• 26-01-14 Συνέντευξη του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων, Κωνσταντίνου Αρβανιτόπουλου, στην εφημερίδα “Πρώτο Θέμα”

    ΠΑΙΔΕΙΑ 🕔26/01/2014 - 19:16 | Author: Newsroom

    Δελτίο Τύπου

    Συνέντευξη του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων, Κωνσταντίνου Αρβανιτόπουλου, στην εφημερίδα “Πρώτο Θέμα”

    Σχεδιάζουμε εμβάθυνση Μαθήματος και Επιμήκυνση σχολικού έτους
    Η αξιολόγηση θα προχωρήσει και θα επιταχυνθεί

    Το θέμα με τη διαθεσιμότητα έχει τελειώσει για το Υπουργείο Παιδείας;

    Τέθηκαν σε διαθεσιμότητα 1.165 διοικητικοί και 1.870 εκπαιδευτικοί. Από αυτούς έχουμε ήδη επανατοποθετήσει 1.404 εκπαιδευτικούς. Μέσα από τη διαδικασία της ενδο-ιδρυματικής και δια-ιδρυμματικής κινητικότητας προχωρούμε για τους υπόλοιπους, εκεί που χρειάζεται. Σε κάθε περίπτωση, αυτή η επώδυνη δοκιμασία στοχεύει σε καλύτερα στελεχωμένα ιδρύματα. Αυτό επιδιώκουμε.

    Ναι, αλλά οι φοιτητές στα Πανεπιστήμια έχασαν ώρες μαθημάτων.
    Αυτό συνέβη μόνο στο Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο και σε κάποια Τμήματα του Μετσοβίου. Όπου χάθηκαν μαθήματα, όμως, θα αναπληρωθούν, προκειμένου να συμπληρωθούν οι απαραίτητες διδακτικές ώρες, ακόμη και αν χρειαστεί να γίνουν μαθήματα μέχρι τον Αύγουστο.

    Παρά ταύτα παρατηρείται μια σύγκρουση Πρυτανικών Αρχών και Συμβουλίων Ιδρυμάτων.
    Τόσο οι Πρυτανικές Αρχές όσο και ορισμένα Συμβούλια, ζητούν αλλαγές στο νόμο. Ας ασκήσουν τις αρμοδιότητές τους και μετά από μια εύλογη περίοδο θα αξιολογήσουμε εάν χρειάζονται βελτιώσεις.

    Ο ΣΥΡΙΖΑ σας κατηγορεί ότι και το σχέδιο ΑΘΗΝΑ και οι υπόλοιπες μεταρρυθμίσεις σας είναι μνημονιακές πολιτικές. Είναι αλήθεια αυτό;
    Οι μεταρρυθμίσεις υπαγορεύθηκαν από την ανάγκη αναδιάταξης συνολικά του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Γιατί εάν βαδίζεις στο ίδιο μονοπάτι θα καταλήγεις στο ίδιο αδιέξοδο.

    Και αυτό το μονοπάτι, κατά τη γνώμη σας, που οδηγούσε;
    Στην ανεργία, στην υποαπασχόληση και στην ετεροαπασχόληση. Το εκπαιδευτικό μας σύστημα χωρίς στρατηγική ήταν αντιπαιδαγωγικό και αντιαναπτυξιακό. Και αυτό είναι μία από τις βασικότερες αιτίες της κρίσης που βιώνουμε σήμερα.

    Οι αλλαγές σας ποιο στρατηγικό στόχο υπηρετούν;
    Το εκπαιδευτικό σύστημα, από το νηπιαγωγείο έως το Πανεπιστήμιο να εφοδιάζει τη νέα γενιά με γνώσεις και δεξιότητες, που θα πολλαπλασιάζουν τους εθνικούς πόρους εξασφαλίζοντας στους πολίτες ευκαιρίες ζωής και στη χώρα ανάπτυξη.

    Αυτό αλλάζει, και πως;
    Καταρχάς εντάσσοντας όλες τις αλλαγές σε ενιαίο στρατηγικό σχεδιασμό και στοχοθεσία. Η αναδιάταξη της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης – η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών μας και του εκπαιδευτικού έργου – η αναμόρφωση του ωρολογίου προγράμματος του Γυμνασίου και του Λυκείου – η καθολική εφαρμογή του θεσμού των Ολοήμερων Δημοτικών Σχολείων – η κατοχύρωση του θεσμού των δημόσιων Προτύπων Πειραματικών σχολείων -το νέο Γενικό Λύκειο – η ριζική αναβάθμιση του Επαγγελματικού Λυκείου με την καθιέρωση του θεσμού της «Μαθητείας» – η δωρεάν δημόσια για όλους Επαγγελματική Κατάρτιση, είναι αλλαγές που προσδίδουν παιδαγωγικό και αναπτυξιακό χαρακτήρα στο εκπαιδευτικό σύστημα.

    Άρα το ζήτημα δεν είναι οι πόροι και η χρηματοδότηση;
    Μπορούμε να κάνουμε πολλά με λίγα χρήματα, διορθώνοντας τα στρεβλά του συστήματος.

    Δηλαδή, για παράδειγμα;
    Η αξιολόγηση των σχολικών εγχειριδίων και ο εξορθολογισμός της διδακτέας ύλης, η ένταξη του Μαθήματος της Πληροφορικής με εστίαση στην Αλγοριθμική ως Μάθημα Γενικής Παιδείας στη Β’ και Γ’ Λυκείου ή το μάθημα της Πολιτικής Παιδείας και της Φιλοσοφίας, η ενίσχυση των θετικών επιστημών, τόσο στο Γυμνάσιο όσο και στο Λύκειο, και στον αριθμό των εισακτέων στα Ανώτατα Ιδρύματα είναι αλλαγές που κάναμε, αλλαγές δομικές χωρίς κόστος.

    Στα σχολικά εγχειρίδια τι σκοπεύετε να αλλάξετε;
    Η βασική αλλαγή είναι ότι τα σχολικά εγχειρίδια, αλλά και η διδακτέα ύλη, πλέον θα δομούνται με κριτήριο τι χρειάζεται να μάθει ο μαθητής και όχι τι χρειάζεται να διδάξει ο καθηγητής για να συμπληρώσει τις ώρες του. Ιδιαίτερα τώρα που αποσυνδέσαμε την οργανικότητα από τις ώρες διδασκαλίας.

    Το νέο Γενικό Λύκειο είναι ιδιαιτέρως απαιτητικό. Αυτό δεν θα αυξήσει τις ανάγκες για φροντιστήρια ;
    Το Γενικό Λύκειο έχει αυξημένες απαιτήσεις από τους μαθητές με παράλληλη προετοιμασία τους μέσα στο σχολείο ακυρώνοντας το φροντιστήριο στη πράξη. Μειώσαμε τα μαθήματα εισαγωγής από 6 σε 4 και αυξήσαμε τις ώρες διδασκαλίας τους από 14 ώρες σε 20 εβδομαδιαίως. Εμείς ενισχύουμε το κύρος και την αποδοτικότητα του Δημόσιου Σχολείου, αλλά πρέπει και οι γονείς να το εμπιστευτούν.

    Οι αλλαγές ισχύουν από φέτος;
    Φυσικά. Έχω δηλώσει ότι ο Νόμος 4186/13 για το Γενικό Λύκειο, το Επαγγελματικό Λύκειο θα εφαρμοστεί πλήρως. Δουλεύουμε σκληρά πάνω στο προβλεπόμενο χρονοδιάγραμμα, το οποίο τηρείται.

    Αυτό αφορά και την Τράπεζα Θεμάτων και τον Οργανισμό των εξετάσεων;
    Τόσο η Τράπεζα Θεμάτων, που έχει στόχο να εξαντλούν όλοι οι εκπαιδευτικοί την διδακτέα ύλη, ώστε να μην υπάρχουν μαθησιακά κενά και ανισότητες ανάμεσα στα παιδιά, όσο και ο Εθνικός Οργανισμός Εξετάσεων, που έχει στόχο το συντονισμό και τον έλεγχο των διαδικασιών προχωρούν κανονικά.

    Πρακτικά τι σημαίνει αυτό για τους μαθητές;
    Δεν αλλάζει τίποτα στις Πανελλαδικές και εφέτος και του χρόνου. Οι αλλαγές, συνολικά, εφαρμόζονται από τη φετινή Α’ Λυκείου. Τα μισά θέματα στα οποία θα εξεταστούν στις προαγωγικές προς τη Β’ Λυκείου θα αντληθούν από την Τράπεζα Θεμάτων. Ο καθηγητής τους που έχει και την ευθύνη της βαθμολόγησης όλων των θεμάτων, θα επιλέξει τα άλλα μισά.

    Προτίθεστε να αλλάξετε και τη διάρκεια του σχολικού έτους;
    Πιστεύω ότι περισσεύουν οι αργίες. Οι μαθητές πρέπει να μάθουν περισσότερα και καλύτερα. Γι’ αυτό χρειάζεται πέραν της εμβάθυνσης του μαθήματος η επιμήκυνση του σχολικού έτους. Τα Δημοτικά μας κάνουν μάθημα 170 ημέρες και τα Γυμνάσια και τα Λύκεια 150. Άλλωστε, ιδιαίτερα στο Λύκειο, περισσότερες ημέρες στο σχολείο σημαίνει λιγότερες ώρες στο φροντιστήριο.

    Τελικά αποδυναμώσατε, όπως σας κατηγορούν, ή ενδυναμώσατε, όπως ισχυρίζεστε τα ΕΠΑΛ και τα ΙΕΚ;
    Οι αριθμοί μιλούν από μόνοι τους. Ενώ πέρσι φοιτούσαν 5.500 σπουδαστές στα Δημόσια ΙΕΚ φέτος φοιτούν 12.500. Οι μαθητές των ΕΠΑΛ ήταν 22.000 και πέρσι και φέτος. Και δεν προσθέτω τους 30.000 πολίτες που φοιτούν στα νεοσύστατα Κέντρα Διά Βίου Μάθησης από τον Σεπτέμβριο του 2013.

    Ποιο είναι το μέλλον της τεχνικής εκπαίδευσης και κατάρτισης στην Ελλάδα;
    Όλες οι προσπάθειές μας συντείνουν να γίνει η επαγγελματική εκπαίδευση επιλογή. Επιδιώκουμε και πετυχαίνουμε νέους προσανατολισμούς για τη Νέα Γενιά. Τόσο με το νέο Επαγγελματικό Λύκειο, όσο και με το θεσμό της «Μαθητείας», με τα Δημόσια ΙΕΚ, με την ίδρυση των Σχολών Επαγγελματικής Κατάρτισης, με το Σχέδιο Νόμου για την Έρευνα και την Τεχνολογία και με το Εθνικό Σχέδιο για τη Μαθητεία 2014-2020, διαμορφώνουμε τις συνθήκες ενός ανταγωνιστικού ανθρώπινου δυναμικού σε Ελλάδα και Ευρώπη.

    Η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών έχει ξεσηκώσει θύελλα αντιδράσεων. Θα προχωρήσει;
    Θεσμοθετήσαμε έπειτα από 30 χρόνια την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, αλλά και του εκπαιδευτικού έργου. Όχι μόνο θα προχωρήσει, αλλά και θα επιταχυνθεί. Οι αντιδράσεις είναι το κύκνειο άσμα μίας συντεχνίας και όχι της πλειοψηφίας των εκπαιδευτικών που την επιζητούν.

    Αλλαγή στο καλύτερο ήταν να καταργήσετε το νόμο Διαμαντοπούλου δίνοντας «φιλί ζωής» στους Πρυτάνεις;
    Σε εμένα το λέτε που για πρώτη φορά έστειλα Πρύτανη στο Πειθαρχικό; Και ποιός σας είπε ότι καταργήσαμε το Νόμο; Κόψαμε γόρδιους δεσμούς ανεφάρμοστων διατάξεων και με την ηλεκτρονική ψηφοφορία εφαρμόσαμε το Νόμο που έμενε ενάμιση χρόνο στα χαρτιά.

    Γιατί; Tα Συμβούλια των ΑΕΙ, που καθιέρωσε η κα. Διαμαντοπούλου δεν είχαν εκλεγεί;
    Όχι, δεν είχαν εκλεγεί. Και τα 24 Πανεπιστήμια συγκρότησαν Συμβούλια, με διαδικασίες εκλογής των μελών τους, μετά το Νόμο, που έφερα στη Βουλή τον Αύγουστο του 2012.

    Ναι, αλλά παρατάθηκε η θητεία των Πρυτάνεων;
    Παράταση θητείας δεν έδωσα σε κανέναν. Ο ν.4009 δεν επέτρεπε σε νόμιμα εκλεγμένους πρυτάνεις, να εξαντλήσουν την τετραετή θητεία τους, με το πρόσχημα της αλλαγής αρμοδιοτήτων και του τρόπου εκλογής τους. Εμείς τους επιτρέψαμε να ολοκληρώσουν τη θητεία τους, αλλά μέσα στο νέο θεσμικό πλαίσιο εφαρμόζοντας έτσι το νέο νόμο.

    Ποιά είναι τα αποτελέσματα της εφαρμογής του νόμου στα ΑΕΙ;
    Αποδείξαμε ότι το Ελληνικό Πανεπιστήμιο μπορεί να λειτουργεί σύμφωνα με τους κανόνες της διεθνούς πρακτικής, όπως τα Συμβούλια Ιδρυμάτων, τηρώντας ταυτόχρονα τους δημοσιονομικούς κανόνες.

    Οι Πρυτάνεις πάντως, σας κατηγορούν, ότι αντί για δημοσιονομική εξυγίανση περικόψατε ασφυκτικά την κρατική χρηματοδότηση…
    Και όταν δίναμε περισσότερα πάλι τα ίδια έλεγαν. Σημασία δεν έχει πόσα δίνεις, αλλά που πάνε και εάν πιάνουν τόπο. Με οικονομική εξυγίανση, χρηστή και αποτελεσματική διοίκηση, μπορείς να νοικοκυρέψεις τα οικονομικά και να έχεις καλύτερα αποτελέσματα.

    Και τη σίτιση;
    Για τη σίτιση από το 2012 και μετά η χρηματοδότηση δεν έχει μειωθεί ούτε ένα ευρώ.

    Για το Σχέδιο Αθηνά κατηγορηθήκατε, όμως, ότι υποχωρήσατε σε πιέσεις και έτσι δεν έκλεισαν όσα Τμήματα ή Ιδρύματα έπρεπε.
    Αμετροεπής κριτική. Αυτοί που θεωρούσαν λογικό επί μια εικοσαετία να ιδρύονται Πανεπιστήμια και ΤΕΙ σε μια νύκτα, τώρα απαιτούν να «σβήνονται» από τον χάρτη με την ίδια ταχύτητα και προχειρότητα.

    Τελικά πόσα Τμήματα και Ιδρύματα λιγότερα έχουμε πλέον, μετά την εφαρμογή του Σχεδίου;
    Συγχωνεύσαμε 4 Ιδρύματα και 123 Τμήματα, με στόχο να έχουμε ισχυρότερα Ιδρύματα και Τμήματα, να συνδέσουμε τον ακαδημαϊκό με τον αναπτυξιακό χάρτη της χώρας και να δίνουμε πτυχία με αντίκρισμα.

    Για το Δελτίο Τύπου πατήστε εδώ.

    Loading...
  • loading...