Μοναδική λύση για τους ασθενείς όλων των ηλικιών, που για κάποιο λόγο (τροχαίο, εγκεφαλική βλάβη, μαιευτική παράλυση, τραυματισμός κ.ά.) έχουν υπολειμματική λειτουργία στο άνω άκρο αποτελεί η τενοντομετάθεση, δηλαδή η μεταφορά ενός τένοντα από την αρχική του θέση σε μία άλλη, έτσι ώστε αυτός να επιτελεί πλέον μια λειτουργία διαφορετική από την αρχική.

Τα παραπάνω επισημαίνει ο καθηγητής Ορθοπαιδικής στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης () και πρόεδρος της οργανωτικής επιτροπής του 4ου Διεθνούς Σεμιναρίου Τενοντομεταθέσεων Παναγιώτης Γκιβίσης, υπογραμμίζοντας παράλληλα ότι 250.000 έως 500.000 νέοι, υγιείς και δραστήριοι άνθρωποι, ηλικίας 20-40 ετών σε όλο τον κόσμο, μένουν παράλυτοι κάθε χρόνο.

Το Διεθνές Σεμινάριο Τενοντομεταθέσεων, το οποίο διοργανώνεται από την Α’ Ορθοπαιδική Κλινική του ΑΠΘ σε συνεργασία με την Ορθοπαιδική & Τραυματολογική Εταιρεία Μακεδονίας Θράκης και τη Βαλκανική Εταιρεία Πλαστικής Χειρουργικής υπό την αιγίδα του Τμήματος Ιατρικής της Κοσμητείας Σχολής Επιστημών Υγείας του ΑΠΘ θα πραγματοποιηθεί από 22-24 Φεβρουαρίου, στο Εργαστήριο Περιγραφικής Ανατομικής και στο Κέντρο Διάδοσης Ερευνητικών Αποτελεσμάτων του ΑΠΘ.

Η τελετή έναρξης του Σεμιναρίου θα γίνει με τη διάλεξη της επίκουρης καθηγήτριας του Τμήματος Κινηματογράφου του ΑΠΘ Μπέτυς Κακλαμανίδου, με θέμα τις “Ιατρικές Σειρές στην Αμερική: Η αλήθεια των μυθοπλαστικών ιατρών και η μυθοπλασία των πραγματικών αναπαραστάσεων”. Στη διάλεξη θα παρουσιαστούν τρόποι, με τους οποίους η ιατρική μυθοπλασία επηρεάζει το τηλεοπτικό κοινό και παρέχει μία νέα αντίληψη αλλά και γνώση για την ιατρική επιστήμη.

Τενοντομεταθέσεις: Ένα ιδιαίτερο κομμάτι της χειρουργικής

Οι τενοντομεταθέσεις αποτελούν ένα ιδιαίτερο κομμάτι στη χειρουργική του άνω άκρου και είναι επεμβάσεις οι οποίες, εφόσον πραγματοποιηθούν από έμπειρους χειρουργούς και με σωστό σχεδιασμό, μπορούν να δώσουν οριστικές λύσεις, βελτιώνοντας τη λειτουργικότητα του χεριού.

“Πρόκειται για μια χειρουργική τεχνική, η οποία χρησιμοποιείται πολλά χρόνια αλλά βελτιώνεται συνεχώς. Το βασικό της πλεονέκτημα είναι ότι πολύ γρήγορα μπορεί να δώσει ένα αποτέλεσμα κίνησης, που έχει χαθεί εξαιτίας τροχαίων, τραυματισμού, εγκεφαλικού, τετραπληγίας, κάκωσης νεύρων, κομμένων τενόντων κλπ. Ο ασθενής, μέσα σε έξι εβδομάδες έως δύο μήνες μετά το χειρουργείο, με την κατάλληλη φυσικοθεραπευτική παρέμβαση, μπορεί να αρχίσει να κινεί το χέρι του, τον αγκώνα του, ακόμη και τον ώμο του, ενώ παλαιότερα δεν μπορούσε. Βασική αρχή της τεχνικής αυτής είναι ότι παίρνουμε ένα υγιή τένοντα, χωρίς να χαθεί η λειτουργικότητα της περιοχής από την οποία αφαιρέθηκε, και τον μεταφέρουμε σε κάποιο άλλο σημείο προκειμένου να επαναφέρουμε την κίνηση που έχει χαθεί. Για παράδειγμα: στον καρπό υπάρχουν δύο τένοντες που κάνουν την κάτω κίνηση. Όταν δεν μπορεί να γίνει η άνω κίνηση, η οποία είναι απαραίτητη για να σηκώσουμε το χέρι και να πιάσουμε, αφαιρούμε τον έναν τένοντα από τους δύο που κάνουν την κάτω κίνηση και τον μεταφέρουμε έτσι ώστε να μπορεί να γίνεται η άνω κίνηση και μας μένει κι ένας κάτω. Ναι μεν ο καρπός χάνει την πλήρη λεπτότητα αλλά φανταστείτε να μην κάνει καθόλου την επάνω κίνηση. Οπότε το κέρδος είναι πολύ περισσότερο από την απώλεια” ανέφερε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Γκιβίσης.

Να σημειωθεί ότι στο Σεμινάριο, 36 γιατροί από τη Γερμανία, την Αγγλία, την Τουρκία και τη Ρουμανία θα εκπαιδευτούν σε 12 πτωματικά παρασκευάσματα. Στο πρακτικό μέρος του Σεμιναρίου θα διδαχθούν εκτός των τενοντομεταθέσεων και μέθοδοι εφαρμογής δερματικών κρημνών (μονάδες ιστών) για την κάλυψη ελλειμμάτων του άνω άκρου από πλαστικούς και ορθοπαιδικούς χειρουργούς, ενώ το θεωρητικό μέρος, που αφορά στις δυνατότητες και τεχνικές των τενοντομεταθέσεων, καθώς και στη μετεγχειρητική αποκατάσταση, είναι ανοιχτό σε φοιτητές, φυσικοθεραπευτές, νοσηλευτές αλλά και ασθενείς.

Από το Grey’s Anatomy και τον Dr. House στο Σεμινάριο Τενοντομεταθέσεων

Οι αμερικανικές τηλεοπτικές υπερπαραγωγές που έχουν επίκεντρο το επάγγελμα του γιατρού, όπως το Grey’s Anatomy, το House M.D., το ER κ.ά. θα αποτελέσουν το αντικείμενο της τελετής έναρξης του Σεμιναρίου. Η επίκουρη καθηγήτρια του τμήματος Κινηματογράφου του ΑΠΘ Μπέτυ Κακλαμανίδου, στη διάλεξή της, έχοντας ως κύριο παράδειγμα την ιδιαίτερα επιτυχημένη σειρά Grey’s Anatomy και με βάση τη θεωρία της καλλιέργειας και της επίδρασης, θα διερευνήσει τους τρόπους με τους οποίους η ιατρική μυθοπλασία επηρεάζει το τηλεοπτικό κοινό και παρέχει μία νέα κατανόηση αλλά και γνώση για την ιατρική επιστήμη.

“Οι ιατρικές σειρές αποτελούν σημαντικό κομμάτι της αμερικανικής τηλεόρασης από τη δεκαετία του 1950. Από τον καλοκάγαθο Dr. Kildare (1961-1966), το ρεαλιστικότερο M*A*S*H (1972-1983), στο παιδί-θαύμα Doogie Howser, M.D. (1989-1993), το πασίγνωστο ER (1994-2009) και τον ιδιοφυή αλλά μισάνθρωπο Dr. House στο House M.D. (2004-2012), ανάμεσα σε πολλούς άλλους τίτλους, φαίνεται ότι οι γιατροί και το λειτούργημά τους ελκύουν τους θεατές διαχρονικά, υπακούοντας φυσικά, στις σχετικές αφηγηματικές, αισθητικές και βιομηχανικές επιταγές του κοινωνικοπολιτικού πλαισίου. Στη σημερινή εποχή της Peak TV, οι ιατρικές σειρές συνεχίζουν να αυξάνονται και να παρακολουθούνται με φανατισμό. Παρά το γεγονός ότι η αναπαράσταση των γιατρών και των υποθέσεων ποικίλλει -από φανταστικά γεγονότα σε σημαντική αληθοφάνεια- τα αφηγήματα αυτά λειτουργούν ως κάτι περισσότερο από απλή διασκέδαση” αναφέρει η κ. Κακλαμανίδου.

“Είναι σαφές ότι ο κόσμος επηρεάζεται ιδιαίτερα γιατί υπάρχουν πολλά μυθεύματα και σε ιατρικό και κοινωνικό επίπεδο για το τι γίνεται στα νοσοκομεία. Για παράδειγμα στο Grey’s Anatomy, που εγώ διαφωνώ πλήρως με κάποια θέματα που αναπτύσσει όσον αφορά τις ιατρικές και κοινωνικές σχέσεις μέσα στα νοσοκομεία. Δεν είναι καθόλου έτσι. Από την άλλη μεριά υπάρχουν κάποια πραγματικά γεγονότα, τα οποία μερικές σειρές αναδεικνύουν. Ιδιαίτερα θα έλεγα αυτό που γίνεται με τον Dr. House, όπου είναι μερικοί που είναι πολύ καλοί γιατροί αλλά πολύ κακοί χαρακτήρες. Σίγουρα δεν είναι και πολύ σωστό να καταφεύγει το κοινό στο Ίντερνετ για να ενημερωθεί ή να βασίζεται στις τηλεοπτικές σειρές. Το 80% των πληροφοριών για ιατρικά θέματα που αντλούνται από στο Ίντερνετ είναι λάθος. Δεν μπορώ να πω ποσοστό για τις τηλεοπτικές σειρές. Η κ. Κακλαμανίδου στη διάλεξή της θα μιλήσει για το τι είναι ο μύθος στην σειρά και τι είναι στην πραγματικότητα” ανέφερε ο κ. Γκιβίσης.