Οι ακαδημαϊκοί εκφράζουν την υποστήριξή τους στις προτεινόμενες ρυθμίσεις του ν/σ για τις εξαιρέσεις στην εκπαίδευση και τις βιβλιοθήκες

Ανοικτή επιστολή προς τον πρωθυπουργό, Αλέξη Τσίπρα, σχετικά με το νομοσχέδιο για την συλλογική διαχείριση δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας απευθύνουν μέλη της ακαδημαϊκής κοινότητας.

Σε επιστολή τους οι ακαδημαϊκοί εκφράζουν τις στήριξή τους στις προτεινόμενες ρυθμίσεις του αρ. 55, παρ. 3 και 4, του νομοσχεδίου για τα πνευματικά δικαιώματα, οι οποίες προβλέπουν τις εξαιρέσεις, κάτω από προϋποθέσεις, για την αναπαραγωγή και παρουσίαση για τους σκοπούς της επιστημονικής έρευνας, της διδασκαλίας και των εξετάσεων, καθώς και τον δημόσιο δανεισμό έργων από τις ακαδημαϊκές βιβλιοθήκες.

Οι ακαδημαϊκοί τονίζουν ότι η ανταμοιβή των δημιουργών, που άλλωστε ήδη γίνεται κυρίως με δημόσια δαπάνη, θα πρέπει να είναι οργανωμένη χωρίς μεσάζοντες και να βασίζεται στις αρχές της αυτοδιαχείρισης.

“Θεωρούμε ότι η γνώση και η εκπαίδευση αποτελούν Κοινό αγαθό και σαν τέτοιο θα πρέπει να θωρακίζονται θεσμικά με όλους τους ενδεδειγμένους τρόπους” υπογραμμίζουν σε επιστολή τους προς Αλ. Τσίπρα.

Ολόκληρη η επιστολή:

“Αξιότιμε κ. Πρωθυπουργέ

Με την επιστολή μας αυτή που υπογράφεται από μέλη της ακαδημαϊκής κοινότητας θα θέλαμε να εκφράσουμε την υποστήριξή μας στις προτεινόμενες ρυθμίσεις του αρ. 55 παρ. 3 και 4 του υπό συζήτηση σχεδίου νόμου για την συλλογική διαχείριση δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας. Οι διατάξεις αυτές προβλέπουν τις εξαιρέσεις, κάτω από προϋποθέσεις, για την αναπαραγωγή και παρουσίαση για τους σκοπούς της επιστημονικής έρευνας, της διδασκαλίας και των εξετάσεων, καθώς και τον δημόσιο δανεισμό έργων από τις ακαδημαϊκές βιβλιοθήκες. Επιπλέον πιστεύουμε ότι οι προτεινόμενες ρυθμίσεις της παρ. 3 θα πρέπει να επεκταθούν και στον δημόσιο δανεισμό των δημοσίων και δημοτικών βιβλιοθηκών ώστε να προστατευθούν από τον επαπειλούμενο μαρασμό και τις συνεχείς νομικές παρενοχλήσεις των οργανισμών συλλογικής διαχείρισης και των εκδοτών.

Θεωρούμε τις ρυθμίσεις αυτές εύλογες, στα πλαίσια των εξαιρέσεων που άλλωστε προβλέπει ο νομοθέτης στο δίκαιο πολλών ευρωπαϊκών χωρών αλλά και ο κοινοτικός νομοθέτης με το αρ. 5 της Οδηγίας 2001/29/ΕΚ και το αρ. 6 της Οδηγίας 2006/115/ΕΚ. Οι προβλέψεις αυτές επιτρέπουν ρητώς στον Έλληνα νομοθέτη να εξαιρέσει την ακαδημαϊκή έρευνα, διδασκαλία και εξεταστική διαδικασία από την καταβολή αμοιβών στους δικαιούχους, εφόσον τηρούνται οι αυστηρές προϋποθέσεις προστασίας των δικαιούχων που περιγράφονται ήδη στο ισχύον νομικό καθεστώς στο αρ. 21 του Ν. 2121/1993.

Θεωρούμε ότι η γνώση και η εκπαίδευση αποτελούν Κοινό αγαθό και σαν τέτοιο θα πρέπει να θωρακίζονται θεσμικά με όλους τους ενδεδειγμένους τρόπους. Σαν ακαδημαϊκοί δάσκαλοι επιθυμούμε να διδάσκουμε και να ερευνούμε ανεμπόδιστα, προστατευμένοι από οργανωμένες νομικές διώξεις που δημιουργούν ένα καθεστώς ανασφάλειας, επιβλαβές για την ελεύθερη διακίνηση των ιδεών και την πρόοδο της επιστήμης και του πολιτισμού στο πλαίσιο των σκοπών της δημόσιας εκπαίδευσης.

Η ανταμοιβή των δημιουργών, που άλλωστε ήδη γίνεται κυρίως με δημόσια δαπάνη, θα πρέπει να είναι οργανωμένη χωρίς μεσάζοντες και να βασίζεται στις αρχές της αυτοδιαχείρισης.

Στη βάση όσων προαναφέρουμε σας παρακαλούμε:

1) Να παρέμβετε προσωπικά ώστε να προστατευθούν οι προτεινόμενες διατάξεις από τις οργανωμένες πιέσεις των εκδοτών που αποσκοπούν στην απόσυρσή τους

2) Με δική σας πρωτοβουλία να εκκινήσετε την διαδικασία μελέτης ειδικού νομοθετικού πλαισίου που μεγιστοποιεί τις εξαιρέσεις των δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας για τους σκοπούς της έρευνας και της διδασκαλίας ώστε οι ακαδημαϊκοί και ερευνητές να αισθάνονται ότι επιτελούν το έργο τους σε καθεστώς νομικής ασφάλειας

3) Να μεριμνήσετε για την δημιουργία δημοσίων ακαδημαϊκών αποθετηρίων και συσσωρευτών ώστε εκπαιδευτικά τεκμήρια, επιστημονικά δεδομένα, συγγράμματα, δημοσιεύσεις και έργα λόγου και τέχνης που έχουν παραχθεί με δημόσια χρηματοδότηση να διατίθενται ελεύθερα στους Έλληνες πολίτες προς όφελος της προόδου της επιστήμης και του πολιτισμού

4) Να ενισχύσετε αποτελεσματικά τις δράσεις προαγωγής των ανοικτών εκπαιδευτικών πόρων που υλοποιούνται ήδη από αξιόλογους δημόσιους φορείς όπως το ΕΚΤ, η Εθνική βιβλιοθήκη, το ΕΔΕΤ, το Gunet, o ΣΕΑΒ, το ΙΤΥΕ και άλλοι.

Με εκτίμηση,”