρώ το 2017 από 563.145.454 το 2016), ενώ τα υπόλοιπα κονδύλια για λειτουργικές δαπάνες και παροχές παρουσιάζουν μείωση (από 277.028.640 το 2016 σε 270.641.000 για το 2017). Αντίστοιχα, στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση η επιχορήγηση αυξήθηκε για μισθούς και συντάξεις, ωστόσο στις δύο βαθμίδες υπήρξε αύξηση και στα κονδύλια για τις άλλες παροχές και δαπάνες.

Μάλιστα, είναι η δεύτερη χρονιά που η έρευνα παρουσιάζεται ευνοημένη στην κατανομή κονδυλίων. Ενδεικτικά, η Γενική Γραμματεία Ερευνας και Τεχνολογίας έχει προϋπολογιστεί να πάρει 116.238.000 ευρώ το 2017 από 84.269.212 το 2016. Πέρυσι, η χρηματοδότηση της ΓΓΕΤ από 52.524.000 ευρώ το 2015, έφθασε τα 82.731.000 ευρώ το 2016, δηλαδή αύξηση 57%, πυροδοτώντας σχόλια για «μάχη κονδυλίων» μεταξύ του υπουργού Νίκου Φίλη (αρμόδιος για πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια), του αναπληρωτή υπουργού Ερευνας και Καινοτομίας Κώστα Φωτάκη και της αναπληρώτριας υπουργού Σίας Αναγνωστοπούλου (με αρμοδιότητα την τριτοβάθμια).

Μιλώντας στην «Κ» για το θέμα, ο κ. Παντής απέδωσε την αύξηση των κονδυλίων για μισθούς και συντάξεις στην ανώτατη εκπαίδευση στην προκήρυξη 1.000 νέων θέσεων διδασκόντων για το 2017, ενώ προγραμματίζονται άλλες 500. Επίσης, ο κ. Παντής ανέφερε ότι χθες και προ δεκαπενθημέρου δόθηκαν περί τα 3.230.000 ευρώ στα ΑΕΙ ως έξτρα επιχορήγηση. «Είναι πολιτική επιλογή αυτό» δηλώνει ο ίδιος, ο οποίος εστιάζει στην προσπάθεια να καθορισθεί η «κόκκινη γραμμή» χρηματοδότησης για κάθε ΑΕΙ, κάτω από την οποία δεν θα μπορεί να λειτουργήσει. «Εκπρόσωπος του ΓΛΚ, του υπουργείου Παιδείας και ο υπεύθυνος οικονομικών κάθε ΑΕΙ/ΤΕΙ, συναντιούνται και καταλήγουν σε μια κοστολόγηση της δραστηριότητας και των υποχρεωτικών εξόδων». Παράλληλα, τα τμήματα χωρίζονται σε εργαστηριακά, μη εργαστηριακά ή μεικτά. Ανάλογα με τον χαρακτηρισμό κάθε τμήματος υπάρχει το ποσό που χρειάζεται να δαπανάται στην Ευρωπαϊκή Ενωση κατά μέσον όρο ανά φοιτητή. Και αυτό διότι στην Ελλάδα παρατηρούνται μεγάλες διαφορές ανάμεσα στο κόστος ομοειδών ΑΕΙ (π.χ. ΕΜΠ-Πολυτεχνείο Κρήτης) ή ομοειδών σχολών (π.χ. Ιατρικές).