Η στην καλπάζει, οι επιχειρήσεις ζητούν καλά καταρτισμένο προσωπικό, ωστόσο το υπουργείο Παιδείας επιλέγει να «πανεπιστημιοποιήσει» και τις δομές κατάρτισης.

Ετσι, προτείνει στα πανεπιστήμια την οργάνωση Κέντρων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και, υπό την ομπρέλα τους, διετή προγράμματα σπουδών που θα υποκαταστήσουν τα ΙΕΚ, χωρίς ωστόσο να δίνει επιπλέον πόρους. Τα σχέδια του υπουργού Παιδείας Κώστα Γαβρόγλου επικρίνονται ότι θολώνουν περισσότερο το τοπίο της επαγγελματικής εκπαίδευσης, που απαιτείται να είναι ελκυστική για τους νέους, σε μια χώρα, όπως η Ελλάδα, που το όνειρο για ένα πτυχίο είναι ισχυρό, σύμφωνα με την Καθημερινή.

Χαρακτηριστικό είναι ότι στα διετή προγράμματα μπορούν να διδάξουν και πανεπιστημιακοί, και υποστηρίζεται σκωπτικά ότι «καθηγητές με κοστούμι θα λύνουν μηχανές αυτοκινήτου».

Ειδικότερα, στην Ελλάδα, το ποσοστό των νέων 15-24 ετών που δεν εργάζεται και δεν βρίσκεται σε πρόγραμμα εκπαίδευσης ή κατάρτισης (κατηγορία NEETs από το Νο Employment, Education, Training) αγγίζει το 15,3%. Για την ηλικιακή ομάδα 20-24 ετών, το ποσοστό ανεβαίνει στο 22%, κατατάσσοντας την Ελλάδα στην τρίτη θέση μετά την Ιταλία και την Κύπρο. Χθες το υπουργείο Παιδείας παρουσίασε την πρότασή του προς τα ΑΕΙ για το πώς πρέπει να είναι τα διετή προγράμματα κατάρτισης. Ενδεικτικά προτείνεται να σχεδιαστούν:

• Προγράμματα με στόχευση ποικίλες ειδικότητες στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και στη βιομηχανία.

• Τοπο-ειδικά προγράμματα, με έμφαση στην πρωτογενή παραγωγή (π.χ. γαλακτοκομία και ιχθυοκαλλιέργεια).

• Προγράμματα εστιασμένα στις νέες τεχνολογίες και στην καινοτομία, με προοπτική τον εκσυγχρονισμό των δημοσίων υπηρεσιών, την υποστήριξη του εκπαιδευτικού-ερευνητικού οικοσυστήματος, τις μελλοντικές επενδύσεις στην πράσινη-γαλάζια ανάπτυξη και την παραγωγή προϊόντων με υψηλή προστιθέμενη αξία. Εδώ κατατάσσονται ειδικότητες όπως τα μικροηλεκτρονικά, η βιομηχανική βιοτεχνολογία, τα νανοϋλικά και η φωτονική.

Στα διετή προγράμματα θα εισάγονται χωρίς εξετάσεις απόφοιτοι Επαγγελματικών Λυκείων. Ωστόσο ορισμένα από τα αντικείμενα αυτά θεωρούνται ιδιαιτέρως υψηλού επιπέδου για τους αποφοίτους ΕΠΑΛ, οι οποίοι παρ’ όλα αυτά θα έχουν τη δυνατότητα να εισαχθούν σε πανεπιστήμιο με 3 και 4, όπως φέτος!

Ποιοι θα διδάξουν στα διετή προγράμματα; Το υπουργείο αναφέρει ενδεικτικά ότι «με δεδομένη την οικονομική δυσπραγία των ΑΕΙ, που συνεχίζεται παρά τις πρόσφατες ενισχύσεις από την πολιτεία, θεωρείται απαραίτητο η οργάνωση των Κέντρων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης να λάβει υπόψη τη σχετική διαθεσιμότητα του προσωπικού τους. Θα πρέπει επίσης να αξιοποιηθούν ευφυώς οι διαθέσιμες υποδομές, ώστε να γίνει εφικτή η υλοποίηση του νέου θεσμού χωρίς σημαντικό πρόσθετο κόστος»…

Τέλος, ενώ η προηγούμενη εκδοχή της έκθεσης μιλούσε και για αξιολόγηση της δράσης ύστερα από τριετία ή πενταετία, στην έκθεση που παρουσιάστηκε χθες δεν γίνεται λόγος για αξιολόγηση.