Διπλές εξετάσεις (πρώτα οι απολυτήριες και στη συνέχεια οι πανελλαδικές), τέσσερα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα και επιλογή ανάμεσα σε Πληροφορική και Χημεία για τους υποψηφίους του Επιστημονικού Πεδίου των Θετικών και Τεχνολογικών Επιστημών περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, το «μενού» του Νέου Λυκείου, που τίθεται σε πλήρη εφαρμογή από την επόμενη σχολική χρονιά (2015-2016). Το νέο εξεταστικό σύστημα θα «εγκαινιάσουν» οι μαθητές που φέτος φοιτούν στη Β’ Λυκείου, οι ίδιοι που πέρυσι «εγκαινίασαν» και την περίφημη Τράπεζα Θεμάτων.
Οι μαθητές που θα φοιτήσουν του χρόνου στην Γ’ Λυκείου θα πρέπει να οπλιστούν με υπομονή,

καθώς θα διαγωνιστούν σε απολυτήριες και πανελλαδικές εξετάσεις. Μάλιστα, οι πανελλαδικές θα «μετακομίσουν» στα μέσα Ιουνίου, από τα τέλη Μαΐου όπου ξεκινούν κάθε χρόνο, αφού θα προηγούνται οι απολυτήριες. Οπως χαρακτηριστικά επισημαίνεται σε σχετική τροπολογία, «οι εξετάσεις εισαγωγής σε ΑΕΙ, ΤΕΙ, στρατιωτικές, αστυνομικές σχολές κ.λπ. θα διεξάγονται μετά την απόλυση του μαθητή». Υπενθυμίζεται ότι στις ενδοσχολικές εξετάσεις για την απόκτηση του απολυτηρίου οι ερωτήσεις θα προέρχονται κατά 50% από την Τράπεζα Θεμάτων και κατά 50% από τον διδάσκοντα.

Την ίδια ώρα, τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα μειώνονται σε τέσσερα (υιοθετείται, δηλαδή, το παλαιότερο σύστημα των δεσμών), ενώ, κόντρα στους αρχικούς σχεδιασμούς του υπουργείου Παιδείας, η Λογοτεχνία παραμένει, ως εξεταζόμενο μάθημα, σε όλα τα επιστημονικά πεδία, μετά και τις θυελλώδεις αντιδράσεις από τα μέλη των φιλολογικών ενώσεων. Οι μαθητές θα κληθούν να επιλέξουν ποια από τις τρεις Ομάδες Μαθημάτων Προσανατολισμού (Ανθρωπιστικές Σπουδές, Θετικές Σπουδές και Οικονομικές – Πολιτικές – Κοινωνικές και Παιδαγωγικές Σπουδές) θα παρακολουθήσουν, ενώ όσοι καταλήξουν στις Θετικές Σπουδές θα πρέπει να αποφασίσουν και σε ποιες σχολές και τμήματα της ομάδας θέλουν να εισαχθούν.
Συγκεκριμένα, αν επιθυμούν να εισαχθούν σε τμήματα Πληροφορικής, θα παρακολουθήσουν και θα διαγωνιστούν στο μάθημα της Πληροφορικής, ενώ για τα τις υπόλοιπες σχολές εξεταζόμενο μάθημα θα είναι η Χημεία. Οι υποψήφιοι θα κάνουν μια πρώτη επιλογή της Ομάδας Μαθημάτων που τους ενδιαφέρει στη Β’ Λυκείου, την οποία θα οριστικοποιούν έως τις 20 Σεπτεμβρίου κάθε έτους, αφού ξεκινήσουν τη φοίτησή τους στην Γ’ τάξη.
Συντελεστής βαρύτητας
Μεταξύ των σημαντικών αλλαγών που φέρνει το Νέο Λύκειο είναι και αυτή που αφορά τον συντελεστή βαρύτητας σε ένα μάθημα για κάθε επιστημονικό πεδίο, ο οποίος δεν θα είναι σταθερός (όπως συμβαίνει στο υπάρχον σύστημα), αλλά θα ορίζεται κάθε χρόνο από τον εκάστοτε υπουργό Παιδείας, έπειτα από σχετική πρόταση της Αρχής Διασφάλισης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση. Ο εκάστοτε υπουργός οφείλει να ανακοινώνει έως τις 31 Μαρτίου κάθε έτους τον συντελεστή βαρύτητας που θα ισχύει για τις πανελλαδικές εξετάσεις της επόμενης χρονιάς.
Τέλος, διαφοροποιείται, από την επόμενη σχολική χρονιά, το ωρολόγιο πρόγραμμα και στις τρεις τάξεις του λυκείου. Ειδικότερα, στην Γ’ Λυκείου τα μαθήματα Γενικής Παιδείας μειώνονται από 11 σε πέντε και οι ώρες διδασκαλίας τους σε 13, ενώ οι μαθητές θα διδάσκονται 20 ώρες εβδομαδιαίως μαθήματα της Ομάδας Προσανατολισμού που παρακολουθεί κάθε υποψήφιος. Στη Β’ τάξη εφαρμόζεται πρόγραμμα 30 ωρών για 10 μαθήματα Γενικής Παιδείας και πέντε ωρών μαθημάτων Προσανατολισμού. Στην Α’ Λυκείου οι εβδομαδιαίες ώρες ανέρχονται σε 35, εκ των οποίων οι 33 καλύπτονται από εννέα μαθήματα, που είναι κοινά για όλους τους μαθητές, και οι δύο ώρες από μάθημα επιλογής (προσφέρονται συνολικά τέσσερα μαθήματα επιλογής).
Τα ερωτήματα που παραμένουν ακόμα αναπάντητα
Στο «σκοτάδι» βρίσκονται οι μαθητές που φέτος φοιτούν στη Β’ Λυκείου και το επόμενο σχολικό έτος θα κάνουν «ποδαρικό» στο νέο εξεταστικό σύστημα σχετικά με σημαντικά ζητήματα, όπως το ποιες σχολές περιλαμβάνει κάθε επιστημονικό πεδίο. Αγνωστο παραμένει, επίσης, σε ποια τμήματα και σχολές του Επιστημονικού Πεδίου Θετικών και Τεχνολογικών Επιστημών θα είναι πανελλαδικώς εξεταζόμενο μάθημα η Χημεία. «Σκοτεινό σημείο» αποτελεί και η τοποθέτηση των περιζήτητων στρατιωτικών και αστυνομικών σχολών, καθώς και των σχολών εμπορικού ναυτικού.
Υπενθυμίζεται ότι, μέχρι προσφάτως, θεωρούνταν δεδομένο ότι θα δημιουργούταν Εκτο Επιστημονικό Πεδίο, όπου θα συγκεντρώνονταν οι εν λόγω σχολές για τις οποίες, τα τελευταία χρόνια, οι υποψήφιοι κάνουν… ουρές. Ωστόσο, το ενδεχόμενο αυτό ολοένα απομακρύνεται, με αποτέλεσμα να μη γνωρίζει κανείς τι μέλλει γενέσθαι με τις σχολές αυτές.
Η εξεταστέα ύλη είναι ένα από τα ζητήματα που προβληματίζουν τους μαθητές, καθώς δεν έχει γίνει καμία σχετική ανακοίνωση από το υπουργείο Παιδείας, ενώ τη διδακτική χρονιά 2015-2016 ενδέχεται να αλλάξουν ορισμένα από τα σχολικά εγχειρίδια. Το φλέγον ζήτημα, ωστόσο, για την πρώτη φουρνιά υποψηφίων του νέου εξεταστικού συστήματος δεν είναι άλλο από τον αριθμό των εισακτέων και τις μετεγγραφές.
Η εφαρμογή του Νέου Λυκείου θα συμπέσει, όπως όλα δείχνουν, με το πέρασμα της αρμοδιότητας του καθορισμού του αριθμού των εισακτέων στις σχολές. Αν τελικά συμβεί αυτό, συνεπάγεται γενναίες περικοπές τόσο στους εισακτέους όσο και στους δικαιούχους μετεγγραφών, αφού οι πρυτάνεις έχουν επανειλημμένως δηλώσει ότι για να εξασφαλιστεί η εύρυθμη λειτουργία των Ιδρυμάτων πρέπει να μειωθεί ο φοιτητικός πληθυσμός τους.

Εύη Πανταζοπούλου dimokratianews.gr