Εργασιακό χάσμα λόγω έλλειψης δεξιοτήτων

Η έλλειψη δεξιοτήτων οδηγεί σε απώλειες δισεκατομμυρίων στις εθνικές οικονομίες, για παράδειγμα στην Ολλανδία οι απώλειες έχουν υπολογιστεί σε 19,6 δισ. ευρώ. Σύμφωνα με έρευνα του CEPIS, μόλις το 23% των επαγγελματιών Πληροφορικής διαθέτει τις κατάλληλες δεξιότητες για τις θέσεις που κατέχει. Συγχρόνως, περισσότερες από 509.000 θέσεις εργασίας θα παραμείνουν κενές το 2015, λόγω έλλειψης ανθρώπινου δυναμικού με δεξιότητες σε Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΤΠΕ/ICT). Αντίστοιχα, ο αριθμός αυτός εκτιμάται στις 913.000 για το 2020.
Στην Ελλάδα, οι κενές θέσεις εργασίας υπολογίζονται σε 1.200 για το 2014 και θα ανέλθουν σε 1.300 την επόμενη χρονιά. Αντιλαμβανόμαστε πόσο κρίσιμο είναι αυτό σε μια ήπειρο που μαστίζεται από την ανεργία και ειδικά ανάμεσα στους νέους. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με το e-skills report που συνέταξε η Empirica το 2013 για λογαριασμό της ΕΕ, η ζήτηση σε στελέχη πληροφορικής στην Ελλάδα θα ανέλθει στις 65.000 θέσεις το 2015, με την πλεονάζουσα ζήτηση στις 1.300. Η ζήτηση αυξάνεται σταθερά μέχρι το 2020, οπότε θα φτάσει στις 70.000 θέσεις εργασίας, ενώ η αντίστοιχη πλεονάζουσα στις 1.800. Αντιλαμβανόμαστε τι σημαίνει αυτό σε μια χώρα, και μια ήπειρο γενικότερο, που μαστίζονται από ανεργία, ιδιαίτερα ανάμεσα στους νέους.
Λιγότεροι φοιτητές Πληροφορικής στην Ευρώπη
«Υπάρχει ακόμη κι ένα παράδοξο, σε σχέση με όσα πιστεύουμε για τις σπουδές Πληροφορικής, ο αριθμός των πτυχιούχων Πληροφορικής στην Ευρώπη βαίνει μειούμενος, παρά την μεγάλη ζήτηση για εργαζόμενους στον κλάδο και τις υψηλές αμοιβές» επισήμανε ο κ. Νικολαΐδης.Σήμερα, λιγότερο από 20% των επαγγελματιών Πληροφορικής είναι κάτω των 30 ετών. Ο ευρωπαϊκός μέσος όρος διαμορφώνεται στα 42 έτη. Οι νεότεροι επαγγελματίες βρίσκονται στο Βέλγιο, κατά μέσο όρο στα 37 έτη, ενώ οι μεγαλύτεροι στην Ολλανδία στα 50.
Ένας ακόμη κρίσιμος παράγοντας είναι και η περιορισμένη συμμετοχή των γυναικών στον τομέα της Πληροφορικής, όπου η συμμετοχή φτάνει ευρωπαϊκά το 15%, ενώ στη χώρα μας αυτό το ποσοστό είναι μόλις 8-9%. Με βάση όλα τα παραπάνω δεδομένα, η αποστολή του CEPIS κινείται σε πέντε άξονες: Επαγγελματισμός & Δεξιότητες, Εκπαίδευση, Γυναίκες στην Τεχνολογία, Πράσινες ΤΠΕ και Νομικά Θέματα & Ζητήματα Ασφαλείας.
Δωρεάν online εργαλείο αυτοαξιολόγησης

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει το online εργαλείο αυτοαξιολόγησης που έχει αναπτύξει το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ενώσεων Επαγγελματιών Πληροφορικής, το e-Competence Benchmark, που στα ελληνικά ονομάζεται Δείκτης Αναφοράς Ψηφιακών Προσόντων. Αυτό το εργαλείο, που είναι διαθέσιμο δωρεάν, επιτρέπει στους επαγγελματίες ICT να προσδιορίσουν τις δεξιότητες που απαιτούνται σε διάφορα επαγγέλματα του κλάδου, ώστε να σχεδιάσουν την επαγγελματική τους ανάπτυξη.
Με αυτό το εργαλείο, που ευθυγραμμίζεται με το Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Ψηφιακών Δεξιοτήτων (European e-Competence Framework) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, το CEPIS συμμετέχει στη Μεγάλη Συμμαχία για την Ψηφιακή Απασχόληση της Επιτροπής. Μια ακόμη πρωτοβουλία του Συμβουλίου αποτελεί το «Women in ICT Task Force», που ιδρύθηκε το 2012, με σκοπό να κάνει πιο ελκυστικό το επάγγελμα της Πληροφορικής στις γυναίκες.
Από τη θέση του προέδρου του CEPIS, ο δραστήριος έλληνας επιχειρηματίας από την Κωνσταντινούπολη (αναλαμβάνει καθήκοντα στα μέσα του 2015) θα δώσει έμφαση στην προώθηση και ανάδειξη των ΤΠΕ ως στρατηγικό πυλώνα ανάπτυξης της ευρωπαϊκής οικονομίας. Επίσης, στοχεύει να εντείνει τις προσπάθειες πιέσεων και προς την ελληνική πλευρά, ώστε να επενδύσει στρατηγικά στις νέες τεχνολογίες, πράγμα που όπως συνηθίζει να λέει «δεν χρειάζεται χρήματα, χρειάζεται πολιτική βούληση και δέσμευση».
Μέλος του CEPIS στην Ελλάδα είναι το Ελληνικό Δίκτυο Επαγγελματιών Πληροφορικής (HePIS). Η HePIS είναι πλήρως ευθυγραμμισμένη με τις πολιτικές της CEPIS, μέσα από τις παρακάτω δράσεις:
– Την πρωτοβουλία Getbusy.gr, ένα εκπαιδευτικό portal, το οποίο περιέχει ολοκληρωμένο ενημερωτικό και εκπαιδευτικό υλικό, που μπορεί να αξιοποιηθεί από όλους τους νέους, προκειμένου να ενισχύσουν τις δεξιότητές τους στο σύγχρονο και ιδιαίτερα απαιτητικό εργασιακό περιβάλλον. Μέσα από το συγκεκριμένο portal, περισσότεροι από 15.000 νέοι, έχουν αποκτήσει ψηφιακές δεξιότητες, καθώς και γνώσεις στους τομείς της επαγγελματικής ανάπτυξης, της επιχειρηματικότητας και των νέων τεχνολογιών
– Τις δράσεις για το Coding (Προγραμματισμό) μέσα από τις οποίες σχεδιάζονται σχολικές επισκέψεις για την ενημέρωση περισσότερων από 30.000 μαθητών. Παράλληλα, προωθείται η ανάπτυξη mobile και web applications, ώστε οι μαθητές παίζοντας ένα παιχνίδι να αποκτούν βασικές γνώσεις προγραμματισμού.
tovima.gr