Μία πρωτότυπη, κατά πάσα πιθανότητα σε παγκόσμιο επίπεδο, προκήρυξη του Ινστιτούτου Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων (ΙΤΥΕ-Διόφαντος), που εδρεύει στην Πάτρα, έχει προκαλέσει την οργισμένη αντίδραση των Φυσικών στη Μέση Εκπαίδευση.

Άρθρο της Ένωσης Ελλήνων , liberal.gr

 

Ας δούμε τα πράγματα με τη σειρά. Το ΙΤΥΕ δημοσίευσε στο διαδίκτυο την τελευταία ημέρα του Ιουλίου πρόσκληση ενδιαφέροντος για επιστημονικούς συνεργάτες, οι οποίοι θα συνάψουν μονοετή σύμβαση έργου ιδιωτικού δικαίου για την εκπόνηση επιμορφωτικού και ενημερωτικού υλικού για τις ειδικότητες Γεωλόγων, Χημικών και Φυσικών στα ΤΠΕ, δηλαδή στην επιμόρφωση εκπαιδευτικών στη χρήση Τεχνολογιών και Πληροφορικής στην Εκπαίδευση. Η πολυσέλιδη προκήρυξη, με κωδικό έργου Π87531_07-2018, καθορίζει με σαφήνεια το αντικείμενο της σύμβασης έργου, τη χρονική διάρκεια, τις αμοιβές, το χώρο εργασίας, τα απαιτούμενα και επιθυμητά προσόντα.

Έτσι, για τους Γεωλόγους ως απαιτούμενο προσόν κρίνεται το πτυχίο Γεωλογίας, για τους Χημικούς το πτυχίο Χημείας και για τους Φυσικούς το πτυχίο… Δασκάλου! Μάλιστα, όπως αναφέρεται στην προκήρυξη, ενώ για τους Γεωλόγους και τους Χημικούς απαιτείται δεκαετής, τουλάχιστον, εμπειρία στη Μέση Εκπαίδευση, για τον Φυσικό απαιτείται εικοσαετής εμπειρία στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση!

Οι Φυσικοί κατηγορούν το ΙΤΥΕ ότι πρόκειται στο σύνολό της περί μίας φωτογραφικής προκήρυξης, η οποία δεν μπορεί να τεκμηριωθεί στοιχειωδώς με κανένα επιστημονικό τεκμήριο.

Η Ένωση Ελλήνων Φυσικών, μέσω δελτίου τύπου εξέφρασε τη δυσφορία και την αγανάκτηση του συνόλου των Φυσικών για τη μεταχείριση ενός εκ των θεμελιωδών πυλώνων της Επιστήμης και της Τεχνολογίας, εκ μέρους του Υπουργείου Παιδείας και των φορέων του.

Σύμφωνα με την Ε.Ε.Φ., το μάθημα της Φυσικής δέχεται συστηματική επίθεση, που φθάνει, πλέον, σε επίπεδα τουλάχιστον ενοχλητικά, κρίνοντας ότι η απαξίωση της Φυσικής στη Μέση Εκπαίδευση συνεχίζεται με μεθοδικότητα που προκαλεί προβληματισμό και ανησυχία. Προβληματισμό, γιατί πρόκειται για ένα εκ των βασικών μαθημάτων σε όλα τα σύγχρονα εκπαιδευτικά συστήματα και ανησυχία, γιατί, προφανώς, δε φαίνεται να απασχολεί τους φορείς του Υπουργείου Παιδείας το παρόν και το μέλλον των Ελλήνων μαθητών. Και καθώς η επίμαχη προκήρυξη σχετίζεται με την επιμόρφωση εκπαιδευτικών, θα μπορούσε να αναρωτηθεί κανείς αν το Υπουργείο Παιδείας ενδιαφέρεται πραγματικά γι’ αυτό το θέμα ή αν απλώς εξυπηρετούνται άλλες σκοπιμότητες.

Ως ενδεικτικό της απαξίωσης της Φυσικής στη Μέση Εκπαίδευση, αναφέρεται από την Ε.Ε.Φ. η ουσιαστική κατάργηση των εργαστηρίων και η μετατροπή του μαθήματος σε στείρα και ανέμπνευστη τεχνική επίλυσης ασκήσεων, η υποβάθμιση της διδακτέας ύλης, τόσο σε έκταση όσο και σε βάθος, η εισαγωγή φοιτητών από τα ΕΠΑΛ σε σχολές με υψηλότατες απαιτήσεις Φυσικής, χωρίς να διδάσκονται και να εξετάζονται στη Φυσική! Επιπλέον, το ότι στο ΙΕΠ, που αποτελεί το θεσμικό εισηγητή της εκπαιδευτικής πολιτικής και συχνά-πυκνά ο πρόεδρός του Γ. Κουζέλης μιλά ως Υπουργός Παιδείας, με δηλώσεις αντίθετες εκείνων του πολιτικού του προϊσταμένου, δεν υπάρχει σύμβουλος Φυσικός, αρκεί για να καταδειχθεί το «ενδιαφέρον» των αρμοδίων για τη Φυσική, δηλώνει η Ε.Ε.Φ..

Ως εκ τούτου, η Ένωση Ελλήνων Φυσικών ζητά την απόσυρση και επανασύνταξη της προκλητικής και αντι-επιστημονικής προκήρυξης, καθώς και τη δημόσια τοποθέτηση του ΙΤΥΕ-Διόφαντος για το σκεπτικό του, ενώ θα μελετήσει το σύνολο των προκηρύξεων του.

Τέλος, η ΕΕΦ επιφυλάσσεται για τις προσεχείς ενέργειές της και επαναλαμβάνει τη δημόσια πρόσκληση στον Υπουργό Παιδείας για διάλογο, σχετικά με τα μείζονα θέματα που ταλανίζουν τη Μέση Εκπαίδευση, τείνοντας ευήκοον ους στις προτάσεις των επιστημονικών φορέων, που αποτελούν καταστάλαγμα της μακροχρόνιας εμπειρίας, εντός κι εκτός σχολικών αιθουσών, με μαθητές όλων των βαθμίδων και όλων των επιπέδων.

Κλείνοντας, χαριτολογώντας ως Φυσικός, με μακροχρόνια πορεία στην εκπαίδευση, από τον οποίο ζητήσαμε να σχολιάσει την προκήρυξη μας, εξέφρασε αρχικά την έκπληξή του για τη νέα πατέντα και δήλωσε ότι «αφού οι Δάσκαλοι, με ένα υποτυπώδες μάθημα Φυσικής ενός εξαμήνου, κρίνονται ικανοί από τους φορείς του Υπουργείου Παιδείας να επιμορφώσουν τους Φυσικούς, οι Φυσικοί, με πλήθος μαθημάτων διδακτικής και παιδαγωγικής, πολλών εξαμήνων, γιατί να μη διδάσκουν στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση; Δεν είναι κακή η πρόταση, αφού έτσι ανοίγει ο δρόμος για την πρόσληψή τους στα Δημοτικά!». Λέτε να είναι έτσι;