Αλλάζει η «Αθηνά», ψηλώνουν οι βάσεις

ΠΑΙΔΕΙΑ 🕔14/02/2013 - 10:36 | Author: Newsroom

Ο υπουργός Παιδείας ανήγγειλε βελτιώσεις ως προς τη συγχώνευση τμημάτων και «σκληρή αξιολόγηση» των ΑΕΙ
Μάστορας Νίκος
Ο υπουργός Παιδείας Κωνσταντίνος Αρβανιτόπουλος
Αλλαγές στο σχέδιο «Αθηνά», άνοδο των βάσεων το επόμενο έτος λόγω της αναμόρφωσης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και «σκληρή αξιολόγηση», που θα οδηγήσει ενδεχομένως και σε κατάταξη (ranking) των ιδρυμάτων, όπως συμβαίνει στο εξωτερικό, προανήγγειλε ο υπουργός Παιδείας.

Ο Κων. Αρβανιτόπουλος σε ενημερωτική συζήτηση εφ’ όλης της ύλης που είχε χθες με τους δημοσιογράφους είπε ότι το τελευταίο διάστημα δέχεται κάθε παράγοντα και εκπρόσωπο που έχει να προτείνει αλλαγές στο σχέδιο «Αθηνά», τις οποίες ακούει με μεγάλη προσοχή, αλλά μόνο εφόσον στηρίζονται σε ακαδημαϊκά κριτήρια. «Τα ΑΕΙ και τα ΤΕΙ δεν είναι συνοικιακά φροντιστήρια ώστε να πρέπει να παραμείνουν σε μια πόλη μόνο και μόνο για να εξυπηρετούν τις επιχειρήσεις εστίασης και τα ενοικιαζόμενα δωμάτια», είπε χαρακτηριστικά και αποσυνέδεσε τις προτάσεις του από την οικονομική συγκυρία, λέγοντας ότι «οι αλλαγές δεν οφείλονται στην κρίση. Αντίθετα, το μοντέλο που εφαρμόζαμε τόσα χρόνια δημιούργησε την κρίση».
το νέο σχέδιο «Αθηνά 2» που θα ανακοινωθεί στις αρχές Μαρτίου θα περιέχει βελτιώσεις, ανέφερε ο υπουργός Παιδείας, ενώ θα ληφθούν υπόψη οι προτάσεις της ΔΗΜΑΡ και του ΠΑΣΟΚ.
Ως παράδειγμα αναφέρθηκε η περίπτωση του Τμήματος Μηχανολογίας στις Σέρρες, το οποίο ενώ επρόκειτο να παραμείνει εκεί θα μεταφερθεί στη Θεσσαλονίκη προκειμένου να παραμείνει στη συμπρωτεύουσα και το Τμήμα Οχημάτων, που αρχικά επρόκειτο να μεταφερθεί στις Σέρρες.
Ως παράδειγμα ακούστηκε επίσης η περίπτωση του Τμήματος Μηχανικών Οικονομίας και Διοίκησης του Πανεπιστημίου Αιγαίου στη Χίο που είναι πολυτεχνικό, 5ετούς φοίτησης. Αν τελικά το τμήμα δεν απορροφηθεί από άλλο (4ετούς φοίτησης όμως) όπως είχε προταθεί αρχικά, τότε θα πρέπει να δημιουργηθεί νέα πολυτεχνική σχολή, εφόσον όλα τα τμήματα εντάσσονται πλέον σε σχολές.
Επίσης είναι ενδεχόμενο να δημιουργηθούν μία ή δύο σχολές Τουριστικού Μάνατζμεντ σε πανεπιστήμια, καθώς τα υπάρχοντα τουριστικά τμήματα των ΤΕΙ γίνονται κατευθύνσεις.
Πάντως, ο υπουργός Παιδείας απέκλεισε το ενδεχόμενο να μη μεταφερθούν τμήματα που δεν μπορούν να συγκροτήσουν κρίσιμη ακαδημαϊκή μάζα στις πόλεις όπου εδρεύουν, ή που μετακομίζουν σε κοντινές αποστάσεις. Ως τέτοια παραδείγματα αναφέρθηκαν μεταξύ των άλλων η Λιβαδειά, τμήμα της οποίας μετακομίζει στην Αθήνα, η Ιεράπετρα που ένα τμήμα της πάει στη Σητεία και το Αίγιο που ένα τμήμα του πάει στην Πάτρα.
Σχετικά με τις βάσεις εισαγωγής το επόμενο έτος, ο υπουργός ρωτήθηκε αν σκοπεύει να επαναφέρει τη βάση του δέκα και απάντησε ότι αρχικά το είχε προτείνει. Ωστόσο για φέτος κάτι τέτοιο δεν χρειάζεται δεδομένου ότι, όπως εκτιμά, οι βάσεις θα ανέβουν λόγω της αναμόρφωσης που κάνει περισσότερο ελκυστικές τις σχολές σε όλα τα ιδρύματα.
Τέλος, επανέλαβε ότι θα δοθεί οικονομική επιδότηση στους φοιτητές (υπολογίζονται σε περίπου 28.000) που θα αναγκαστούν να μετακινηθούν, με βάση κοινωνικά κριτήρια που θα καθοριστούν σύντομα.
Κόμβοι αριστείας ΣΤΑ ΑΕΙ. «Σκληρή αξιολόγηση» θα είναι το επόμενο βήμα από την αναδιάρθρωση της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Η αξιολόγηση, αφού δοθεί χρόνος προσαρμογής στα νέα δεδομένα, θα έχει στόχο τη δημιουργία κόμβων αριστείας και ενδεχομένως να οδηγήσει ακόμα και σε κατατάξεις σχολών, όπως συμβαίνει ήδη σε ορισμένες χώρες, π.χ. Βρετανία και ΗΠΑ, όπου δημοσιεύονται κατατάξεις των πανεπιστημίων αλλά και σχολών ανά γνωστικό αντικείμενο.
Εισαγωγή φοιτητών. Τα ελληνικά πανεπιστήμια θα μπορούσαν εξάλλου, ανέφερε ο υπουργός, να εισάγουν φοιτητές από γειτονικές αλλά και από αραβικές χώρες, οι οποίοι θα πληρώνουν δίδακτρα, συμβάλλοντας έτσι στην οικονομική ανάπτυξή τους. Ο νέος νόμος-πλαίσιο προβλέπει τη δυνατότητα δημιουργίας προγραμμάτων σπουδών σε ξένες γλώσσες.
Βασικός στόχος των αλλαγών, είπε, είναι η ανάδειξη κόμβων αριστείας στα ελληνικά ιδρύματα. «Χρειαζόμαστε σιγά σιγά μια αλλαγή μοντέλου. Για παράδειγμα, το Διεθνές Πανεπιστήμιο είναι σήμερα το κατ’ εξοχήν ίδρυμα που εφαρμόζει ένα άλλο μοντέλο, κάνει εισαγωγή φοιτητών και έχει πολύ υψηλή αυτοχρηματοδότηση. Τα ιδρύματα πρέπει να αποκτήσουν νέες προοπτικές άντλησης πόρων και εξεύρεσης κονδυλίων μέσα από την έρευνα, τη σύνδεση με την κοινωνία, τις χορηγίες. Αυτά για μένα δεν είναι κάτι κακό. Υπάρχουν ήδη θύλακοι αριστείας στα ελληνικά πανεπιστήμια και είναι καθήκον μας να τους αναδείξουμε. Επίσης πρέπει να αλλάξει ο τρόπος του μάνατζμεντ, να γίνει πιο σύγχρονος», κατέληξε.
ΤΑ ΝΕΑ
Loading...
  • europalso

    ideascentral