ΤΟΜ ΝΕΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΟΥ ΘΈΜΗ ΚΟΤΣΙΦΑΚΗ ΑΠΟ ΤΙΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΙΩΝ

ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Στο βιβλίο αυτό ο συγγραφέας αφηγείται, μέσα από κείμενα και δημοσιεύματα στον τύπο, τη συνεχιζόμενη περιπέτεια της δευτεροβάθμιας Τεχνικής-Επαγγελματικής Εκπαίδευσης στην Ελλάδα. Και η αφήγησή του αυτή καλύπτει σχεδόν μια δεκαετία, από το 2004, που εκδόθηκε το προηγούμενο βιβλίο του «1997 και εφτά – Η μεγάλη περιπέτεια της ΤΕΕ», μέχρι το 2014. Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στο τέλος αυτής της δεκαετίας, γιατί η χρονιά αυτή, όπως τονίζει ο συγγραφέας στο πρόλογό του: «μας σημάδεψε ως εκπαιδευτικούς, ως συνδικαλιστές αλλά και ως ανθρώπους. Έκανε πολλούς συναδέλφους να ξαναδούν με άλλα μάτια τη ζωή τους. Να αναθεωρήσουν πράγματα και αξίες. Να πονέσουν πολύ. Και, από την άλλη, να ανακαλύψουμε για μια ακόμη φορά τη συλλογικότητα και τον αγώνα. Να νιώσουμε περήφανοι και δυνατοί απέναντι σε αυτούς που μας «κλάδεψαν» με τις υπογραφές τους. Και οι μαθητές και οι μαθήτριές μας δίπλα μας, μαζί στις διεκδικήσεις: Να επανέλθουν τομείς και ειδικότητες στα σχολεία. Να γυρίσουν πίσω οι εκπαιδευτικοί».
Το βιβλίο αυτό προσπαθεί να παρουσιάσει τις συνεχείς προσπάθειες των εκπαιδευτικών και των συνδικάτων τους να βελτιωθεί η δημόσια εκπαίδευση, σε όφελος των μαθητών και των μαθητριών. Διεκδικεί να κρατήσει ζωντανή την καθημερινή αγωνία των εκπαιδευτικών, που προσπαθούν κάτω από πολύ αντίξοες συνθήκες να ανταποκριθούν στο έργο τους. Την αγωνία τους να βλέπουν τους μαθητές τους στην τάξη και στο εργαστήριο, να νιώθουν ευχαρίστηση ανακαλύπτοντας τη νέα γι’ αυτούς γνώση και να δημιουργούν. Και αυτή είναι και η μοναδική αξιολόγηση για τον εκπαιδευτικό. Το χαμόγελο, η ικανοποίηση του μαθητή.
Στο βιβλίο αυτό, λοιπόν, περιλαμβάνονται άρθρα και σχόλια που έγραψε ο Θ. Κοτσιφάκης για την πορεία της δευτεροβάθμιας Τεχνικής-Επαγγελματικής Εκπαίδευσης την τελευταία δεκαετία. Μια δεκαετία με συνεχείς αλλαγές, που οδήγησαν στην ακόμη μεγαλύτερη υποβάθμισή της στο πλαίσιο της δημόσιας εκπαίδευσης. Δεν θα μπορούσαν, βεβαίως, να λείψουν και άρθρα με αναφορές στα γενικότερα προβλήματα της εκπαίδευσης, στη γενικότερη εκπαιδευτική και οικονομική πολιτική που ασκούνταν από την εκάστοτε κυβέρνηση, αλλά και στις επιπτώσεις των κεντρικών επιλογών σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης. Άλλωστε, η πολιτικές για την Τ.Ε.Ε. αποτελούν μέρος του συνολικού παζλ της εκπαιδευτικής αλλά και της γενικότερης ασκούμενης πολιτικής από την κυβέρνηση.
Από τη θέση του μέλους του ΔΣ στην ΟΛΜΕ αρχικά, και μετέπειτα από τις θέσεις ευθύνης του Γενικού Γραμματέα και του Προέδρου, ο Θ. Κοτσιφάκης ασκεί κριτική στις πολιτικές που ασκούσαν την περίοδο αυτή οι κυβερνήσεις, αναδεικνύοντας τις επιπτώσεις τους στο συνολικό σώμα της εκπαίδευσης. Παράλληλα, παρουσιάζονται και οι προτάσεις του εκπαιδευτικού κινήματος.
Διαβάζοντας το βιβλίο αυτό αντιλαμβάνεται κανείς ότι η δευτεροβάθμια Τ.Ε.Ε. αυτά τα χρόνια υπέστη συνεχείς βιασμούς.
Ανάμεσα στις σημαντικότερες αλλαγές της δεκαετίας αυτής ήταν η κατάργηση των T.E.E., ενός θεσμού που κράτησε μόλις μια δεκαετία και συνέβαλε στην περαιτέρω υποβάθμιση της Τεχνικής-Επαγγελματικής Εκπαίδευσης στο πλαίσιο της λυκειακής βαθμίδας, αλλά και σε σχέση με τη γενικότερη εκπαιδευτική διαδικασία.
Η αντικατάσταση, βεβαίως, των ΤΕΕ με το νέο διπλό σύστημα των ΕΠΑΛ και των ΕΠΑΣ, από τη «μεταρρύθμιση» της κ. Μ. Γιαννάκου το 2006, δημιούργησε σοβαρές στρεβλώσεις, με πρώτη τον αυθαίρετο χωρισμό των ειδικοτήτων σε αυτές που χρειάζονται την ευρύτερη γνώση και αυτές που απλώς απαιτούν κατάρτιση.
Γρήγορα διαπιστώθηκαν οι στρεβλώσεις του συστήματος αυτού και προέκυψε η αναγκαιότητα μιας ακόμα αλλαγής στην Τ.Ε.Ε.. Η τότε υπουργός Παιδείας κ. Άννα Διαμαντοπούλου το 2009 ανοίγει το θέμα του Τεχνολογικού Λυκείου. Η συγκυβέρνηση ΝΔ-ΠΑΣΟΚ, με Υπουργό Παιδείας τον κ. Κ. Αρβανιτόπουλο, θεσμοθετεί με το ν.4186/13 ένα νέο ΕΠΑΛ, καταργεί τις ΕΠΑΣ και δημιουργεί ένα σύστημα πρόωρης κατάρτισης και μαθητείας μετά το γυμνάσιο, έξω από το τυπικό εκπαιδευτικό σύστημα. Το εκπαιδευτικό ημερολόγιο δείχνει… 1950. Συνεχίζεται, λοιπόν, έτσι μια απίστευτη περιπέτεια για την Τεχνική-Επαγγελματική Εκπαίδευση.
Στο βιβλίο γίνεται επίσης αναφορά στην αξιοποίηση των κονδυλίων του ΕΣΠΑ στην εκπαίδευση. Συμμετέχοντας ο συγγραφέας ως εκπρόσωπος της ΟΛΜΕ στις επιτροπές παρακολούθησης του ΕΠΕΑΕΚ και του ΕΣΠΑ (πρόκειται για τα προγράμματα που χρηματοδοτούνται από την Ευρωπαϊκή Ένωση κατά 75%, και από το 2012 κατά 85%), αντιλήφθηκε ότι ουσιαστικά όλη η εκπαιδευτική πολιτική «περνάει» από εκεί και προσπάθησε να αναδείξει σφάλματα και αδυναμίες στο σχεδιασμό των προγραμμάτων, καθώς και τα μεγάλα σκάνδαλα και το «φαγοπότι» των κονδυλίων σε κατευθύνσεις και επιλογές που κατά κανόνα δεν έχουν σχέση με τη βελτίωση του εκπαιδευτικού μας συστήματος.
Όπως τονίζει ο συγγραφέας στον πρόλογό του, «ελπίζουμε με τους αγώνες μας τα επόμενα χρόνια να καταφέρουμε μια θετική αλλαγή όχι μόνο στην Τ.Ε.Ε. αλλά σε ολόκληρο το εκπαιδευτικό μας σύστημα. Η ανατροπή των μνημονιακών πολιτικών και η ακύρωση αντιεκπαιδευτικών κατευθύνσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι απαραίτητες προϋποθέσεις για να συμβεί αυτό. Οι πολιτικές εξελίξεις ελπίζω ότι θα συμβάλλουν…»
Στους συντελεστές του βιβλίου να σημειώσουμε τον Παύλο Χαραμή, φιλόλογο και πρόεδρο του ΚΕΜΕΤΕ της ΟΛΜΕ, που ανέλαβε την επιμέλεια του βιβλίου, και τη Δόμνα Μπογδάνουγραφίστρια – εκπαιδευτικό που φιλοτέχνησε το εξώφυλλο. Ας αναφέρουμε, τέλος, ότι στο βιβλίο έχουν περιληφθεί αποκόμματα από εφημερίδες και περιοδικά της εποχής που αναφέρονται στη θεματική του βιβλίου, καθώς και γελοιογραφίες, δημοσιευμένες στον τύπο της εποχής, τωνΣτάθη, Γιάννη Καλαϊτζή και Βαγγέλη Χερουβείμ.