Αποκλεισμός αποσπάσεων μονίμων εκπαιδευτικών σε δομές Ειδικής Αγωγής

ΠΑΙΔΕΙΑ 🕔21/05/2017 - 17:35 | Author: Newsroom

Κείμενο διαμαρτυρίας- ενημέρωσης για αποκλεισμό αποσπάσεων μονίμων εκπαιδευτικών από ΠΥΣΔΕ/ΠΥΣΠΕ σε ΠΥΣΔΕ/ΠΥΣΠΕ σε δομές Ειδικής Αγωγής

Αξιότιμε κ Υπουργέ Παιδείας κ Γαβρόγλου Κώστα

Στο ν.4415/16  (Ρύθμιση θεμάτων Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης) άρθρο 48 αναφέρονται τα τυπικά προσόντα στελέχωσης των σχολικών μονάδων Ειδικής Αγωγής (ΣΜΕΑΕ, των ΤΕ, των ΚΕΔΔΥ, παράλληλη στήριξη). Ειδικότερα αναφέρεται ότι  η εξειδίκευση στην ΕΑΕ αποδεικνύεται με:

αα) Διδακτορικό δίπλωμα στην ΕΑΕ ή στη Σχολική Ψυχολογία, με βασικές σπουδές σε Α.Ε.Ι. της ημεδαπής ή με αγνωρισμένο ως ισότιμο και αντίστοιχο πτυχίο της αλλοδαπής ή

ββ) Μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών στην ΕΑΕ ή στη Σχολική Ψυχολογία, με βασικές σπουδές σε Α.Ε.Ι. της ημεδαπής ή με αναγνωρισμένο ως ισότιμο και αντίστοιχο πτυχίο της αλλοδαπής ή

γγ) Πτυχίο διετούς μετεκπαίδευσης στην ΕΑΕ των Διδασκαλείων της ημεδαπής ή αναγνωρισμένο ως ισότιμο και αντίστοιχο πτυχίο της αλλοδαπής, με βασικές σπουδές σε Α.Ε.Ι. της ημεδαπής ή με αναγνωρισμένο ως ισότιμο και αντίστοιχο πτυχίο της αλλοδαπής ή

δδ) Πτυχίο Α.Ε.Ι. της ημεδαπής ή αναγνωρισμένο ως ισότιμο και αντίστοιχο πτυχίο της αλλοδαπής με τουλάχιστον πενταετή αποδεδειγμένη προϋπηρεσία στην ΕΑΕ.

εε) Ειδικά για τον κλάδο ΠΕ11, πέραν των ανωτέρω, η εξειδίκευση στην ΕΑΕ αποδεικνύεται επιπροσθέτως με πτυχίο ΤΕΦΑΑ των Πανεπιστημίων της ημεδαπής ή αναγνωρισμένο ως αντίστοιχο και ισότιμο πτυχίο της αλλοδαπής με κύρια ειδικότητα την «ΕΑΕ» ή την «Ειδική Φυσική Αγωγή» ή την «Ειδική Φυσική Αγωγή-Θεραπευτική Γυμναστική» ή την «Προσαρμοσμένη Φυσική Αγωγή» ή την «Προσαρμοσμένη Κινητική Αγωγή» ή την «Άσκηση σε χρόνιες παθήσεις και Αναπηρία».

Οι ανωτέρω εκπαιδευτικοί τοποθετούνται στις θέσεις των ΣΜΕΑΕ, των ΤΕ, των προγραμμάτων πρώιμης παρέμβασης, των προγραμμάτων παράλληλης στήριξης και παροχής διδασκαλίας στο σπίτι με μετάθεση ή διορισμό ή απόσπαση ή προσωρινή αναπλήρωση, σύμφωνα με τα ισχύοντα στη γενική εκπαίδευση.

Στο άρθρο 21 του ν.4415/16 (Διορισμοί εκπαιδευτικών ΕΑΕ -Υπηρεσιακές μεταβολές) αναφέρεται ότι :

  1. Σε κενές οργανικές θέσεις εκπαιδευτικών ΕΑΕ μπορεί να μετατίθενται εκπαιδευτικοί οι οποίοι κατέχουν τα ως άνω τυπικά προσόντα που αποδεικνύουν την εξειδίκευση με την ΕΑΕ αλλά στη παράγραφο 4 ρητά αναφέρεται ότι « Όταν δεν καλύπτονται τα κενά με μετάθεση ή διορισμό, δύνανται να αποσπώνται σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις και τις υφιστάμενες εκπαιδευτικές ανάγκες, σε ΣΜΕΑΕ, ΚΕΔΔΥ, Τμήματα Ένταξης, προγράμματα παράλληλης στήριξης, πρώιμης παρέμβασης και παροχής διδασκαλίας στο σπίτι, μόνιμοι εκπαιδευτικοί, ως ακολούθως:

α) Κατά προτεραιότητα εκπαιδευτικοί ΕΑΕ της παραγράφου 1 του άρθρου 16.

β) Ακολουθούν εκπαιδευτικοί, οι οποίοι πληρούν τις προϋποθέσεις τουλάχιστον μίας (1) εκ των κατωτέρω περιπτώσεων, κατά την ακόλουθη ιεράρχηση:

αα) Είναι κάτοχοι πιστοποιητικού παρακολούθησης σεμιναρίων ετήσιας επιμόρφωσης – εξειδίκευσης στην ΕΑΕ από Πανεπιστήμια ή από αναγνωρισμένους κρατικούς φορείς που εποπτεύονται από το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, αποδεδειγμένης διάρκειας τουλάχιστον τετρακοσίων (400) ωρών.

ββ) Έχουν προϋπηρεσία τουλάχιστον ενός διδακτικού έτους στις ανωτέρω δομές και προγράμματα.

γγ) Είναι γονείς παιδιών με ποσοστό αναπηρίας άνω του 67% .

δδ) Είναι κάτοχοι πιστοποιητικού παρακολούθησης σεμιναρίων επιμόρφωσης – εξειδίκευσης στην ΕΑΕ από Πανεπιστήμια ή από αναγνωρισμένους κρατικούς φορείς που εποπτεύονται από το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων.

γ) Αν εξακολουθεί να συντρέχει αδυναμία πλήρωσης των κενών διατίθενται εκπαιδευτικοί χωρίς κανένα από τα ανωτέρω προσόντα ή χαρακτηριστικά. Οι εκπαιδευτικοί αυτοί συμμετέχουν υποχρεωτικά κατά προτεραιότητα σε προγράμματα επιμόρφωσης και εξειδίκευσης που υλοποιούνται από τους αρμόδιους φορείς για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών»

Ωστόσο αν και τον ως άνω νόμο (ν.4415/16)  επικαλείται και στηρίζεται  η φετινή εγκύκλιος αποσπάσεων εκπαιδευτικών σε σχολικές μονάδες Ειδικής Αγωγής δεν δίνεται η δυνατότητα σε πολλούς εκπαιδευτικούς να καταθέσουν αίτηση απόσπασης   καθώς στη ψηφιακή πλατφόρμα  δεν έχει συμπεριληφθεί ούτε το κριτήριο του ενός έτους προϋπηρεσίας σε δομές ΕΑΕ (άρθρο 21 ββ) ούτε το κριτήριο κατοχής πιστοποιητικού παρακολούθησης σεμιναρίων επιμόρφωσης – εξειδίκευσης στην ΕΑΕ από Πανεπιστήμια ή από αναγνωρισμένους κρατικούς φορείς που εποπτεύονται από το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων (άρθρο 21 δδ).

Η άδικη αυτή ενέργεια μας οδήγησε στην υποβολή ένστασης ζητώντας από το  Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων την τροποποίηση της εγκυκλίου αποσπάσεων και την παράταση ημερομηνίας υποβολής αιτήσεων.

Με βάση αυτή την ενέργεια οι  υπεύθυνοι  σύνταξης της εγκυκλίου και κατ’ επέκταση το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων έδειξαν αξιοζήλευτα αντανακλαστικά, όχι όμως προς την σωστή κατεύθυνση. Αντί να αποκαταστήσουν αυτή την κατάφωρη αδικία, προέβησαν σε άμεση τροποποίηση των κριτήριων απόσπασης σε δομές ΕΑΕ όπως αναφέρονται στην αιτιολογική έκθεση «Μέτρα για την επιτάχυνση του κυβερνητικού έργου σε θέματα εκπαίδευσης άρθρο 3 «Ρύθμιση θεμάτων εκπαιδευτικού προσωπικού ΕΕΠ και ΕΒΠ»  τα οποία αναφέρονται στο  πρώτο εδάφιο των περιπ. Α΄και β’ της παρ 4 του άρθρου 21 του 3688/2008 (Α’ 159), όπως τροποποιήθηκε με την παρ. 3 του άρθρου 48 του ν. 4415/2016 (Α’ 159). Στην εν λόγω αιτιολογική έκθεση αναφέρεται ότι δικαίωμα απόσπασης έχουν μόνο όσοι υπηρετούν στην ίδια Διεύθυνση Εκπαίδευσης (παρ 2 β). Μάλιστα η ως άνω νέα τροποποίηση έχει αναδρομική ισχύ από το σχολικό έτος 2016-2017 (άρθρο 3 παρ. 2 β), κάτι το οποίο ενισχύει την αίσθηση ότι το υπουργείο προσπαθεί να καλύψει τα λάθη επι τω αδίκω και όχι επι τω δικαίω . Είναι ολοφάνερο ότι οι πολιτικά υπεύθυνοι διαπιστώνοντας ότι η εγκύκλιος είαν αίολη, την υποστηρίζουν με νομοθετική ρύθμιση, αδικώντας όμως εκατοντάδες  εκπαιδευτικούς που διαθέτουν τα εκ του  ν. 4415/2016 κριτήρια απόσπασης σε δομές ΕΑΕ.

Τα  λειτουργικά κενά των σχολείων τόσο  της γενικής αλλά και της ειδικής Αγωγής καλύπτονται πρώτιστα από αποσπασμένους εκπαιδευτικούς είτε αυτοί βρίσκονται εντός είτε εκτός ΠΥΣΔΕ/ΠΥΣΠΕ ενώ στις περιπτώσεις εκτάκτων προκειπτουσων αναγκών από αναπληρωτές. Οι αποσπάσεις των μονίμων οι οποίες προηγούνται της πρόσληψής των αναπληρωτών εξυπηρετούν συγκεκριμένους σκοπούς. Αρχικά την διαχείριση του ανθρωπίνου δυναμικού (μόνιμοι εκπαιδευτικοί) με τον βέλτιστο δυνατό τρόπο λαμβάνοντας υπόψη τις γνώσεις, δεξιότητες τους με απώτερο σκοπό την τοποθέτηση αυτών σε λειτουργικά κενά, και δευτερεύοντος την πρόσληψή όσο το δυνατόν μικρότερου αριθμού αναπληρωτών και συνεπώς την μικρότερη δυνατή επιβάρυνση του κρατικού προϋπολογισμού.

Η φετινή εγκύκλιος αποσπάσεων μονίμων σε δομές Ειδικής Αγωγής και στη συνέχεια η μη αναγνώριση της παράληψης και διόρθωσης της και τέλος η τροποποίηση του νόμου ν. 4415/2016 με τρόπο ώστε να είναι σύννομη πλήττει σοβαρά τόσο το περί δικαίου αίσθημα, όσο και την Ειδική αγωγή αφού θα οι κενές θέσεις μπορούν να καλυφτούν από εκπαιδευτικούς χωρίς κανένα προσόν [ν.4415/16 άρθρο 4 παρ. γ) αναφέρει ότι σε περίπτωση που εξακολουθεί να συντρέχει αδυναμία πλήρωσης των κενών διατίθενται εκπαιδευτικοί χωρίς κανένα από τα προσόντα ή χαρακτηριστικά  που αναφέρονται].

Το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων προωθεί με την νέα αυτή τροποποίηση εκπαιδευτικούς χωρίς προσόντα στην Ειδική Αγωγή καθώς οι Διευθύνσεις Εκπαίδευσης, οι ενδιαφερόμενοι και οι έχοντες έστω και ένα τυπικό προσόν στον τομέα της Ειδικής Αγωγής θα είχαν αιτηθεί και τοποθετηθεί σε δομές Ειδικής Αγωγής. Με την νέα αυτή τροποποίηση α) εσκεμμένα στερείται/αποκλείονται από εκπαιδευτικούς οι οποίοι κατέχουν μέρος των κριτήριων που ορίζει ο ν.4415/16 το δικαίωμα να δηλώσουν και να καταλάβουν θέσεις σε δομές Ειδικής Αγωγής, β) δεν πραγματοποιείται η διαχείριση του ανθρωπίνου δυναμικού με τον βέλτιστο τρόπο ενώ γ) προωθούνται σε δομές ΕΑΕ όσοι δε συμπληρώνουν ωράριο, ενδεχομένως και να μην ενδιαφέρονται για τον ευαίσθητο αυτό τομέα καθώς αν ενδιαφέρονταν θα είχαν φροντίσει έως σήμερα να εξασφαλίσουν κάποιο από τα κριτήρια που απαιτούνται για την τοποθέτηση τους σε δομές ΕΑΕ.

Θεωρούμε ότι ο εμπαιγμός μας από τους υπευθύνους του Υπουργείου Παιδείας αυξάνει ετι περαιτέρω μετα το αίτημα τροποποίησης των κριτήριων απόσπασης σε δομές Ειδικής Αγωγής με νομοθετική ρύθμιση η οποία είναι φανερό ότι προέκυψε μετα την υποβολή ενστάσεων κάποιων εκπαιδευτικών.  Τα θεσμικά όργανα του κράτους υπάρχουν και νομοθετούν με σκοπό να προστατέψουν τους πολίτες.

Ζητούμε

  1. Να αποσυρθεί η εν λόγω τροποποίηση που αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση «Μέτρα για την επιτάχυνση του κυβερνητικού έργου σε θέματα εκπαίδευσης άρθρο 3 «Ρύθμιση θεμάτων εκπαιδευτικού προσωπικού ΕΕΠ και ΕΒΠ» (δικαίωμα απόσπασης με αναδρομική ισχύ από το σχολικό έτος 2016-2017 έχουν μόνο όσοι υπηρετούν στην ίδια Διεύθυνση Εκπαίδευσης (παρ 2 β) καθώς θίγει το αίσθημα δίκαιου.
  2. Οι αποσπάσεις ως γενικός όρος αφορούν τόσο αυτές εντός όσο και εκτός ΠΥΔΕ/ΠΥΣΠΕ και ως έτσι θα πρέπει να αντιμετωπίζονται.
  3. Να ληφθεί υπόψη και να γίνει η βέλτιστη δυνατή διαχείριση του υπάρχοντος ανθρωπίνου δυναμικού αρμοδιότητας Υπουργείου Παιδείας Έρευνας και Θρησκευμάτων.
  4. Η τοποθέτηση εκπαιδευτικών σε Δομές ΕΑΕ με παντελή έλλειψη τυπικών προσόντων να αποτελέσει την τελευταία λύση.
  5. Να ληφθεί υπόψη ότι η ως άνω λύση (τοποθέτηση εκπαιδευτικών σε Δομές ΕΑΕ με παντελή έλλειψη τυπικών προσόντων, ν.4415/16 άρθρο 21 παρ 4 γ) θα οδηγήσει σε επιπλέον επιβάρυνση του κρατικού προϋπολογισμού σε καιρούς που η χώρα πλήττεται οικονομικά καθώς θα απαιτηθεί η άμεση επιμόρφωση αυτών (άρθρο 21 παρ 4 γ «Οι εκπαιδευτικοί αυτοί συμμετέχουν υποχρεωτικά κατά προτεραιότητα σε προγράμματα επιμόρφωσης και εξειδίκευσης που υλοποιούνται από τους αρμόδιους φορείς για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών)

Η Ειδική Αγωγή και τα άτομα με αναπηρία θα πρέπει να πάρουν τη θέση που τους  αρμόζει την κοινωνία.

Ας μη ξεχνάμε ότι όλοι μας είμαστε εν δυνάμει άτομα με αναπηρία

 

Ομάδα εκπαιδευτικών

Loading...
  • Δίκτυο ανεξάρτητων διαφημίσεων
    loading...
  • europalso

    ideascentral

    ideascentral