• Από Σεπτέμβριο η διαδικασία για την επιλογή νέων Σχολικών Συμβούλων

    ΠΑΙΔΕΙΑ 🕔11/08/2017 - 09:06 | Author: Newsroom

    Σύμφωνα με την πληροφόρηση που από Περιφερειακό Διευθυντή Εκπαίδευσης, που λειτουργεί ως ερευνητής δημοσιογράφος, από τον Σεπτέμβριο θα ξεκινήσουν οι διαδικασίες για την επιλογή των νέων Σχολικών Συμβούλων και θα ολοκληρωθούν πριν τα Χριστούγεννα.

    Ο εν λόγω Περιφερειακός Διευθυντής Εκπαίδευσης έστειλε ενημερωτικό σημείωμα προς τους Σχολικούς Συμβούλους της περιφέρειάς του, στο οποίο μεταξύ άλλων αναφέρει:
    «“Με την ευκαιρία, σας ενημερώνω, ότι σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες από το ΥΠΠΕΘ, η επιλογή των νέων σχολικών συμβούλων θα ξεκινήσει τον Σεπτέμβριο και θα ολοκληρωθεί τον Δεκέμβριο του 2017».
    Νέα ήθη νέες διαδικασίες…. Μέχρι τώρα την ενημέρωση την έστελνε το Υπουργείο… Σε λίγο θα ενημερώνει τους πάντες ο καθένας… κ. Γαβρόγλου μήπως έχουμε άδικο;
    Ας τα αφήσουμε αυτά… Πάντως το σίγουρο είναι ότι η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας ασχολείται με αυτό το θέμα των νέων Σχολικών Συμβούλων με βασικό της μπούσουλα την πρόταση της Ανεξάρτητης Αρχής Διασφάλισης της Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (ΑΔΙΠΔΕ).

    Τι λέει η πρόταση της ΑΔΙΠΔΕ
    Η ΑΔΙΠΔΕ προτείνει την εισαγωγή του θεσμού του «Κριτικού Φίλου» τον οποία να αναλάβουν οι Σχολικοί Σύμβουλοι. Σε έκθεσής της κρίνει ότι οι επαγγελματικές «κοινότητες μάθησης» είναι αναγκαίο, να έχουν την εξωτερική στήριξη ενός κριτικού φίλου», ο οποίος δεν θα καθορίζει επιλογές, αλλά θα βοηθά τα μέλη της επαγγελματικής «κοινότητας μάθησης» να προβούν σε συνειδητές και επεξεργασμένες επιλογές και δράσεις, προσφέροντας υποστηρικτική ανατροφοδότηση, νέες ιδέες και διαφορετικές οπτικές, προβληματίζοντας για επιλογές και κρίσεις, προτείνοντας εναλλακτικές προσεγγίσεις.
    Απώτερος σκοπός αυτού του νέου θεσμού θα είναι   να βοηθήσει τα μέλη της ομάδας να κατανοήσουν βαθύτερα τους στόχους τους και τις διαφορετικές πτυχές του ρόλου τους, απαλλαγμένοι από αυτοαναφορικότητες και υποκειμενικές αλληλο-επιβεβαιώσεις, που αποφεύγουν τα κρίσιμα και τα προβληματικά.
    Αυτ’ό το ρόλο, λοιπόν ΑΔΙΠΔΕ προτείνει να τον αναλάβει ο Σχολικός Σύμβουλος, ο οποίος από τη θέση του, μπορεί να λειτουργήσει ως «κριτικός φίλος».
    Μεταξύ άλλων η ΑΔΙΠΔΕ τονίζει ότι:

    • Ο Σχολικός Σύμβουλος έχει ικανοποιητική γνώση του πεδίου των σχολείων παιδαγωγικής ευθύνης του, γνώση που αποτελεί μία ακόμη προϋπόθεση για τον ρόλο του «κριτικού φίλου».
    • Ο Σχολικός Σύμβουλος λογίζεται ως «εσωτερικός» στη Σχολική Μονάδα με την έννοια ότι εκ του ρόλου του και του καθηκοντολογίου του συμβάλλει στο εκπαιδευτικό γίγνεσθαι των σχολείων ευθύνης του, σημαντική διάσταση του οποίου (γίγνεσθαι) είναι ο προγραμματισμός δράσεων, η υλοποίηση τους και η (αυτο-)αξιολόγησή τους από τους συμμετέχοντες σε αυτές. Ταυτόχρονα, διατηρεί και τη δυνατότητα μίας «δεύτερης ματιάς», καθώς και της πρότασης διαφορετικών θεωρητικών προσεγγίσεων ή και οπτικών θέασης των πραγμάτων από τη σκοπιά άλλων μελών της σχολικής κοινότητας, που δεν συμμετέχουν στη διαδικασία. Όταν, όμως, ο Σύλλογος Διδασκόντων το κρίνει σκόπιμο, μπορεί μαθητές μεγάλης ηλικίας, γονείς και κοινοτικοί φορείς, πέραν του Σχολικού Συμβουλίου, να κληθούν να καταθέσουν τις προτάσεις και τις απόψεις τους.
    • Σχετικά με το ρόλο του Σχολικού Συμβούλου ως «κριτικού φίλου», η ΑΔΙΠΔΕ επισημαίνει ότι ο Σχολικός Σύμβουλος στο συνεχές «εξωτερικός-εσωτερικός» αξιολογητής είναι πλησιέστερα στο «εσωτερικός», στο συνεχές «ανακεφαλαιωηκή-διαμορφωτική» αξιολόγηση ο ρόλος του είναι πλησιέστερος στη διαμορφωτική και, τέλος, στο συνεχές «εκ των άνω προς τα κάτω-από το κάτω κρος τα άνω», επίσης, τείνει προς το δεύτερο. Σε αυτά τα τρία είδη συνεχούς, που διαμορφώνουν τη φύση, τον ρόλο και τα λοιπά στοιχεία ταυτότητας της αξιολόγησης, ο Σχολικός Σύμβουλος τοποθετείται σε σημεία που του επιτρέπουν να αναλάβει ρόλο «κριτικού φίλου».
    • Αναφορικά με τη χρήση των αυτο-αξιολογικών εκθέσεων η ΑΔΙΠΔΕ εισηγείται να αξιοποιούνται ενδο-υπηρεσιακά για ανατροφοδότηση και να δημοσιοποιούνται μόνο με απόφαση της Σχολικής Μονάδας και όχι από κεντρικό φορέα, προς αποφυγή συγκριτικών κατατάξεων. Περισσότερα στοιχεία για την οργάνωση και την υλοποίηση της αυτοαξιολόγησης παρατίθενται στην επόμενη ενότητα, με θέμα την αυτοαξιολόγηση της Σχολικής Μονάδας.

    Εσωτερική- εξωτερική αξιολόγηση σχολικών μονάδων
    Τέλος, η ΑΔΙΠΔΕ, αρμόδια κατά νόμο τόσο για την εσωτερική αξιολόγηση (αυτοαξιολόγηση), όσο και για την εξωτερική αξιολόγηση της Σχολικής Μονάδας, θεωρεί ότι

    1. Η αυτοαξιολόγηση είναι σημαντικότερη της εξωτερικής αξιολόγησης και επισημαίνει ότι η πρώτη πρέπει να προηγηθεί και να στηριχθεί πολύτροπα.
    2. Καθώς οι δύο αυτές μορφές αξιολόγησης επιτελούν διαφορετικό ρόλο, μπορεί στο μέλλον και, αφού έχει εμπεδωθεί κουλτούρα αξιολόγησης, να συνδυαστούν οι εν λόγω μορφές, με την προϋπόθεση, βεβαίως, ότι δεν θα έχουν τιμωρητικό χαρακτήρα για τις Σχολικές Μονάδες και τους εκπαιδευτικούς
    3. Για τη στήριξη της εσωτερικής αξιολόγησης (αυτοαξιολόγησης) της Σχολικής Μονάδας και ειδικότερα για τη στήριξη των Σχολικών Συμβούλων στον ρόλο του «κριτικού φίλου» η ΑΔΙΠΔΕ μπορεί να ετοιμάσει επιμορφωτικό υλικό και σε συνεργασία με το ΙΕΠ να στηρίξει την επιμόρφωση της Σχολικών Συμβούλων
    Loading...
  • loading...