ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΙΔΙΩΤΙΚΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ

(Ο.Ι.Ε.Λ.Ε.)

KYNIKH OMOΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΥ ΣΤΗΝ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ: «ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ» ΤΗΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΕΞΩΣΗ ΤΩΝ ΦΤΩΧΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ!

Με αφορμή το σημερινό άρθρο του Πρωθυπουργού της Ελλάδας στην Καθημερινή της Κυριακής με τίτλο «Η επόμενη μέρα: Μεταρρυθμιστικό άλμα στο αύριο!» ο Πρόεδρος της ΟΙΕΛΕ και Διευθύνων Σύμβουλος του ΚΑΝΕΠ-ΓΣΕΕ Μιχάλης Κουρουτός δημοσιεύει την ακόλουθη επιστολή:

Σε σημερινό του άρθρο στην Καθημερνή ο Πρωθυπουργός της χώρας είναι εξαιρετικά αποκαλυπτικός ως προς τις διαθέσεις του για να «αναβαθμίσει» τη δημόσια εκπαίδευση. Ο κ. Σαμαράς γράφει, μεταξύ άλλων, τα εξής:

«(…) να κρίνεται το έργο των εκπαιδευτικών από τα αποτελέσματά τους, δηλαδή από τις επιδόσεις των μαθητών στο γυμνάσιο και στο λύκειο».

Η συγκεκριμένη εξαγγελία ακούγεται ευχάριστα, όμως κρύβει μια νάρκη. Η σύνδεση των αποτελεσμάτων των μαθητών με την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και των σχολικών μονάδων είναι γνωστό ότι αποτελεί πάγια νεοφιλελεύθερη θέση, της οποίας η υιοθέτηση έχει ως στόχο την κατάργηση ενός τεράστιου κομματιού της δημόσιας εκπαίδευσης και την απομάκρυνση χιλιάδων μαθητών από την πρόσβασή τους στο αγαθό της Παιδείας.

Πού θα καταγραφούν τα «χειρότερα» εκπαιδευτικά αποτελέσματα; Κυρίως στις υποβαθμισμένες φτωχογειτονιές των αστικών κέντρων και στις δυσπρόσιτες περιοχές της χώρας. Η οικονομική κρίση έχει οξύνει θεαματικά τις ανισότητες, με αποτέλεσμα σήμερα να γκετοποιούνται καθημερινά νέα κομμάτια της επικράτειας. Οι εκπαιδευτικοί με τα πενιχρά μέσα που διαθέτουν στα υποβαθμισμένα σχολεία και με το απαρχαιωμένο αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών έχουν ελάχιστη δυνατότητα να βελτιώσουν την κατάσταση και να λειάνουν τις ανισότητες αυτές. Επομένως, εάν εφαρμοστεί η εξαγγελία του Πρωθυπουργού, εκατοντάδες εκπαιδευτικοί σε σχολεία τέτοιων περιοχών θα απολυθούν και τα σχολεία θα κλείσουν.

Έρευνα του ΚΑΝΕΠ-ΓΣΕΕ κατέδειξε πρόσφατα ότι υπάρχει πολύ μεγάλος κίνδυνος χιλιάδες παιδιά στην Ελλάδα να μετατραπούν σε NEETs (νέοι χωρίς εκπαίδευση, δουλειά και κατάρτιση), καθώς οι νέοι με χαμηλό επίπεδο εκπαίδευσης έχουν τριπλάσιες πιθανότητες να μπουν στη θλιβερή αυτή κατηγορία. Οι διευρυμένες οικονομικές, κοινωνικές και εκπαιδευτικές ανισότητες δυστυχώς εγγυώνται ότι κάθε χρόνο όλο και περισσότερες νέες και νέοι θα μετατρέπονται σε NEETs.

Σε μια χώρα με τα προβλήματα της Ελλάδας, οι δρόμοι αντιμετώπισης του προβλήματος είναι δύο: ή αγωνίζεσαι για να γεφυρώσεις τις ανισότητες εφαρμόζοντας πολιτικές δίκαιες με αναδιανεμητικό χαρακτήρα, ή εφαρμόζεις το νεοφιλελεύθερο δόγμα της κοινωνίας των δύο τρίτων, πετώντας τους «ανεπιθύμητους» στον Καιάδα. Δυστυχώς, η πρόταση Σαμαρά όπως διατυπώνεται σήμερα στο άρθρο, έρχεται ως η τελική πινελιά στο σχέδιο για την εκπαίδευση που έχει εκπονηθεί από τον ΟΟΣΑ και υιοθετεί η ελληνική κυβέρνηση με πιο πρόσφατο δείγμα την ψήφιση του νόμου για το Νέο Λύκειο που μετατρέπει την ύστερη δευτεροβάθμια εκπαίδευση σε εξεταστικό μαραθώνιο. Το σχέδιο αυτό θέλει το 35% τουλάχιστον των μαθητών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης να φύγουν εντελώς από την εκπαιδευτική διαδικασία για να αποτελέσουν τους ημιμαθείς, εξαθλιωμένους ανειδίκευτους εργάτες που θα εργάζονται με μισθούς πείνας και χωρίς κανένα εργασιακό δικαίωμα, την ώρα που οι μαθητές των – απαλλαγμένων από κάθε εποπτεία – ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων θα εισπράττουν άκοπα τίτλους σπουδών αμφίβολης νομιμότητας.

Αναρωτιέμαι, λοιπόν. Ο πρωθυπουργός της χώρας θεωρεί ως μόνο μέσο για να αναβαθμιστεί η Παιδεία τη διασύνδεση της απόδοσης των μαθητών με την «αξιολόγηση» των εκπαιδευτικών; Αν πράγματι το πιστεύει, τότε κινδυνεύουμε να μείνουμε με δημόσια σχολεία μόνο στο Ψυχικό, στην Κηφισιά και στην Εκάλη. Για να μπορέσουμε να βοηθήσουμε τη νέα γενιά, για να δώσουμε ελπίδα για το αύριο, τότε θα πρέπει να κινηθούμε τάχιστα απέναντι στον πραγματικό εχθρό που κατατρώγει τις σάρκες της χώρας: τις ανισότητες που συνεχώς οξύνονται, τροφοδοτούμενες από μια πολιτική ατελέσφορη και κοινωνικά άδικη. Ήδη για την κοινωνία μας έχει αρχίσει η αντίστροφη μέτρηση…

Μιχάλης Κουρουτός

Πρόεδρος ΟΙΕΛΕ

Διευθύνων Σύμβουλος Κέντρου Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΚΑΝΕΠ) της ΓΣΕΕ